Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miik
#2763896
Ik schrijf eigenlijk maar weinig in dit kattenhoekje...en toch eet Sien al jaren Barf.
Nu heeft ze 3 maanden terug een nestje gehad van 5 kittens en ik wilde graag dat ze veel zou eten, zodat ze genoeg melk zou produceren.
Dat is gelukt :)  Melk genoeg. Maar ze is wat te dik geworden. Dus ze staat nu weer op dieet.....
Ze had al lange tijd niet zoveel zin meer in echt knaagwerk, liep dan gewoon weg... maar nu... zelfs de ruggegraat van een konijn karkasje ging gister gewoon op ! En voorheen moest ik nog weleens nekken in stukjes knippen, maar ook dat gaat nu zonder gemopper gewoon op...
Blijkbaar heeft ze nu weer genoeg honger om er moeite voor te doen !

Hoe hebben jullie katten dat ? Lopen ze weg als iets "te moeilijk is" of gaan ze het toch proberen ?
En ik ben benieuwd naar de gewichten...
Dus hoe zwaar is jouw kat en hoeveel eet die op een dag ? (en dan is het wel handig om te weten of die gecastreerd/gesteriliseerd is).
Door Mowgli
#2764022
Mowgli loopt weg. Hij likt misschien een paar maal, maar loopt dan gewoon weg. Komt als hij honger heeft weer terug, kijkt en loopt weer weg. Eten doet hij niet, dan liever honger lijden.
Mowgli is een gecastreerde EK van 29 maanden en ik schat dat Mowgli momenteel ca. 5 kg. weegt. Hij krijgt 160 gr. zelfgemalen barf per dag en af en toe een gedroogd snackje.
Door Martine-Tom
#2764024
Doki eet gewoon alles wat je hem voorlegt, maar als het makkelijker kan zal hij dat eerst pakken, dus kvv, dan orgaan en spier en daarna pas botwerk. Freud gaat liever dood dan dat hij knaagt  :P
Omdat ik een lui baasje ben krijgen ze dus allemaal gemalen, Doki weegt 7.2 (ongeveer) en eet iets van 250 gram, Freud weegt 6.5 (ongeveer) en eet iets van 150 gram per dag.
Beiden zijn geholpen.

Doki en Tom krijgen nog regelmatig knaagwerk en dan loopt ie daar heel blij brommend mee door de kamer en knabbelt het vrijwel helemaal weg. Freud...tja die knaagt tegenwoordig op spiervlees dat is voor hem al heel wat.
Ze hebben nu een poosje op kvv gestaan, Tom en Doki zijn gewoon gebleven wat ze waren en Freud is er echt op aangekomen dus ik hoop dat nu we weer op barf over gaan dat weer rechttrekt....anders moet ie ook op dieet.
Door lachnat
#2764042
Tijger ex-kater, zondag gewogen 6,2 kilo die loopt weg, die loopt al weg zodra die ziet dat het bot is :-X Hongert zichzelf nog liever uit dan dat die bot gaat eten..... Hij eet 150 gram per dag hij staat op dieet.

Puma ex-poes, 2 maanden geleden 4,3 kilo die probeert het wel is het te moeilijk dan neemt ze het mee de krabpaal op ::) Vaak blijft het dan liggen of krijgt het vliegles zodat de hond het kan vangen :-X Krijgt trouwens ook 150 gram per dag.

