Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hondje_
#2771664
Ik ga vandaag voor het eerst BARF portioneren. Zie er best tegenop :-\. Heb maar een klein hondje en heb van die grote blokken van een kilo (spiervlees, orgaan en eendennekken) en 3 kilo (konijnendelen) binnengekregen. Nu staat het al de hele ochtend buiten in een curverbox, gewoon in de verpakkingen (neem aan dat dit zo goed is ivm bacteriën) maar zie het niet echt ontdooien. Hoe lang duurt zoiets nu? KVVtje snij je na een uurtje buiten de koelkast makkelijk door te midden maar deze blokken pff.

Heb overal per dag maar 120 gram (vleesbot), 36 gram (orgaan) en 60 gram (spiervlees) voor nodig. Wil dit in dag porties invriezen om nog enigszins makkelijk te houden.

Heb de keukenweegschaal klaar staan. Een vleesmes en aanzetstaal gekocht maar volgens mij was een kettingzaag beter geweest 8)
Gebruikersavatar
Door Neally
#2771671
Neem er de tijd voor...@ontdooien. Je kunt er wel een halve dag op 'wachten'.
Hier laat ik het in de koelkast ontdooien, op een gegeven monent is het zo ontdooit
dat ik het dan makkelijk in porties kan verdelen.
In de koelkast omdat het vlees dan niet warmen dan 6 graden wordt. En je het weer opnieuw
kan invriezen.

Succes!  ;)
Door Hondje_
#2771674
Heb het vanmorgen rond een uur of 8 buitengezet. Begon een beetje ongeduldig te raken. Het is nog stijfbevroren namelijk. Krijg daar met geen mogelijkheid een mes doorheen.

Kan het niet kwijt in de koelkast. Wil alles ineens voor de hele maand snijden omdat het van die grote blokken zijn ben ik er meteen van af. Het is een curverbox vol.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2771735
Ik portioneer meestal ook geen hele kilo's als dat niet nodig is.
Bv een kilo kippennekken. Die haal ik eruit, leg in de ontdooiemmer, etc. Als het dan enigzins van elkaar komt met gereedschap, weeg ik van die kilo een pond af en verpak dat gelijk weer en terug in de vriezer. Het resterende pond wordt in kleine porties (in mijn geval per stuk) verpakt. Voor de volgende keer dat de porties met kippennekken weer op zijn, hoef ik maar het andere pond uit de vriezer te halen en te ontdooien.
Dat is minder werk, want met een pond ben je sneller klaar. Het is makkelijker in de vriezer te doen (kan gewoon op een diep bord ipv de grote ontdooiemmer met deksel) en in theorie heb je minder mogelijk kwaliteitsverlies denk ik.
Door Hondje_
#2771741
Het spiervlees en orgaan is ondertussen in 30 ziplockzakjes nu in de vriezer terug. De blokken eendennekken en konijnendelen is nog geen beweging in te krijgen. Wacht nog maar af. Wil het echt in 30 zakjes hebben zodat ik klaar ben voor de maand. Steeds maar weer eruit en weer delen terug in vriezen lijkt mij ook weer niet zo goed voor het vlees of niet?

Moet wel zeggen dat ik een 'klein' probleempje heb. De vriezerladen zitten stampus vol. We hebben geen plek meer voor ons eigen vlees en brood oeps. Mag er geen vriezer bij. Heb ook een meningsverschil hier thuis. Meneer zegt dat vlees in de broodlade (onderste lade speciaal voor brood) wel kan. Ik zeg van niet want die vriest minder hard of is dat niet waar? Ligt nu een homp van 3 KG  en 1 KG rol paardenvlees in want 'moet' over een week of wat over op een derde vleessoort.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2771749
Mijn bovenstaande verhaal over de kippennekken zijn dan nog bevroren. Ze zijn dan wel los te wrikken met een hakmes (of voor mijn part schroevendraaier). Met kleine porties hou je het toch dat je zult moeten 'ontdooien' om te kunnen portioneren.
Ik denk niet dat de broodlade heel veel minder hard vriest. Voor de zekerheid kan je er een vriezerthermometer inhangen. Maar stel dat het wel zo is, dan heb je voor nu toch geen andere keuze.

