Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cindy de Wolf
#2766642
Ik weet nou niet of hij in medisch moet of in barf dus als hij verkeerd staat, solly.

Bij onze kat van 15 is een schildkliertumor geconstateerd enkele maanden geleden dus de befaamde tabletjes. De T4 is nu goed onder controle echter ureum is ligt verhoogd echter het crea hikt tegen beginnend nierfalen aan. Dat klopt ook wel met het drinkpatroon. Ik heb al meerdere malen na prikken het advies gehad om hem toch op nierdieet te zetten. Bandit nierdieet wil hij niet. Ook vleesbotten is een no go in welke vorm dan ook dus dat zal of eierschaalpoeder moeten zijn of beendermeel. Lever walgt hij ook van maar gebakken nog niet gegeven. Dus hoop wat dat betreft.
Ik heb de zoek functie al gebruikt en ben grofweg op het volgende uitgekomen;
20% vleesbot (zal dus beendermeel moeten worden, maar hoeveel moet ik daarvan gebruiken???)
15% visfilet
40-50% spiervlees
5% lever
5-7% hart

Hieronder wat ik zoal in de vriezer heb liggen want ik heb geen idee in welk vlees een laag fosfor% zit. Zou ipakitine nog aan te raden zijn??
- bio runderkopvlees
- kalkoenfilet en dijbeenvlees
- lama
- kangoeroe
- antilope
- haasvlees
- hertenvlees
- gansborstfilet
- paardensucade
- haringsnippers / zalm /  sardientjes / makreel
- bio runderlever
- lamslever / konijnlever
- bio runderhart
- kippenhart
- kalkoenhart
- hertenhart
Door Ruisje
#2766824
Ik "luister" mee. Onze 17-jarige Whoopi heeft een te snel werkende schildklier en ik verdenk haar nieren nu ook een beetje. Nog niet getest bij DA, want het laatste bezoekje werd haar bijna fataal. Ook krijgt ze geen schilkliermedicijnen meer sinds 2,5 jaar, die maakten haar echt doodziek.

Ze krijgt nu zelf samengesteld en gemalen. 30% vleesbot, 15% orgaan en 55% spiervlees.
Omdat ik ooit ergens gelezen heb dat vis niet goed zou zijn voor de schildklier krijgt ze 2x per week visolie erdoor.
Door Mowgli
#2767228
Moeilijk als je geen vleesbot kunt geven. Ik weet dat veel Duitse kattenbarfers ook beendermeel gebruiken als calciumbron, maar ik weet niet hoe veel. Ik weet niet hoe goed je Duits is, anders zou ik eens gaan snuffelen in het forum van dubarfst.de, misschien kun je daar wat terugvinden. Beendermeel is wel verhit, dus als calciumbron minder geschikt als eierschaalpoeder.

Verder kan ik Ikapitine wel aanbevelenals fosforbinder. Ik heb het zelf ook gebruikt voor Pugsley.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2768538
Er zijn in andere topics al site's genoemd met overzichten van fosforgehaltes in vlees.
Maar aangezien ik zelf geen nierkat heb (gehad), heb ik ze niet op geslagen.
Ik ga er eens voor je naar zoeken.

Van eierschaalpoeder en het gebruik zijn topics in de hondensectie te vinden.  Ik durft het niet meer uit mijn hoofd te zeggen...  :-\

Ik heb ook nog een bedenking voor je.  Als je spreekt van vleesbotten in welke vorm dan ook gaat niet, dan veronderstel ik dat je gemalen ook al geprobeerd hebt? En dat is dan grof gemalen bij jou?  Wat als je het nog een keertje zou malen dan met de grootste schijf die standaard bij je Kenwood zit? Wil hij het dan nog niet?
Want grof gemalen heb ik er hier nog eentje die het niet hoeft hoor.  Fijn gemalen echter is het ongeveer hetzelfde als gemalen spiervlees en als hij dat wel wil, zou ik het ontzettend vreemd vinden, dat hij vleesbot eruit zou halen.
Bovendien zou je ook gewoon een complete gemalen barf kunnen maken. Je eigen nierdieet kvv, als het ware.  Dan kan je daarin ook de lever verwerken en die 5% smaken ze echt niet tussen al de rest!
Het gaat hier dan al bij al om 1 vierde van het gehele menu (lever en vleesbot) dat hij niet graag zou lusten...  Dat haalt hij er echt niet uit als de rest lekker gevonden wordt.  Lust hij graag vis?


