Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kiara
#2749815
Mijn chinookje heeft voor de tweede keer ooronsteking zelfde oortje, nou moest ze maandag bij de da zijn voor steraliseren en vroeg of ze even in het oortje gelijk wou kijken,nou kon ze het niet erg goed zien vanwege de ontsteking maar vermoed een poliepje ,ik moet over dag of 10 terug om te kijken of het inderdaad zo is,en dan wordt het waarschijnlijk weggehaald.
Heeft iemand hier ervaring mee? kunnen ze daar dus oorontsteking van krijgen?ze krijgt nu voor 10 dagen surolan,die had ze toen ook (ongeveer 4 maanden terug) was dus over maar nu weer :'(
Door NienkeJoe
#2750080
Ja, daar heb ik wel van gehoord. Alleen dan bij een kat.

Poliepen zijn wilde groeisels. De gehoorgang is een gevoelige buis. Chronische irritatie kan hevige ontstekingen veroorzaken. Een grasaar kan al een hoop ellende veroorzaken. Als je dat tijdelijke verruilt met het chronische van een poliep, kun je je de ellende wel voorstellen.
Die ontstekingen blijven ook opspelen zolang de poliep er zit.
Als de ontsteking verdwenen is, kun je de poliep goed zien. Dan kan het ook behandeld worden. Het verwijderen van een poliep als er een ontsteking is, is niet echt handig. Het gevaar van een grotere ontsteking dreigt dan. Maar het kan natuurlijk wel verwijderd worden als het ontstoken is.

Ik heb hier een filmpje voor je gevonden. Het gaat om een oorpoliep bij een kat. Ze vertellen wat er met de kat is en wat er gebeurt.
Misschien vind je het leuk om te zien, misschien ook niet.


Sterkte! :)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2750123
dank je wel hoor voor het filmpje wel beetje eng om te zien,het gaat ook om een kat een kitten nog ze is nu bijna 8 maanden,het is nog niet zeker eerst moet de ontstekking weg zijn wil ze het goed kunnen zien ,zeiden ze ook op het filmpje,ik hoop eigenlijk dat het niet zo is lijkt mij heel wat om weg te halen
Door NienkeJoe
#2751955
Ik kwam er achter dat het om een kat ging, een paar uur na mijn antwoord. Ik was in de war door de foto van je honden  :D

De ingreep lijkt heftiger dan het is. Het is natuurlijk maar heel erg klein in zo'n oortje. De kat merkt er zelf niks van, dat scheelt. Na die tijd wel wat gevoelig, maar dat is goed te behandelen met pijnstillers of druppels.
Het nadeel van een poliep is wel dat hij terug kan komen als hij verwijderd is. Het andere nadeel is dat een poliep door blijft groeien als hij niet verwijderd wordt. Uiteindelijk kan hij de gehoorgang afsluiten en zo doofheid en ontstekingen veroorzaken.
Het voordeel is dat een poliep vaak op een steeltje zit. Dat steeltje is dus heel dun, terwijl de poliep zelf best dik kan zijn. Dat beperkt dus het wondje wat achterblijft.

Leuk is het zeker niet. Je wil dat je dier gezond is. Operaties, buiten een castratie om, wil je al helemaal niet.
Maar je moet dit gewoon goed bespreken met je dierenarts. Die kan je meer vertellen over deze ingreep en de ervaringen van eigenaren en dieren. Ik ken maar één geval. Ik neem aan dat je dierenarts er veel meer kent. Ik ben ook geen arts, alleen maar een dierenartsassistente  :)

Hoe is het met je kat nu? Knapt ze al wat op?
En met jou ook nog alles goed?  :)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2752011
ik ga het ook zeker overleggen dan, moet volgende week voor controle , maar 1 groot nadeel mijn eigen da loopt ziek thuis na hartaanval dus een vervangende en daar ben ik met dit nou niet zo blij mee.
Verder gaat het hier goed hoor dank je wel hoor ;)
Door NienkeJoe
#2752528
Naar dat je dierenarts er niet is. Het moet wel goed klikken met je dierenarts, vind ik.
Heb je geen andere dierenarts in de buurt? Gewoon voor een eventuele second opinion?
Gebruikersavatar
Door kiara
#2752822
nou hij is er wel weer in september en een andere da is hetzelfde als nu de plaatsvervanger die ken ik ook niet, ja dat soort dingen gebeuren helaas maar wat hij heeft gehad is natuurlijk veel erger gelukkig leeft hij nog
Door Bobito
#2763447
Bij onze Binky was ook een poliep geconstateerd ''konden het ook niet goed zien in eerste instantie'' Na een half jaar klooien met surolan dan weer geven dan was de ontsteking weer weg een paar weken later weer terug etc. Hebben ze eerst een propje ontdekt dat ze niet goed konden zien.
Later konden ze zien dat het om een poliep zou gaan.
Maar eenmaal op de operatie tafel hadden ze zijn oor van binnen goed schoongemaakt maar een poliep zat er ineens niet.
Wel is het zo dat hij sindsdien geen last meer gehad heeft van ooronsteking. Of vieze oortjes.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2763470
okee dat is vreemd, ik moet volgende week voor controle met haar,zal wat worden in der oor kijken,is een druk typje zeg maar en wat zei niet wil gebeurd ook niet,denkt ze 8)
Door Bobito
#2763552
Onze Binky was al onder Narcose en alles toen ze er pas achter kwamen dat het geen poliep was.
Ik was wel een beetje pissed kun je begrijpen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kiara
#2763827
ja dat snap ik maar ja wel goed dat hij geen last meer heb ;)
Door NienkeJoe
#2763839
Het lijkt wel alsof ze het poliepje weg hebben gepoetst, grinnik. Het kan zijn dat ze hem stuk hebben gemaakt met het schoonmaken van het oor. Of hij is spontaan verdwenen, wat soms ook gebeurt. Maar zwelling van het slijmvlies kan lijken op een poliep. En een poliep kan ontstaan door chronische zwelling van het slijmvlies.
Snap je het nog?
Een poliep is in principe onschuldig. Hij kan een veroorzaker zijn van ontstekingen, maar ook een gevolg van ontstekingen. Maar ze zijn wel erg hinderlijk en de ontstekingen kunnen zeker schade veroorzaken.

Sterkte volgende week Kiara!
Gebruikersavatar
Door kiara
#2763916
ja ik snap hem  ;) ben benieuwt wat het bij de kleine tijger is  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kiara
#2769040
nou ben geweest en geen poliep te zien, had zelf ook mee gekeken dus hellemaal goed
  :D en ze was super braaf geweest
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door