Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Puur
#2776096
Ben ik hier laatst gekomen omdat ik voor Kitty wat zocht naast haar kvv om haar tanden schoner te maken/houden, maak ik deze post nu omdat ze hele slechte nieren blijkt te hebben, nierfalen dus :(

Gisterochtend heb ik haar naar de DA gebracht voor een gebitsreiniging. Gezien haar leeftijd(15) ervoor gekozen om vooraf een bloedonderzoek te laten doen, en blij toe. Ze is dus direct opgenomen en word nu gespoelt, vanavond prikken ze haar bloed weerom te kijken of haar waardes beter zijn.
Het gekke is dat ze totaal niet ziek er van was, iig: niet zichtbaar. Goed eten, spelen, ja veel slapen maar gezien haar leeftijd vond ik dat niet gek. Etc.
Ik ben vanmiddag langsgeweest en heb direct de waardes meegevraagd, vooral haar creatinine en urea is héél hoog.

Phos(fosfor): 2.61 mmo/L (norm 1 - 2.42)
Urea:  45.6 (norm 5.7-12.9)
Creatinine: 642 (norm 71-212)
(Als jullie meer waardes willen zien: ik heb de hele lijst)

Even wat achtergrond info: Ze heeft altijd brokken gekregen en 's avonds altijd blikvoer(beide vaak van AH), totdat ik mij meer ging inlezen(ik was 8 toen we haar kregen) en erachter kwam wat voor troep het is. Gezien ik bij mijn moeder woonde had ik helaas niet veel te zeggen maar ipv. blikvoer van AH ben ik van Bozita gaan geven. Daarma ook langzaam overgestapt op wat betere brok.
Sinds een jaar heb ik haar op KVV(bibi) waarbij ze altijd nog een bak brokjes had staan, sinds ik op mijzelf ben en zij met mij mee is ben ik daar al mee geminderd en een maand geleden helemaal me gestopt.

Nu werd er door de assistente en DA natuurlijk direct dieetvoer aangeraden, ik heb al direct gezegd dat ik dan liever het 'vlees' heb ipv. de brok ivm. het vochtgehalte.
Ik vertelde ook al dat ik KVV voer en daar werd zoals te verwachten niet heel positief op gereageerd, assistente o.a. over de vele eiwitten die ze nu niet mag hebben en DA toen ik zei dat ik ook direct had gekeken of daar nierdieet van was: vast niet. Wel dus ;) En niets alles geloven wat de fabrikanten zeggen(dat is juist de reden dat ik vers voer :P).
Toch apart om dan mensen 'tegen te spreken' daarin, gezien ik mij gister direct nog meer heb ingelezen over kvv en heel wat heb afgespeurd met kvv in combi met nierfalen.
Ik ben niet iemand die zomaar wat gaat tegenspreken, over dingen waar ik geen weet van heb zou ik dat ook absoluut niet durven, dan vertrouw ik toch echt op de DA. Maar dit is een iets ander geval.

Iig ben ik er van overtuigd dat het wel door de troep komt die ze in haar leven heeft gehad, erfelijkheid komt naar mijn idee wel eerder naar boven.
Maar de grote vraag is hoe nu verder, tips zijn dus zeer welkom. Ik heb ook al genoeg niertopics gelezen hier maar ieder geval blijft toch weer anders dus hulp is zeer welkom.

Natuurlijk hangt het er ook van af wat haar waardes vanavond zijn, die plaats ik dan ook hier zodra ik wat weet.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen :)
Laatst gewijzigd door Puur op vr 04 okt 2013, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Puur
#2776229
Telefoontje gehad, de waardes zijn gedaalt maar nog niet normaal, ze willen haar graag tot maandag houden en dan weer kijken.
UREA was nu gedaald naar 31.5 en creatinine in de 400. (geloof 468)
Door Roosj
#2777785
Wow, ik heb zelf ook een kat met volgens mijn da verhoogde nierwaarden (crea 149). Maar volgens jouw lijst zou ze niets mankeren.. Wat bijzonder.

Wel vervelend dat jouw kat zulke hoge waarden heeft.

