Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door keetje
#2755959
Niet gedacht dat ik hier ook op een dag berichten zou moeten plaatsen want katten hebben immers (zowat) het eeuwige leven?

3 maanden geleden hebben we onze autistische kat Sientje moeten gaan met een tumor in haar buik. Ze was pas 9.
Haar vriend, haar allesie Nelis van 10 bleef achter. We hebben nog 2 jonge poezen maar die leven een beetje hun eigen leven.
Nelis is een ontzettende kroelkont, een superkat, beter kun je niet hebben.
Nu was hij al nadat Sientje weg was, minder gaan eten maar wij gooiden dat op het gemis. Maar eergisteren at hij dus helemaal niet meer. Gisteren heb ik hem naar de DA gebracht, daar is hij gedwangvoederd en er is vanmorgen een echo gemaakt. De uitslag kwam aan als een mokerslag. Leverkanker.....
Wat nu? Hij krijgt een dosis prednison zodat hij misschien weer zelf iets gaat eten en omdat onze Dochter goed afscheid van hem moet kunnen nemen. Nelis is haar Auti-kat.
Wat kan ik verder nog doen? Weet iemand iets? Wat ik begreep kan het volgende week al afgelopen zijn. Ik ben er kapot van,..............

Ook lees ik nu overal dat leverkanker eigenlijk te wijten is aan omgevingsfactoren oa eten. Nelis wilde geen vlees, eet Orijenbrokjes. Eerst Sien, nu Nelis, moet ik me schuldig gaan voelen?
Door spikkel
#2755975
Wat een triest en naar bericht.

Leverkanker: daar heb ik 2 jaar geleden een hondje aan verloren, ik voerde brokjes. En dan ga je lezen, hoe ontstaat leverkanker, inderdaad oa brokjes.
Katten en de 2 andere honden overgezet op Barf, gelukkig lusten ze allemaal.

Ook ik heb me toch wel schuldig gevoeld, was ik maar eerder rauw gaan voeren. Maar weet je, ook dan kunnen ze ziek worden. En er zijn zoveel katten en honden die wel oud worden met brok. Hier komt er geen brok meer in.
Je hebt vast alles gedaan om vlees aan Nelis te geven, je schuldig voelen heeft echt geen zin, soms gaat het nu eenmaal anders dan dat jij wil.

Het is altijd verdrietig om je dier vroegtijdig te verliezen, dus knuffel Nelis maar zo vaak je kunt.
Door Lizzy
#2756058
keetje schreef: Niet gedacht dat ik hier ook op een dag berichten zou moeten plaatsen want katten hebben immers (zowat) het eeuwige leven?

3 maanden geleden hebben we onze autistische kat Sientje moeten gaan met een tumor in haar buik. Ze was pas 9.
Haar vriend, haar allesie Nelis van 10 bleef achter. We hebben nog 2 jonge poezen maar die leven een beetje hun eigen leven.
Nelis is een ontzettende kroelkont, een superkat, beter kun je niet hebben.
Nu was hij al nadat Sientje weg was, minder gaan eten maar wij gooiden dat op het gemis. Maar eergisteren at hij dus helemaal niet meer. Gisteren heb ik hem naar de DA gebracht, daar is hij gedwangvoederd en er is vanmorgen een echo gemaakt. De uitslag kwam aan als een mokerslag. Leverkanker.....
Wat nu? Hij krijgt een dosis prednison zodat hij misschien weer zelf iets gaat eten en omdat onze Dochter goed afscheid van hem moet kunnen nemen. Nelis is haar Auti-kat.
Wat kan ik verder nog doen? Weet iemand iets? Wat ik begreep kan het volgende week al afgelopen zijn. Ik ben er kapot van,..............

Ook lees ik nu overal dat leverkanker eigenlijk te wijten is aan omgevingsfactoren oa eten. Nelis wilde geen vlees, eet Orijenbrokjes. Eerst Sien, nu Nelis, moet ik me schuldig gaan voelen?
Wat een narigheid :'(

Ik heb geen idee wat je er aan kunt doen. Hebben ze een biopt genomen van de lever of is dat van echo af te lezen? Ze kunnen het aangetaste deel ook niet weghalen?

Of je je schuldig moet voelen....? Weet je, volgens mij is dat een zinloze emotie in deze. Ik begrijp je wel maar ik denk dat het geen zin heeft om je hier schuldig over te voelen. Katten zijn zeikerds. En als ze niet willen, willen ze niet. Je kunt ook niet net als bij een hond zeggen "ik probeer net zo lang totdat je het eet" (uithongeren).

