Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marjoleine
#2757433
Misschien een rare vraag, maar hoeveel eten kittens eigenlijk?
Wij hebben twee Noren van nu 17 weken. Meteen toen ze hier kwamen op vers gezet en dat gaat prima.

Fokster voert niet vers dus die kon ons niet raden maar ik twijfel over de hoeveelheden.
Want ik ben dus van huis uit een hondenmens en rekende vrolijk zoals ik dat bij honden ook doe. Dat is in de groei dus: 50-70 gram per kilo dier.
Dus hoppetee, dat geef ik en ze hebben het vreselijk druk, dus ze schuiven dat zo naar binnen. :biggrin2:

Alleen: ze groeien pakweg 200-250 gram per week. ???
En toen ik ging rekenen leek me dat eigenlijk best veel. Ze zijn nu resp 2200 en 2500 gram en als dat zo doorgaat, omgezet in de curve die ik bij honden gewend ben, dan worden ze wel errug groot!
Ik verwacht 7-8 kilo, maar in dit tempo gaan ze dat niet redden, dan wordt het eerder 10!

Enfin, iemand dus ervaring met hoeveelheden voor Noren?
En wie kan me wegwijs maken in de gebruikelijke groeicurve? Dat ze niet straks letterlijk de trap af rollen, zeg maar  ;)
Door Martine-Tom
#2757567
Niet met noren maar gelukkig zijn alle katten eigenlijk gewoon hetzelfde  ;)
Ik heb de 2 kittens hier gewoon onbeperkt gevoerd, ik haalde een pond vlees eruit en als dat bijna op was haalde ik er weer een pond uit, ik voerde en als ze hun bord leeg hadden en nog honger...dan kregen ze nog een beetje, er bleef ook altijd wel een beetje staan voor de lekkere trek.
Echt geen idee hoeveel ik ze voerde, ong een pond per dag...en dat is zo gebleven  :)
Ze wegen nu 6 en 7 kilo en zijn prima op gewicht.

Bij een volgend kitten zou ik het weer zo doen mij is het prima bevallen  :)
Door fem fatale
#2757585
Ik voerde prooi, maar verder ongeveer als Martine. Werkte voor mij ook prima

Maar net als kinderen groeiden mijn katten in sprongetjes. Dan gingen ze extra veel eten, kregen wat meer babyvet en 2 dagen later waren ze opeens een stuk hoger. Ze aren soms een stuk meer dan pond, er zijn dagen geweest dat ze over een kilo heengingen, maar Plien is 3,5 kilo geworden, Kai ongeveer 5 en Jet nog wat zwaarder.
Door Marjoleine
#2757698
Wat een verschillen! :o

De heren wegen al rond de 2,5 kilo en zijn dus bijna vier maanden, behoorlijk dus.
Ze krijgen nu ca een pond per dag schat ik.  Ze groeien goed dus ik ga maar gewoon door zo.
Wel gek, bij honden ben ik erg gewend het eten aan te passen aan het gewicht, zeker in de groei.
Maar bij katten is dat blijkbaar niet nodig.
Door Martine-Tom
#2757719
Marjoleine schreef: Wat een verschillen! :o

De heren wegen al rond de 2,5 kilo en zijn dus bijna vier maanden, behoorlijk dus.
Ze krijgen nu ca een pond per dag schat ik. Ze groeien goed dus ik ga maar gewoon door zo.
Wel gek, bij honden ben ik erg gewend het eten aan te passen aan het gewicht, zeker in de groei.
Maar bij katten is dat blijkbaar niet nodig.
Nou ja en nee, bij mijn hond ben ik begonnen met een hoog percentage dus ook een hoog gewicht, met dat hij groeide zakte het percentage maar de hoeveelheid voer bleef nagenoeg gelijk...tot de castratie maar dat is een ander punt :P

Katten zijn van nature, en algemeen gesproken niet snel overeters, itt honden dus overvoeren kan je ze niet zo snel.
En het klinkt voor mij als een normaal gewicht, Dook (die rooie) kwam met een week of 15 en woog toen 2.1 kilo, maar was te mager, na 2 weken was dat echter al verdwenen :biggrin2:
Dook is nog aan het uitzwaren, weegt nu 7.2 kilo en ik gok dat hij nog een paar ons aankomt (word in dec 2) en nog steeds is het een spriet.

