Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lynx
#2768896
Beste Allemaal,

Ik heb een Jack Russell Terriër van 12 jaar oud. Sinds november vorig jaar heeft zij ontzettend veel jeuk. Waarschijnlijk is de jeuk begonnen in een bungalow park. Ze zat toen ook aan de diarree (s'nachts). Ik ben al meerdere malen bij de dierenarts geweest en deze heeft een paar keer een huid afkrabsel nagekeken onder een microscoop. Wat ik verder al geprobeerd heb:
- De jeuk begon toen ze op Greenheart Premiums Senior stond
- Carnibest Eend&Rijst (kreeg ze na 3/4 weken diarree van)
- Ander merk KVV Paard (kreeg ze na een paar dagen al diarree van)
- Wolfsblut verschillende smaken
- Visolie
- Schapenvet
- Seborroe / allermyl shampoo
- 6 weken Trovet Unique Protein Kwartel met zoete aardappel
- Prednison
- Chlorella als reinigingskuurtje
- Stronghold vlooien pippetten
- Anaalklieren zijn nagekeken
- Sinds vandaag PUUR jeuk

Laatst naar een andere dierenarts geweest en deze begon ook weer over een voedselallergie. Maar naar mijn idee heb ik nou wel genoeg voeders geprobeerd en helpt het gewoon niet. Dus gaf zij mij maar anti-histaminicum pillen mee. Dit zou ik voor 2 weken proberen met 1x per week allermyl shampoo wassen. Daarna zou ik weer bellen en kijken wat we verder zouden gaan doen.
Hebben jullie nog ideeën? Ik zit te denken aan een allergietest. In ieder geval een test op hooi mijt. Hond heeft in een auto gezeten met konijnen + hooi/zaagsel. Dit was ook in de week dat we naar het bungalow park gingen. Ik zit dan ook sterk te denken aan een hooi mijt allergie aangezien het konijn binnen staat.
Wat kan ik verder nog doen? Tips?

Klachten:
Jeuk voornamelijk op de rug. Laatste tijd vooral bij de staart.
Likt/bijt veel aan alle 4 de poten.
Schilfers met een lichte vette huid.


Op de huid zie ik kleine plekjes die glimmen maar dit zijn zeker littekens o.i.d.?


mvg,
Richelle
Laatst gewijzigd door Lynx op di 24 sep 2013, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosjes3
#2768906
Jeuk op de onderrug en staart wordt niet echt geassocieerd met een allergie voor mijten. Dan wordt er toch eerder gedacht aan een vlooienallergie of voedselallergie dus ik snap de gedachtengang van jouw dierenarts wel. Maar allergieën hebben er wel een handje van om op de raarste manieren tot uiting te komen dus iedereen zou er zomaar eens naast kunnen zitten.

Ik vraag me wel af of een test zinvol zou zijn. De enige behandeling voor een dergelijke mijtenallergie is een zeer langdurig traject van desensibilisatie (kan wel een jaar duren voor het resultaat zichtbaar wordt en of je je ouwetje al die nodige prikken nog wil aandoen is ook nog maar de vraag) ofwel levenslang prednison/atopica. Verder kan natuurlijk gezocht worden naar een holistische aanpak voor het probleem, maar voordat die op de rails staat ben je ook makkelijk een jaar of meer verder.

Zijn alle andere mogelijke oorzaken al uitgesloten? Huidmijten, schimmel/gist e.d?

Wel heel vervelend. Succes in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op di 24 sep 2013, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2768931
Radja heeft ook op 12 jarige leeftijd atopie gekregen! Nadat ze veelvuldig anti biotica heeft geslikt,voor oorontsteking en ontstoken kiezen! Nadat ze onder narcose is geweest,om de kiezen operatief weg te halen,begon ze na een paar weken met jeuk. Eerst heel vaak hotspots,dus elke 6 wkn prednison,de jeukprik! En later Royal Canin skin support,wat ook niet hielp! Goddank ben ik op Barfplaats terecht gekomen en haar op kvv gezet en groente prutjes met tenminste 10 soorten groenten 1x per week een pens dag,probiotica,puurpollen/jeuk/huid,eerst 4x per dag de hoogste dosering! De puur pollen 1x per 2 wkn hoogste dosering! Na een paar maanden krijgt ze het nog maar 1 x per dag! Haar vaak gewassen met teetreeshampoo! Ook paar x helemaal ingespoten met biologische appelazijn ( tegen mijten en evt bloedluis ) en we hebben haar 20 minuten in een bad laten liggen met dodezeezout! En het allerbelangrijkste ze krijgt niets,maar ook echt niets meer met granen,ook geen rijst! Zij had ook een hele droge huid met veel schilfers door waarschijnlijk iedere dag zwemmen,maar ook die zijn verdwenen,ook omdat ze een hoge dosis visolie waar ook borage-olie inzit! Ook in haar menu zit zalm en tussendoortjes tonijn (uit blik op water ).  Radja is een Duitse Staande langhaar,dus na het zwemmen,maken we haar droog met een waterblazer (tip van Eelke )want te lang nat blijven,kan ook jeuk veroorzaken.en kammen met een scherpe kam of borstel ook! Prednison tegen de jeuk heeft ze sinds Februari niet meer gehad en ze is voor 90% jeuk vrij! Hoop dat je hier wat aan hebt en dat ook jouw hondje snel van de jeuk af is,want jeuk is echt vreselijk en het kost enorm veel energie! Je moet wel enorm veel geduld hebben! Heel veel succes!

