Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2765875
In een discussie op een ander forum werd gezegd dat je geen botten van pluimvee moet geven. Deze zouden te veel calcium bevatten en daardoor splinteren. Kwam uit een boek van de opleiding kynologie van drs Van der Molen. Nu weet ik dat er analyses gemaakt zijn, maar die zijn niet meer vindbaar, toch? In dat boek wordt volgens die poster niet gezegd dat barf/nrv/kvv slecht is, maar wel dat je dus geen pluimvee mag voeren. De poster is brokvoerder en tegen kvv/barf/nrv, omdat dit niet compleet is. Ook wordt er gezegd dat een complete voeding de volgende elementen bevat:

Koolhydraten
vetten
eiwitten
mineralen
vitamines
ruwvezel
water

Maar deze elementen zitten toch in een goed menu of in een goede kvv? Water zit amper tot niet in brok, maar dat wordt wel compleet genoemd.

Daarnaast heb ik ooit een filmpje of foto gezien van een verhit bot in zuur en een rauw bot. Heeft één van jullie een idee wat ik bedoel en weten jullie waar ik deze kan vinden? :D

Ik wil graag verder met die discussie, maar ik zou graag wat onderzoeken kunnen geven en wat meningen van mensen met meer verstand van barf/kvv. ;)
#2765914
Dat water dat geef je natuurlijk uit de kraan, dat is veel goedkoper dan dat je dat via een pakje kvv moet kopen  :biggrin2: (vertelde me ooit een brokverkoper )

Dat boek is natuurlijk al best verouderd. Staan best goede dingen in, maar qua voeding is het allemaal wat achterhaald.  Bot van pluimvee bevat idd meer calcium dan bv kraakbeen en daardoor kan het idd scherp zijn als je het in stukkies hakt. Maar gut, we weten ondertussen al wel dat een gezonde hond daar totaal geen problemen mee heeft.

Dezelfde elementen zitten idd ook in een goed rauw menu. Zij het in een hele andere verhouding, aangezien brok overwegend (plantaardige) koolhydraten zijn en een barfhap eiwit en vetten en een heel klein deel aan koolhydraten.
#2765971
In dat zelfde boek staat ook dat alleen eiwitten ( wat bestaat uit een reeks aminozuren) en vetten de darmwand kunnen passeren om in de bloedbaan tekomen.
Dat de vertering van koolhydraten heel veel energie kost want de koolhydraten moeten in de maag en darmen eerst omgezet worden in eiwitten en vet.
v/d Molen schrijft ook dat een hond geen cellulose kan verteren en laten de meeste soorten brokken nou heel veel cellulose bevatten. Cellulose is de celwand van een plantencel (plantaardige Koolhydraten)
#2765975
TessaThomas schreef: Zeg, hoelang moet ik vers voeren voordat ik het zo droog uit kan leggen?  ;D
Als je het te droog vindt, dan pak er maar een glaasje water bij  :biggrin2:

Maar hé, niks beters te doen met je energie dan met zo'n brokkenpiloot in discussie te gaan? Kansloze missie hoor, zeker als ze niet verder komt dan...een boekje zegt dat. Lekker gelukkig laten zijn met der brokkies.
#2765984
Angelique schreef: Als je het te droog vindt, dan pak er maar een glaasje water bij  :biggrin2:

Maar hé, niks beters te doen met je energie dan met zo'n brokkenpiloot in discussie te gaan? Kansloze missie hoor, zeker als ze niet verder komt dan...een boekje zegt dat. Lekker gelukkig laten zijn met der brokkies.
Goed advies!  8)

Al zou ik het ook nog wel graag rete strak willen kunnen uitleggen hoor. Ik weet allemaal wel hoe het zit maar heb mn verhaaltje nooit klaar :P
#2766438
Mensen willen pas naar een bot-splinter-calcium verhaal luisteren op een moment dat een hond  zich wezenloos krabt  of onder de  korsten zit. In elk geval.op t moment dat de hond  flink in de problemen zit en het duidelijk aan t voer ligt.