Ik moet wel zeggen dat ik het fijn vind om een aparte kattenvriezer te hebben. Ik heb 2 katten en die eten dus ook niet zoveel. Ik heb het allerkleinste kistje wat ik kon vinden; 100 liter. Het is een smal tafelmodelletje. Je hoeft niet de hele dag bij die vriezer te kunnen, dus je kan er ook eens wat opzetten (fruitschaal ofzo).
Het voordeel van een apart kistje is dat ik altijd mn kattenvoer kwijt kan; ook grote dingen zoals een doos met 10 kilo kuikentjes. En eigen voer zit apart in de koelvriescombi en zo hoeven de ratten niet tegen de doperwtjes en sperziebonen aan te liggen. En bij hoge nood kan er eens wat in een andere vriezer; bv dozen met vieze pizza in de kattenvriezer of een zak rundspiervlees in de mensenvriezer.
De aparte vriezer hoeft niet perse in de keuken. In A'dam stond hij in de woonkamer, achter de tv. Er zijn ook mensen die hun dierenvriezer in de schuur hebben staan.
Ik heb in A'dam de eerste tijd zonder aparte vriezer gedaan. In het begin voor 1 kat ging dat nog wel, maar met 2 werd dat al moeilijker. Op een gegeven moment had ik beides lades uit de koelvriescombi tot de nok gevuld met kattenvoer en dan kon ik nog geen kilo's bestellen. En eigen dingen zoals groente etc kon ik er ook niet in kwijt. Ik had heel snel het aankoopbedrag van de aparte vriezer eruit; ik kon groter inkopen voor de katten en ook voor mezelf.
Door Hondje_
#2771764
Kijk die voordelen ga ik thuis even aandragen :biggrin2: In groter inkopen is idd voordeliger.

Ik heb ook een kat. Die lust alleen Bandit Wildmix geen andere merken KVV, kwartels moest ze ook niet met of zonder veren want tja die bewegen niet. Ze krijgt daarnaast nog een paar blokjes runderhart 2x per week en 1x per week een blokje koolvis. Heb nu dus ook voor een ruime maand Bandit liggen. Greep een tijdje terug een keer mis en dat is niet leuk. Kat geprobeerd aan het eten te krijgen maar moest niets. Wat brokjes gegeven (Orijen) maar gaat ze van kotsen. Gelukkig had ik weer snel nieuwe.

De bestelling voor de kat en de hond wordt 1x per maand aan huis bezorgd. Boven de 100 euro is gratis bezorgen anders 5.95 ofzo. Dus nog een voordeel :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2771801
Hondje_ schreef: Kijk die voordelen ga ik thuis even aandragen :biggrin2: In groter inkopen is idd voordeliger.

Ik heb ook een kat. Die lust alleen Bandit Wildmix geen andere merken KVV, kwartels moest ze ook niet met of zonder veren want tja die bewegen niet. Ze krijgt daarnaast nog een paar blokjes runderhart 2x per week en 1x per week een blokje koolvis. Heb nu dus ook voor een ruime maand Bandit liggen. Greep een tijdje terug een keer mis en dat is niet leuk. Kat geprobeerd aan het eten te krijgen maar moest niets. Wat brokjes gegeven (Orijen) maar gaat ze van kotsen. Gelukkig had ik weer snel nieuwe.

De bestelling voor de kat en de hond wordt 1x per maand aan huis bezorgd. Boven de 100 euro is gratis bezorgen anders 5.95 ofzo. Dus nog een voordeel :biggrin2:
Ik voorzie een volliere in jouw toekomst  :biggrin2:
Door tomcat
#2771872
Hier voor 1 kat het vlees voor 1 maand gewoon in de onderste la van de vriezer hoor.  Al jaren en 't is nog nooit bedorven omdat 't onderin minder koel zou zijn. Meestal barfproducten in dagporties. Tom eet per week compleet hij eet zijn orgaanvlees verdeeld over 2 porties in 1 week, anders worden de hoeveelheden orgaan die door het dagmenu moeten wel heel klein, voor de komende maand voor de verandering eens KVV.  KVV neemt op de een of andere manier minder plaats in. 
Door BAC
#2772879
Ik ontdooi nooit, portioneer stijf bevroren, dmv een bijl en een bijtel heb ik een kilo binnen een paar seconden uit elkaar.
Tip; doe dit niet op je aanrecht maar op een hakblok. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door