Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door cath
#2765117
Weet iemand of tinlo konijn  1 kilo hetzelfde is dan tinlo konijn 250gr,
Volgens de winkel kan dit ook aan de kat gegeven worden, maar is dit niet de versie voor honden? ???
Door san :)
#2765410
maakt niet zo veel uit de katten of hondenvariant, behalve het prijsverschil. mijn kat krijgt ook regelmatig hondenkvv, scheelt weer in de portemonnee
Gebruikersavatar
Door cath
#2765580
Leuk om te weten, ik dacht dat er bij de hondenkvv groenten bij zitten, niet dat dit echt kwaad kan natuurlijk, katten mogen ook wel groenten hebben.  Dus kan ik dit wel kopen, want inderdaad, die kleine rolletjes zijn ook niet echt goedkoop, ik heb vier schatjes van katjes, en die kosten aardig wat centjes, dus .
Door Hilde__
#2765632
Ik geef ze hier ook de hondenversie, maar ik geef het ze maar heel af en toe. Als je alleen maar Tinlo voert zou ik wel de kattenversie geven - geloof dat het spiervlees % hoger is in de kattenversie.
Gebruikersavatar
Door cath
#2765680
Ik geef ook nog rundsstoofvlees,  en steak als die in aanbieding is en ook konijn dat ik, zelf maal, maar zo een ander versie van konijn bv tinlo, vinden ze ook al eens lekker! Lammix van carnibest gaat er ook wel in. Ook de eend van tinlo. Ga ook eens de eend van carnibest proberen!, wat variatie kan geen kwaad zeker, anders, lusten ze maar één soort,  en het is ook soms zo dat de een liever dit eet en de andere liever dat!  Carnivoer lammix lusten er 3 van de 4, valt dan nog wel mee zeker. !
Door miik
#2766057
De eend, konijn, makreel en kip zijn volgens mij precies hetzelfde.
Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat er in de rund en de lam versie ook pens bij inzit. En dat vooral de lam vrij vet is.
Ik had 1 kitten wat daar steeds van ging braken. Maar de eend, makreel, konijn en kip ging prima. De hert ook (zit wel kippebot in trouwens).
Gebruikersavatar
Door cath
#2766543
Het is spijtig dat er niet precies op vermeld staat wat er werkelijk in zit.
Want als het hetzelfde is zou dan eigenlijk de prijs ook hetzelfde zijn, maar ja zo, is het hier altijd hé.
Vette vleessoorten, ofzo, durf ik hier toch ook niet voorschotelen want hier zijn er zo ook een paar die gemakkelijk braken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2767834
Volgens mij is tinlo een enkelvoudige kvv, dus moet je wel smaken afwisselen. Min 4 diersoorten plus vis.
En als je zelf wat maalt, hou je dan de verhoudingen een beetje in de gaten?  Als je meer dan een kwart zelf samengesteld geeft, wordt het echt belangrijk dat de verhoudingen ook echt kloppen. Daaronder kan dat niet veel kwaad. Wel goed dat je dan spier bijvoert, want in Tinlo zit al redelijk wat bot van zichzelf.

