Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Christoph
#2769937
Hallo,

Sinds een goede week weten we eindelijk wat er juist aan de hand is met Nelson, een zware bacteriele infectie.
Sinds juli zijn we op en af bij de dierenarts geweest, zeer weinig eetlust of zelf helemaal geen,erg hijgen,sloomheid weinig interesse in alles, hij was gewoon niet zichzelf.
Volgens de eerste paar bloedonderzoeken was alles normaal,pancreas getest,getest op lyme, alles was negatief. Op dat moment begon ik al te twijfelen of er wel degelijk iets aan de hand was, omdat iederen in de omgeving het ook maar aan de hitte en pubergedrag wijten.
Het is nu bijna 3 weken geleden dat er een gastroscopie is gedaan,platen genomen zijn en een echografie. Als gevolg van een stoelgang onderzoek waaruit bleek dat er weinig verteringsenzymen in de ontlasting zitten. Op het moment zelf van de onderzoeken was er maar weinig te zien of te vertellen buiten dat de wand van de maag verdikt was wat normaal te zien is bij honden met een voedselallergie. De resultaten van de de allergie testen weten we volgende week samen met de verdere resultaten van de biopsie's van de maag en darmwanden.

Vorige week kregen we dan al de voorlopige resulaten waaruit blijkt dat hij een (zeer) zware bacteriele infectie van de maag en darmen heeft. Welke juist zullen we dus volgende maandag weten en welke medicatie er gestart moet worden of wat er verder gedaan moet worden. En ook aangepaste voeding, hij krijgt nu al 2 weken brok van bij de dierenarts, die allergie en de infectie zouden het gevolg zijn van teveel afwisselen in voeding. Onze dierenartsen zijn niet voor of tegen vers vlees, maar om de discussie te vermijden staat hij dus op brok tot we alle resultaten weten.
Die brokken hebben nu al erg hun tol geeist moet ik zeggen, hij eet het al niet of met heel lange tanden, zijn vacht is enorm dof,tot schilfers/korstje en verliest zelfs haar, heeft wel tot 4-5x ontlasting en enorm veel. Ook is hij met momenten hyper, niet dat hij plots terug zijn energie heeft als daarvoor maar zo een opstoot dat alles stuk moet of er aan moet geloven. Weet nu niet of dat aan de voeding te wijten is of ik er nu teveel achterzoek.

Hij heeft altijd KVV gegeten, eens we de resultaten hebben was ik van zin terug vers gaan geven, maar dacht nog even te wachten tot we de resultaten kende om hier om advies te vragen maar hoe ik zie hoe slecht hij er nu al uitziet na die brok. Volgens mij heeft hij het op KVV altijd prima gedaan, gezonde vacht, blije speelse hond, met veel eetlust gegeten,mooi opgegroeid,....
Bearded Collie's staan al gekend om hun gevoelige maag en darmen, en nu dit er nog bij. Op het moment ben ik best radeloos, en opgelucht dat er toch iets gevonden is en ik niet gek ben.

Elke tip of advies om de volgende dagen door te komen en voor de toekomst is meer dan welkom.


Groetjes
Christoph.
Door Lizzy
#2770008
Oh hemeltjelief, wat een toestanden..... :o. Arme Nelson :'(

Dat de allergie en infectie het gevolg zijn van teveel afwisseling in de voeding, sorry, maar dat is natuurlijk gewoon gelul, excuseer mijn Frans. Lekker makkelijk.... Hier moet iets anders aan ten grondslag liggen. En het kan best zijn dat er iets in de voeding is waar Nelson niet goed op reageert, maar dit gaat er bij mij serieus niet in. Verder vind ik de problemen dermate ernstig dat ik er mijn handen niet aan wil branden. En wens ik vooral niet 180 graden tegen de behandelend dierenarts in te adviseren. En dat ga ik dus ook niet doen. Maar ik denk wel dat er genoeg mogelijkheden zijn je hond weer terug op vers/rauw te zetten (zelf samengesteld misschien) en met het toedienen van enzymen ter ondersteuning en bijv. het toedienen van L-Glutamine om de darmen te dichten die mogelijk lek zijn. Maar dit zul je echt in overleg moeten doen met een pro-vers dierenarts die een holistische kijk op de zaken heeft. Ik denk dan aan de dierenkliniek Any Animal of De Oase. Zie rechtsboven in dit forum bij de advertentie banners. Beide klinieken zijn pro-vers en houden er een holistische kijk op na.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen en een dikke knuf voor Nelson!
Door BAC
#2770017
Ben het met Lizzy eens....Zolang jij gewoon hygiënisch te werk gaat met een goede kwaliteit vlees, zou ik mij geen enkele zorgen maken, en heel rap stoppen met die brokken! Zijn ingewanden raken alleen maar meer van streek, en als je nu al een achteruit gang ziet zou ik maar heel rap stoppen met die brokken! (Spreek uit ervaring)
Door smulpaap
#2770031
Ook ik ben het met Lizzy eens . Een pro-rauw d.a opzoeken . Maar ik zag in je profiel dat je uit Belgie komt . Als eerder genoemde dierenartsen een probleem opleveren qua afstand dan kan je mogelijk de leden uit Belgie eens vragen of zij een soortgelijke arts weten . Of even contact opnemen met de Oase of Any-Animal . Ik denk dat zij je ook wel kunnen vertellen waar je dan eventueel in Belgie terecht kunt .