Zou jezelf wel wat problemen besparen lijkt me, maar je moet het dan wel fijn malen, anders blijft die lever en dat bot alsnog in te grote stukken aanwezig.
Wel slechter voor de tanden, dat is een minpunt.
Enfin, het was maar een ideetje  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 24 sep 2013, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#2768782
pearlsofpassion schreef: Er zijn in andere topics al site's genoemd met overzichten van fosforgehaltes in vlees.
Maar aangezien ik zelf geen nierkat heb (gehad), heb ik ze niet op geslagen.
Ik ga er eens voor je naar zoeken.

Van eierschaalpoeder en het gebruik zijn topics in de hondensectie te vinden.  Ik durft het niet meer uit mijn hoofd te zeggen...  :-\

Ik heb ook nog een bedenking voor je.  Als je spreekt van vleesbotten in welke vorm dan ook gaat niet, dan veronderstel ik dat je gemalen ook al geprobeerd hebt? En dat is dan grof gemalen bij jou?  Wat als je het nog een keertje zou malen dan met de grootste schijf die standaard bij je Kenwood zit? Wil hij het dan nog niet?
Want grof gemalen heb ik er hier nog eentje die het niet hoeft hoor.  Fijn gemalen echter is het ongeveer hetzelfde als gemalen spiervlees en als hij dat wel wil, zou ik het ontzettend vreemd vinden, dat hij vleesbot eruit zou halen.
Bovendien zou je ook gewoon een complete gemalen barf kunnen maken. Je eigen nierdieet kvv, als het ware.  Dan kan je daarin ook de lever verwerken en die 5% smaken ze echt niet tussen al de rest!
Het gaat hier dan al bij al om 1 vierde van het gehele menu (lever en vleesbot) dat hij niet graag zou lusten...  Dat haalt hij er echt niet uit als de rest lekker gevonden wordt.  Lust hij graag vis?


Zou jezelf wel wat problemen besparen lijkt me, maar je moet het dan wel fijn malen, anders blijft die lever en dat bot alsnog in te grote stukken aanwezig.
Wel slechter voor de tanden, dat is een minpunt.
Enfin, het was maar een ideetje  ;)
Dat gaan we dus inderdaad nog proberen en dan met 1kg bio kip, 200g lever en 100g nier en dan tot moes malen. Maar ik vrees ervoor bij hem.
Hij lust graag koolvisfilet en kabeljauwfilet. Bij de volgende levering van degomeat weer haringsnippers eens kijken of hij dat wil.
Ik heb zeker liever een eigen nierdieet maarja heb daar wel een soort van medewerking van Dandy bij nodig...
De fosfor sites gevonden en gevogelte en konijn zijn het laagste.
Door Ruisje
#2769020
pearlsofpassion schreef: Er zijn in andere topics al site's genoemd met overzichten van fosforgehaltes in vlees.
Maar aangezien ik zelf geen nierkat heb (gehad), heb ik ze niet op geslagen.
Ik ga er eens voor je naar zoeken.

Van eierschaalpoeder en het gebruik zijn topics in de hondensectie te vinden.  Ik durft het niet meer uit mijn hoofd te zeggen...  :-\

Ik heb ook nog een bedenking voor je.  Als je spreekt van vleesbotten in welke vorm dan ook gaat niet, dan veronderstel ik dat je gemalen ook al geprobeerd hebt? En dat is dan grof gemalen bij jou?  Wat als je het nog een keertje zou malen dan met de grootste schijf die standaard bij je Kenwood zit? Wil hij het dan nog niet?
Want grof gemalen heb ik er hier nog eentje die het niet hoeft hoor.  Fijn gemalen echter is het ongeveer hetzelfde als gemalen spiervlees en als hij dat wel wil, zou ik het ontzettend vreemd vinden, dat hij vleesbot eruit zou halen.
Bovendien zou je ook gewoon een complete gemalen barf kunnen maken. Je eigen nierdieet kvv, als het ware.  Dan kan je daarin ook de lever verwerken en die 5% smaken ze echt niet tussen al de rest!
Het gaat hier dan al bij al om 1 vierde van het gehele menu (lever en vleesbot) dat hij niet graag zou lusten...  Dat haalt hij er echt niet uit als de rest lekker gevonden wordt.  Lust hij graag vis?