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat je een kat met nierproblemen minder bot en meer groenten geeft. In de vorm van kvv zijn dit de kvv's met het minste fosfor:
- Tinlo lam 0,38% fosfor
- Haaksbarf dog geit 0,44% fosfor
- Haaksbarf dog eend 0,30% fosfor
- Haaksbarf dog konijn 0,47% fosfor
- Vergeet niet om ook nog 5 tot 10% van je weekmenu aan vette vis te geven. Bijvoorbeeld sprot.

Geef maximaal 2x per week een rood diersoort en minimaal 4 diersoorten (excl. vis) in 3 weken tijd. Maar dat laatste wist je vast al ;)

Ik ben overigens geen arts of deskundige hoor!

Beterschap.
Door Puur
#2777926
Inderdaad, het was ook wel schrikken, helemaal omdat ze dus gewoon gezond oogde.

Bedankt voor je lijst!
Ik had zelf al Carnibest Diabetes, eend en kalkoen gevonden, die hebben ook relatief lage fosforgehalte's en er zit hier iemand in de buurt die het verkoopt.
Ook de fabrikant van Bibi gemailt gezien ik nergens het fosforgehalte kon vinden, hopelijk krijg ik snel antwoord terug.

Ik hoop ook dat ze morgen weer lekker naar huis mag, weg van de stress.

Ik hoop ook echt dat haar waardes dan goed blijven op KVV, ze heeft namelijk nog nooit zo goed gegeten van iets en dat is imo heel wat waard.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2778062
Als je echt een nierdieet wil, Bandit heeft nierdieet  kvv.  ;)
Maar als ik jullie waarden lees, is gewoon een beetje opletten met de fosfor en lekker vers voeren, vast al voldoende.

Moest het toch slechter gaan, zijn er dan nog zaken die je kan veranderen.  Een echt nierdieet, supplementen of holistische ondersteuningen.
Door Puur
#2778228
Ondanks dat haar waarden nog niet goed zijn mag ik haar wel ophalen, kan natuurlijk ook van de stress komen dat het blijft steken.
Helaas begon de DA direct al erover dat ze het nierdieet vlees slecht at en dat ze haar de brokjes hadden gegeven en die wel smakelijk at, ik ben bang dat ze niet te overtuigen zijn hierin. Ik vraag wel eerst een paar kuipjes en ga het dan maar mixen met haar kvv. En daarna weer volledig kvv. Mij lijkt het dan een kwestie van over een x aantal weken weer bloedprikken en kijken hoe haar waardes zijn.

Ik hoop namelijk dat ze op kvv dan gewoon stabiel blijft, door de tijd heen zal het natuurlijk sowieso verhogen, daar is geen ontkomen aan.
Maar vind de kwaliteit van haar leven, en dus ook dat ze geniet van het eten, want dat heeft ze nog nooit zo gedaan als bij kvv, toch echt belangrijker dan kwantiteit.

Ze blijft overigens wel direct op Fortekor, en ik gok die Ipaktine?, staan.
Laatst gewijzigd door Puur op ma 07 okt 2013, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2778283
Puur schreef: Ondanks dat haar waarden nog niet goed zijn mag ik haar wel ophalen, kan natuurlijk ook van de stress komen dat het blijft steken.
Helaas begon de DA direct al erover dat ze het nierdieet vlees slecht at en dat ze haar de brokjes hadden gegeven en die wel smakelijk at, ik ben bang dat ze niet te overtuigen zijn hierin. Ik vraag wel eerst een paar kuipjes en ga het dan maar mixen met haar kvv. En daarna weer volledig kvv. Mij lijkt het dan een kwestie van over een x aantal weken weer bloedprikken en kijken hoe haar waardes zijn.

Ik hoop namelijk dat ze op kvv dan gewoon stabiel blijft, door de tijd heen zal het natuurlijk sowieso verhogen, daar is geen ontkomen aan.
Maar vind de kwaliteit van haar leven, en dus ook dat ze geniet van het eten, want dat heeft ze nog nooit zo gedaan als bij kvv, toch echt belangrijker dan kwantiteit.