O ja krijgt jouw hondje prednisonpilletjes,zo ja daar zit vaak een bindmiddel in,dat daar kan volgens mijn DA meel,dus granen,inzitten en mocht hij allergisch zijn voor granen,kan hij er jeuk van krijgen.

Groetjes Jacqueline
Laatst gewijzigd door Radja op di 24 sep 2013, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2769184
Lynx schreef: Beste Allemaal,

Ik heb een Jack Russell Terriër van 12 jaar oud. Sinds november vorig jaar heeft zij ontzettend veel jeuk. Waarschijnlijk is de jeuk begonnen in een bungalow park. Ze zat toen ook aan de diarree (s'nachts). Ik ben al meerdere malen bij de dierenarts geweest en deze heeft een paar keer een huid afkrabsel nagekeken onder een microscoop. Wat ik verder al geprobeerd heb:
- De jeuk begon toen ze op Greenheart Premiums Senior stond
- Carnibest Eend&Rijst (kreeg ze na 3/4 weken diarree van)
- Ander merk KVV Paard (kreeg ze na een paar dagen al diarree van)
- Wolfsblut verschillende smaken
- Visolie
- Schapenvet
- Seborroe / allermyl shampoo
- 6 weken Trovet Unique Protein Kwartel met zoete aardappel
- Prednison
- Chlorella als reinigingskuurtje
- Stronghold vlooien pippetten
- Anaalklieren zijn nagekeken
- Sinds vandaag PUUR jeuk

Laatst naar een andere dierenarts geweest en deze begon ook weer over een voedselallergie. Maar naar mijn idee heb ik nou wel genoeg voeders geprobeerd en helpt het gewoon niet. Dus gaf zij mij maar anti-histaminicum pillen mee. Dit zou ik voor 2 weken proberen met 1x per week allermyl shampoo wassen. Daarna zou ik weer bellen en kijken wat we verder zouden gaan doen.
Hebben jullie nog ideeën? Ik zit te denken aan een allergietest. In ieder geval een test op hooi mijt. Hond heeft in een auto gezeten met konijnen + hooi/zaagsel. Dit was ook in de week dat we naar het bungalow park gingen. Ik zit dan ook sterk te denken aan een hooi mijt allergie aangezien het konijn binnen staat.
Wat kan ik verder nog doen? Tips?

Klachten:
Jeuk voornamelijk op de rug. Laatste tijd vooral bij de staart.
Likt/bijt veel aan alle 4 de poten.
Schilfers met een lichte vette huid.


Op de huid zie ik kleine plekjes die glimmen maar dit zijn zeker littekens o.i.d.?


mvg,
Richelle
Dit is wat ik geleerd heb: atoptie ontstaat meestal 1 a 3 jaar nadat de hond in aanraking komt met hetgeen waar ie allergisch voor is. Het begint meestal met milde jeuk, aan de huid niks te zien en wordt alsmaar erger waarbij de hond dus wondjes/dingetjes krijgt van het krabben, bijten en likken. Maar dat is dus in eerste instantie niet het geval. Dus alles kan. Ik kan me voorstellen dat jij aan de mijten denkt. Ik denk alleen dat die met Stronghold weg zouden moeten zijn maar dat zou je even aan je DA moeten vragen. Maar goed, als een hond ineens begint met heel erg te krabben doordat hij heel erg veel jeuk heeft, is het soms waarschijnlijker dat er een mijt zit of een vlooien allergie aan ten grondslag ligt. Of een voedsel allergie.

Als een hond op 12 jarige leeftijd jeuk krijgt, heftige, dan kan dat ook door mijt komen ja en door allergieen, maar zeker ook door dingen als : bacteriele infectie, gisten op de huid, ringworm, schildklier en andere hormoon gerelateerde ziektes zoals Cushing.

