Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2768085
ik heb op dit moment 3 pups, 2 van ons eigen nest die dus volledig opgezet zijn op vlees ( maffia en Mackenzie), KVV en barf en 1 pup dat ik toen ik ze Kreeg direct op vlees heb gezet ( Asja)

monenteel 3 maand oud
met 1 van onze eigen pups heb ik problemen ( Mackenzie) en ik weet niet goed hoe het komt. s'morgens krijgen ze kvv allemaal en savonds eten ze mee met de grote barf nu heb ik hiermee nog nooit problemen gehad met enkel spiervlees te geven of enkel orgaanvlees. bij deze pup als ik enkel spiervlees geef of orgaanvlees heeft ze echt diaree en geen klein beetje  :-\ terwijl haar zuster er helemaal geen problemen mee heeft  :o gisteren heb ik in de avond een beetje kvv bij haar barf gedaan maar dat hielp niet. het is ook niet zo dat ik voor haar enkel pakketjes kan gaan maken maar ik ben bang als ik haar nog eens extra bot ga geven bij het spiervlees ze dan te weinig kwa % heeft en te veel vleesbot. hoe kan ik het oplossen? gaat dit nog verbeteren met het ouder worden?
#2768087
Waarom kan je niet alleen voor haar pakketjes maken? Hier kan ik pup ook niet alleen spiervlees geven. Ik geef 's ochtends kvv en 's avonds barf, maar ik geef juist geen orgaan (bijna geen), omdat dit al in de KVV zit, maar heb wel uitgerekend hoeveel spiervlees en hoeveel vleesbot hij moet hebben.

Ik zou dus toch een menu maken voor de puppen, de helft kvv en de andere helft barf en je daaraan houden. Dus spiervlees, vleesbot en orgaan, hoewel orgaan vaak al veelvuldig in KVV zit.

EDIT: Hoeveel bot zit er in jouw kvv dan? Want als je alleen spiervlees en orgaan geeft, zijn de verhoudingen van die dag toch ook al krom?
#2768099
ik zorg ervoor dat mijn verhoudingen per week kloppen.
voor de pups apparte paketten maken gaat heel moeilijk omdat ik niet alemaal mijn vlees bij 1 leverancier haal en dan moet beginnen herverpakken en ze hebben altijd maar meer nodig dus ik verpak alles per KG en voor de 3 pups en onze kleine hond is 1 kg gepast.
en bij de andere 2 lukt het wel goed dus ik weet eigenlijk niet of het bij die nodig is om te veranderen. mijn 2 oudste hebben er ook helamaal geen problemen mee om alleen orgaan of spier of vleesbot te eten  ::)
#2768533
Ik vrees dat er wel meer honden zijn waar je vleesbot samen met ofwel spier ofwel orgaan moet combineren om geen problemen te krijgen.
Dat is hier op BP meer de norm dan omgekeerd, als ik het goed heb.
Ik ben er altijd van verbaasd hoeveel honden op HV geen probleem hebben met een dag enkel vleesbot en de volgende enkel spiervlees. Het is, denk ik, erg opmerkelijk dat dat goed blijft gaan....

Ik kan me wel voorstellen dat je er niet op zit te wachten om je manier van voeren om te gooien. En zeker als het precies mooi uitkomt...
Wat ik persoonlijk zou doen is dit:  vb dag 1 staat er vleesbot op het menu en dag 2 spiervlees.  Dan haal je beide voor dag 1 uit.
Je geeft iedereen die dat zo gewend is dag 1 vleesbot en deze pup geef je de helft vleesbot en de helft spiervlees. De volgende dag krijgt hij ook weer half om half en de anderen enkel spier.
Dan ligt je spiervlees wel een dag langer uit dan nodig, maar als het dan mooi opgaat is dat geen probleem. Zelfs mijn katten maken daar geen probleem van, dus kunnen honden er zeker tegen.  :P  Ik bewaar het in tussentijd wel in de frigo natuurlijk.  ;)
Hetzelfde kan je natuurlijk doen met vleesbot en orgaan.
Ik veronderstel toch dat je vleesbot ongeveer de helft voert, dus dat je steeds een vleesbotdag kan combineren met orgaan of spier?
Ik weet niet of ze op een pensdag wel met mooie ontlasting reageert? Want dat durft ook nogal eens wisselen van hond tot hond en is dan even uitproberen.  Als ze daar mooi op reageert, zou je die dag ook niet kunnen combineren met vleesbot als het menu anders niet mooi uitkomt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 24 sep 2013, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2768564
OK, dus als ik het goed begrijp is het lastig doordat het vlees op een bepaalde manier aangeleverd wordt? Tja. Ik denk dat je toch moet kijken naar je pup en het voer aan moet passen aan de pup. Dat is nou het hele idee achter zelf samenstellen, dat je je hond voert naar zijn specifieke behoeftes. En misschien dat het in de loop der tijd steeds beter zal gaan, maar kennelijk wil de vertering van deze pup nu niet hetzelfde als van de andere. Broers/zussen zijn niet 100% identiek natuurlijk dus ja, het kan best dat de een er wel goed mee om gaat en de ander niet. Voor een pup overigens helemaal geen slecht idee hoor, om elke dag vleesbot met groenten + orgaan of spiervlees te geven.
#2768608
Of je barft niet met je hond en voert enkel KVV. Is niet mijn keus maar zou een optie kunnen zijn natuurlijk. Ik heb ook een hond van bijna 10 maanden die het een tijd niet goed heeft gedaan op barf. Elke hond heeft andere behoeften en daar moet je naar voeren. Elke dag diarree lijkt me ook niet de ideale manier.
#2768616
Ik zou dan ook een poosje voor alleen KVV gaan verschillende soorten, als de ontlasting wat te hard wordt ( gebeurt soms), dan wat spiervlees aan toevoegen..
Orgaanvlees enkel geven is bij de meeste honden haast een garantie tot diarree, dus zo raar vind ik het niet dat je pup er niet tegen kan... en een aantal x per week erg aan de dunne is ook niet goed voor de ontwikkeling van een pup..
Door Martine-Tom
#2768669
Ik zou gewoon alle honden elke dag bot met spier of orgaan geven, ipv elke dag 1 kilo spier of bot, nu 1 kg bot eruit, 1 kg spier eruit en allemaal hun portie, 2 dagen achtereen hetzelfde. Zoveel werk lijkt me dat nou ook weer niet  ;)
En anders alleen kvv. Niet elke hond is hetzelfde en als het niet goed gaat dan zal je dus iets moeten veranderen, jammer maar helaas...
#2769103
ik ben nu aan het proberen om zoals gisteren bij haar spiervlees gewoon kvv te doen en blijkbaar lijkt het te lukken tot nu toe, vandaag zijn het kippenbillen dus dat is ook geen probleem en morgen pens, ook niet. dat vond ik ook zo raar dat ze van pens alleen geen problemen maakt maarja beter zo  :biggrin2:
#2769250
Volgens mij raak je nu zo aan de rommelarij dat alle verhoudingen zoek zijn, zeker voor een opgroeiende hond niet erg handig.


Voer gewoon of 2xkvv óf 1xkvv en 1xbarf compleet [spier/orgaan/vleesbot] per dag dan zit je zeker goed.
#2770563
Volgens mij kan je wel wat kvv meer toevoegen, maar dan moet je dat ook op  alle dagen even veel doen. Dus ook op pens- en vleesbotdagen. Anders klopt het inderdaad langs geen kanten meer.
Reken je kippenbillen trouwens als vleesbot? Want dat vind ik wel bot en spier in 1. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door