Tijger is van 7 mei 2009 en Puma van 6 mei 2012  :biggrin2:
Hier ook een lui persoon die gewoon alles voor beide maalt. Puma krijgt wel regelmatig wat knaag werk erbij in de vorm van een kwarteltje of konijnkarkas met stukje vlees. Beide krijgen wel stukjes kipfilet als wij het eten en dat eten ze beide ook gewoon zonder moeite weg.
Door miik
#2764434
Ik blij dat toch apart vinden van katten, dus dat ze gewoon weglopen terwijl ze wel honger hebben ....
Door lachnat
#2764557
Ja ik vind het ook raar, maar wat doe je eraan?
Tijger hongert zichzelf echt liever uit dan dat die ook maar een poging doet om bot te eten.
Uithongeren is niet goed dus krijgt hij zijn zin en gemalen prakje.
Tja hij wint dus wel.... katten zijn niet dom dus dat houd die vol, langer dan mij want ja een kat moet wel blijven eten :-\
Door miik
#2764623
lachnat schreef: katten zijn niet dom dus dat houd die vol, langer dan mij want ja een kat moet wel blijven eten :-\
Ja, inderdaad en daarom vind ik het bij katten ook echt veel moeilijker dan bij honden !
Kijk als mijn honden lopen te zeuren, dan haal ik het weg en krijgen ze gewoon niks, tot ze het wel eten...
Met als gevolg dat ik nu makkelijke eters heb. Maar ik heb uit het laatste nestje dus 1 kitten en dat is echt een enorme "zeur"....
En ja.. zeker een kitten heeft gewoon elke dag wat nodig, dus dan toch maar wat anders.... hoewel het nu wel steeds beter gaat hoor !
Door Too
#2764777
;D was Sientje een beetje 'makkelijk' geworden?

Mijn gesteriliseerde binnendames hebben t heul slecht ze krijgen maar 80 á 90gr barf en daar mag in hun optiek wel wat bij. Eten laten ze alleen staan als ze t echt niet te eten vinden , al gebeurt dat maar sporadisch
Alleen als bot echt pittig is : een eendenpoot, konijn [achter]poot, -kaak en ze krijgen t ongehamerd dan laten ze een stuk liggen, dat is dan wel helemaal kaal geknaagd.
Gebruikersavatar
Door kira
#2764781
Onze heren knagen graag en lopen er niet voor weg. Heb laatst toen we de camping aandeden voor twee nachtjes twee kwartels neergelegd met veren, diepvries. Maar pimpelmoen ging gelijk al aanvallen, dus nog een hele duif bij gelegd. Die hebben ze naar buiten verhuisd en daar helemaal opgegeten, alleen veren waren nog over. De heren krijgen een keer vijftig gram en dan nog een hele prooi, muisje ratje of kuiken. Denk dat de mannen zo een drie tot drie en halve kilo wegen. Ze lusten alleen geen vis.
Door tomcat
#2764953
Tom, gecastreerde kater 3.6 kg krijgt 90 gram per dag en gaat ook als het te groot/hard is rustig door tot hij alles op heeft.... krijgt 2 keer daags en eet alles dan direct op.
Door miik
#2766058
tomcat schreef: Tom, gecastreerde kater 3.6 kg krijgt 90 gram per dag en gaat ook als het te groot/hard is rustig door tot hij alles op heeft.... krijgt 2 keer daags en eet alles dan direct op.
Sien is nu inderdaad ook 3,5 kilo en krijgt ook zo'n beetje 90 gram. Wel echt knaagwerk waar ze flink haar best voor moet doen.
Ook in 2 porties en dat gaat gelijk op. Maar ze is er wel tevreden mee, ze loopt niet onwijs te zeuren.
En ja, ze was inderdaad makkelijk geworden... maar dat was ook mijn schuld, ik wilde vooral dat ze heel veel zou eten en dus heel veel melk zou produceren ! ;) Ik had helemaal geen zin om 5 kittens te moeten gaan flessen... en dat is ook gelukt, ze had genoeg melk :)

Haha Kira - jullie hebben geen katten, maar tijgers :biggrin2: Geef ze maar een dikke knuffel !
Vind het maar niks dat ik ze dit keer gemist heb.....
Door Shanti en co
#2766143
Onze Mara (4kg ofzo, gesteriliseerd) krijgt 100g per dag en knaagt botwerk professioneel af.  ::)
Nu maal ik dus maar al haar botwerk aangezien alles klein knippen en hakken en pletten niet goed werkte.

