Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2759725
Ik varieer met de soorten groenten. Daarnaast krijgen de 2 Mechelse dagelijks een dessert lepel Sanofor veendrenkstof. En krijgt Chico 1 theelepel Noorse zeewier. Op de dagen zonder orgaan krijgen ze een recreatiebot om op te kluiven. De honden zijn actieve explosievenspeurhonden. Waarvan de pup natuurlijk in opleiding is. Ik houd de volgende percentage aan.
50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan en pens
10% groentemix

Alle 3 de honden krijgen 4% van hun lichaamsgewicht aan voeding.

Menu voor Joop 5 maanden oud en Beau 5 jaar oud.
Maandag
200 gram kalkoennekken
200 gram kippenkarkas
200 gram kipfilet
120 gram orgaan +100 gram pens
80 gram groente mix gemengd met noten.
100 gram haring

Dinsdag
400 gram fazanten karkas
400 gram rundvlees
80 gram groentemix
150 ml karnemelk

Woensdag
200 gram runderribben
200 gram kippenruggen
200 gram rundvlees
120 gram orgaan+100 gram pens
80 gram groentemix met knoflook
100 gram zalm snippers of zalmkop.

Donderdag
400 gram parelhoenkarkas
200 gram kipfilet
120 gram pens
80 gram groentemix
1 ei

Vrijdag
400 gram fazantenkarkas
200 gram paardenvlees
80 gram groentemix met knoflook
100 gram haring

Zaterdag
400 gram runderstrot
200 gram rundvlees
120 gram pens
80 gram groentemix inclusief kruiden
150 ml karnemelk

Zondag
200 gram kippen ruggen
200 gram runderribben
200 gram paardenvlees
120 gram orgaan
80 gram groentemix
100 gram sprot en haring

Menu van Chico
Chico krijgt het zelfde alleen ander gewicht natuurlijk. Die krijgt 140 gram vleesbot, 70 gram spiervlees,42 gram gemixte organen, 42 gram pens, 28 gram groentemix.

tips,suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom! :)
Door Shanti en co
#2760093
Ik vind je menu er mooi uitzien qua percentages en diersoorten maar ik zou je vleesbot wel aanpassen.
Runderribben zijn geen geschikt vleesbot, ze zijn erg hard waardoor ze kunnen splinteren en het gebit van de hond kapot kan gaan. Qua vleesbot van grazers zijn alleen lamsribben (jonger dan 1 jaar) geschikt.
Kalkoennekken kan je voeren als ze zacht genoeg zijn om met een snoeischaar te knippen, anders zijn die ook te hard.
Runderstrot is geen vleesbot, het bevat wel kraakbeen maar geen bot. Ik zou het gewoon zo nu en dan als extra voeren aangezien de meeste honden er wel lekker lang op knagen.
En je hebt het over 100g zalmkop, om dat voor elkaar te krijgen moet je wel heel creatief bezig volgens mij.  ;D
Degene die wij hebben zijn namelijk zo'n 500-600g en zien er niet portioneerbaar uit.

Ik begrijp dat Chico een pup is? Want dan is 4% van zijn lichaamsgewicht te weinig, pups krijgen 5-10% afhankelijk van de leeftijd. Met 8 weken krijgen ze meestal 8-10% maar voor de rest weet ik daar niet zo veel van af aangezien Shanti al 3 was toen wij overstapte.
En ik zou Chico ook nog geen kalkoennekken of fazantkarkas geven aangezien dat vleesbotten zijn voor gevorderde barfers.
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2760207
[quote="Thessa en Shanti"]
Ik vind je menu er mooi uitzien qua percentages en diersoorten maar ik zou je vleesbot wel aanpassen.
Runderribben zijn geen geschikt vleesbot, ze zijn erg hard waardoor ze kunnen splinteren en het gebit van de hond kapot kan gaan. Qua vleesbot van grazers zijn alleen lamsribben (jonger dan 1 jaar) geschikt.
Kalkoennekken kan je voeren als ze zacht genoeg zijn om met een snoeischaar te knippen, anders zijn die ook te hard.
Runderstrot is geen vleesbot, het bevat wel kraakbeen maar geen bot. Ik zou het gewoon zo nu en dan als extra voeren aangezien de meeste honden er wel lekker lang op knagen.
En je hebt het over 100g zalmkop, om dat voor elkaar te krijgen moet je wel heel creatief bezig volgens mij.  ;D
Degene die wij hebben zijn namelijk zo'n 500-600g en zien er niet portioneerbaar uit.

