Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roellie
#2770045
Wat zijn nu de richtlijnen in hoeveel eten je je kitten moet geven.
Ik geef kvv (vier keer op een dag) met tussen doortjes (ala barf van de hond, kippenkarkas, hart, kopvlees)
De porties kvv die ik gaf worden steeds grotere porties (eerst een volle theelepel, nu een eetlepel) omdat Draakie wel een bodemloze put lijkt soms.
Hij gaat steeds voor mijn voeten lopen wanneer ik in de keuken komt, en loopt te mauwen, en zodra er maar iets van eten bij hem komt dan duikt hij er echt op.
Hij is nu 11 weken en ik schat dat hij iets meer dan anderhalve kilo weegt.
Dus hoeveel gram kvv zou hij nu technisch gezien moeten krijgen.
Ik lees ook wel steeds dat ze zoveel mogen als ze willen, maar ik wil ook niet straks hem op dieet moeten zetten....
Door Martine-Tom
#2770052
Hoeveel krijgt hij nu?
Tot 10% zou ik persoonlijk geen bizarre hoeveelheid vinden, dus 100 gram, iets meer mag zeker.
Door Martine-Tom
#2770291
De mijnen aten ook meer maar wogen ook meer, kat van buurman woog 1400 gram en at 100 gram per dag en daarnaast nog brokjes.
Persoonlijk ben ik van mening dat je een kitten niet snel kan overvoeren...
Door Mowgli
#2770365
Kittens zijn zo actief en groeien zo ontzettend snel dat je ze niet zo snel kunt overvoeren hoor!
Ik heb Mowgli gewoon naar behoefte eten gegeven. In zijn gloriedagen at hij tot 300 gram zelfgemalen barfprak. Op een gegeven moment is hij uiteindelijk op 200 gram zelfgemalen barfprak blijven steken. Toen hij een maand of 19 was, toen vond ik dat hij wat spekkig aan zijn achterhand werd. Toen heb ik hem teruggezet op 160 gr. per dag. Daarop doet hij het prima.
Door Roellie
#2771890
Jeetje, ik kreeg aan het begin in de dierenwinkel als regel 30 gram per kilogewicht per dag!
Dus ik vroeg nog voor de zekerheid, is dat per maaltijd of per dag?
Nee, dat is echt per dag!!

Dat had ik al snel door dat dit niet genoeg was ???

er gaat nu ongeveer zo'n 100 gram per dag doorheen (Darf), met nog de nodige snacks van de hond (hart, kip etc...)

Vanaf welke leeftijd kan je van 4 keer naar 3 gaan
en vanaf wanneer naar 2 keer per dag voeren?
Door spikkel
#2772015
Hij is 11 weken, dus ik zou nog even 4x of 3x per dag voeren. Die van mij gaf het zelf aan, ze lieten gewoon een maaltijd staan.
Maar ook dat is per kat verschillend. Ze zijn nog zo in de groei, dus kijk goed naar je kat, word ie dikker dan wat minder voeren of 1 maaltijd eraf halen.
Door Mowgli
#2772029
Roellie schreef: Vanaf welke leeftijd kan je van 4 keer naar 3 gaan
en vanaf wanneer naar 2 keer per dag voeren?
Eigenlijk merk je dat vanzelf. Op een gegeven moment gaat je pluizebol minder vragen.

Ik heb dat bij Mowgli ook op gevoel gedaan. Ik heb hem best wel lang 3 keer per dag gevoerd, omdat hij ons anders 's morgens vroeg zo erg terroriseerde, dat we niet meer konden slapen. Zodra hij dan 's morgens (soms al om 04:30, soms om 05:30, met geluk om 07:30) begon met terroriseren (hij slaapt bij ons op de slaapkamer), dan stond ik op, haalde zijn inmiddels ontdooide prakkie uit de waskeuken naast de slaapkamer en zette dat voor hem neer, dan liet hij ons met rust. Dan 's middags nog een prakkie en 's avonds voordat we naar bed gingen zette ik zijn prakkie in de slaapkamer neer. Dat was zeker tot hij een maand of 17 was. Daarna werd hij iets rustiger en liet ons 's morgens slapen. Toen ben ik naar 2 voermomenten gegaan.
Mowgli is ondertussen bijna 2 en een half jaar.

Klein detail: Mowgli eet niet in 1 keer zijn schoteltje leeg. Hij eet steeds kleine beetjes. Ik laat dus zijn schotel staan tot deze leeg is. Als hij daarna aangeeft dat hij honger heeft, vul ik weer bij. Meestal krijgt hij nu 's morgens tussen 9 en 11 uur een prak en 's avonds voordat ik naar bed ga.
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 28 sep 2013, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2772102
Bij mij staat er ook de hele dag eten, ik heb 2 katten die 1 a 2 keer per dag een grote portie eten en eentje die ieder uur 3 hapjes eet. Ik voer inderdaad ook voordat ik ga slapen, omdat ik 's ochtends niet wakker gemaakt wil worden door hongerige katten. En mijn katten zijn nu 3 en ik voer nog steeds volledig naar behoefte, als kittens aten ze gigantisch veel, er hebben weken tussen gezeten dat ze bijna 20% van hun lichaamsgewicht aten, maar nu zitten ze tussen de 4-5%.
Door Martine-Tom
#2772159
fem fatale schreef: Bij mij staat er ook de hele dag eten, ik heb 2 katten die 1 a 2 keer per dag een grote portie eten en eentje die ieder uur 3 hapjes eet. Ik voer inderdaad ook voordat ik ga slapen, omdat ik 's ochtends niet wakker gemaakt wil worden door hongerige katten. En mijn katten zijn nu 3 en ik voer nog steeds volledig naar behoefte, als kittens aten ze gigantisch veel, er hebben weken tussen gezeten dat ze bijna 20% van hun lichaamsgewicht aten, maar nu zitten ze tussen de 4-5%.
Ongeveer dat dus.