Sterkte met je hondje  :-*
Door Lizzy
#2770084
Pro-vers dierenartsen in Belgie (hetgeen nog niet wil zeggen dat ze een holistische kijk op de zaken hebben - Erik vanden Eynde in ieder geval wel)

Dierenartsenpraktijk Klein Veerle
Klein Veerle 94
Brecht/Wuustwezel
Belgie
http://www.dierenartspraktijkkleinveerle.be/

dr. Anne Verkinderen, dierenarts voor homeopathie bij huisdieren
5de Liniestraat 121, 3110 ROTSELAAR
tel. 016 44 78 85
010 - 450 29 16
http://users.telenet.be/homeopathie_pra ... aktijk.htm

Dr Eric vanden Eynde
27  Brusselsesteenweg
3080 Tervuren
02/7677656
12219 VETERINARIANS
Belgie
Door Christoph
#2770317
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hem vandaag al wel terug KVV gegeven (makreel) hij was er verzot op, maar of ik er nu goed aan heb gedaan weet ik niet, het viel me op dat hij meer aan het hijgen was (als gevolg van krampen volgens de DA) en relatief sneller moe was van onze wandeling dan voorheen. Hoewel hij een tijdje daarna kwam aandringen om te gaan spelen en hebben een hele tijd zitten spelen.

Ik had inderdaad ook al de intentie om naar een pro-vers dierenarts te gaan eens we alles weten en dan met de resultaten van de onderzoeken en zo verder, ook al is het maar om voedingsplan op te zetten of dergelijk. Momenteel rijden we ook telkens een uurtje om bij onze DA te geraken, ze zijn daar ook echt wel heel goed en staan open voor vers maar dit zal nog anders zijn dan bij een specifieke pro-vers als het dan om de voeding gaat.

Alvast bedankt.
Christoph.
Door elianne
#2770490
Ach die Nelson....

Ook mijn hond had ooit eens een zéér zware maag/darm beschadiging van de Giardia parasiet, maar dit terzijde.....

In eerste instantie ook spec brok van de DA, ontlasting was hierdoor wel oke, maar de hoeveelheid was niet normaal  ::)

Ik ben me toen gaan verdiepen in een goede KVV en zag mijn hond zienderogen opknappen, kreeg mijn vrolijke hond weer terug, mooie vacht enz enz.

Dit heeft wél zeker 17 weken geduurd, voordat ie 100 % oke was.

De KVV was zeker geen kip of vis variant, dan was er gelijk diarree.

Ben begonnen met Rund en pens compleet , de voeding deed ik in 5 of 6 kleinere porties verdelen over de dag.
Door elianne
#2770491
Ook kan je karnemelk geven, eerst met water mengen en reageert Nelson hier goed op dan minder water.

Karnemelk werkt bloedzuiverend, hier vinden ze het een feestje  ;D
Door Lizzy
#2770548
Christoph schreef: Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hem vandaag al wel terug KVV gegeven (makreel) hij was er verzot op, maar of ik er nu goed aan heb gedaan weet ik niet, het viel me op dat hij meer aan het hijgen was (als gevolg van krampen volgens de DA) en relatief sneller moe was van onze wandeling dan voorheen. Hoewel hij een tijdje daarna kwam aandringen om te gaan spelen en hebben een hele tijd zitten spelen.