Zou jezelf wel wat problemen besparen lijkt me, maar je moet het dan wel fijn malen, anders blijft die lever en dat bot alsnog in te grote stukken aanwezig.
Wel slechter voor de tanden, dat is een minpunt.
Enfin, het was maar een ideetje  ;)
Bij een te snelwerkende schildklier  (weet niet of dat hier aan de orde is, maar ik zeg het toch maar...) is vis niet aan te raden! Het bevat teveel jodium. Dit geldt ook voor visolie supplementen, zeeproducten zoals kelp en eigeel.
Nog een hele lijst met teveel jodium, maar dat voeren we onze dieren toch niet  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2769088
Ruisje schreef: Bij een te snelwerkende schildklier  (weet niet of dat hier aan de orde is, maar ik zeg het toch maar...) is vis niet aan te raden! Het bevat teveel jodium. Dit geldt ook voor visolie supplementen, zeeproducten zoals kelp en eigeel.
Nog een hele lijst met teveel jodium, maar dat voeren we onze dieren toch niet  ;)
Geldt dat ook voor zoetwatervis?
Ok, je hebt niet veel keuze in vette zoetwatervis, maar toch...  Ik denk aan forel (ok, en daar stopt mijn inspiratie  :-X) maar dat lusten ze hiet niet hoor.  :-\ Misschien paling, als je dat tegenwoordig 'schoon' gekweekt kan krijgen.

Dat eigeel is wel jammer. Een eitje is net zo leuk voor een nierkat.  Zeker de vetten in de dooier.  :(

Pfff, die combinatiekatten zijn altijd het lastigst.
Andere vetten zijn geen probleem voor een schildklier? Want dat wilde ik je nog aanraden, Cindy. Van toch zeker niet te veel vet te verwijderen als je vet vlees, hart enz maalt.  Omdat dat vet extra energie is, zonder de nieren te belasten.
En ik zou zelf ook wat groenten durven toevoegen. Niet veel. Zo'n 2-maximaal 5%.  Ik denk dan niet aan eiwitrijke groenten zoals spinazie of vers gras, maar wel aan zetmeelrijke: wortel, bietje, venkel misschien een beetje kool.  Wel naast wortels en knollen iets met bladgroen, maar geen plantaardige eiwitbommen.
1 van mijn katten vind het groen van venkel zo lekker dat hij het uit zichzelf eet.  Het zal wel een vreemde kat zijn, maar het kan misschien ook dat er wel meer zo'n katten zijn.
 
Als ik zelf wat maal voor de katten draai ik er ook steeds een tikkeltje groen onder.  Ik geloof wel dat de vitaminen en mineralen in groenten ook voor katten wat kunnen bijbrengen, maar niet overdrijven want hun spijsvertering is er niet op gebouwd. Vandaar ook zeker altijd goed pureren. Voor een nierkat zijn dat weer energie zonder fosfor, maar plantaardige eiwitten zijn wel lastiger voor de nieren dan dierlijke eiwitten en ze kunnen er ook minder mee. Vandaar dat ik eerder voor groenten met wat meer zetmeelinhoud en minder eiwitten zou gaan, maar het bladgroen is ook erg nuttig. Dus een beetje afwegen. 
Door Mowgli
#2769757
Ik had het in een andere topic ook al gemeld, ik heb via een Duitse nieuwsgroep voor barfkatten een database gevonden met analyses van levensmiddelen. Je kunt daar een gratis test account voor 10 dagen maken en dan in de database de analyses zoeken.
Dit is de website: http://www.sfk-online.net/cgi-bin/sfkst ... ge=english

Ik heb vandaag een lijst gemaakt van alle levensmiddelen (768 in totaal) in de database met daarbij per levensmiddel een directe link naar de analyse in de database. Het is een PDF-bestand en bevat links naar de Duits-talige analyses (omdat ik eerst niet door had dat de database ook in het engels beschikbaar is). Als je interesse in deze lijst hebt, stuur me maar een PB. Ik kan de lijst niet openbaar zetten, omdat er copyrights op de database rusten.
Met het test account is het niet mogelijk de analyses per knopdruk naar Excel te exporteren, dat zul je handmatig via copy - paste moeten doen. Het is wel mogelijk via de print functie van de analyse deze op te slaan als PDF-bestand.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door