Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door TMG1961
#2770610
Vraagje voor de mensen die zelf yoghurt maken. Ik houd niet echt van de dunne Nederlandse yoghurt. Nu heb ik een yoghurtmachine met een 1 ltr bak maar de yoghurt die ik krijg is even dun als die in de winkel. Hoe maken jullie de yoghurt en hoe krijg je hem dikker zonder na de bereiding hem eerst nog eens te laten uitlekken.
Door Annemarie Rijnveld
#2770616
TMG1961 schreef: Vraagje voor de mensen die zelf yoghurt maken. Ik houd niet echt van de dunne Nederlandse yoghurt. Nu heb ik een yoghurtmachine met een 1 ltr bak maar de yoghurt die ik krijg is even dun als die in de winkel. Hoe maken jullie de yoghurt en hoe krijg je hem dikker zonder na de bereiding hem eerst nog eens te laten uitlekken.
Misschien hangt het af van de yoghurt die je hebt gebruikt (mager?) ik begin altijd met een biologische yoghurt, volle yoghurt...en ik heb altijd lekkere stevige yoghurt..ik kan het potje ondersteboven houden, bij wijze van spreken.
Gebruikersavatar
Door Zoetermeerder
#2770672
Heb je al Griekse yoghurt (bij AH bijv) of Turkse yoghurt geprobeerd?
Blijft als de deksel er af is ook omgekeerd in het bakje.
Veel lekkerder, voller van smaak en romiger.
Door TMG1961
#2770677
Heb het eerst met griekse yoghurt gemaakt..maar eindresultaat was dunne yoghurt.
Heb nu volle melk met roeryoghurt erin zitten..griekse yoghurt was op

Heb ook mailtje gestuurd naar leverancier machine..er zit een timer op maar die werkt niet goed. de machine geeft al na 2 uur aan dat de yoghurt klaar zou zijn
Door Annemarie Rijnveld
#2770702
Nee, moet minstens 8 uur bij mijn weten...de eerste yoghurt kan inderdaad niet zo geweldig uitvallen, daarna gebruik je er een gedeelte ervan als starter voor de volgende partij. Succes
Door Borke
#2770710
Mijn machine doet er 24 uur over.
Dikkere yoghurt krijgen heeft te maken met de starter die je gebruikt.
Ik gebruik Yogood bakjes van AH en gooi een vol bakje bij 1250ml melk.
Door K&D
#2770727
Toevallig zag ik vandeweek een uitzending van de keuringsdienst van waarde.
Je moet echt verse melk van de boer hebben volgens hen en:

Voeg twee eetlepels yoghurt toe aan de warme melk. De kwaliteit van de yoghurt die je toevoegt, bepaalt de kwaliteit van de yoghurt die je maakt. Gebruik dus een yoghurt die je erg lekker vindt.
Linkje naar artikel en rechts de uitzending:

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... hurt_maken
Door TMG1961
#2770729
Nog een vraagje. Doen jullie de melk op kamertemperatuur in de machine of verwarmen jullie die eerst tot een graad of 40-45?
Door - pien -
#2770733
Ik heb ook wel es yogurt gemaakt en die was vrij dun.
We houden hier van stevige yogurt, vriendlief brengt vaak Turkse mee  :D
Ik heb niet zo vaak melk in huis maar toevallig nu wel, dat zou leuk zijn als ik met een beetje Turkse yogurt gewoon m'n eigen (goedkopere) stevige yogurt kan maken  :)
Door Beppie1
#2770762
Ik leg de melk in heet water. Ongeveer 15 min later is de melk dan 45 gr.
Gebruik ook de Yogood(voorheen die andere ;)....) en altijd prima.... Alleen lukt het me niet met halfvolle of magere melk..... dat vind ik dan weer jammer!

Ook ik laat het 24 uur staan in mijn machine
Gebruikersavatar
Door Sonja
#2770764
Ik vond de joghurt die ik maakte met de custom probiotics als starter het lekkerste, maar helaas is die in Nederland lastig te verkrijgen. Ik maak nu joghurt met een joghurt van de makro als starter. Weet eigenlijk niet precies het merk, maar het is een dikke joghurt en ik heb gelet op de culturen die er in zitten.
Als ik verse melk gebruik, verhit ik de melk tot aan het kookpunt. Gebruik ik houdbare melk, dan verhit ik tot ca. 42 graden. Ik gebruik altijd volle melk, evt nog aangevuld met room en ik laat 'm minimaal 24 uur in de joghurtmaker staan. Ik heb dan lekker dikke joghurt.
Door Borke
#2770767
TMG1961 schreef: Nog een vraagje. Doen jullie de melk op kamertemperatuur in de machine of verwarmen jullie die eerst tot een graad of 40-45?
Ik gebruik volle geitenmelk, gewoon van de supermarkt.
Die leg ik in warm water uit de boiler, daarna nog een keer in deel kokend water wat ik aanvul met warm water.
In het begin temperatuurde ik, nu weet ik wel dat het ca 42 graden is als het de machine in gaat.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door