Dook eet wel veel meer als Freud, maar ik weeg het nooit dus getallen kan ik je niet geven, Tom eet 100 gram, er gaat een pond per dag uit de vriezer dus de 2 katten eten samen 400 gram en doen het daar prima op.
Dus je kan een richtlijn erop los laten, iets van 7 of 8% maar in de praktijk voer je bij katten nog meer als bij honden op het oog :)
Door Mowgli
#2757783
Ik heb Mowgli ook altijd gevoerd naar behoefte. Na ongeveer 9 maanden zat hij op een constante hoeveelheid zelfgemalen barf van 200 gr. per dag. Toen hij ca. 20 maanden was, merkte ik dat hij wat spekkig begon te worden. Ik heb hem toen teruggezet naar 160 gr. zelfgemalen barf. Hier doet hij het prima op, heeft geen honger en ziet er geweldig uit.
Door Marjoleine
#2757963
Martine-Tom schreef: Dus je kan een richtlijn erop los laten, iets van 7 of 8% maar in de praktijk voer je bij katten nog meer als bij honden op het oog :)
Ik vraag het vooral omdat ik bij honden gewend ben dat te vette jonge honden eerder problemen kunnen ontwikkelen, met gewrichten en zo. En omdat er natuurlijk ontzettend veel te vette honden zijn.

Noren zijn relatief grote katten dus ik maakte die vertaalslag als het ware: grote honden groeien relatief snel en hebben daardoor eerder problemen, dat gaat dan voor grote katten ook op.
Snap je?
Door Martine-Tom
#2758182
Marjoleine schreef: Ik vraag het vooral omdat ik bij honden gewend ben dat te vette jonge honden eerder problemen kunnen ontwikkelen, met gewrichten en zo. En omdat er natuurlijk ontzettend veel te vette honden zijn.

Noren zijn relatief grote katten dus ik maakte die vertaalslag als het ware: grote honden groeien relatief snel en hebben daardoor eerder problemen, dat gaat dan voor grote katten ook op.
Snap je?
Daarom ook op het oog voeren ;)
Een hond is sneller dan een kat geneigd om te overeten. En in mijn ervaring als je een kitten onbeperkt eten geeft, leren ze gewoon te eten tot ze vol zitten...itt veel honden die gewoon doorgaan tot ze barsten :P En zeker op vers, met brok zie je toch veel sneller dat ze overgewicht krijgen, kan op vers uiteraard ook hoor, maar ik voel zelf meer voor het onbeperkt voeren en ze zelf te leren dat vol vol is...en tot nu toe werkt het.

Voor mijn hond geld ook een ander regime hoor, en volgens mij groeien katten toch wat langzamer dan grote honden, Doki word bijna 2 en groeit nog steeds uit. En dan is het altijd nog een verschil dat een grote kat mss 10 kilo word en een grote hond 80..in diezelfde 2 jaar ;)
Persoonlijk maak ik me ook niet druk over vetjes bij een kitten tot een jaar (dik is wat anders uiteraard) met een groeispurt gebruiken ze dat wel weer op, en ook als ze ziek mochten worden (of entingen krijgen oid) vind ik het fijn als ze wat op te zeggen hebben.

Dus ik ben voor onbeperkt voeren...uiteraard wel in de gaten houden, tegen dat je ze weg kan rollen moet je er toch iets anders op verzinnen denk ik, maar volgens mij gebeurd dat niet zo snel.
Door miik
#2767921
Toevallig zijn mijn kittens net gewogen en net de deur uit. Ook 17 weken oud.

Kumba 2600 gram - eet 4 x 40 gram per dag  (kater)
Whitney 1965 gram- eet 4 x 35 gram per dag    (poes)
Izzy 2090 gram- eet 3 x 40 gram per dag          (poes)
Sien- moeder- 3565 gram- 2x 40 gram per dag

Wat mij opviel is dat ze de laatste 2 weken echt veel nodig hadden en wel 160 gram per dag aten.
En de laatste week wordt dat eigenlijk juist weer wat minder. Izzy heeft zelfs genoeg aan 120 gram nu (terwijl zij eerder ook 150 at).
Dus het ligt echt aan die groei spurtjes die ze kunnen hebben. Dat ze nu zoveel eten, wil niet zeggen dat dat zo blijft, gewoon goed kijken.
Als ze moeilijk gaan doen, dan minder geven, of minder vaak... blijven ze zeuren en hebben de duidelijk honger dan een portie extra of wat grotere porties geven.
Door hannabelgje
#2768071
Ik heb mijn kittens ook wel veel gevoerd, maar niet onbeperkt. Ik denk iets van 200-250 gram per dag. Ik voer echt op het oog met de katten. Fleur heeft slechte achterpoten en die houdt ik vrij schraal, ze eet tussen de 80 en 100 gram per dag, maar dat is een brit en ze doet ook niet zoveel op een dag. De jongens zijn twee vliegtuigen en die eten meer. Jip weegt nu een kilo of 5 en krijgt 140 gram per dag ongeveer. Wasabi weegt een kilo of 4 en krijgt hetzelfde. In de zomer krijgen ze wat minder, in de winter wat meer. Net hoe hongerig ze zijn.
Door Marjoleine
#2768442
De heertjes zijn hier nu 2600 en 2900 gram.
Ze eten nu iets minder dan in het begin, ik denk nu 150-170 gram per dag. Ze geven het heel goed aan inmiddels en ze eten ook al een stuk meer.
Kuikens gaat goed, pens vinden ze heerlijk, nekjes lukt nog niet echt.
Maar al met al doen ze het dus prima!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door