Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#2767339
Wat ik me dus afvroeg, wat is het verschil tussen opneembaarheid van gemalen vlees/bot versus ongemalen.
Is  het een makkelijker te verteren? Kost dat minder energie voor de hond dan? En welke zou dan eerder aanzetten?

Zit zo weer nl, Maci heeft weer veel jeuk, en als gevolg weegt ie weer maar 52, je kunt piano spelen op zijn ribben. Nou is ie dan juist ook vaker vervelend met eten. Dus ik geef er kiezenbrink bij maar vlot nog niet zo ( ja eerst even geduld hebben). Maar dan vroeg ik me toch af of ik juist meer of minder in vergelijking met barf moet geven.
Door Annemarie Rijnveld
#2767348
Kaio schreef: Wat ik me dus afvroeg, wat is het verschil tussen opneembaarheid van gemalen vlees/bot versus ongemalen.
Is  het een makkelijker te verteren? Kost dat minder energie voor de hond dan? En welke zou dan eerder aanzetten?

Zit zo weer nl, Maci heeft weer veel jeuk, en als gevolg weegt ie weer maar 52, je kunt piano spelen op zijn ribben. Nou is ie dan juist ook vaker vervelend met eten. Dus ik geef er kiezenbrink bij maar vlot nog niet zo ( ja eerst even geduld hebben). Maar dan vroeg ik me toch af of ik juist meer of minder in vergelijking met barf moet geven.
gemalen wordt gewoon veel sneller verteerd....of het meer of minder aanzet, heeft volgens mij te maken met het vetgehalte van het gemalen produkt.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2767357
Annemarie Rijnveld schreef: gemalen wordt gewoon veel sneller verteerd....of het meer of minder aanzet, heeft volgens mij te maken met het vetgehalte van het gemalen produkt.
Dat denk ik ook. Een kg riblap of een kg gehakt van die riblap blijft qua calorieen gelijk. Is er egens literatuur of beeld van dát het sneller verteerd?
Door Lizzy
#2767367
Kaio schreef: Wat ik me dus afvroeg, wat is het verschil tussen opneembaarheid van gemalen vlees/bot versus ongemalen.
Is  het een makkelijker te verteren? Kost dat minder energie voor de hond dan? En welke zou dan eerder aanzetten?

Zit zo weer nl, Maci heeft weer veel jeuk, en als gevolg weegt ie weer maar 52, je kunt piano spelen op zijn ribben. Nou is ie dan juist ook vaker vervelend met eten. Dus ik geef er kiezenbrink bij maar vlot nog niet zo ( ja eerst even geduld hebben). Maar dan vroeg ik me toch af of ik juist meer of minder in vergelijking met barf moet geven.
Sommige honden hebben van gemalen spul echt heel veel meer nodig. Het sjeest ook door het spijsverteringskanaal.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2767371
Lizzy schreef: Sommige honden hebben van gemalen spul echt heel veel meer nodig. Het sjeest ook door het spijsverteringskanaal.
Ik merk daar dus niks van. Mijn 5 labs eten 5 pond per dag. De een wat meer dan 1 pond, de ander wat minder. Ook bij verschillende merken hoef is de hoeveelheid niet aan te passen.
Heb nu voer van Futter Fundgrube, mooi grof gemalen lekker ruikend vlees. Grof gemalen pens. Je ziet hier wat je voert.
Door Lizzy
#2767378
MargaS schreef: Ik merk daar dus niks van. Mijn 5 labs eten 5 pond per dag. De een wat meer dan 1 pond, de ander wat minder. Ook bij verschillende merken hoef is de hoeveelheid niet aan te passen.
Heb nu voer van Futter Fundgrube, mooi grof gemalen lekker ruikend vlees. Grof gemalen pens. Je ziet hier wat je voert.
Daarom staat er ook "sommige". Neemt niet weg dat ongemalen gewoon sneller door de maag gaat.
Door lachnat
#2767381
Ik heb een hond die het voorbeeld is van het meer nodig hebben in gemalen vorm.
Zomers krijgt ze 700 gram BARF maar ik was lui en had geen zin om te hakken en snijden dus kreeg ze even tijdelijk lotgering wild kvv en dan ook maar een kilo per dag. Aankomen deed ze er niet van, komt niet omdat het wild is want dat eet ze met BARF ook i.v.m. haar allergieen.
Daarnaast bleef ze de hele dag hongerig, probeerde alles wat los en vast zat op te vreten en dat doet ze normaal niet. De kvv heb ik dus ook maar 1 week volgehouden en ben toen snel gaan hakken en snijden 8)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2767382
Dan moet ik eens in de gaten gaan houden of ie niet nog meer nodig heeft. Begin november mag ie weer op de weegschaal, streefgewicht voor hem is toch zo'n 57 a 58 kg. (dat gaat nov nog niet gehaald worden ga ik vanuit)
Barf bijgeven gaat niet echt lukken, dat vindt ie dan te moeilijk, zwaar etc en dan gaat ie juist minder eten. Is net alsof ie dan de hoeveelheid ziet en heeft daar begin ik niet eens aan. ::)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2767385
En als je het zelf voorbewerkt en meerdere kleine hoeveelheden per dag geeft?

