Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jet
#2773900
Goedenavond ,
Vandaag met 1 kat naar de DA geweest omdat hij minstens 2 dagen al weinig at
Bleek dat hij ontstoken tandvlees en tandsteen heeft.
Hij is 7 jaar  en krijgt al 6 jaar kvv( soms een stukje rundvlees of kipfilet) en toch tandsteen hoe kan dit ?
Zijn broer en moeder hebben daar geen last van komt dit misschien doordat deze soms brokjes en kattensnoepjes eten.
Ik dacht altijd dat als je kvv voerde ze daar geeen last van konden krijgen!

Nou goed en wel as dinsdag moet hij naar de "dierentandarts" om zijn gebit te laten reinigen
ik heb vandaag medicijnen meegekregen waar ik morgen mee moet beginnen hoop dat het goed gaat.
Door NoaKaj
#2774090
Op KVV knagen ze niet dus met KVV kunnen ze net zo hard tandproblemen krijgen als op brok. Dat brok helpt bij tandproblemen is een fabeltje (geldt ook voor de zgn. speciale brokken voor tanden). Je kunt proberen of hij kippenekjes wil hebben. Maar vaak is het gewoon aangeboren. Ik heb een kat gehad die bijna 15 is geworden zonder ooit naar de tandarts te hoeven en een andere die het beste twee keer per jaar gesaneerd kon worden. Ze kregen allemaal hetzelfde te eten (op dat moment helaas nog geen vers).
Door Mowgli
#2774302
Met noakaj eens. Ik vind kippenmaagjes ook een mooie tandenborstel die zijn lekker taai.
Sommige katten krijgen 1 of 2 keer per week een lapje spiervlees als tandenborstel.
Door jet
#2774356
Hallo
Vanmorgen jamie zijn antibiotica gegeven eerst fiij gemaakte toen met tonijn erover voor hem neergezet
Nou mooi niet hij  rook eraan maar liep er van weg, net weer geprobeerd nu met kip dacht dat het nu wel zou  gaan maar neeweerniet hij speelde wel met  een  stukje maar at het niet op .

Morgen maar weer proberen anders terug naar de  DA.

Jamie heeft vandaag net  tien min. Geleden een paarstukjes kip gegeten ,ik ben bang dat hij te weinig eet i.v.mleververveting
Hoelang kunnen katten zonder of weinig eten ?
 
Door NoaKaj
#2774512
Ik houd maximaal 24 uur aan, daarna wordt het dwangvoeding. AB gooi je in het bekje, je kunt niet een dag overslaan omdat het effe niet lukt door het eten. Bovendien zijn er soorten AB die je juist niet met eten mag vermengen. Het is zeker Stomorgyl? Dat is buitengewoon smerig en gedoemd te mislukken door het eten.
Door jet
#2774672
Ja het niet is inderdaad  stomorgyl  en inderdaaddoor het  eten lukt  het niet.
Daarnaast krijgt jamie ook metacam ,ik heb het pas vanavond  gegeven doordat hij zo weinig eet
Maar hij heeft vroeg  in avond  stukjes kip op daarom de med. Zo  laat  gegeven  ging goed
Morgen ochtend nog 1 maal probeerde AB te geven , ik zal jou truc proberen lukt het weer nier ga ik terug naar de DA
Dan krijgt jamie het via een prik.
Door BAC
#2774935
Tandsteen weghalen is idd een begin, helaas maken sommige katten op vers ook tandsteen aan....Heel soms wil het tandsteen weghalen ook niet helpen, en moet je denken aan een auto immuun ziekte. Daar zijn ook wel weer alternatieve oplossingen voor, maar eerst eens kijken wat het tandsteen verwijderen doet.
Door Annelies78
#2775164
Ik heb een kat die gingivitis stomatitis heeft gehad...( ontsteking aan het tandvlees , lijkt iets met niesziekte te maken te hebben ) .dit heeft me een hoop ellende en heeeeel veel geduld en tijd gekost.
Ik hoop voor je dat dit bij jou kat niet het geval is.
Ik heb nu een kat zonder tanden of kiezen omdat dat de enigste optie was om hem in leven te houden.
Maar hier red hij zich nu weer 5 jaar prima mee hoor.