Ik had inderdaad ook al de intentie om naar een pro-vers dierenarts te gaan eens we alles weten en dan met de resultaten van de onderzoeken en zo verder, ook al is het maar om voedingsplan op te zetten of dergelijk. Momenteel rijden we ook telkens een uurtje om bij onze DA te geraken, ze zijn daar ook echt wel heel goed en staan open voor vers maar dit zal nog anders zijn dan bij een specifieke pro-vers als het dan om de voeding gaat.

Alvast bedankt.
Christoph.
Hoi Christoph, ik denk dat dit inderdaad geen goede actie is geweest. Ik denk dat je je hond heel langzaam moet overschakelen naar KVV, waarschijnlijk met behulp van wat supplementen. De keuze voor makreel was misschien ook niet de gelukkigste want makreel is behoorlijk vet en veel honden worden daar sowieso al misselijk van. Ik zou nu even geen overhaaste dingen doen als ik jou was.
Door Christoph
#2774937
Hallo,

We hebben nu alle resultaten van de onderzoeken, en de infectie is eigenlijk maar matig. Aan de telefoon was er ons verteld dat het ging om een zeer zware, in elk geval goed nieuws. Hij krijgt nu een kuur antibiotica en prednisolone.
De resultaten van de allergie testen hebben we inmiddels ook, hij is best aan veel allergisch, bepaalde omgevingsallergenen maar ook vooral voedingsallergiën.
Granen en kruidachtigen een significante waarde (net niet het dubbel van de negatieve waarde) en dan rundsvlees en zuivelproducten is het 2708 en 3770 van de drempel van 150.
Al snel merk je dat er overal wel iets van rund en zuivelproducten inzit, nu hoe kan het verder met de voeding. Is dit dan gewoon een kwestie van het elimineren en kalm aan terug op vers te zetten.
Momenteel krijgt hij dus hyoallergene brok, we hebben het over vers gehad en weten dat het zeer goed is maar waarschijnlijk niet voor onze meneer hier. Zelf ben ik er niet voor, zeker niet na al wat ik erover gelezen heb.

Groetjes
Christoph
Door BAC
#2774938
Hoi Christoph, fijn dat je een uitslag heb maar jeetjeminee wat een waslijst :-\
Je zegt dat je nu brokken geeft (
Christoph schreef:
Momenteel krijgt hij dus hyoallergene brok, we hebben het over vers gehad en weten dat het zeer goed is maar waarschijnlijk niet voor onze meneer hier. Zelf ben ik er niet voor, zeker niet na al wat ik erover gelezen heb.

Groetjes
Christoph
Zijn deze brokken wel granen vrij? En waarom zou vers niet iets zijn voor jou hond? Wie heeft dat gezegd?
Door Lizzy
#2775062
Christoph schreef: Hallo,

We hebben nu alle resultaten van de onderzoeken, en de infectie is eigenlijk maar matig. Aan de telefoon was er ons verteld dat het ging om een zeer zware, in elk geval goed nieuws. Hij krijgt nu een kuur antibiotica en prednisolone.
De resultaten van de allergie testen hebben we inmiddels ook, hij is best aan veel allergisch, bepaalde omgevingsallergenen maar ook vooral voedingsallergiën.
Granen en kruidachtigen een significante waarde (net niet het dubbel van de negatieve waarde) en dan rundsvlees en zuivelproducten is het 2708 en 3770 van de drempel van 150.
Al snel merk je dat er overal wel iets van rund en zuivelproducten inzit, nu hoe kan het verder met de voeding. Is dit dan gewoon een kwestie van het elimineren en kalm aan terug op vers te zetten.
Momenteel krijgt hij dus hyoallergene brok, we hebben het over vers gehad en weten dat het zeer goed is maar waarschijnlijk niet voor onze meneer hier. Zelf ben ik er niet voor, zeker niet na al wat ik erover gelezen heb.

Groetjes
Christoph
Maar je kunt toch gewoon voeding geven zonder rund en zuivel, vers/rauw? Ik zie dat niet hoor, dat dit niet goed is voor jullie meneer.....
Door Martine-Tom
#2775065
Volgens mij vrij simpel, geloof dat je kvv wil voeren, dan neem je gewoon varianten waar geen rund in zit, en zuivel hoort er toch al niet in thuis, dus het lijkt mij makkelijk te omzeilen  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door