Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#2770575
Mexi (engelse bulledog) eet inmiddels met de andere honden mee en op zich gaat dat prima maar het lijkt erop dat ze niet goed kan kauwen. Ze heeft kiezen, die zijn ook in redelijke staat. Het lijkt of de kiezen niet helemaal mooi in elkaar vallen, er blijft wat ruimte over maar het komt dicht genoeg bij elkaar om bot te kunnen pletten. Haar onderkaak en tong zijn te groot voor de rest van het kopje daar heeft ze ook wel wat last van met eten denk bv dat de tong in de weg zit bij het kauwen.

Te grote stukken vlees of karkas worden een paar keer gekauwd en dan probeert ze het door te slikken. Dat lukt niet dus komt nog een paar keer terug en uiteindelijk krijgt ze het weg. Ik wil ook niet te kleine stukken geven omdat ze die zonder kauwen inslikt. Wanneer ik het vasthoud dan gaat ze schrokken en is ze onrustig. Ik kom ook niet te dicht bij als ze eet want ze is erg bang dat er iets afgepakt wordt. Ik blijf wel in de buurt voor het geval dat....

Wat kunnen wij doen om het makkelijker te maken? We voeren alleen maar beginnersbotten (eend, kip, konijn, parelhoen en straks weer haas maar nu nog niet) maken het voor haar al kleiner omdat ze grotere dingen haar bekkie niet inkrijgt. Vlees en orgaan maak ik me niet zo'n zorgen om dat snijden we kleiner en gaat wel goed. Is het kauwen ook een kwestie van wennen of zou het kunnen dat ze door haar gebit niet goed kan kauwen, omdat het niet helemaal goed aansluit? Haar gebit is ook niet in een al te beste staat veel bruine aanslag, tanden staan schots en scheef en ik heb de indruk dat de kiezen vrij diep in het tandvlees liggen. Ook stinkt ze best uit haar waffel. Ik had juist gehoopt dat dit zou verbeteren na een paar weken barf en actief gebruik van tanden en kiezen.

Kan het gebit ook eens laten nakijken door de DA heb zelf al gekeken voor rotte tanden/kiezen die problemen zouden kunnen veroorzaken maar dat lijkt niet het geval.

Een laatste optie is terug stappen naar kvv of zelf gaan malen maar geef haar liever barf  :-\ 
Door smulpaap
#2770597
Tja weet je je ziet zelf niet alles in zo,n bekkie . En als er meer aan het klieren is dan jij ziet .... Bullen blijven doorgaan , en dat geld dus ook t.av . eten .
Het zal ws ook reuze lekker zijn . Ik zou denk ik eerst uit laten sluiten of er meer gaande is dan jij ziet .
En verder zal het met zo,n gebit denk ik niet meevallen om behoorlijk te gaan werken op vleesbot als de boel zo schots en scheef staat .
Noa van mij heeft een behoorlijke onderbeet , maar de tanden en kiezen staan wel recht . Maar ik ben met haar ook maanden lang bezig geweest met oefenen .
Ze kreeg in die periode kvv en we oefenden dagelijks op een eendennek , die ik wel vast mocht houden . Ik had haar ook apart om die reden .
Het z.g terugkotsen dat deed Noa ook , maar ik had zoiets van al doende moet je toch leren . Het is mij uiteindelijk met Noa gelukt . En uiteindelijk at ze ook alles .
Wat ik bv ook deed met tamme eend bv . Het overtollige vel eraf snjden , dat soort dingen leverden ook problemen op . En het karkas wel groot , maar heel recht aanbieden .
En verder altijd eerst spier of orgaanvlees , en dan pas het vleesbot . Noa wilde ook altijd schrokken , en dan ging het juist mis .
Maar of het met zo,n gebit lukken gaat bij Mexi , je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om vleesbot wel te malen en spier en orgaan in stukjes te geven .
Ik zou , als je toch door wilt gaan met oefenen op vleesbot , haar zeker geen al te kale karkassen geven . Ik had om die reden voor Noa bv liever hele kippen ,die ik naar eigen inzicht kon verdelen voor haar , dan kipkarkas . Hele konijnen idem .
Door El_Kato
#2770607
Duidelijk! En je hebt helemaal gelijk dat er meer aan de hand kan zijn dan ik kan zien dus ga een afspraak bij de DA maken. Wilde haar nog steeds een keer helemaal laten checken maar omdat het eigenlijk heel erg goed gaat is dat wat weggezakt.

