Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2769416
Hallo BP-leden,

Ik kom nog maar eens jullie advies vragen. :)
Mijn Cavalier eet momenteel al een tijdje geen vers meer omdat hij steeds last had van verschillende maag/darmklachten toen hij nog op KVV stond. Hij had regelmatig last van rommelende buik, slikken/smakken, 's ochtends overgeven, geen eetlust, slijmerige slappe ontlasting,..
Nu kwam ik er een paar dagen geleden achter dat hij al heftig reageert op slechts een kleine hoeveelheid graan, in dit geval de maïszetmeel in zijn probiotica. Hij heeft de afgelopen dagen last gehad een aantal maag/darmklachten (gelinkt aan de maïs in de probiotica), eigenlijk precies dezelfde klachten die hij had toen hij op KVV stond. Ik dacht steeds dat hij het rauwe vlees niet kon verdragen, maar wat als hij gewoon een reactie had op iets in zijn KVV? Ik ben toen gaan verder zoeken en ik kwam erachter dat je bij KVV nog grote kans hebt dat er ergens iets van graan inzit omdat de maagjes van gevogelte e.d. vaak worden meegemalen,..

Dus oef, ergens opgelucht dat hij waarschijnlijk wél tegen rauw vlees kan, maar gewoon regelmatig graan binnenkreeg via zijn KVV.. (Hij at vooral kalkoen, eend, konijn omdat hij dat het liefste lustte)
Nu komt het volgende probleem, bestaat er wel een KVV die 100% geschikt is voor honden met graanallergie(intolerantie)? Welke merken/smaken zijn geschikt? Gevogelte, dat moet al vermeden worden. Tam konijn ook.
Wat blijft er dan nog over voor een lastige eter zoals Charlie die geen wild lust? Paard, lam, vis, maar dan geraak je toch nooit aan een compleet menu?  :-\
#2769534
Hier een allergie voor gluten, kip en eend.
HaaksBarf is glutenvrij en Degomeat ook.
Ik voer HB Paard, Rund en Geit en Degomeat Hert, Haas, Konijn, Geit en lam.
Qua vis; Zalm van HB en Makreel van Degomeat en Haring van Versvoer, maar het is niet zo'n viseter.
Volgens mij een gevarieerd menu!
#2769614
Dat is inderdaad een mooi gevarieerd menu!
Maar Charlie heeft ook een allergie voor rund, en hert en haas lust hij niet.

Wij wonen in België, zit er geen verschil tussen de Belgische en Nederlandse Degomeat? Want op de Belgische site worden enkel complete mixen vermeld, en daarbij zit niet echt iets bij dat geschikt is voor een allergische hond. http://www.degomeat.be/producteno.html
#2769710
Hert en haas zijn seizoensgebonden producten en mijn ervaring is dat dit van wisselende kwaliteit kan zijn en dus wordt er soms een levering niet gegeten.
Degomeat Nederland levert ook in België  ;)
Stuur bij interesse een mail, je krijgt altijd snel een reactie!
En ik ben de Kangoeroe nog vergeten de melden als diersoort.....
#2770224
Er zijn heel veel granen/glutenvrije kvv's verkrijgbaar, niet alleen haaksbarf en degomeat, ook Alaska, Darf, all animal, Tinlo barfmenu, carnivoer, tammenga, tamro en Versvoer zijn graanvrij of hebben graanvrije varianten. Keuze genoeg dus!
#2770233
[quote="M@rina"]
Er zijn heel veel granen/glutenvrije kvv's verkrijgbaar, niet alleen haaksbarf en degomeat, ook Alaska, Darf, all animal, Tinlo barfmenu, carnivoer, tammenga, tamro en Versvoer zijn graanvrij of hebben graanvrije varianten. Keuze genoeg dus!
[/quote]

nou ja, helemaal graanvrij zijn niet alle merken die ook daadwerkelijk graanvrij beweren te zijn. Bijv. alaska fazant zitten ook fazantennekken in (hier kan wat graan in zitten). En zo zijn er (helaas) nog veel meer merken/varianten....
#2770252
Eigenlijk bij elke KVV die bij gevogelte de maagjes/nekken mee verwerkt kan je niet 100% beschouwen als graanvrij, ook al beweren ze graanvrij te zijn, er kan steeds een spoortje graan inzitten. Kip, kalkoen, eend, fazant, bosduif, maar ook tam konijn,.. Dat valt allemaal af.  :-\
Maar ook geit en lam is volgens mij geen veilige optie. Dit topic las ik vandaag: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=0
#2770276
Hoe kom je dan aan 'heel veel varianten'???

