Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2762204
Oei, dat weet ik niet  :-\

Ik veronderstel van wel, als de steen heel erg traag gegroeid is...
Ik heb wel eens een steen gezien van een ei groot die uit een mops kwam  :o, dus die heeft gewoon heel erg traag aangegroeid, anders had die hond al lang verstopt moeten gezeten hebben.

Ik kan me dus voorstellen dat als die steen op een bepaalde manier in de blaas of nieren blijft, en daar zachtjeaan aangroeit, het mogelijk is dat er maar zo'n kleine hoeveelheid gruis in de urine terechtkomt dat het niet opgemerkt wordt bij onderzoek.
Helemaal geen gruis, lijkt me sterk.

Over wat voor stenen gaat het hier eigenlijk? Want bij oxalaat lijkt me dat waarschijnlijker dan bij struviet.
Bij struviet lijkt me dat wel heel erg onwaarschijnlijk, dat zoiets zou gebeuren.
Maar oxalaat heeft meer de neiging om blaasstenen te vormen en kan onder heel erg kleine kristalletjes in de urine terechtkomen.  Ik weet uit ervaring dat die niet eenvoudig te zien zijn onder de microscoop.  Je moet al opmerken met micrometreren dat ze kruisvormig oplichten.  En niet elke laborant is even grondig natuurlijk...  ::)

Waaruit denk je dat je kat een steen heeft?
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2762361
Nog geen idee wat voor soort steen het zou moeten gaan, maar de katers hebbe nog steeds bloed in hun urine na een AB kuur en na een stressblaas behandeling
Bij max is het wel minder geworden, maar Beer zijn urine blijft rood gekleurd ....

Urine is nu 2x onderzocht en daar komt niets uit (buiten het bloed), dus de volgende stap is een echo om stenen uit te sluiten
Vroeg me alleen af of er een steen kan zitten zonder dat ze last van gruis of andere verkeerde waardes hebben
#2765380
Ah, op die manier.
Dan wordt er vast naar oxalaat gezocht.
Maar het is wel vreemd dat het iets bij beide katers zou zijn dan. 
Krijgen ze vers te eten? Zoniet, wat eten ze dan?

Is er bij die onderzoeken ook een kweek van de urine gedaan?  Met bijhorend antibiogram?
Of gewoon een AB-kuur op gezet zonder de weten wat of hoe?
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2767107
Ze krijgen helaas (nog!) geen vers te eten ... Mij was verteld dat beide katten regelmatig Carnibest aten, maar bij ons eten ze niets anders als brokken (lopen voor alles weg en houden dat lang vol) dus gezien het nog niet duidelijk is waar het bloed vandaan komt wil ik ze daar nu ook geen stress van geven en hou ik ze nog even op brokjes  :-\
Als alles rustig is en bekend is wil ik die omzetting nog een keer proberen

De urine is alleen bij de dierenarts onderzocht en (naar mijn weten) niet op kweek gezet
We zijn nu alle mogelijke wegen aan het bekijken, het vervelende is ook dat we van fokkers te horen krijgen (we hebben nl al wat rondgebeld ook) dat het nooit voorkomt .... En dat is lastig als je nu 2 herplaatsers hebt die het beide hebben  ::)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2768012
Mijn poes had na 3 maanden op speciale brok nog steeds bloed in de urine maar geen gruis meer (ging om struviet). Wanneer het maand later nog zo zou zijn zouden ze kijken of er misschien grote steen aanwezig was die te groot was om op te lossen. Gelukkig was hert toen een maand later goed. Maar toen was er eerst wel struvietgruis aanwezig geweest.

Zou dat toch uit willen sluiten in jou situatie dus dan wel echo maar daarnaast wat pop al noemt. Maar dat is eigen keuze ;-)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2768182
Ik vind het echt heel lastig .... Vorige eigenaren hadden nooit problemen met de katers (zeiden ze) en sinds wij ze hebben zitten ze naar mijn zin gewoon te vaak op de bak en zit er dus bloed bij
Verder zijn ze speels, eten/drinken goed en zitten ze goed in vacht/vel, dus tsja ... Blijf twijfelen tussen stress of een steen ergens

Maar ja, een echo geeft ze ook enorm veel stress, en dan beide katers ?
Pffff, vind het echt een moeilijk iets  :-\
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2768205
We hebben ze nu 4x getest (2x bij de dierenarts) en 2x thuis adhv zo'n stripje en er zat altijd bloed in de urine
Nu is het opvangen van bloed ook weer stress voor ze, dus stel dat het door de stress komt dan kan dat ook nog een puntje zijn  ::)

De dierenarts staat ook een beetje voor een raadsel, want hij vind de katten er top uitzien en vond het veel meer op een stressblaas lijken dan op klachten van een steen, en de kans dat beide katers van verschillende lijnen/leeftijden beide "ineens" en steen zouden hebben vond die ook niet echt voor de hand liggen

Aan de ene kant zou ik zelf wel een echo willen om het zeker te weten, aan de andere kant sla ik mezelf voor mijn kop als het idd door de stress komt en ik ze extra stress geef door die echo om het allemaal zeker te weten

Moeilijk moeilijk  :-\
Door Martine-Tom
#2768209
Heb je al eens met die speciale kattenbakkorrels geprobeerd urine op te vangen? (Katkor heet het geloof ik)
Het klinkt idd erg onwaarschijnlijk, maar ik zou het ook willen weten  ;)
Door NoaKaj
#2768529
Bij herplaatsers met problemen vraag ik me altijd af hoe eerlijk de vorige eigenaars zijn geweest. Ik zou absoluut gaan voor een echo, je zou niet de eerste zijn met een geschiedenis van blaasproblemen waarbij stenen de oorzaak blijken te zijn. Als het broers zijn, vind ik het ook niet raar dat ze het allebei hebben. Ik heb twee broers die allebei van nature een te hoge urine-pH hebben.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2768578
NoaKaj schreef: Bij herplaatsers met problemen vraag ik me altijd af hoe eerlijk de vorige eigenaars zijn geweest. Ik zou absoluut gaan voor een echo, je zou niet de eerste zijn met een geschiedenis van blaasproblemen waarbij stenen de oorzaak blijken te zijn. Als het broers zijn, vind ik het ook niet raar dat ze het allebei hebben. Ik heb twee broers die allebei van nature een te hoge urine-pH hebben.
Het zijn geen broers en komen uit 2 verschillende lijnen
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door