Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door webster
#2767132
Ben al enigszins bekend met kvv maar dit is prijstechnisch niet meer normaal wat het kost, dus is de volgende stap Barf. Heb 2 honden 1 Rottie reu van 9 jaar met weinig beweging en een Rottie reu van 2,5 jr met veel beweging en op dit moment erg aan de magere kant.Beide honden zijn niet dol op wild en verdragen niet te veel bot.
Vraag1: maken jullie per hond een dag pakket ?
vraag 2 : als ik barfprodukten bestel zijn deze bij de meeste leveranciers bevroren hoe verwerken jullie dit dan?

Dit zijn voorlopig even de vragen alvast bedankt voor jullie reactie's
Door TMG1961
#2767262
Ik portioneer vleesbot en spiervlees in porties voor 2 dagen. Lever, nier en pens verpak ik in weekporties en van hart verdeel ik de weekportie in twee. Pixie eet dus altijd 2 dagen achter elkaar hetzelfde bot en spiervlees aangevuld met orgaan en/of ei of groentemix.

Als ik een levering krijg die per kg verpakt is gaat het zo de vriezer in. Als ik het dan uitleg 's ochtends voor de komende 2 dagen te voeren haal ik er 's middags 200 gram vanaf en die gaat gelabeld terug de vriezer in.

Krijg je iets binnen dat bv per 10 kg verpakt is dan laat ik het in badkuip net zover ontdooien dat ik het verdeeld krijg en dan gaat het in 2 daags porties terug de vriezer in.
Gebruikersavatar
Door pike
#2767840
Ik maak geen porties klaar. Alles gaat zo de vriezer in (nadat er een extra zakje omheen is gedaan om te voorkomen dat alles aan elkaar vriest doordat er wat condens op zat).
Bij grootverpakkingen tik ik bij botten alles snel van elkaar met hamer en beitel en verpak het per circa kilo. Het krijgt niet de kans te ontdooien. Grote stukken vlees laat ik licht ontdooien en snij ik dan kleiner. Vers vlees of bot vries ik per kilo in, met uitzondering van orgaanvlees dat ze maar een maal in de week krijgen. Dat gaat in dagporties de vriezer in.


Ik haal 's ochtends of de avond van te voren (is afhankelijk van het jaargetijde) uit de vriezer wat ik nodig heb voor de avond, ze eten bij mij 1x per dag. Het mag op het aanrecht ontdooien. Wat over is gaat de koelkast in voor de volgende dag, net zolang tot het op is. Alleen met lever en nier doe ik dat niet, dat krijgen ze namelijk maar een keer in de week. Dat ontdooi ik licht, haal eraf wat ik nodig heb en de rest gaat dan in porties terug de vriezer in. De weken daarna heb ik dan wel een afgepaste portie lever of nier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2767844
Aangezien ik hier katten heb en kleine porties nodig heb, kan ik om het portioneren niet heen.
Ik ben wel afgestapt van het dagporties maken.
Ik vries zowiezo vleesbot, spier en orgaan apart in, dus niet reeds gecombineerd.  Zo kan ik combineren wat ik wil.

Vleesbot gaat nu in grotere delen dan een dagportie. Konijnkarkas gaat door over de rug en dan in elkaar gelegd ingrevroren.  Parelhoen gaat in twee en nekken vries ik gewoon los in. Ze gaan los op een plaat in de vriezer tot ze hard zijn en dan bij elkaar in een zipzak.  Zo gaat het ook met gemalen zaken (hoopjes invriezen en dan samen in een zipzak).  Ik heb een reservevrieskast die ontzettend snel vriest (zo'n oud geval toen energiezuinig nog niet bestond) en das wel handig om heel snel weer in de vriezen.  :)