Sterkte :-*
Door keetje
#2756065
Ik heb de echo teruggezien, dat liegt er niet om, erg groot en onregelmatig. Ze zijn voor 99,9% zeker dat het kwaadaardig is. Weghalen is geen optie want dan blijft er weinig over.

Hij is mee naar huis en gaat hopelijk vanavond weer eten. Hij heeft een spuit moderin gehad om in ieder geval weer iets te eten en het schijnt ook de groei van de tumor iets te kunnen stagneren maar de prognose is erg slecht. kan 1 dag, 3 dagen, een week maar misschien ook wel een maand duren. Ik bekijk het van dag tot dag. Als ik ook maar iets zie van pijn dan gaat hij op reis. Ik zeg dat makkelijk maar mijn hart bloedt. :'( Hij krijgt nu alleen nog maar kwaliteit tijd.

Wel heb ik besloten bij de 2 jongsten toch echt weer een poging te wagen ze op vlees te krijgen. Is al 2 keer mislukt maar toch,.....
Er zijn duizenden katten die geen levertumor krijgen door brokjes, maar 2 achter elkaar maakt mij toch wel erg bang. Schuldig voelen heeft geen zin, weet ik maar toch, het gevoel is er, en ik krijg het maar niet weg,... :'(
Door Anne in Zweden
#2756078
O wat ontzettend naar, om dit kort achter elkaar met twee geliefde dieren te moeten meemaken (trouwens, kort achter elkaar of niet, het is sowieso afschuwelijk als je dier kanker blijkt te hebben). Tips heb ik niet, maar qua schuldgevoel is het zoals Lizzy al zegt: een kat wil vers of niet, daar valt niet veel te dwingen en te sturen. Als je hem had gedwongen, had hij misschien zo lang geweigerd dat hij al veel eerder ziek was geworden. Zoiets weet je nooit.

Sterkte de komende tijd, ik hoop dat Nelis toch nog onverwacht lang bij jullie mag blijven!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2756193
Wat zielig  :'(

Maar niet jezelf schuldig gaan voelen, om wat Lizzy zegt. En er zijn ook legio katten die geen leverkanker van brokjes krijgen.
Door tomcat
#2756274
Vreselijk ! Maar je moet je niet schuldig voelen hoor, je kunt een weigerachtige kat nu eenmaal niet dwingen om rauw te eten. Wij voeren vers, maar ik heb wijlen onze kat Juno ook nooit aan 't rauw gekregen. Zij werd 11 en was mss op vers veel ouder geworden, maar dan heb ik liever 11 jaar een blije kat die brok / blik eet dan 18 jaar een chagrijnige vanwege drama's en gedoe rondom het eten.  Katten zijn nu eenmaal eigenzinnige dieren, daar verander je niets aan.
Door Martine-Tom
#2756277
Ik ken het gevoel ook...2 katten met pancreatitis, 1 chronisch met diabetes en de ander recidiverend acuut met eosinofiel granuloom.
Beiden stonden op brok, en voor beiden geld ook dat het door voeding kan ontstaan (in mijn overtuiging is dat ook zo geweest) schuldgevoel is logisch maar....had je beter geweten had je beter gedaan  :-*

Deze 2 kennen alleen maar vers en toch heb ik er een chronisch patient bij...tja...

Sterkte  :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2756289
Heel veel sterkte met afscheid nemen.  Het lijkt me echt vreselijk om niet te weten wanneer het moment komt, maar wees dankbaar dat je van een levend dier afscheid kan nemen. 

Ik vind het echt vreselijk voor je dat je twee katten zo snel na elkaar aan hetzelfde moet verliezen.  Dat is zo onwaarschijnlijk!
Er is echt geen reden om je schuldig te gaan voelen.  Je hebt geprobeerd hen op vers te krijgen, en het is niet gelukt.  Je hebt dan maar 'the next best thing' gevoerd, dus daarin mag je zeker geen schuldgevoel krijgen.  Het is gewoon brute pech dat dit jouw twee katjes overvalt.  Ben je zeker dat ze niet eens iets in de omgeving opgescharreld hebben (vergif of giftige plant of dergelijk), want ik vind dit echt wel heel toevallig...

Ik hoop dat hij rustig en pijnloos mag gaan en dat hij nog een tijdje van zijn eten kan genieten. 

Sterkte!


Ps: ik hoop ook dat je je andere katten toch op vers kan krijgen.  Misschien eens rondlezen in gelijkaardige topics van mensen die hun katten overzetten?  Misschien zitten er tips tussen die voor jouw katten werken...
Ik hoop het...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2756493
Nee, je moet je niet schuldig gaan voelen!

