Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hondje_
#2762740
Ga binnenkort over van KVV naar BARF. Nu ben ik aan het elimineren (heb er nu al ruim 2x 6 weken opzitten en zit nu op konijn en sinds een week eend). Ze zal dus sowieso voorlopig nog lang geen pens krijgen misschien wel helemaal niet meer.

Runderpens kan ze niet tegen (overgeven en van rundvlees op zich slechte ontlasting) en heb een vermoeden dan ze ook niet tegen lam kan. Die viel de laatste weken voordat ik ging elimineren zeer slecht. Geit (Bandit mix) heb ik in het verleden 2x gegeven en viel ook niet helemaal goed maar goed zou dus de geit en lam aan het einde van het elimineren (zal nog wel een jaar ofzo duren) nogmaals proberen om uit te sluiten.

Al die tijd krijgt ze dus geen pens. Zit dus ook een kans in dat ze die nooit meer zal krijgen omdat ik dus ook mijn twijfels heb aan geit en lam.

Geen pens voeren kan dat kwaad?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2762751
eerst zorgen dat ze goed reageert op de soorten van eliminatie ....
kan zijn dat als ze 1 of 2 jaar verder is (en de darmen beter werken) het wel kan eten .
persoonlijk denk ik dat als ze vleesbotten , spiervlees en orgaan goed verteerd het niet eten van pens geen kwaad kan .
overigens wel jammer want de pens kan de darmflora stimuleren .....
dus consequent door gaan met elimineren ( zou t zeker langer dan 6 weken per diersoort volhouden) 
Door Hondje_
#2762855
Lastig met dat elimineren bij de 1e diersoort die ik probeerde (kalkoen) ging het na de 5e week pas mis, of het lag niet aan het diersoort maar dat denk ik achteraf wel omdat ze ook niet tegen kip en kwartel kan. Misschien kan ze wel helemaal niet tegen gevogelte maar dan had ik dus de kalkoen langer dan 6 weken moeten geven inderdaad maar vond die jeuk zo sneu.

Heb nog een pot pre/probiotica staan voor het geval dat. Op zich heeft ze goede ontlasting dat is het probleem niet. De echte klachten waren voor het elimineren meer haar maag, maagpijn. Heb van die tabletjes van VSM in de la liggen om te proberen mocht ze dat ooit weer krijgen maar denk dat de puur van de kip (na kip last van maagpijn en gras eten obsessief) en/of rund vandaan kwam die ze toen kreeg.

In ieder geval blij te horen dat BARF ook zonder pens kan mocht lam ook niet gaan lukken in de toekomst.
Door eelke
#2762862
Geen pens is beter dan pens waar ze niet tegen kan ;)

Hier ook een eliminatie dieet, inmiddels twee jaar bezig. Eend ging niet, toen konijn wel, daarna hert ging niet, daarna haas wel, toen haring ging goed, paard ging goed, daarna geit, ook goed, en uiteindelijk geitenpens, gaat ook goed! Dus ik zou eerst geit of lam proberen, en daarna pas als 'aparte diersoort' zeg maar, de pens van dat dier.
Gebruikersavatar
Door pike
#2763012
Ik zou er niet mee zitten. Je moet maar zo denken, een roofdier dat konijn, haas en af en toe een fazant vangt eet ook geen pens. Of hij pakt een lammetje van een paar dagen oud?  Wijs me maar eens aan waar de pens zit, je vind namelijk niets in zo'n jong diertje dat alleen nog maar melk drinkt wat daar op lijkt. Dus nee, ik zou er geen punt van maken.  ;)
Door Hondje_
#2763022
Pfff 2 jaar. Wordt het nu al zat :-[ maar goed wil zeker weten dat wat ik voer goed is voor haar en ze geen ongemakken meer heeft straks. Bedankt voor de tip van het apart elimineren van het dier zelf en de pens apart. Had ik zo nooit aan gedacht.

Ha ha ja in de natuur zal ze niet zo snel een lam eten hoop ik. Ze heeft wel een keer een konijn gepakt :'( (die ziek was zag hem te laat) en ook wel een keer achter een kudde schapen aangezeten vond ik niet grappig. Vandaag wou ze achter een ree aan maar kon ik haar gelukkig terugroepen het kleine monster :o
Door eelke
#2763028
Hondje_ schreef: Pfff 2 jaar. Wordt het nu al zat :-[ maar goed wil zeker weten dat wat ik voer goed is voor haar en ze geen ongemakken meer heeft straks. Bedankt voor de tip van het apart elimineren van het dier zelf en de pens apart. Had ik zo nooit aan gedacht.

