Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2770723
Hebben jullie het wel eens meegemaakt dat dit nodig was? Zo ja ging het makkelijk? Zo nee heb je dan nog tijd om je naar de dierenarts te haasten? Stel dit is nodig hoe weet ik dat k niet te veel druk zet?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Door Annemarie Rijnveld
#2770798
Iris & Django schreef: Hebben jullie het wel eens meegemaakt dat dit nodig was? Zo ja ging het makkelijk? Zo nee heb je dan nog tijd om je naar de dierenarts te haasten? Stel dit is nodig hoe weet ik dat k niet te veel druk zet?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ja, bij Yuma, een te groot stuk vlees was klem komen te zitten...ging gemakkelijker dan ik dacht..of beter gezegd: ik dacht helemaal niets, je handelt zo snel mogelijk en that's it...daarna sta je wel op je pootjes te rillen  :-X

Of ik tijd genoeg heb om naar de DA te sjezen, ja dat denk ik wel..er zijn er hier veel in de buurt....en ook een kliniek met reanimatie apparatuur...hier denk ik liever niet over na...komt tijd, komt raad...

Je kan nooit tèveel druk zetten, in deze gevallen...je moet veel druk zetten,  want wat vast zit, moet eruit..en zo snel mogelijk..
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2770971
Fijn dat het toen goed is afgelopen :)

Hoop het nooit mee te maken maar het is wel een fijne gedachte dat je zelf kan ingrijpen. Onze dierenarts zit gelukkig ook in de buurt.

Bedankt voor je reactie
Door miik
#2770975
Ja, ik had een logeer hond- grote hond- en ik zag dat er iets vast zat. Hond was trouwens wel barf gewend hoor. Ik kon er met mn hand niet bij. Hij kon wel gewoon ademen- liep dus niet blauw aan. Maar ik schrok wel enorm. Dus idd een enorme stoot gegeven en de eerste keer lukte het gelijk en schoot het los. Ik dacht zelf ook dat het veel moeilijker- ingewikkelder zou zijn...
Ik weet van een vriendin haar hond (een stafford) had een eendenek vast zitten, die moest wel geopereerd worden en die kon daarna alleen nog maar kvv eten door litteken weefsel.
De theorie is dat als een hond echt geen adem meer krijgt en bewustzijn verliest dat dan de spieren verslappen en het vaak alsnog los schiet... maar ja, zover laat je het liever niet komen natuurlijk  :-X
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2771875
Ik zou me ook echt kapot schrikken denk ik. Maar in jou geval is het gelukkig ook goed afgelopen..

Ben je met die logeer hond alsnog naar de da geweest om te kijken of er schade was? Was er bij die Stafford ook bloed te zien? Hoe weet je dat er wel degelijk schade is?

Bedankt voor je antwoord  :)
Door Kinnie
#2772216
Ja ik heb het bij Joeri wel eens moeten doen. Mijn moeder ging stokbrood afbakken en toen ze het in de oven willde leggen brak er een stuk vanaf. Joeri was zo snel dat hij het hele stuk in één keer (denk dat het een kwart was van zo'n afbakformaat) wilde doorslikken, dat lukte dus niet...  :-X

Gelukkig kwam het weer los, ik denk eerlijk gezegd dat een DA niet op tijd zou zijn geweest, ook al zit die dichtbij. Een hond kan niet meer ademhalen he, dan is 2 minuten al errug lang....
Ik ben me inderdaad toen ook helemaal rotgeschrokken....
Door BAC
#2772224
Jazeker...mijn hond slikt karkassen altijd zonder kauwen in één keer door.....hele karkassen wel te verstaan :o En dan moet ik die greep wel eens toepassen, moet dr dus ook echt altijd bijzijn als ze aan het vreten is.
Door miik
#2772265
Iris & Django schreef:Ben je met die logeer hond alsnog naar de da geweest om te kijken of er schade was?
Nee. Tuurlijk houd je het wel extra goed in de gaten !
Ik heb zijn eten fijn geknipt en hij heeft erna alleen nog maar kleine stukken gekregen die niet fout konden gaan.
Hij at goed, speels, levendig, blafferig, dus nee, die had er geen schade aan overgehouden ;)
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2772381
Bedankt voor jullie antw  :)

@ Senta karkassen in 1 keer? :o Je zou toch denken dat als het een paar x fout gaat ze ervan leren ::) 

Wat voor hond heb jij als ik vragen mag?
Door BAC
#2772502
Amerikaanse Bulldog Iris&Django, dat is even kaken van elkaar schuiven en slikken maar, barfen? Geen hol aan eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2773066
Hier helaas met Darky meerdere malen meegemaakt en hij leert er niks van helaas. Daarom voor hem alleen nog KVV.
Hij werkte ook hele karkassen naar binnen met max 2-3x kraken.

Een keer of 3 ging het heel makkelijk en de laatste keer lukte het dus niet.
Toen ik merkte dat het niet lukte, meteen DA gebeld en meteen jas pakken. Darky liep al echt te wankelen.
Waarschijnlijk doordat idd alles al slapper werd, is het stuk toen toch verder gegaan, want zodra ik de riem pakte, stond hij ineens naast me van "wat gaan we doen"
Toch nog even naar DA, omdat het dit keer ging om een grote gebraden kippenvleugel die meneer gejat had. Besloten om het aan te kijken en meneer heeft het netjes verteerd.
Door BAC
#2773113
choopy schreef: Hier helaas met Darky meerdere malen meegemaakt en hij leert er niks van helaas. Daarom voor hem alleen nog KVV.
Hij werkte ook hele karkassen naar binnen met max 2-3x kraken.

Een keer of 3 ging het heel makkelijk en de laatste keer lukte het dus niet.
Toen ik merkte dat het niet lukte, meteen DA gebeld en meteen jas pakken. Darky liep al echt te wankelen.
Waarschijnlijk doordat idd alles al slapper werd, is het stuk toen toch verder gegaan, want zodra ik de riem pakte, stond hij ineens naast me van "wat gaan we doen"
Toch nog even naar DA, omdat het dit keer ging om een grote gebraden kippenvleugel die meneer gejat had. Besloten om het aan te kijken en meneer heeft het netjes verteerd.
Als je hond echt stikt heb je geen tijd om een DA te bellen laat staan om dr nog heen te gaan....dat is een kwestie van seconden....Hooguit een paar minuutjes.  Ik heb mij voordat ik ik ging barfen wel in gelezen over de heimlichgreep.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2773898
Ik heb het over de procedure die hier op het forum staat. Staat onder het stukje met info over het eten van rauwe botten bij barf voor beginners.

Dit is wat er staat:

Wat te doen als een hond zich in een voorwerp (dus bijv. een vleesbot) verslikt :

Als een hond in een voorwerp dreigt te stikken, dan is het raadzaam eerst te proberen dit voorwerp uit de luchtweg te verwijderen. Indien dit niet mogelijk is, pas dan de Heimlich Procedure toe.

•Til de hond onderste boven op, met zijn rug tegen jouw borst.
•Duw eerst met je hand/arm lichtjes onder de ribben om te voelen of je onder de ribben zit
•Geef nu met beide armen 5 zeer korte en krachtige duwen in de buikholte, onder de ribben
•Kijk of het voorwerp tevoorschijn komt in de bek/begin luchtweg. Zo ja: verwijder en geef neus op mond beademing. Zo niet, ga terug naar stap 1
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door