Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kallista
#2750691
Onze Jacky had afgelopen maandag een naar ongelukje  :'(
Eindigde met een 30 hechtingen en een paar drains in de wond.

Uiteraard krijgt ze antibiotica en pijnstillers (gezien de grootte van de wond).
Vrijdag terug naar de DA om de wond te laten nakijken, evt. de drains eruit.

Daarnaast geef ik onder het voer nog propolis tinctuur tegen mogelijke ontstekingen en om de genezing te bevorderen. En Arnica omdat (nog) niet duidelijk is of er wellicht ook spieren o.d. een tik meegehad hebben.

De propolis geef ik niet tegelijk met de AB, maar een paar uur later onder het voer, ze vindt het wel vies ruiken, maar eet het gelukkig wel mee op.
Als de wond wat verder dicht gaat is het de bedoeling nog propolis zalf te gaan smeren, maar voor nu is dat nog geen optie.

Uiteraard heeft ze al een petmedshirt aan, een schoen aan de achterpoot om te voorkomen dat ze ondanks shirt hechting of drain eruit kan krabben, en een mooie lampenkap om...ocharm. Maar wat moet dat moet hé  ;)

Iemand ideeën wat ik nog zou kunnen doen om de genezing te bevorderen??
Gezien de aard van de verwonding zijn we natuurlijk als de dood dat er een ontsteking in komt het weer opengaat.
Ik dacht gisteren even het shirt uit te laten als ze buiten mag plassen, dacht wat zon en frisse lucht eraan doet goed, maar dat gaat echt niet, zelfs onder het lopen zit ze er meteen met een achterpoot aan te krabben  :o

Nu heb ik ook msm in huis, dat ontgift meteen ook, maar ik denk dat dat voor nu meteen te veel van het goede is.

Eten doet ze wel, drinken slecht, (ze slaapt heel veel) nu plast ze wel als ze aangelijnd buiten mag, maar gepoept heeft ze sinds maandag nog niet. Maandag heeft ze niks meer te eten gehad vanwege de narcose, maar dinsdag wel al een beetje kvv en wat spiervlees. Vandaag dan maar een beetje olie over het voer gedaan.
Door Lizzy
#2750763
Halleluja zeg, 30 hechtingen :-X. Ik denk dat je prima propolis kunt geven. Inwendig. En zodra het kan honingzalf uitwendig. Ik denk dat propolis naast AB echt geen probleem is trouwens. Ik zou probiotica geven, om de bijwerkingen van de AB te verminderen.

Sterkte met Jacky!
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2753294
Dat moet wel een fikse wond zijn en wat zal jij geschrokken zijn.

Ik heb mijn Jack na zijn operatie ook propolis gegeven in combinatie met AB. Ook heb ik hem probiotica gegeven. Zijn wond heb ik ingesmeerd met honingzalf wat echt heel goed werkte. Als ik kijk naar de tips die Lizzy geeft dan heb ik toch al best wat geleerd hier op BP.

Hoe gaat het nu met Jacky ?

Oh ja ik heb hem ook nog traumeel gegeven voor een snelle genezing.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2753632
Ja, we zijn ons inderdaad rot geschrokken, geloof mijn man kreeg bijna een hartverzakking...en ik ook pfff

Vrijdag zijn de drains eruit gegaan, en ondanks dat het natuurlijk een grote nare wond was ziet het er al redelijk goed uit, de DA die haar vrijdag gezien had stond er wel versteld van hoe goed het er al uitzag.
Hij had het zelf niet gehecht, maar heeft ze maandag bij binnenkomst gezien.

Denk dat de propolis goed zijn werk doet  :)

Probiotica is een goeie tip!

Propolis- of honingzalf is het nog te vroeg voor, maar zodra het kan ga ik die wel ook nog smeren.

Traumeel zit ook Arnica in toch? Vermoed eens dat de Arnica ook goed doet, zeker omdat het voor een deel op de schouder zit, vanwege de spieren, DA vond dat ze goed liep.
Nu is het natuurlijk nog afwachten hoe dat gaat als ze over een tijdje weer aan het werk gaat.
We waren net zo goed op weg in de trainingen aan de schapen  :(

Spijsvertering is ook weer op gang nu, dat baarde me ook wel even zorgen, heb voor de zekerheid ook maar eens een dag alleen maar pens gegeven, leek me ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2771816
Tja, en nadat het zo goed genezen was heeft ze kans gezien vandaag op dezelfde plek weer een wond te hebben.
Denk dat de huid nog niet stevig genoeg was voor haar manier van spelen.
Hubbie is nu alweer naar de DA met het klein monster  :'(

Gelukkig maar een plekje van een 2 cm dit keer, ook niet zo heel erg diep, zal iets van 2 of 3 hechtingen worden die erin moeten, maar toch...wordt er niet blij van  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door