En ze vind het heerlijk inderdaad dus geloof ook wel dat ze doorgaat!
Door deja
#2771883
Nou wat jij schrijft heb ik met Fajah, die braakt het soms wel 5 keer op en dan blijft het zitten, ik ben gisteren bij Margot geweest met Fajah en een barfmaaltijd en daar deed ze het prima, maar was natuurlijk vreemd en ze at het redelijk netjes op.
Vandaag konijnkarkas en dat kwam er ook weer een aantal keren uit, Fajah heeft wel een goed gebit alles sluit prima op elkaar maar ze slikt een heel karkas tegelijk in kraakt prima hoor maar de bal die naar binnen gaat is volgens mij veel te groot.
Ik weet ook niet goed hoe ik dit op moet lossen.
Door El_Kato
#2772515
Maandag (morgen) gaan we met Mex naar de DA. Vanavond het konijnkk (van die puntmutsjes van Ramses) in vieren geknipt en vastgehouden en pas los gelaten als ze goed gekauwd had en dat ging eigenlijk heel goed. Ook om het wat rechter te maken naar de tip van Smulpaap. Denk dat ik ook hiermee wat te snel mee ben geweest maar wil haar toch laten nakijken.

Misschien kan je het voor Fajah ook nog even kleiner maken en vasthouden?

Ze hangt nu lekker tegen me aan op de bank, lekker ding  :smitten:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2772689
deja schreef: Nou wat jij schrijft heb ik met Fajah, die braakt het soms wel 5 keer op en dan blijft het zitten, ik ben gisteren bij Margot geweest met Fajah en een barfmaaltijd en daar deed ze het prima, maar was natuurlijk vreemd en ze at het redelijk netjes op.
Vandaag konijnkarkas en dat kwam er ook weer een aantal keren uit, Fajah heeft wel een goed gebit alles sluit prima op elkaar maar ze slikt een heel karkas tegelijk in kraakt prima hoor maar de bal die naar binnen gaat is volgens mij veel te groot.
Ik weet ook niet goed hoe ik dit op moet lossen.
Geef je eten op en rustige plaats?
En wat gebeurt er als ze gedaan heeft met eten, mag ze dan lekker gek gaan doen?
Ik zou zoveel mogelijk rust rond het eten geven. En misschien zelfs een verplicht rustmomentje vlak na het eten. 
Haar het gevoel geven dat het niet uitmaakt of ze snel of traag eet, ze moet even lang op haar plaats blijven.  Je kijkt zeker niet in haar richting, ze is alleen met haar eten.  (Je kijkt natuurlijk wel, houdt alles in het oog, dat moet altijd bij barf, maar ze merkt het niet).
Dat doe ik hier bij de schrokker-kater door hem in een bench te laten eten waarin hij mij niet kan zien.  Hij blijft erin zitten tot de anderen gedaan hebben met eten, zodat hij hen niet ziet eten, en dat duurt altijd een stuk langer dan hij zelf met zijn eten bezig is.  Maar zo heeft hij geen enkele reden om zich te haasten.  Hij kan zijn bak zelfs 3 keer helemaal schoonlikken.  :biggrin2:
En dat werkt.  In combinatie met in grote stukken aanbieden, zodat hij niet gewoon in kan slikken.
Nu kauwt hij zelfs op kleinere stukjes, gewoon omdat hij geen reden heeft om zich te moeten haasten, hij is rustig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2772691
El_Kato schreef: Maandag (morgen) gaan we met Mex naar de DA. Vanavond het konijnkk (van die puntmutsjes van Ramses) in vieren geknipt en vastgehouden en pas los gelaten als ze goed gekauwd had en dat ging eigenlijk heel goed. Ook om het wat rechter te maken naar de tip van Smulpaap. Denk dat ik ook hiermee wat te snel mee ben geweest maar wil haar toch laten nakijken.

Misschien kan je het voor Fajah ook nog even kleiner maken en vasthouden?