Is je hond op het laatste getest?

Overigens is voedselallergie helemaal niet zo vaak de oorzaak van jeuk. In minder dan 10% van alle jeuk gevallen is voedsel allergie de oorzaak. Aangezien je nu al diverse keren iets met voer hebt geprobeerd, zou ik dit ook niet echt meer verwachten. Trouwens, als de hond een voedselallergie heeft, reageert het niet of nauwelijks op een behandeling met prednison. Dus mijn vraag aan jou: wat gebeurde er met de jeuk toen jouw hond prednison toegediend kreeg? Verdween deze helemaal? Of niet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 sep 2013, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door madrike
#2769252
Ik moet dan meteen denken aan de vorige hond van mijn ouders.
Hij had veel last van een schilferende huid en jeuk.
Zo erg dat hij zichzelf helemaal stuk beet.
Mijn ouders hadden al van alles geprobeerd, eliminatiediëten medicatie e.d.
Hij werd behandeld in een speciale dierenkliniek maar niets hielp.

Bij toeval kwam deze hond een keertje mee naar mijn dierenarts en zij
raadde aan biotine te gaan gebruiken om de huid te versterken.
Mijn ouders zijn dit gaan proberen ( baat het niet...etc.) en zagen de huid verbeteren.
Uiteindelijk had de hond geen enkel probleem meer en kreeg hij zelfs weer een mooie vacht.
Wel is hij altijd biotine blijven slikken.
Gebruikersavatar
Door Lynx
#2769930
Bedankt voor de reacties! Zitten een paar dingetjes tussen die ik kan gaan proberen.

@Roosje, De dierenarts had inderdaad al aangegeven dat een allergietest weinig zin heeft. Dit omdat ze een oude hond niet wilt behandelen met desensibilisatie. Maarja aan de andere kant als ik weet waarvoor ze allergisch is kan ik datgene misschien weghalen.
1 dierenarts heeft meerdere malen huid afschraapsels nagekeken op mijten/demodex etc. Ook heeft ze de huid nagekeken op vlooienpoepjes maar ook deze waren niet aanwezig.
Ik zit inderdaad ook te denken aan een holistische dierenarts, daarom heb ik al een paar keer gemaild met eentje uit Heemskerk. Maar zit nog te twijfelen of dat het proberen waard is.

@Jacqueline, Prednison krijgt ze al een hele tijd niet meer. Ik kreeg er een totaal andere hond van. Ze is altijd heel erg speels maar met prednison werd het een slome hond die nergens zin in had. En dat niet alleen de jeuk verdween niet helemaal. Het werd wel ietsjes minder. Dode zee zout is het proberen waard ook zal ik eens kijken naar dat appelazijn. Mooi dat jouw hondje bijna jeuk vrij is!

@Lizzy, Mijn hond is nog niet getest op Cushing. De dierenartsen vroegen wel of mijn hond overmatig drinkt en plast maar dat is niet het geval. De prednison hielp een paar dagen de jeuk was van 100% naar 50%. Maar na een paar dagen gebruik en zelfs na een hogere dosering leek de jeuk weer helemaal terug. De dierenarts waar ik voor het laatst ben geweest begon inderdaad over Atopica. Misschien moet ik die pilletjes maar gaan halen en wie weet is de jeuk dan helemaal weg als de huid weer hersteld is.

@Madrike, Welke biotine gaven jouw ouders aan de hond? Dat kan ik ook nog proberen. In ieder geval vanaf vandaag ga ik beginnen met pro biotica.
Door madrike
#2770028
Volgens mij gaven ze biotinepoeder van het merk Grand National.
Was eigenlijk voor paarden maar toen was er nog niet veel anders te krijgen.
Ze kochten het bij de boerenbond. Natuurlijk op de paardenafdeling.
Het is i.i.g. biotinepoeder; geen gedoe met tabletten geven gewoon door het eten geven.