Ha ha ja in de natuur zal ze niet zo snel een lam eten hoop ik. Ze heeft wel een keer een konijn gepakt :'( (die ziek was zag hem te laat) en ook wel een keer achter een kudde schapen aangezeten vond ik niet grappig. Vandaag wou ze achter een ree aan maar kon ik haar gelukkig terugroepen het kleine monster :o
Wel met pauze's hoor! Zo heb ik na de geiten pens afgelopen december niets meer toegevoegd omdat ik eerst wilde kijken hoe het ging in het voorjaar/de zomer ivm pollen enzo. En wel slim, want toen meer jeuk. Dus ik heb ook seizoenen geëlimineerd.
En voordat ik aan geit begon duurde ook wel even. Omdat hij toen al konijn, haas, haring en paard kreeg had ik even een pauze ingelast. Hoef je ook even niet zo op te letten op alles enzo.

Met nu konijn, haas, haring, paard, geit, en misschien nu ook kip (zijn we nu 2,5 week mee bezig) vind ik dat we al best aan een mooi menu zitten.

Overigens vind ik het verhaal van in het wild niet echt ergens op slaan. In het wild eten de roofdieren.....wild. En in wild zitten meer voedingsstoffen dan in de plofkippen van nu. Dus wat dat betreft is vuile pens echt wel een mooie aanvulling op het menu.
Gebruikersavatar
Door pike
#2763108
eelke schreef: Wel met pauze's hoor! Zo heb ik na de geiten pens afgelopen december niets meer toegevoegd omdat ik eerst wilde kijken hoe het ging in het voorjaar/de zomer ivm pollen enzo. En wel slim, want toen meer jeuk. Dus ik heb ook seizoenen geëlimineerd.
En voordat ik aan geit begon duurde ook wel even. Omdat hij toen al konijn, haas, haring en paard kreeg had ik even een pauze ingelast. Hoef je ook even niet zo op te letten op alles enzo.

Met nu konijn, haas, haring, paard, geit, en misschien nu ook kip (zijn we nu 2,5 week mee bezig) vind ik dat we al best aan een mooi menu zitten.

Overigens vind ik het verhaal van in het wild niet echt ergens op slaan. In het wild eten de roofdieren.....wild. En in wild zitten meer voedingsstoffen dan in de plofkippen van nu. Dus wat dat betreft is vuile pens echt wel een mooie aanvulling op het menu.
Er werd niet over plofkip gesproken. En in pens zitten niet zo veel voedingsstoffen hoor.
Door Hondje_
#2763221
Slim om ook met de seizoenen rekening te houden wbt jeuk. Ik weet nu niet of de kalkoen echt de jeuk en plekken heeft veroorzaakt of wellicht een plant oid. Wat dat betreft gaan we nu het goede seizoen weer in. Nu alleen die teken nog weg.