Ik begrijp dat Chico een pup is? Want dan is 4% van zijn lichaamsgewicht te weinig, pups krijgen 5-10% afhankelijk van de leeftijd. Met 8 weken krijgen ze meestal 8-10% maar voor de rest weet ik daar niet zo veel van af aangezien Shanti al 3 was toen wij overstapte.
En ik zou Chico ook nog geen kalkoennekken of fazantkarkas geven aangezien dat vleesbotten zijn voor gevorderde barfers.
[/quote]

Bedankt voor de tips. Met de zalm koppen is dat geen 100 gram. Alleen als ik zalmsnippers geef. Ben wel creatief, maar dat is anders wel weer te creatief ;) Chico is de oude Jack Russel. En Joop is de pup :).
Joop eet met gemak de kalkoennekken en fazantenkarkas ,voor een pup eet hij als een gevorderde Barfer. Mijn volwassen hond moet soms beter haar best doen om te kauwen dan Joop.. De runderribben zal ik veranderen voor lamsribben.
Hij is mooi op gewicht,hij  is nu 5 maanden en weegt 22 kilo. (vanmorgen nog gewogen). Ik zal mijn hoeveelheden weer moeten aanpassen aangezien hij weer wat zwaarder is geworden.
Door Lizzy
#2760943
Veronique83 schreef: Ik varieer met de soorten groenten. Daarnaast krijgen de 2 Mechelse dagelijks een dessert lepel Sanofor veendrenkstof. En krijgt Chico 1 theelepel Noorse zeewier. Op de dagen zonder orgaan krijgen ze een recreatiebot om op te kluiven. De honden zijn actieve explosievenspeurhonden. Waarvan de pup natuurlijk in opleiding is. Ik houd de volgende percentage aan.
Wat bedoel je met een recreatiebot?
50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan en pens
10% groentemix
Zeker voor de pup zou ik 20% orgaan aanhouden, 10% pens en 10% hart, lever en nier. Die laatste drie bevatten veel vitamines en mineralen en die heeft pup nodig. Ik zou qua vleesbot dan 5% minder gaan geven.
Alle 3 de honden krijgen 4% van hun lichaamsgewicht aan voeding.

Menu voor Joop 5 maanden oud en Beau 5 jaar oud.
Maandag
200 gram kalkoennekken
200 gram kippenkarkas
200 gram kipfilet
120 gram orgaan +100 gram pens
80 gram groente mix gemengd met noten.
100 gram haring

Dinsdag
400 gram fazanten karkas
400 gram rundvlees
80 gram groentemix
150 ml karnemelk

Woensdag
200 gram runderribben
200 gram kippenruggen
200 gram rundvlees
120 gram orgaan+100 gram pens
80 gram groentemix met knoflook
100 gram zalm snippers of zalmkop.
Runderribben zijn echt zeer ongeschikt. Te hard. Voor zowel het gebit als om te verteren. Runderribben gaan altijd goed totdat het fout gaat en je een dode hond hebt.....

Voor de pup is het de vraag of 4% genoeg is. Bij 5 maanden kan het genoeg zijn hoor, maar dat is even een kwestie van aankijken.
Donderdag
400 gram parelhoenkarkas
200 gram kipfilet
120 gram pens
80 gram groentemix
1 ei

Vrijdag
400 gram fazantenkarkas
200 gram paardenvlees
80 gram groentemix met knoflook
100 gram haring

Zaterdag
400 gram runderstrot
200 gram rundvlees
120 gram pens
80 gram groentemix inclusief kruiden
150 ml karnemelk
Runderstrot is geen bot. Ik weet niet of je het daar in hebt onderverdeeld maar zo ja: je kunt het best voeren maar het is geen vleesbot.
Zondag
200 gram kippen ruggen
200 gram runderribben
200 gram paardenvlees
120 gram orgaan
80 gram groentemix
100 gram sprot en haring
Idem als hierboven, ik zou je echt met klem willen aanraden geen runderbotten te geven.
Menu van Chico
Chico krijgt het zelfde alleen ander gewicht natuurlijk. Die krijgt 140 gram vleesbot, 70 gram spiervlees,42 gram gemixte organen, 42 gram pens, 28 gram groentemix.