Ze hangt nu lekker tegen me aan op de bank, lekker ding  :smitten:
Voor de katten moet ik die karkasjes ook doormidden knippen. Over de ruggengraad.  Deels omdat die graad anders wat hard is, deels omdat de vorm ondoenbaar is voor zo'n klein bekje. Ik denk dat dat zeker verschil maakt, als je ze al minstens ontdubbelt. ;)
Door deja
#2773191
pearlsofpassion schreef: Geef je eten op en rustige plaats?
En wat gebeurt er als ze gedaan heeft met eten, mag ze dan lekker gek gaan doen?
Ik zou zoveel mogelijk rust rond het eten geven. En misschien zelfs een verplicht rustmomentje vlak na het eten. 
Haar het gevoel geven dat het niet uitmaakt of ze snel of traag eet, ze moet even lang op haar plaats blijven.  Je kijkt zeker niet in haar richting, ze is alleen met haar eten.  (Je kijkt natuurlijk wel, houdt alles in het oog, dat moet altijd bij barf, maar ze merkt het niet).
Dat doe ik hier bij de schrokker-kater door hem in een bench te laten eten waarin hij mij niet kan zien.  Hij blijft erin zitten tot de anderen gedaan hebben met eten, zodat hij hen niet ziet eten, en dat duurt altijd een stuk langer dan hij zelf met zijn eten bezig is.  Maar zo heeft hij geen enkele reden om zich te haasten.  Hij kan zijn bak zelfs 3 keer helemaal schoonlikken.  :biggrin2:
En dat werkt.  In combinatie met in grote stukken aanbieden, zodat hij niet gewoon in kan slikken.
Nu kauwt hij zelfs op kleinere stukjes, gewoon omdat hij geen reden heeft om zich te moeten haasten, hij is rustig.
Fajah krijgt eten op een rustige plaats in de keuken, daar is niemand bij alleen ik, ik heb momenteel nog 1 kat maar die is daar niet bij, en nee ze gaat niet mal doen na het eten.
Ik geef haar nu pas eten als ze rustig is en niet als er nog onrust is in haar.
Ik ben er wel bij als ze eet, en spreek haar heel rustig toe, alles is voor jou geef haar dan een aai over haar bol en laat haar eten.
Het is krak krak krak krak en nog eens krak en op een gegeven moment slikt ze het door maar dan begint het feest, je merkt dan dat het niet goed zit en ze krijgt dan braak nijgingen en dan komt alles retour zelf haar spiervlees en orgaan zit er soms tussen dan gaat het gekraak opnieuw beginnen en slikt ze het weer door en dat kan wel een keer of 5 zo gaan.
Ik heb daar wel moeite mee, maar wil toch dat het op een gegeven moment goed gaat, ze gaat soms helemaal plat liggen dan heeft ze het volgens mij benauwd. Vandaag was het ook weer bal tot 5 keer toe kwam alles retour. Dan denk ik wel eens lang leve de barf maar niet heus.
Door El_Kato
#2777087
Afgelopen maandag met Mex bij de DA geweest en ze is onderzocht door de assistent en gezond verklaart  :) Ze had wat tandsteen dat is gelijk afgekrabd de achterste kiezen zijn niet goed zichtbaar maar de geur die uit haar mond komt duidde niet op een rotte kies of iets. Qua eten zijn we vorige week al een stapje terug gegaan dus weer vasthouden en de stukken beter op maat gemaakt en we houden haar in de gaten.

Om het gebit echt goed te bekijken zou ze onder narcose moeten en dat risico wil ik niet nemen wanneer het niet echt nodig is....

@ Marjan: misschien kun je de stukken bot vasthouden tot ze goed genoeg gekauwd heeft tot ze geleerd heeft beter te kauwen.. 
Door deja
#2777130
Ik heb van alles geprobeerd en Margot heeft het van de week gefilmd en is nu hier geweest om te kijken hoe het ging.
Ze kauwt prima maar slikt het dan in zijn geheel door dus blijft het in haar strot of slokdarm hangen en dat doet zeer en voelt natuurlijk heel onprettig aan dus komt het er uit. Dan gaat ze toch weer kraken en slikt de bal als het ware opnieuw in en dat gaat zo wel 5 tot 6 keer door. Ik kreeg van Margot het advies om te stoppen voordat het helemaal fout ging en ze het niet meer terug kan spugen.
Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee, en ze krijgt nu gewoon haar kvv hapje het is niet anders, zo zie je maar dat barfen ook niet zaligmakend is, voor mij hoeft het voorlopig niet meer, mss als ze wat groter is dat ik nog eens een poging waag en anders blijft ze lekker op de kvv. Gr.Marjan.
Door El_Kato
#2777160
Tja als ze het op kvv goed doet en jij je daar prettiger bij voelt (zij ook denk ik als ze het steeds weer opgeeft) dan is dat toch prima! Het is altijd beter als brokken en dan geef je haar af en toe wat lekkers om op te kauwen  ;)
Door deja
#2777169
Volgens mij snapt ze er niets van ze denkt vast dat het een kant en klare prak is waar ze even op moet kauwen, dat doet ze perfect, maar vervolgens slikt ze de hele handel zo door, en dan gaat het niet goed daarbinnen.
Ik denk dat ze het zelf ook beter vind zo, en ik heb geen zin in een hond die iedere keer bijna stikt het werd gewoon een crime die maaltijden, gezellig eten was er niet bij, ze heeft een tastybone en daar heeft ze haar kluifbehoefte mee.
Ik heb haar op darf eko en lotgering totaal met wild nu staan ze krijgt daarin verwerkt rund lam kip kalkoen haas ree en hertevlees dus 7 soorten, dus meer dan genoeg.
Door El_Kato
#2777294
Alleen als ze niet goed kauwt maar wanneer ik het vasthoud en de stukken niet te groot zijn dan kauwt ze goed en krijgt ze het normaal weg. Tijdens het vasthouden merk ik al dat ze het veel te snel wil door slikken. Blijf het voorlopig vasthouden tot ik het idee heb dat ze het goed gaat  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door