Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2767569
Zojuist een dikke, bijna volgezogen teek van 1 van mijn reutjes afgehaald. Normaal gesproken kijk ik nooit naar de plek, maar omdat het deze keer veel dikker aanvoelde, heb ik wel zijn haartjes weg gehouden om naar de plek te kijken. Er zit een rode kring om de bult met in het midden het wondje waar de teek vast heeft gezeten.
Heb zojuist informatie proberen in te winnen, maar het is mij eerlijk gezegd niet duidelijk geworden of deze rode cirkel betekent dat het een lyme-besmetting is en er een ab-kuur ingezet moet worden.

Op sommige sites lees ik dat honden geen rode rode kring ontwikkelen (als teken van lyme). In dit geval hoef ik me dus volgens mij niet zo druk te maken om de rode kring omdat dit bij honden los staat van een actuele besmetting? Ook lees ik dat het 1 tot 3 weken duurt voordat er zich een rode cirkel ontwikkelt. Bij mijn hond was de kring er al toen de teek er nog in zat.

Ps de teek heb ik jammer genoeg vermoord en weg gespoeld.
Laatst gewijzigd door *Remy* op zo 22 sep 2013, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2767730
nova schreef: kun je een foto maken?

tekebeten laten al snel een handtekening achter  :-\
Afbeelding

Hoop dat je het kunt zien. In het midden het zwarte gaatje (wat ook iets rood is) waar de teek heeft gezeten, dan een paar mm witte huid en vervolgens een rode cirkel van 2 mm. De rode kring is nu breder dan een paar uur geleden, toen was het een strak lijntje (de bult is nu wel een stuk minder dik, wat natuurlijk de verandering in kring veroorzaakt kan hebben).
Door Lizzy
#2768566
Bij lyme zie je de cirkel volgens mij ruimer worden. Maar ik liet dit even aan de DA zien. Ik heb eerlijk gezegd geen flets idee of dit wel of geen besmetting inhoud. Het is inderdaad jammer dat je de teek niet meer hebt want die kun je tegenwoordig zelf testen! (voor de toekomst misschien goed te weten).
Door Martine-Tom
#2768569
Wat ik begreep is dat het bij honden niks zegt/hoef te zeggen. Tom had een mega rode kring, een dikke plek en later 2 puskoppen op een tekenbeet en hij is onlangs negatief getest (de da had hem op ab willen zetten, preventief, dus blij dat ik heb laten testen!).
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2768605
Heb het nagevraagd aan de dierenarts en de rode kring om de verdikking waar de teek heeft gezeten staat los van een lyme-infectie, het is een reactie op de teek zelf. De rode kring was de volgende dag al helemaal weg getrokken. De teek kan natuurlijk nog steeds geïnfecteerd zijn en mijn hond nog steeds besmet, maar die rode kring staat daar helemaal los van.

Dank voor de reacties!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door