tips,suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom! :)
Je menu ziet er prima uit verder. Kijk met lamsribben ook uit. Als je er met een goede snoei of universele schaar niet doorheen komt, moet je je afvragen of je dit wilt voeren. Ik zou het sowieso niet aan de pup geven. Teveel calcium en fosfor. Ik ging dat zelf pas voeren als pup 12 maanden is geweest.
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2763927
[quote="Lizzy"]
Wat bedoel je met een recreatiebot?
Zeker voor de pup zou ik 20% orgaan aanhouden, 10% pens en 10% hart, lever en nier. Die laatste drie bevatten veel vitamines en mineralen en die heeft pup nodig. Ik zou qua vleesbot dan 5% minder gaan geven.
Runderribben zijn echt zeer ongeschikt. Te hard. Voor zowel het gebit als om te verteren. Runderribben gaan altijd goed totdat het fout gaat en je een dode hond hebt.....

Voor de pup is het de vraag of 4% genoeg is. Bij 5 maanden kan het genoeg zijn hoor, maar dat is even een kwestie van aankijken.
Runderstrot is geen bot. Ik weet niet of je het daar in hebt onderverdeeld maar zo ja: je kunt het best voeren maar het is geen vleesbot.
Idem als hierboven, ik zou je echt met klem willen aanraden geen runderbotten te geven.
Je menu ziet er prima uit verder. Kijk met lamsribben ook uit. Als je er met een goede snoei of universele schaar niet doorheen komt, moet je je afvragen of je dit wilt voeren. Ik zou het sowieso niet aan de pup geven. Teveel calcium en fosfor. Ik ging dat zelf pas voeren als pup 12 maanden is geweest.
[/quote]

Met recreatiebot bedoel ik mergpijp ,knoesten ect. dit is puur om de kluiven van buffelhuid te vervangen. Ik reken deze ook niet mee in mijn menu.En deze krijgen ze dan ook echt als traktatie. Meestal 1x in de week en soms 2x.
Met de lamsribben kijk ik inderdaad altijd of ik zonder brute kracht de botten kan knippen met een snoeischaar.

Wat betreft de de percentages houd ik zo. Omdat hij het er erg goed op doet. Met orgaan moet ik niet te veel voeren want dan gaat hij flink aan de diarree. De 4% is meer dan voldoende voor de pup. Als ik hem meer dan 4% geef eet hij niet alles op. Dan laat hij 's avonds zijn maaltijd staan. Hij krijgt nu in totaal 800 gram. Hij is goed op gewicht. Eet alles netjes op en zeurt verder niet om eten.

Toch nog bedankt voor de tips :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2763930
Knoesten en mergpijpen zijn tandenslopers :-\
Ze zijn veels te hard waardoor tanden kunnen breken en als er al splinters afkomen en ze die binnen krijgen kan dat weer slecht verteren waardoor schade aan darmen ect kan ontstaan.
Dan een mergpijp kan om de onderkaak van een hond klem komen te zitten :-[

Geef dan liever een strot om lekker op te knagen ;)
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2764180
[quote="Thea"]
Knoesten en mergpijpen zijn tandenslopers :-\
Ze zijn veels te hard waardoor tanden kunnen breken en als er al splinters afkomen en ze die binnen krijgen kan dat weer slecht verteren waardoor schade aan darmen ect kan ontstaan.
Dan een mergpijp kan om de onderkaak van een hond klem komen te zitten :-[

Geef dan liever een strot om lekker op te knagen ;)
[/quote]

Mijn honden eten altijd onder toezicht van mij of mijn vriend. Dus met het vast zitten ben ik niet zo bang voor. Ik koop altijd botten waar nog voldoende vlees aan zit en zodra het bot kaal is haal ik het weg. Geen problemen met splinters enzovoort. Mijn oudste hond (14 jaar) knaagt hier al zijn hele leven op en zijn gebitje ziet er nog pico bello uit :). Wat betreft tandenslopers valt wel mee op de manier hoe ik het geef aan ze.
Ze mogen nooit op een kaal bot van mij kluiven. Ik zet wel een foto op het forum dan weet je wat ik bedoel ;).