Hoe groot/klein worden stukken barf doorgeslikt? Zal veel aan de hond liggen, maar gemiddeld?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2767404
We zijn vanwege hem juist op 1 x per dag overgeschakeld alweer jaren geleden. Meerdere maaltijden gaat nog slechter bij hem, heeft ie bijna nooit zin in dan. Ik moet zeggen hij eet nu best goed (bijna altijd en bijna alles op), maar ik blijf voorzichtig in ineens meer geven.
Eten doet ie best goed, ook gemalen wordt iedere hap gechecked of er niks te kraken inzit.
Door Lizzy
#2767446
Als je de maag meerdere keren voor kleine beetjes aan het werk zet, worden de problemen in de regel inderdaad alleen maar erger.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2767538
En verteren is iets anders dan opnemen. Voor een betere opname en vertering is er PUUR spijsvertering. Geen ervaring mee hoor.
Gebruikersavatar
Door pike
#2767848
Een van mijn honden heeft vanwege medicijngebruik nogal eens problemen met het verteren van bot. Daarom ben ik voor hem het bot gaan malen. Hij staat nu ongeveer 9 maanden op gemalen bot, krijgt nog precies evenveel als vroeger en is niet afgevallen of bijgekomen.
Ik maal zelf de botten die hij voorheen in zijn geheel kreeg. Spier en orgaan krijgt hij wel gewoon in grotere stukken. De samenstelling qua eiwitten, vetten, soorten is dus ongewijzigd.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je op een kvv overstapt en je te maken krijgt met een totaal andere samenstelling je meer of minder moet gaan voeren. Dus dat de andere behoefte niet bepaald wordt door het wel of niet gemalen zijn maar door de samenstelling.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2768325
Ik denk dat hij verder goed verteerd, tenminste zijn ontlasting. Wel kan ie zeker in periodes dat het ook slechter gaat met zijn huid, enorme stinkwinden laten, hij heeft niet voor niks de bijnaam stinkiewinkie.
Hij krijgt nu gemalen dier van kiezenbrink, kvv durf ik zowiezo niet. Hij reageert nogal heel erg op zalm en zalmolie. Zelf malen zou idealer zijn, maar op het moment vooral qua tijd en geld voor de aanschaf een beetje lastig.
Ik kan me voorstellen dat als het sneller door het lichaam heen gaat dat er ook minder van opgenomen zou kunnen worden. Dus misschien moet ik hem nog meer bijgeven.
Hoeveel zou hij in 2 maanden eigenlijk bij kunnen komen? 2 a 3 kg?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door