Kan je helaas ook geen tips geven om de andere katten over te zetten op vers want als ik een bak kvv naast de brokjes zet verkiest onze poes van 7 overduidelijk de kvv. Dit terwijl ze dit voor zover bekend nooit heeft gehad in het verleden (is pas met 5,5 bij ons gekomen vanuit het asiel).

Hoop dat jullie nog even mogen genieten van Nelis en rustig afscheid kunnen nemen.
Weet niet of je nog wat aan deze site hebt qua informatie: http://www.kankerbijdieren.nl/
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2762771
Ik lees na de vakantie nu je topic over Nelis, hoe is het nu met hem?

Begrijp best dat je je schuldig voelt, maar is totaal niet nodig, toen je beter wist deed je beter, moet je eens je topic terug zien mbt Luna, Nelis wilde geen vers, en ik zie het aan mijn eigen blondje, die moet het ook gewoon niet, dat nelis nu kanker heeft, waar de brokken een hand in kunnen hebben gehad, is rot, bij een volgende kat zal je waarschijnlijk gelijk op vers over/ te zetten. Voor nu alleen nog lekker genieten van je ouwe Nelis, maar nog maals hoe gaat het met hem?
Heeft je dochter al afscheid kunnen nemen?
Door keetje
#2762774
Lief dat je het vraagt,...

Nelis is er nog steeds, hij wil niet eten, drinkt wel en gaat netjes op de bak.
Ik voer hem nu iedere 2 uur met de spuit en dat blijft er netjes in. Ik begrijp het gewoon niet. 's Morgens zet ik hem zijn brokjes voor en dan eet hij er soms 2 of 3. 's Avonds krijgt hij, voor ik naar bed ga, een paar snoepjes en die eet hij ook. Maar zijn gewone voer dus niet. Hij krijgt nu Recovery van RC, 1 blikje per dag.
Verder ligt hij in het zonnetje buiten als het weer het toelaat, hij spint zich te pletter, klimt via zijn opstapje naar zijn lievelingsplekje in huis en slaapt veel. Maar hij lijkt totaal geen pijn te hebben en dat is voor mij de streep. Wel wordt hij magerder. Maar zolang hij is zoals hij nu is hoeft hij van mij nog niet op reis.
Onze dochter is er heel erg van overstuur geweest maar heeft zich nu een beetje neergelegd bij de situatie. Daarom is het fijn dat hij er in ieder geval nog een tijdje geweest is. Hoe het straks gaat als hij echt te slecht gaat worden, daarvoor houd ik mijn hart vast, zal een drama worden, Nelis is haar beste vriend, zegt ze altijd en die 2 hebben een enorme klik. Hij ligt 's morgens vroeg op de eettafel op haar te wachten tot ze beneden komt en gaat dan gelijk bij haar op de bank liggen. dat doet hij nog steeds.
We wachten het allemaal maar af en leven nu van dag naar dag,.....
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2763281
Is er iets wat hij altijd heel lekker heeft gevonden?
Gezien zijn ziekte zou ik zelf zeggen eet wat je wilt, wat je lekker vind, of is hij toch misselijk en maakt het niet uit wat je geeft? Kan het niet zijn dat hij niet wilt eten omdat hij toch pijn heeft? Als hij op je dochter wacht op de eettafel, misschien daar zijn etensbak zetten? Of kijken of hij van bv een lepeltje wilt eten gegeven door je dochter? Ander merk voer, AD van hill's b.v..
Ik probeer maar mee te denken hoor  ;)
Geniet nog maar fijn van Nelis.
Door keetje
#2764043
Alles hebben we al geprobeerd maar echt niets lukt. Maar toch hartstikke bedankt voor het meedenken. We gaan nu van dag naar dag. En tot nu toe is hij er nog steeds. Ik krijg er 1 blikje recovery in per dag, moet genoeg zijn volgens de deskundigen. Ik heb nog haas in de vriezer van Luna, ik ga die vanmiddag eens wat fijner maken en wie weet?

Ik heb nu wel voor de andere 2 meiden hier in huis vlees mee besteld met de bestelling voor Luna. Ik ga het weer proberen. Of anders half half om te beginnen maar ik wil gewoon van die twijfel af.

Oma had een kat en die is 23 geworden, heeft nooit vlees gezien, at de goedkoopste brokjes en verder alles wat Oma hem toestopte. Heeft nooit iets gemakeerd en lag op 23 jaar en 2 maanden dood op de bank.

En ook zullen er legio katten zijn die leverkanker krijgen hoewel ze vlees eten dus het is maar net welke berichten je oppikt op het net, ik weet het maar ik ga gewoon voor mijn gevoel nu, dus weer een vlees poging. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door