Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2764824
mijn hondje eet zijn hele leven lang al smuldier en heeft de laatste paar maanden verschrikkelijk veel jeuk, zo erg dat het net lijkt alsof hij bang wordt van zijn eigen lijfje. Sinds vorige week ben ik begonnen met hem een uitsluit dieet van puur lamsvlees te voeren. Vanaf de tweede dag dat hij dit at kreeg hij dunne ontlasting en moest hij er 's nachts ook uit om zijn behoefte te doen. Ook lijkt het er op alsof hij nog meer jeuk heeft. Ik ben een maand of twee geleden al bij de dierenarts geweest met hem en die gaf hem een injectie om  de jeuk tegen te gaan wat een tijdje werkte maar we zijn nu weer bij af. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen en of ik er van uit kan gaan dat de verslechtering van zijn klachten kunnen betekenen dat zijn lijfje nu aan het opruimen is of dat er iets anders aan de hand is.
#2764929
kootje schreef: mijn hondje eet zijn hele leven lang al smuldier en heeft de laatste paar maanden verschrikkelijk veel jeuk, zo erg dat het net lijkt alsof hij bang wordt van zijn eigen lijfje. Sinds vorige week ben ik begonnen met hem een uitsluit dieet van puur lamsvlees te voeren. Vanaf de tweede dag dat hij dit at kreeg hij dunne ontlasting en moest hij er 's nachts ook uit om zijn behoefte te doen. Ook lijkt het er op alsof hij nog meer jeuk heeft. Ik ben een maand of twee geleden al bij de dierenarts geweest met hem en die gaf hem een injectie om  de jeuk tegen te gaan wat een tijdje werkte maar we zijn nu weer bij af. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen en of ik er van uit kan gaan dat de verslechtering van zijn klachten kunnen betekenen dat zijn lijfje nu aan het opruimen is of dat er iets anders aan de hand is.
En jeuk is zooo vervelend! Waar krabt je hondje? Is het oksels, buik, nek, oren, snuit? En wat valt er aan de vacht te zien? Kale plekken? Pukkels? Korstjes?

Je gaf altijd Smuldier en je geeft nu lamsvlees. Bedoel je dat je nu KVV lamsvlees geeft? Zo ja, welk merk? Zo nee, wat voer je exact?

Je dierenarts heeft waarschijnlijk een prik met prednison (cortico's) gegeven. Was de jeuk toen helemaal weg? Echt weg weg? Of net een beetje wat minder? Als de jeuk helemaal weg is, is de kans dat het een voedselallergie is juist minder aannemelijk (heb ik recent geleerd). Er is dus een kans dat jouw hond niet voer allergisch is maar een allergie heeft voor iets anders. Of een overgevoeligheid. Dus bijv. voor graspollen, wasmiddel, vlooiendruppels, etc.

Wanneer is de jeuk exact begonnen? Is dat begin augustus geweest? Want wat ik ook recent heb geleerd is dat er zoiets vreselijks bestaat als herfstmijt. Dit geeft ontzettende jeuk. Deze mijten komen vooral voor in augustus/september. Google er maar eens op om te kijken of het herkenbaar is.

De kans dat het ontgiften is, is minder dan klein.
#2764989
Lizzy schreef: Wanneer is de jeuk exact begonnen? Is dat begin augustus geweest? Want wat ik ook recent heb geleerd is dat er zoiets vreselijks bestaat als herfstmijt. Dit geeft ontzettende jeuk. Deze mijten komen vooral voor in augustus/september. Google er maar eens op om te kijken of het herkenbaar is.
Herfstmijt hebben ze hier ooit gehad en ze werden en gek van. Ik had ze ook, dus ik weet hoe gek ze er van kunnen worden. Ik heb ze toen gewassen met scalibor shampoo, maar dat is nu uit de handel. Het hielp wel voortreffelijk. Bij mij ook :)
#2765976
Dank jullie voor de reacties. :)  Hij heeft smuldier compleet gegeten zowel de vlees als de pens compleet. Ik denk dat de spuit die bij het vorige bezoek aan de dierenarts heeft gehad cortisonen is geweest en nee de jeuk ging er niet helemaal van over. Hij krabt voornamelijk onder zijn oor en daar zit nu een pussige korst. Hij krabt ook in zijn baardje en in zijn oksel. Daar krabt hij alleen in als het heel erg is. Hij heeft eigenlijk altijd wel jeuk maar nu schut hij met zijn hoofd en zijn oren hij en bijt inmiddels ook aan zijn poten.
Het uitsluit dieet dat hij nu eet is van Lotgering.
Als pup heeft de fokker hem met Ivomec behandeld als vervanging voor de entingen die pups normaal krijgen. Ik maak me zorgen dat dit misschien nu tot deze ernstige lichamelijke klachten lijd.
Kan het eigenlijk wel dat hij nu allergisch is voor rauwe eiwitten. Ik had namelijk begrepen dat dit nooit voorkomt en de allergische reactie's voornamelijk door verhitte eiwitten in brokken ontstaan.
#2766110
kootje schreef: Dank jullie voor de reacties. :)  Hij heeft smuldier compleet gegeten zowel de vlees als de pens compleet. Ik denk dat de spuit die bij het vorige bezoek aan de dierenarts heeft gehad cortisonen is geweest en nee de jeuk ging er niet helemaal van over. Hij krabt voornamelijk onder zijn oor en daar zit nu een pussige korst. Hij krabt ook in zijn baardje en in zijn oksel. Daar krabt hij alleen in als het heel erg is. Hij heeft eigenlijk altijd wel jeuk maar nu schut hij met zijn hoofd en zijn oren hij en bijt inmiddels ook aan zijn poten.
Het uitsluit dieet dat hij nu eet is van Lotgering.
Als pup heeft de fokker hem met Ivomec behandeld als vervanging voor de entingen die pups normaal krijgen. Ik maak me zorgen dat dit misschien nu tot deze ernstige lichamelijke klachten lijd.
Kan het eigenlijk wel dat hij nu allergisch is voor rauwe eiwitten. Ik had namelijk begrepen dat dit nooit voorkomt en de allergische reactie's voornamelijk door verhitte eiwitten in brokken ontstaan.
Een hond kan voor alle voedingsmiddelen allergisch zijn. Maar als hij voornamelijk jeuk heeft aan het oor en kin, dan denk ik eerlijk gezegd niet zo zeer aan een voedsel-allergie.

Ivomec wordt nooit gegeven ter vervanging van entingen. Nooit. Ivomec bevat ivermectine en het wordt gebruikt als anti-parasiticum, tegen mijt en tegen wormen. Dus of de fokker heeft hem hiervoor behandeld als ontworming of deze pups hebben demodex mijt. Als ik het zo lees, jeuk rond de kop: ik adviseer je om terug te gaan naar een goede dierenarts en daar een diep huid afkrabsel te laten maken tegen mijt. Meldt bovenstaande ook aan je dierenarts.

En bespreek met je dierenarts een behandelplan. En laat je absoluut niet weer met een cortisone spuit naar huis sturen.

Ik neem aan dat je dit van Lotgering bent gaan geven: Totaalvoer uitsluit dieet 100% lam? Hoe lang voer je dat al? Als je dit nu 6 weken voert en de jeuk wordt alleen maar erger, neem dan maar van mij aan dat Lotgering Totaalvoer uitsluit dieet 100% lam 'm niet gaat worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door