Wbt plofkip. Indien ik de keuze zou hebben zou ik voor biologisch gaan. De BARF die ik nu besteld heb (konijn en eend) is dat niet maar als ik die had kunnen bestellen in bio op mijn adres dan had ik dat gedaan. Toch nog wat schoner lijkt mij zo.
Door eelke
#2763230
De plofkip was uiteraard een voorbeeld. Nu voer je inderdaad konijn en eend en dat is nogal industrieel (maar begrijpelijk hoor, in je dieet!) maar wel een heel ander menu dan een dier wat in het wild leeft. Daarom vond ik die vergelijking niet echt op gaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#2763645
eelke schreef: De plofkip was uiteraard een voorbeeld. Nu voer je inderdaad konijn en eend en dat is nogal industrieel (maar begrijpelijk hoor, in je dieet!) maar wel een heel ander menu dan een dier wat in het wild leeft. Daarom vond ik die vergelijking niet echt op gaan.
Niet helemaal nee daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar wat ik bedoel is dat een dier dat van kleinere prooien leeft nooit en te nimmer pens eet en toch niets tekort komt. Als ik mijn honden haas, wild konijn, wilde gans en zalm voer is dat allemaal wild zonder pens. (wel met overheerlijke konijnenkeutels in de darmen  :biggrin2: ) Dan gaat de vergelijking weer wel op. Maar ze krijgen ook wel eens plofkip en plofeend en plofkonijn  ::) Ik geef wel pens hoor, maar echt niet voor de voedingswaarde. Ze vinden het lekker en omdat het goedkoop is drukt het de gemiddelde prijs. Vroeger gaf ik het voor de probiotica maar dat schijn je ook niet te hoeven doen, dan kan je beter boekmaag geven. Maar met wat de koeien tegenwoordig te eten krijgen zie ik daar ook niet veel heil in. Zeker niet als je met een allergiehond zit of een graangevoelige/graanallergische hond.
#2763803
pike schreef: Niet helemaal nee daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar wat ik bedoel is dat een dier dat van kleinere prooien leeft nooit en te nimmer pens eet en toch niets tekort komt. Als ik mijn honden haas, wild konijn, wilde gans en zalm voer is dat allemaal wild zonder pens. (wel met overheerlijke konijnenkeutels in de darmen  :biggrin2: ) Dan gaat de vergelijking weer wel op. Maar ze krijgen ook wel eens plofkip en plofeend en plofkonijn  ::) Ik geef wel pens hoor, maar echt niet voor de voedingswaarde. Ze vinden het lekker en omdat het goedkoop is drukt het de gemiddelde prijs. Vroeger gaf ik het voor de probiotica maar dat schijn je ook niet te hoeven doen, dan kan je beter boekmaag geven. Maar met wat de koeien tegenwoordig te eten krijgen zie ik daar ook niet veel heil in. Zeker niet als je met een allergiehond zit of een graangevoelige/graanallergische hond.
Dit wist ik niet! Is dit nieuwe info?
Ik heb wel gelezen op de site van Carnivoer dat alleen pens niet genoeg zou zijn voor wat betreft de pre- en probiotica, en dat het beter is met een goed probioticum erbij te supplementeren. 
Gebruikersavatar
Door pike
#2763871
Dat heb ik daar ook gelezen. Het is met name de inhoud die de goede bacteriën bevat. Er zijn maar weinig mensen die nog aan echt vuile pens, dus met veel (rest)inhoud kunnen komen. Pens is hier nagenoeg altijd leeggespoeld, daar zit wat dat betreft dan nauwelijks meer iets in. Gevulde boekmaag is iets eenvoudiger aan te komen, waarom deze wel dat weet ik niet, maar zelfs een leeggeschudde boekmaag bevat door zijn vele laagjes altijd nog wel veel achtergebleven bacteriën. Zelf voer ik het niet, heb het wel geprobeerd maar ze lopen er alle drie op leeg en ik ben bovendien bang dat Pike op termijn grote problemen krijgt vanwege de granen die de koeien te eten krijgen.
Wat ik me soms wel afvraag, gaat wel een beetje off topic nu, waarom we de bacteriën voor de darmen uit magen halen en niet uit darmen. Ik ga ervan uit dat wanneer ik bijv. een heel konijn voer, dus inclusief de darmen, de hond zijn portie bacteriën echt wel binnenkrijgt.
#2763876
pike schreef: Dat heb ik daar ook gelezen. Het is met name de inhoud die de goede bacteriën bevat. Er zijn maar weinig mensen die nog aan echt vuile pens, dus met veel (rest)inhoud kunnen komen. Pens is hier nagenoeg altijd leeggespoeld, daar zit wat dat betreft dan nauwelijks meer iets in. Gevulde boekmaag is iets eenvoudiger aan te komen, waarom deze wel dat weet ik niet, maar zelfs een leeggeschudde boekmaag bevat door zijn vele laagjes altijd nog wel veel achtergebleven bacteriën. Zelf voer ik het niet, heb het wel geprobeerd maar ze lopen er alle drie op leeg en ik ben bovendien bang dat Pike op termijn grote problemen krijgt vanwege de granen die de koeien te eten krijgen.
Wat ik me soms wel afvraag, gaat wel een beetje off topic nu, waarom we de bacteriën voor de darmen uit magen halen en niet uit darmen. Ik ga ervan uit dat wanneer ik bijv. een heel konijn voer, dus inclusief de darmen, de hond zijn portie bacteriën echt wel binnenkrijgt.
Een beetje OT, ja, maar toch wel inherent...ik geloof omdat de hondachtigen de darmen links zouden laten liggen? Ik ga er op googelen, weet het ook niet zeker meer..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door