Grappige aan het hele verhaal is dat mijn vader net vertelde (heb hem even gebeld om te vragen)
dat hun nieuwe D.A. dit zelf ook gebruikt i.v.m. haar schilferende huid .
"Wat goed is voor dieren is ook goed voor mij" zegt zij  ;D.
Door Roosjes3
#2770061
Lynx schreef: @Roosje, De dierenarts had inderdaad al aangegeven dat een allergietest weinig zin heeft. Dit omdat ze een oude hond niet wilt behandelen met desensibilisatie. Maarja aan de andere kant als ik weet waarvoor ze allergisch is kan ik datgene misschien weghalen.
1 dierenarts heeft meerdere malen huid afschraapsels nagekeken op mijten/demodex etc. Ook heeft ze de huid nagekeken op vlooienpoepjes maar ook deze waren niet aanwezig.
Ik zit inderdaad ook te denken aan een holistische dierenarts, daarom heb ik al een paar keer gemaild met eentje uit Heemskerk. Maar zit nog te twijfelen of dat het proberen waard is.
Je zou kunnen proberen om je huis meer door te luchten en vaker te stofzuigen (in combinatie met dwijlen, tegen huismijt). Kussentjes en kleedjes zoveel mogelijk weghalen en/of vaak wassen op minstens 60 graden (ook speeltjes zoals flostouw en knuffels). Als dat verbetering geeft, weet je ook dat je met mijten te maken hebt. Als het pollen blijken te zijn waarop hij reageert, doe je daar helaas niks aan.

Ik geloof wel dat voedingssupplementen veel kunnen doen. Maar mijn holistische dierenarts geeft aan dat ze met acupunctuur en klassieke homeopathie niet veel resultaten ziet bij atopische honden.
Gebruikersavatar
Door Lynx
#2770900
@Madrike, Bedankt voor je antwoord. Ik ben nu bezig met visolie capsules, puur jeuk en sinds gister pro biotica. Mocht dit geen resultaat geven dan ga ik de biotine poeder proberen.

@Roosje, Ramen en schuifpui staan hier dagelijks open. Vaker stofzuigen e.d. ga ik ook eens proberen. Wie weet! Bedankt voor de tips! 8)
Door Lizzy
#2771549
Lynx schreef: Bedankt voor de reacties! Zitten een paar dingetjes tussen die ik kan gaan proberen.

@Roosje, De dierenarts had inderdaad al aangegeven dat een allergietest weinig zin heeft. Dit omdat ze een oude hond niet wilt behandelen met desensibilisatie. Maarja aan de andere kant als ik weet waarvoor ze allergisch is kan ik datgene misschien weghalen.
1 dierenarts heeft meerdere malen huid afschraapsels nagekeken op mijten/demodex etc. Ook heeft ze de huid nagekeken op vlooienpoepjes maar ook deze waren niet aanwezig.
Ik zit inderdaad ook te denken aan een holistische dierenarts, daarom heb ik al een paar keer gemaild met eentje uit Heemskerk. Maar zit nog te twijfelen of dat het proberen waard is.

@Jacqueline, Prednison krijgt ze al een hele tijd niet meer. Ik kreeg er een totaal andere hond van. Ze is altijd heel erg speels maar met prednison werd het een slome hond die nergens zin in had. En dat niet alleen de jeuk verdween niet helemaal. Het werd wel ietsjes minder. Dode zee zout is het proberen waard ook zal ik eens kijken naar dat appelazijn. Mooi dat jouw hondje bijna jeuk vrij is!

@Lizzy, Mijn hond is nog niet getest op Cushing. De dierenartsen vroegen wel of mijn hond overmatig drinkt en plast maar dat is niet het geval. De prednison hielp een paar dagen de jeuk was van 100% naar 50%. Maar na een paar dagen gebruik en zelfs na een hogere dosering leek de jeuk weer helemaal terug. De dierenarts waar ik voor het laatst ben geweest begon inderdaad over Atopica. Misschien moet ik die pilletjes maar gaan halen en wie weet is de jeuk dan helemaal weg als de huid weer hersteld is.


@Madrike, Welke biotine gaven jouw ouders aan de hond? Dat kan ik ook nog proberen. In ieder geval vanaf vandaag ga ik beginnen met pro biotica.
Atopica is je reinste bagger! En dit moet je alleen inzetten indien je hond atopische dermatitis heeft. Dus laat ze eerst een fatsoenlijke diagnose stellen!!! Want dat is tot op heden niet gebeurd. En als prednison niet werkt, niet in een hoge dosis, dan is de kans dat het atopische dermatitis is zeer klein. Prednison werkt daarop namelijk erg goed en snel. Op mijten werkt prednison daar in tegen helemaal niet goed. Dus, is er een diep en ondiep huidafkrabsel gemaakt om schurftmijten en demodex mijten uit te sluiten?
Door Lil
#2771661
Atopica wilde mijn da nog niet eens inzetten toen mijn hond al haar poten kaal en bloederig waren en haar hele bek haarloos etc. Zij had atopische dermatitis. We hebben toen wel prednison gegeven. Werkt als een tierelier bij atopie. Werkt het niet, dan snap ik ook niet waarom atopica wel zou helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door