Immers in veel kvv's zit kip, kalkoen, eend, fazant, bosduif, tam konijn. En nu zie je weer dat je geit ook niet kun voeren, dit zelfde zou je dan kunnen stellen voor lam, paard, \ rund (eten ook brokken met graan). Wat houd je dan over??? Je had het bijv. o.a. over all animal, maar dat kan sowieso niet aangezien deze hele dieren vermalen...

Maar goed, ik zou zelf gaan samenstellen en dan geen maagjes/nekken voeren. Met kvv zal je er niet uit komen (althans niet met 100% zekerheid)... Elk dier kan graan hebben gegeten. Je zou het alleen kunnen uitsluiten als de producent bevestigd geen nekken/strotten/maag te malen. Maar las je jouw linkje leest, zie je dat niet elke producent even betrouwbaar is... Alaska beweert ook graanvrij te zijn, maar kip, eend, fazant, rund zijn dat sowieso niet (vond ik altijd heel veel graankorrels in terug), terwijl op de rol graanvrij staat. Tinlo wil niet eens vertellen wat voor orgaan er gemalen is, dus daar heb je weinig aan en zo kun je nog wel even doorgaan (helaas)....
#2770342
TinLo wordt geproduceerd door dezelfde producent als Alaska dus dat is ook niet te vertrouwen. Ik kreeg als tip Degomeat enkelvoudig, dat is wel een goeie. Bepaalde smaken bevatten enkel hart en lever van de diersoort, maar dat is op lange termijn dus niet compleet qua orgaanvlees (wel makkelijk op te vangen met extra orgaan natuurlijk). Ik heb ook geen verdeler van Degomeat in de buurt. :(
#2770352
[quote="KingCharlie"]
TinLo wordt geproduceerd door dezelfde producent als Alaska dus dat is ook niet te vertrouwen. Ik kreeg als tip Degomeat enkelvoudig, dat is wel een goeie. Bepaalde smaken bevatten enkel hart en lever van de diersoort, maar dat is op lange termijn dus niet compleet qua orgaanvlees (wel makkelijk op te vangen met extra orgaan natuurlijk). Ik heb ook geen verdeler van Degomeat in de buurt. :(
[/quote]

Tipje: neem niet de kangoereo, die krijgt henk al gemalen aangeleverd en hij weet niet welke organen daarin zitten ;)
Verder kun je hem altijd mailen en je krijgt snel (en goed) antwoord. Ik zou wel even opletten bij de versies waar hele karkassen worden vermalen (o.a.parelhoen, fazant). Ik weet niet welke organen daar nog in zitten en of nekken worden meegemalen etc. Als ik jou was zou ik henk gewoon je 'probleem' (kwestie is misschien een beter woord ;)) voorleggen, en dan kan hij je vertellen wat geschikt zou kunnen zijn...

En qua kopen, je hoeft maar voor 65 euro te kopen is zo'n 25 kg, dat is toch niet zoveel? Of evt. iemand in de buurt die ook wat daar wil bestellen???

(als je in de buurt woont, mag je altijd wat best4dogs kg's overkopen van me)
Laatst gewijzigd door Manon op do 26 sep 2013, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#2770405
Ik kan maar zo'n 10, max 15 kilogram kwijt.  :(
We wonen in België, dus niet bij jou in de buurt, helaas.

Ik moet maar eens rondkijken op Belgische hondenfora, misschien vind ik daar wel iemand die kan/wil meebestellen. :)
#2770576
[quote="Manon"]
Tipje: neem niet de kangoereo, die krijgt henk al gemalen aangeleverd en hij weet niet welke organen daarin zitten ;)[/quote]

Kangoeroe is 80 procent vlees en 20 procent bot. Daar zit helemaal geen orgaan in  ;)
Door Martine-Tom
#2770641
[quote="La Vie"]
Kangoeroe is 80 procent vlees en 20 procent bot. Daar zit helemaal geen orgaan in  ;)
[/quote]Er kan wel slokdarm in zitten, of mss zelfs maag, en daar zou dan weer graan in kunnen zitten.
#2770663
Hier ook een hond met graanallergie. Ik stel zelf samen om helemaal zeker te zijn dat hij geen gekke dingen binnen krijgt, maar heb nu de stoute schoenen aangetrokken en degomeat kvv besteld (enkelvoudige varianten, uit NL).
Binnenkort daarmee beginnen dus, ik ben erg benieuwd. Als hij er niet tegen kan ga ik uiteraard weer zelf samenstellen en malen, maar als hij er tegen kan scheelt het wel een hoop werk  :)


Als je echt 100% zeker wil weten dat hij geen graan binnen krijgt zul je echt zelf samen moeten stellen denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door