Ik reageer pas als het me gevraagd wordt,  alle andere momenten zijn kansloos  ;)
#2766440
Deze discussie kwam op in een topic van iemand die al wilde overstappen. Ik ga zulke dingen inderdaad uit de weg, maar werd hier een klein beetje geirriteerd van. Ik roep tegen niemand dat ze over moeten stappen als hun hond het goed doet, maar als iemand dan verkondigd dat het ongezond is wat wij doen word ik nogal moe. En dan vingertje gaan wijzen naar de barf maffia.
#2766450
TessaThomas schreef: In een discussie op een ander forum werd gezegd dat je geen botten van pluimvee moet geven. Deze zouden te veel calcium bevatten en daardoor splinteren.
Pluimvleebot splintert niet en bevat ook niet teveel calcium. Bovendien he...., wordt een teveel aan natuurlijk calcium uitgescheiden via de ontlasting. Dat kun je van de meeste onnatuurlijke calciumsupplementen (en dus in brok) niet zeggen.
Kwam uit een boek van de opleiding kynologie van drs Van der Molen.

Leuk boek. Te weinig up to date.
Nu weet ik dat er analyses gemaakt zijn, maar die zijn niet meer vindbaar, toch?
Ja klopt. Die waren door Ian Billinghurst gemaakt en ik heb elke dag nog spijt dat ik die niet gekopieerd heb....
In dat boek wordt volgens die poster niet gezegd dat barf/nrv/kvv slecht is, maar wel dat je dus geen pluimvee mag voeren. De poster is brokvoerder en tegen kvv/barf/nrv, omdat dit niet compleet is. Ook wordt er gezegd dat een complete voeding de volgende elementen bevat:
Nou, zeg dan maar tegen haar dat pluimveebot veel minder fosfor en calcium bevat dan bijv. een geitennek. Maar die mogen wel?
Koolhydraten
vetten
eiwitten
mineralen
vitamines
ruwvezel
water
Koolhydraten heeft een hond niet nodig (tenzij de hond drachtig is maar dan nog is de behoefte laag en voorziet een groentemix met wat koolhydraatrijke groente prima).. Dat kan mevrouw gewoon vinden in "Nutrient Requirements of Dogs, Revised 1985". Eiwitten, mineralen, vetten, vitamines, ruwvezel en water : dat bevat een BARF menu ook allemaal dus ik snap niet zo goed wat hiermee wordt geprobeerd te zeggen?
Maar deze elementen zitten toch in een goed menu of in een goede kvv? Water zit amper tot niet in brok, maar dat wordt wel compleet genoemd.
Ja. En ja. Maar water komt uit de kraan. En als je hond brok krijgt, zuipt tie zich ook een ongeluk, in vergelijk met rauw/vers etende honden.
Daarnaast heb ik ooit een filmpje of foto gezien van een verhit bot in zuur en een rauw bot. Heeft één van jullie een idee wat ik bedoel en weten jullie waar ik deze kan vinden? :D
Geen idee maar maak er zelf 1  :biggrin2:. Men neme een bak, doe er zoutzuur in, leg er een gekookt stuk bot in en een ongekookt stuk bot in en filmen maar :biggrin2:
Ik wil graag verder met die discussie, maar ik zou graag wat onderzoeken kunnen geven en wat meningen van mensen met meer verstand van barf/kvv. ;)
Ik zou zeggen "spaar je energie voor mensen die wel geinteresseerd zijn" :)
#2766760
Lizzy schreef: Ja klopt. Die waren door Ian Billinghurst gemaakt en ik heb elke dag nog spijt dat ik die niet gekopieerd heb....
Als het ooit op internet heeft gestaan is het nog ergens op het net.  ;)
Er zijn speciale zoekmachines die terug in de tijd zoeken. Moet je wel weten op welke site (of nog beter url) het stond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door