Ik heb me nooit aan een schema gehouden, ook voor de hond niet. Freud eet vanaf dat hij hier is al 1 keer per dag (vanaf 8 weken dus) en Doki is het type wat 20 keer per dag komt snacken. Ik voer eigenlijk volledig naar behoefte en dat bevalt prima.
Door Lelie
#2772193
Ik lees hier ook even mee want de kleine hier eet gigantische proporties, groeit ook heel erg veel, en ik ben een beetje aan het nadenken op welk punt ik moet gaan ingrijpen.

Nu nog niet, hij is nog te klein, maar wanneer dan wel?
Door Martine-Tom
#2772196
@Lelie, hoe oud is ie, hoeveel weegt ie en hoeveel eet ie?

Zelf ben ik van mening dat ik bij een kat tot een jaar niet ingrijp, tenzij ze echt morbide obees zijn natuurlijk  ;)
Ik zie graag dat ze een eetrem ontwikkelen en dat is me op die manier altijd nog gelukt. Freud is nu wel wat dikker dan ik zou willen, voor nu hou ik het er nog even op dat dat door de kvv komt die ze tot voor kort kregen, als het er niet binnenkort vanzelf afgaat ga ik wel ingrijpen, Freud is nu 1.5 jaar oud.
Door Lelie
#2772220
Hij is nu een goeie vier maanden (min of meer, hij is een vondeling), hij weegt 2900 gram, hoeveel hij eet weet ik niet precies, ruim over de 200 gram in ieder geval, hij krijgt zoveel hij wil .
Hij is ook al (vroeg)gecastreerd vanuit het asiel.

Het is niet aan hem te zien trouwens dat hij al zoveel weegt, hij heeft een erg lang lijf dus het gewicht is goed verdeelt.

De andere twee waren al groot toen ze hier kwamen, en die eten zichzelf moddervet als ze de kans krijgen. Ik heb dus geen ervaring hoe dat werkt met kittens enzo.
Door Martine-Tom
#2772228
Lelie schreef: Hij is nu een goeie vier maanden (min of meer, hij is een vondeling), hij weegt 2900 gram, hoeveel hij eet weet ik niet precies, ruim over de 200 gram in ieder geval, hij krijgt zoveel hij wil .
Hij is ook al (vroeg)gecastreerd vanuit het asiel.

Het is niet aan hem te zien trouwens dat hij al zoveel weegt, hij heeft een erg lang lijf dus het gewicht is goed verdeelt.

De andere twee waren al groot toen ze hier kwamen, en die eten zichzelf moddervet als ze de kans krijgen. Ik heb dus geen ervaring hoe dat werkt met kittens enzo.
Oh dat klinkt prima hoor, ik heb een deeltijd kitten, ook een vondeling, ook een maand of 4, en die weegt nu 2800 gram en volgens zijn officiele eigenaar eet ie zo rond de 250 gram per dag, ziet er ook prima uit, lekker gespierd.
Ze steken erg veel energie in groeien en de wereld ontdekken dus ze eten gewoon veel :) Ik heb al mijn katten vanaf kitten en altijd zoveel gegeven als ze wilden, geen van allen hebben last gehad van overeten, Doki had het in het begin wel toen hij hierkwam, wat je bij honden baknijd zou noemen.
Die heb ik vanuit de hand zoveel gevoerd dat ie bijna barstte :biggrin2: Op den duur had ie door dat als ie honger heeft ie gewoon eten krijgt en dat is helemaal weg, ik kan nu gewoon mijn eigen eten op het aanrecht zetten zonder dat ze er naar omkijken en dat was bij de vorige 2 ook zo :) Niet toen ze zo klein waren hoor, gewoon opgepakt en bij hun eigen eten gezet, vanaf dat ze tegen het jaar waren keken ze niet meer naar mijn eten om, ideaal :)
Door Mowgli
#2772248
Ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken over te veel voeren, zeker niet zo lang je kitten nog groeit. Katten zijn zo anders dan honden en hebben meestal een "natuurlijke rem". Gewoon goed naar je kitten blijven kijken. Je zult echt merken dat de kleine op een gegeven moment minder gaat vragen / langer over zijn porties doet / niet alles meer opeet. Dan kun je overleggen een voermoment over te slaan, of de porties kleiner te maken.
Het eerste jaar groeien ze als kool en eten ze als dijkwerkers, daarna wordt het wat minder / groeien ze rustiger. En als je je kitten veel aait / betast, zul je het uiteindelijk ook snel kunnen voelen mocht hij wat spekkig worden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door