Ze blijft overigens wel direct op Fortekor, en ik gok die Ipaktine?, staan.
Ga daar niet te snel van uit. Mijn herder had ook nierproblemen. Met oa de eerder genoemde kvv en 25% groente (incl. de groente die al in de kvv zit) heb ik hem weer 100% gezond gekregen. Zijn nierwaarden waren nog beter als die van een gezonde hond en dus zette ik hem langzaam over op een normale kvv maaltijd met 15% groente (incl. de groente in de kvv). Dit ging perfect!
Helaas bleek hij daarna kanker aan zijn neus te hebben en hadden wij geen andere keus dan hem alsnog te laten gaan.
Door Puur
#2778329
Op zo'n mooie uitkomst hoop ik natuurlijk ook, maar ik weet dat het helaas niet bij allen zo gaat, dan kan ik me beter wat voorbereiden op het slechtere. Voor mij is het belangrijkste dat ze zich gewoon lekker blijft voelen :)

Ze is iig heeel blij om weer lekker thuis te zijn en ik heb al weer een hele hoop knuffels en gepraat gekregen en ze ligt nu heerlijk op schoot :)
Door Puur
#2778613
En ze voelt zich ook al weer goed genoeg om te spelen, tis ook wat, een paar dagen ''gevangenis''.
Afbeelding

En dan even twee foto's van laatst(offtopic I know, maar ik wil dr toch even laten zien :D).

Afbeelding
Afbeelding
Door Puur
#2792722
Even een upje voor een vraag :)
Ze krijgt nu iedere dag 1 tabet Fortekor en 2 halve schepjes Ipakitine. Kan ik hierbij nog Solidago geven of is dat dan dubbelop?
En als ik het kan geven: hoeveel moet ze dan krijgen? Ze weegt maar 3 kilo, kleine poes dus ;)

Misschien wel 'leuk' om te vertellen, ik heb vorige week de droge stof berekend van o.a. de Bibi natuurmix.. en van het dieetnatvoer wat ik mee had gekregen. Fosforgehalte is maar 0,02% minder in het dieetvoer! Eiwitgehalte 7,7% lager, maar dierlijke eiwitten vs. plantaardige.. dan weet ik mijn keuze wel ;)
Door Puur
#3070088
Helaas is het tijd om het topic te uppen. De laatste tijd at ze al wat minder, maar ze had nog wel eetlust. Helaas wilde ze dinsdagavond vrijwel niets meer hebben, een beetje kipfilet en dat was het. Ook woensdag heeft ze wat kipfilet gegeten en verder niets. Donderdagochtend dus naar de dierenarts gegaan, vochtinfuus, vit. B spuit, cerenia injectie en antibioticum voor ontstoken tandvlees rijker. Bloed geprikt en haar waaren zijn weer torenhoog: crea in de 800 en ureum in de 40.
Bij thuiskomst heeft ze zelfstandig wat Hills a/d gegeten, vrijdag slikte ze het van mijn vinger af en anders smeerde ik wat boven haar lip waardoor ze ging slikken en zo wat binnen kreeg. Vandaag weer hetzelfde gedaan, ontdekt dat ze griekse yoghurt lekker vind en aangezien daar wat vet in zit daar ook wat van laten snoepen. Als ze maar wat binnen krijgt...  ze lijkt wel iets krachtiger dan gister, springt wat makkelijker op de bank, maar alsnog loopt ze door de gewichtsvermindering slapjes rond. Drinken doet ze gelukkig goed en naar de kattenbak lukt ook prima.

Maar ik vrees dat het tijd is om afscheid van haar te nemen  :'( 
Ik twijfel alleen erg omdat ze nog graag op schoot ligt te spinnen, nog helder uit de ogen kijkt en wat 'praat'. Dan denk ik, is ze er al wel klaar mee of moeten we nog meer proberen(voeren met een spuitje zodat ze aankomt en dan misschien eetlust terugkrijgt, zelf vochtinfusen geven?).
Of houd ik mezelf daarmee voor de gek? En wat als ze dan opknapt, hoe lang duurt het tot het volgende instortmoment?
Wat is dit ontzettend lastig  :-\
Door Roosj
#3070103
Och wat vreselijk..

Ik zou je da vertellen over je twijfels en zijn opinie vragen.

Heel veel sterkte.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door