Spiervlees en orgaan wordt ook in hoopjes ingevroren. Orgaan weeg ik perfect af op 100gr, spiervlees zorg ik gewoon dat er minimaal een dagportie in zit (zodat ik zeker nooit tekort kom).  Ik begin dan met een portie spier, een portie vleesbot en een portie orgaan. Het spier en vleesbot dat er teveel is gaat door naar de volgende dag samen met een nieuwe portie (indien nodig). Op een keer heb ik dan zoveel spier over dat het voldoende is voor een dagportie en hoef ik geen nieuw uit te halen.  Vleesbot is geregeld voor meer dan 1 dag verpakt.  Orgaan gaat dagelijks op omdat ik hart, lever en nier apart geef en ik anders nooit meer kan uitrekenen dat iedereen de goede verhoudingen krijgt.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2767928
Ik portioneer ook op soort in de vriezer. Dus voor 2 honden zoveel vleesbot apart, spiervlees apart, orgaan apart. En zo pak ik al die pakketjes uit de vriezer die ik op een dag nodig heb. Ik laat het ontdooien zodat ik er porties van kan maken. Dus niet helemaal zacht.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2767937
Ik heb de laatste x echt per dagportie in een zakje gedaan.
Dus vleesbot,spier en orgaan. Op ieder menu een andere sticker.
Zo pak ik nu iedere avond 1 zakje uit de vriezer.
Vriezer staat veel korter open en dat is weer beter voor de ijsvorming te voorkomen ;)
Door BAC
#2767950
Ik maak geen pakketten, en portioneer stijf bevroren ivm met de voedinsgwaarde, dat vind ik erg belangrijk. Ik heb ervaring met ontdooid vlees en dat is niet best.

Als er een vleessoort op is pak ik dat uit de vriezer, portioneer en heb weer voor 2-3 weken vlees.
Door Simone V
#2768015
Als ik vlees binnen krijg, laat ik het zover ontdooien dat ik het kan snijden of van elkaar kan lostrekken.
Ik verpak alles apart: bot, spier en orgaan als dagportie. Veel werk, maar nu pak ik elke avond 1 pakje bot, 1 pakje spier of orgaan (dat zijn dan wel 4 zakjes) eruit voor de volgende dag en klaar is kees.
Door smulpaap
#2768091
Ik denk dat je eerst even moet bekijken wat je honden lusten  , en hoeveel je gaat voeren .
Je kan ad.v je menu pakketjes maken , je kan bv ook per kg opvoeren
Daar vind een ieder zijn eigen weg in
Valkuil in het begin kan dus zijn dat alles verpakt is en een hond iets niet lust
Dan weet men er soms geen einde meer aan en schiet volledig in de stress
Door webster
#2768185
Het is nu al iets duidelijker,ik dacht zelf dat ik iedere dag de percentages moest berekenen,
50% vleesbot
15% groentemix
15% orgaan
20% spiervlees
dit zijn dus eigenlijk de percentages per week en de ongeveer 5 diersoorten als ik het goed heb??
Door Lizzy
#2768189
webster schreef: Het is nu al iets duidelijker,ik dacht zelf dat ik iedere dag de percentages moest berekenen,
50% vleesbot
15% groentemix
15% orgaan
20% spiervlees
dit zijn dus eigenlijk de percentages per week en de ongeveer 5 diersoorten als ik het goed heb??
Ja, klopt, je berekend dit over 1 week. En er zijn mensen die het handig vinden om over 2 weken te berekenen, ook goed.
En qua percentages heb je ook speling. Ik voer bijv. 40% vleesbot (vroeger 50% maar toen waren de karkassen ook niet zo kaal als vandaag de dag), 10% groenten, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% organen als lever, nier en hart) en de rest spiervlees. Als extra's geef ik vette vis, rauwe eieren, etc.
Door Lizzy
#2768828
webster schreef: En waar vallen bijvoorbeeld kippenpoten onder bot spier of onder beide???
Onder vleesbot.

En het is geen beginners BARF vleesbot.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2770149
Ik haal organen vers en in de verhouding die ik nodig heb bij de IC. Dat snij ik en mik ik door elkaar. Dagportie in een zakje. Spiervlees is dikwijls ingevroren. Dat ontdooi ik tot zover dat ik kan snijden of knippen. En dan zelfde verhaal. Door elkaar heen en hup dagporties maken. Vleesbot doe ik ook per dagportie maar dan per soort. Ik doe bv kipkarkas in de gele Jumbozakken. Eend in de rode Bas zakken en konijn in de witte MCD zakken en vis in de blauwe AH zakken. Zo snapt mijn dochter ook snel wat ze moet pakken.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door