Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door digijaro
#2773618
Onze Roy zit met een blessure aan zijn knie en loopt alleen maar aan de riem. Ze krijgen hier zelf samengesteld te eten, maar Roy gaat een beetje dikker worden nu. Ik durf ook niet zo goed een stukje van het vleesbot af te hakken en bij een ander erbij te geven (wordt de ander waarschijnlijk ook weer dikker van).
Nu dacht ik om tot febr. 2014 de honden op kvv te zetten en in het weekend (of 2 dagen BARF hapjes). Maar ik weet niet welke kvv :-\. Geen 1 kvv lijkt eigenlijk goed genoeg nu ik weet hoe zelf samenstellen in elkaar zit. Als je uitgaat van het zelf samenstellen menu, dan missen er in kvv's bepaalde ingredienten die wel noodzakelijk zijn.

Heeft iemand tips??
Door Anne in Zweden
#2773624
Kun je niet gewoon minder barf gaan voeren? Da's nou juist het handige van zelf samenstellen: dat je heel makkelijk de hoeveelheden kunt aanpassen en snel resultaat ziet daarbij.

Wat bedoel je met: een stukje van het vleesbot afhakken? Over welk vleesbot heb je het dan? En durf je eventueel wel een stuk af te knippen met een snoeischaar, of met een ijzerzaag iets afzagen? De ander het stukje erbij geven zou ik niet doen; gewoon het overgebleven stukje in de koelkast leggen tot de volgende dag of de dag erop. Dan kun je dat echt nog wel voeren hoor!

Hoeveel voer je nu? En wat? Qua vleesbot, bedoel ik?

Ik zou zeker niet op kvv overgaan; vaak zit daar wat meer vet in verwerkt (zie je meestal niet), en dan wordt je hond eerder nog dikker dan dat ie afvalt of op gewicht blijft.
Door digijaro
#2773626
Ik voer ze aan vleesbot: eendennekken, eendenvleugels, parelhoenkarkas, konijnkarkas, zalmkarkas, kipvleugels of kipkarkas.

Ik durf wel een stukje af te hakken, maar dat wordt dan waarschijnlijk zo'n klein stukje dat ik het eigenlijk niet aan de andere honden durf te geven ivm inslikken oid.
Door Martine-Tom
#2773632
Dan zou ik toch en stukje eraf hakken, goede kvv zijn nog eens mega duur ook dus al zou je dat stukje weggooien dan ben je nog goedkoper uit  ;) En het zijn allemaal beginners botten dus in principe zou het nog niet echt kwaad moeten kunnen als ze het in 1 keer naar binnen inhaleren  ;)
Door Anne in Zweden
#2773638
Je zou eventueel de hond die moet afvallen de ene dag een heel vleesbot kunnen geven, en de volgende dag dan iets kleiners/minder. Dus stel dat ie voorlopig 200 gram vleesbot per dag mag hebben. Je hebt een konijnkarkas van 250 gram, en drie eendennekken van 75 gram elk. Geef je hem dat hele karkas van 250 gram op dag 1, en op dag 2 twee eendennekken van in totaal 150 gram. Hoef je niets te hakken, en alles blijft heel.

Of, als je liever iedere dag dezelfde hoeveelheid wilt geven: hak er een stukje af en sla dat even plat met een hamer; zelfs als een andere hond het in zijn geheel inslikt, is er dan niets aan de hand.

Je ziet: met een beetje creativiteit kun je gewoon blijven barfen hoor! :biggrin2:
Door Lizzy
#2773889
[quote="digijaro"]
Ik voer ze aan vleesbot: eendennekken, eendenvleugels, parelhoenkarkas, konijnkarkas, zalmkarkas, kipvleugels of kipkarkas.

Ik durf wel een stukje af te hakken, maar dat wordt dan waarschijnlijk zo'n klein stukje dat ik het eigenlijk niet aan de andere honden durf te geven ivm inslikken oid.
[/quote]

Kun je niet met een vleeshamertje dat overgebleven stukje dusdanig fijn pletten dat het goed voer-baar wordt?
Door Ruisje
#2773944
Je haalt je inderdaad veel meer gedoe op de hals en bent veel duurder uit met kvv. Ik zou zoals Anne schrijft de ene dag wat meer en de andere dag wat minder geven. Dat gaat prima! Of je verdeelt het gewicht over meerdere dagen. Ze wegen het echt niet zelf na.  :biggrin2:

Onze katers Gucci en Bubbles krijgen 3 dagen vd week barfhapjes (andere dagen zelf samengesteld gemalen), ze eten zo'n 120 gram per dag. Barf dag 1 en 2 samen zitten ze met vleesbot, spiervlees of vis en orgaan altijd over de 240 gram en dat compenseer ik de 3e dag als ze kuikens krijgen. En vaak zijn dat er maar twee voor ieder ;)
Door digijaro
#2776727
Ik blijf de honden zelf samengesteld geven. Het kleine stukje vleesbot wat er voor Roy afgehaald wordt zal ik hem de dag erna geven, na een mep met de hamer!

Bedankt voor de antwoorden!
Door Anne in Zweden
#2776784
[quote="digijaro"]
Ik blijf de honden zelf samengesteld geven. Het kleine stukje vleesbot wat er voor Roy afgehaald wordt zal ik hem de dag erna geven, na een mep met de hamer!

Bedankt voor de antwoorden!
[/quote]

Prima oplossing! En nou maar hopen dat hij braaf afvalt! :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door