Ik ben trouwens niet zo gek van standaard hondenkvv te voeren. Af en toe is zeker geen probleem, maar katten hebben hogere voedingseisen dan honden. Ze hebben meer hoogwaardig spiervlees en meer orgaan (hart-lever-nier) nodig. Naast het feit dat ze geen pens nodig hebben (als ze het al lusten).  Katten hebben meer en betere eiwitten nodig (spiervlees) alsook levensnoodzakelijke taurine (spier en hart) welke een hond gewoon zelf aanmaakt.  En kleine prooi (natuurlijke prooi van katten) bevat relatief gezien meer orgaan dan grote prooi (van honden).  5% lever is voor honden vrij veel, voor een katten een mooi percentage.
Katten zullen vaak wel voldoende halen uit hondenkvv, maar ik vind het verrevan ideaal om dat dagelijks te voeren. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 23 sep 2013, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2767920
Bedankt voor je aanvulling pearlsofpassion. Ik gaf misschien de indruk, dat omdat het hetzelfde is... je kan volstaan met alleen die mix..
Dat denk ik dus ook niet. Ik voer grotendeels zelf samengesteld, inderdaad met kloppende verhoudingen, en daarbij af en toe tinlo.
Ik geef de katten ook graag wat meer hart en kwalitatief goed spiervlees enzo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2768534
miik schreef: Bedankt voor je aanvulling pearlsofpassion. Ik gaf misschien de indruk, dat omdat het hetzelfde is... je kan volstaan met alleen die mix..
Dat denk ik dus ook niet. Ik voer grotendeels zelf samengesteld, inderdaad met kloppende verhoudingen, en daarbij af en toe tinlo.
Ik geef de katten ook graag wat meer hart en kwalitatief goed spiervlees enzo.
Het was niet op jouw reactie dat ik reageerde hoor. ;)
Eerder op het feit dat TS zich eerder afvroeg dat afwisseling toch altijd wel goed is? Ik wilde even aanvullen dat afwisseling zelfs noodzakelijk is. ;)
Gebruikersavatar
Door cath
#2768860
Tinlo, cattery is wel, volledig denk ik, dat is kip, eend, konijn, rund en makreel, en dit vinden ze hier alle 4 wel lekker, eentje is hier dol op rundshart!  Ik zou ook wel, eens lamshart willen proberen, iemand ervaring mee, en hertenvlees, misschien wat straf van smaak? Kippennekken daar zijn ze dol op.
Paard moeten ze niet!  Ja,, ze kunnen al eens moeilijk doen die beestjes.
Ze krijgen hier ook nog orijen, omdat het soms toch gemakkelijk is :-\ dit vinden ze eigenlijk ook wel lekker hoor.misschien niet echt goed maar ja :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2768918
Lamshart vinden ze hier heerlijk.
Hert niet zo.

Maar het is echt uitproberen hoor. Elke kat is anders. Want eentje hier eet gewoon alles, ik laat wat ik koop afhangen van de moeilijkste eter.
Gebruikersavatar
Door cath
#2768955
Ja,, dat is makkelijker, ik heb er ook 2 die bijna alles lusten, maar die 2 andere , die kunnen al wat moeilijker doen!
Misschien is dat hert niet zo'n goed idee, het feit is, dat je meestal, te veel ineens moet kopen, en als, ze het dan niet eten....
Ik vind het niet leuk als ik veel moet weggooien. En hert is iets wat wij zelf ook niet eten. ;) we zien wel :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2769089
Als je iets over hebt, zou ik je aanraden het op de vraag en aanbod aan te bieden. 
Kan je nog een deel van je geld recupereren en is het vlees niet verloren. Ik ben al niet van het voedsel weggooien, maar van vlees vind ik dat nog zoveel erger. Want daar is wel (rechtlijnig gedacht) een dier voor gestorven.
Ik ben blij dat ik mijn kliko kat heb  ;)

Ik heb het hert wel opgevoerd. 2 van de 3 aten het wel en bij de derde kon ik het mengen onder lekker vlees. Zo moest ik hem in het begin aan alles laten wennen en er zijn nog zaken die ik zo voer.  Maar de meeste zaken die ik nog aankoop eet hij ondertussen wel zo, ofwel na wennen ofwel omdat ik rekening houdt met zijn wensen.  Gewoon rundsvlees ga ik er echt nooit in krijgen en dat vind ik niet erg, want das toch erg duur.  Maar hooglanderrund vind hij wel te eten.  Das nog duurder  :biggrin2: maar ook wel waardevoller vlees omdat het dier vrij rondgelopen heeft en genetisch minder geknutseld is.
Er is hier steeds meer wild op de plank gekomen omdat meneer dat vrij goed accepteert, dus gaandeweg met uitproberen ben ik zo steeds meer die kant op gegaan.  Voor de gewrichten van mijn oudste meisje vind ik dat ook niet erg.  ;)
Gebruikersavatar
Door cath
#2769231
Het is eigenlijk wel grappig, bij ons is het net rundsvlees, en ja, ook konijn zelf gemalen, waar ze het gekst op zij.
, inderaad wel duur,maar als, ze het dan opeten is het ok. En zoals je zegt, vlees, weggooien vind ik persoonlijk ook erger dan andere dingen! Hoogllanderrund, daar begin ik niet mee, das zeker 24 euro de kilo, das misschien goed als je der maar eentje hebt. Het gewoon rundsvlees is hier 10euro is duur genoeg. Kip vinden ze eigenlijk niet lekker, ik heb de indruk dat er veel katten zijn die niet zo dol zijn op kip! Is tegenwoordig ook niet meer, goedkoop trouwens. Wild, dat is dan fazant enzo, neem ik aan?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door