Wat ik wil adviseren .....kijk dit niet te lang aan alsjeblieft.
#2775293
Ik zou snel zijn gebit laten reinigen en daarna onderhouden met barfhapjes.
Op kvv krijgen ze inderdaad minder snel tandsteen als op brok, maar niet helemaal niet.  Daarvoor wordt er te weinig (niet) gekauwd.
Bovendien is tandsteen inderdaad ook aangeboren waardoor de ene kat er gewoon meer last van heeft dan de andere, ongeacht wat ze te eten krijgt.

Alleszinds, zolang er tandsteen op zit, heb je een probleem.  Het gaat niet zomaar vanzelf weg.  Pas als het schoon is kan je terug beginnen met voorkomen. En inderdaad is tandsteen iets dat heel ernstige gevolgen kan hebben. De tanden kunnen helemaal wegrotten en tandontstekingen zijn vaak gelinkt met nierproblemen in die zin dat er vaak nierproblemen van komen.  In combinatie met de metacam die je nu aan het geven bent, vind ik dat wel riskant voor je kat's nieren. 
Ik weet ook niet waarom er nu AB gegeven wordt? Want saneren lijkt mij een betere oplossing en vooral langduriger.

En het is inderdaad een feit dat je ofwel je AB-kuur strikt opvolgt, ofwel niet geeft, maar half en half is nog erger dan niets (ivm resistentie kweken).

Een kat moet elke dat iets eten om goed te zijn. Maar op kleine beetjes voedsel kunnen ze wel langer door hoor (tenzij er nierproblemen zijn).  Zolang er elke dag iets in gaat zou ik me niet te veel zorgen maken ivm leververvetting. 
Daarna zou ik inderdaad eens proberen of je hem aan het knagen krijgt. Elke dag of minstens om de dag iets zodat de tanden even schoon geveegd worden. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 okt 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jet
#2778986
Ik ben afgelopen vrijdag met jamie naar deDA geweest voorheen 2 de AB prik (de pillen lukte niet).het eten ging daarna weer goed.

Vvanmorgen heb ik jamie naar deDA gegaan om zijn tanden te laten schoonmaken ,ik had afgesproken als er iets getrokken moestworden datik gebeld zou worden.

En omstreeks 12.15 werd ik gebeld  dat op foto een kies zo aangetast  was dat die er uit moest,nu zit  ik  te wachten tot ze bellen dat ikhem kan komen halen ik ben heel zenuwachtig  hoop dat alles goed gegaan is .

Vervolg van heel dit gedoe volgt nog
Door jet
#2779018
Jamie is gelukkig weer thuis ,alles is goed gegaan is over 14 dagen terug voor na controle  :)
Hij mag de eerste  drie dagen alleen gekookte  vis of kip  hopelijk  vind dat lekker het is een moeilijke eter!
Door jet
#2779837
Nee ik heb de kies niet zelf gezien wel heb ik de foto's gezien .

Vanmorgen  voor dat ik naar m'n werk ging vis gekookt ,at wel iets van .
Vanavond  at hij heel het bord leeg ,  ;D  ik had de bak met  kvv afgedekt  met een losse deksel op het aanrecht laten staan
Ik was in de kamer  toen ik gerommel in de keuken hoorde toen ik ging kijken had hij de deksel er
Geduwd of hij er van had gegeten weet ik niet maar hij moet nog  2 dagen gekookt eten .

Het gaat gelukkig weer goed met eenJamie heeft zijn streken weer terug
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2787267
Hallo Jet,

Ik heb het zelfde probleem hier met 3 zusjes. Ze eten al hun leven lang kvv en hebben een slecht gebit. Oktober vorig jaar alle drie tanden getrokken.
Gelukkig heeft Jamie zijn streken weer terug dat is een goed teken.

Ga je nu over op kauwen en knagen?

Ik ben ze nu al een paar maanden aan het leren te barfen en het lukt aardig, maar ik moet nog steeds eerst met de bijl erover om het voor te bewerken.

In ieder geval koop ik geen kvv meer, als ze al gemalen krijgen wil ik het nu zelf gaan malen en dan alleen de producten die ze niet klein krijgen.
Spiervlees gaat er wel in lappen tegenaan zodat dit ook als "tandenborstel"  kan werken.

Wij wonen redelijk in de buurt. Naar welke dierenarts ben jij geweest?

Groetjes Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door