Frummel (ook zo'n 4kg, gecastreerd) eet gewoon alles wat je hem voorschotelt, hij krijgt iets meer dan Mara en 2 kuikens per week.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2773927
Kleintje is op zich geen moeilijke kat.  Ze wil echt wel wat moeite doen voor haar eten, maar ze moet wel het gevoel hebben dat dat zin heeft.
Als ze een volle minuut op hetzelfde stukje taaie spier zit te kauwen, dan geeft ze het op.
En als ze haar karkas gewoon niet doorgeknaagd krijgt (steeds op kauwen, maar niet doorkrijgen), dan spuwt ze het ook uit.
Voor zaken die ze erg lekker vind, doet ze meer moeite van bij minder lekkere zaken, dat spreekt voor zich. Zo zal ze konijn al eens sneller eten dan haas.  Konijnkarkas eet ze hier altijd zo, maar wel met de ruggengraad in twee geknipt in de lengte.  De rest gaat even een hamer overheen of wordt zelfs gemalen.  Eendennekken moet ik toch al malen voor Luis (verteerd het anders niet), en als ik die mep zijn de stukjes bot erin nog steeds te hard waardoor ze er omheen eet. Het is voor iedereen aangenamer als ik het gewoon maal, dus heb ik maar toegegeven.

Eten mag bij Kleintje zowiezo niet te lang duren. Na een bepaalde tijd met eten in haar mond, heeft ze gewoon een vol gevoel.  Ongeacht hoeveel ze werkelijk op heeft. Zo kan ze ook haar bot opeten en de rest laten liggen, als dat bot eten wat lang heeft geduurd.  Ze kan zelfs aan iets staan likken en helemaal niets binnen krijgen, maar toch na een tijdje wegwandelen alsof ze vol zit. Dan komt ze er een uurtje later achter dat ze honger heeft  ::)  ???
Vandaar dat ze op kvv (waar ze aan likt) ook altijd veel minder eet dan bij barf.
Zelfs Cuzco, die ontzettend gefocussed is op eten en zich veel te dik eet als je hem laat doen, geeft het na een kwartiertje knagen ook wel op als die nek echt niet wil breken onder zijn kaakkracht...  Dan geef ik ook een paar meppen en gaat het zo naar binnen. Hij loopt dan wel mee van zijn eetplek naar het aanrecht waar ik mep en weer terug  :biggrin2:

Ik denk dat katten gewoon heel verschillend zijn van honden.  Een doorsnee hond eet ook gewoon alles wat die kan krijgen en zou veel te dik worden op onbeperkt eten.  Vele katten daarentegen eten gewoon wat ze nodig hebben, als ze op die manier opgroeien.  Als ze nooit tekort komen en gewoon gewend zijn dat er altijd eten staat, zijn er nogal wat katten die gewoon mooi op gewicht blijven. Ons Kleintje was zo eentje (voor er vers kwam, dit vind ze wat te lekker) en Luis wordt ook niet te dik wanneer ze 1 bak kvv voor 3 krijgen.  Cuzco daarentegen die komt gewoon anderhalve kg aan op een maand tijd!  :o
Vandaar dat hij nu op dieet staat.
Hij weegt nu 6,7kg, en ideaal weegt hij ergens rond 5,3-5,5 kg. Hij heeft dan nog het ongeluk dat hij zuinig met energie omspringt en heeft aan 130gr genoeg om op gewicht te blijven (eens hij 5,3 weegt).  Nu krijgt hij maar 110gr (dieet).  Luis weegt zo'n 5,5kg en eet 180-190gr per dag.  Kleintje schommelt tussen 3,6 en 4kg en eet zo'n 90gr per dag. Zo af en toe (als het te warm weer is) eet ze echter maar de helft voor een paar dagen. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door