Hier nog nooit geen problemen met dit soort dingen gehad. Ook mijn vorige 2 honden (mechelse herder en stafford) hebben altijd een perfect gebitje gehad zonder afgebroken tanden enzovoort. Ook nog nooit geen ongelukjes mee gemaakt met vast zittende botten. :biggrin2:

Voer met verstand en houd toezicht tijdens het eten en dan kan er weinig gebeuren zeg ik altijd.

groetjes Veronique
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2764286
dan heb je al 14 jaar geluk  ;)
ik zie er alleen al een probleem in met beginnende medebarfers , dwz ze zijn niet bekend met het risico van verstopping en afgebroken tanden ...... hoelang speel je met t risico ? tot het verkeerd gaat ?
ja het kan verkeerd gaan .....zoals hier
was overigens voor mn barftijd , had de klok horen luiden ......
had wat ribben meegekregen  van de slager en dit gegeven , sàvonds kwam ik erachter dat er een hoektand verticaal afgebroken was ...  :-[
hier dus geen botten meer die  niet door de snoeischaar test komen  :knuppel2:
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2764843
[quote="lauraV"]
dan heb je al 14 jaar geluk  ;)
ik zie er alleen al een probleem in met beginnende medebarfers , dwz ze zijn niet bekend met het risico van verstopping en afgebroken tanden ...... hoelang speel je met t risico ? tot het verkeerd gaat ?
ja het kan verkeerd gaan .....zoals hier
was overigens voor mn barftijd , had de klok horen luiden ......
had wat ribben meegekregen  van de slager en dit gegeven , sàvonds kwam ik erachter dat er een hoektand verticaal afgebroken was ...  :-[
hier dus geen botten meer die  niet door de snoeischaar test komen  :knuppel2:
[/quote]

Ribben krijgen ze alleen als ik daar de snoeischaar in kan zetten. Zo niet dan voer ik dit niet. Ik heb denk ik geluk met mijn honden dat het niet van die schrokkers zijn. Ben dan ook niet bang voor inslik gevaar. En wat betreft met de tanden, ik geef nooit een kaal bot. Altijd met wat vlees er aan. Dit kunnen ze er af schrapen,kauwen en trekken. Zodra het  bot kaal is haal ik het weg.

Maar ik kan me voorstellen als je zo iets mee hebt gemaakt dat je hier wat voorzichtiger in bent. :)
Door Kim en Casper
#2772740
Buiten t feit dat runderbotten idd veel te hard zijn geef je erg veel rund en kip. Persoonlijks m'n dit de diersoorten die ik t minste zou geven. Tenzij ze erg biologisch oid zijn gezien antibiotica die ze krijgen.

Voor je eigen gemak zou ik de pens nietnin stukken van 100 gram geven maar gewoon eens in de week een flinke lap met daar wat vleesbot naast. Pens moeten ze scheuren en dat is weer erg goed voor de tanden.

Ik zie niks van konijn of haaskarkas of vlees in je menu. Dit is zeker een goede aanvulling en vooral konijn een goed beginnersbot. Ook lam en geit is gezond en makkelijk aan te komen. Veel meer variatie is heel makkelijk aan te brengen in je menu.

Maak het jezelf niet te moeilijk. Aan t eind van de week heeft Casper hier compleet gegeten. Maar ik ga niet alles in dagporties verdelen. Hij krijgt dus niet iedere dag compleet. Er zitten dagen met spiervlees en vleesbot bij. Er zitten dagen met pens en vleesbot bij. En dagen met vleesbot en orgaan. Als t aan t eind van ed week maar klopt en de hond goede ontlasting heeft.
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2778094
Hoi Kim en Casper,

Konijn en geit kunnen mijn honden niet tegen. Hiervan gaan ze flink aan de diarree.
Pens eten ze alleen als het in stukken is gesneden.  Al het vlees wat ik voer is biologisch.
Om de dag menu's te maken neem ik gewoon een dag in de maand de tijd. Heb hier geen moeite mee. Ik zie het als een investering in mijn honden.
Daarnaast heb ik hulp van mijn vriend die mij helpt met het  verwerken van de porties. Wat betreft beginners botten hebben mijn honden niet meer nodig. Overal waar ik makkelijk de snoeischaar in kan zetten krijgen ze. Ze eten alles met gemak op. Ook mijn pup van 5 maanden eet gemakkelijk mee. Hun ontlasting is nu perfect,ze zijn zowel van binnen en buiten kern gezond. Mijn dierenarts staat iedere keer versteld te kijken als ik met mijn honden de praktijk in kom voor hun jaarlijkse enting en controle. Hun gebitjes zijn parel wit.

Iets veranderen aan mijn menu vind ik dan ook niet nodig. Natuurlijk verander ik wel eens een diersoort. Maar ik kijk vooral waar mijn honden het goed op doen en wat ze graag eten. Toch nog bedankt voor de tips. :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door