Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2761163
Deze vraag gaat over Z@pp een hond van een klant ,die op KVV staat
Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen,advies heeft, dit mailtje kreeg ik vanmorgen van de baas van Zapp:

Het blijft niet goed gaan met onze Z@pp,
Hij zit inmiddels al op 3x per dag aan de maagzuur remmers.
we hebben besloten om het nu maar even op de gepertste brokken van Farmfood te doen, omdat hij nu minder maagzuur heeft en dat is meer nodig bij vers vlees als bij brokken.
wel willen we 1x per week vers blijven geven.

Dit is wat  Z@pp heeft ,hij is onderzocht in Utrecht en heeft een endoscopie gehad

> Het probleem bij Z@pp is dat zijn kleppen van slokdarm naar maag en van maag naar darm niet goed sluiten en daardoor het maagzuur alle kanten opgaat. dat vreet weer in en heeft hij iedere x kleine ontstekingjes en darmkrampjes?
> Alle info is welkom!

misschien nog even wat meer info,
na eten veel boeren!
ook na schoonheidsslaapje in beweging komen veel boeren.
aanvalletjes verlopen als volgt.
onrustig heen en weer lopen staart tussen de benen, soms een half uur zo blijven staan en alleen pootjes klein beetje verzetten, veel rommelingen in de darmen/maag.
wat soms helpt is dan gras eten.
zijn ontlasting is normaal
vaak zijn de aanvalletjes s avonds laat.
maar soms ook wel overdag.


Heb toestemming van Z@pp zijn baasje en ik stuur de link door zodat Zapp baas mee kan lezen
Mijn vraag is nu heeft en hond minder maagzuur nodig bij brok dan bij versvlees ?
Dus als Z@pp brok krijgt heeft hij dan minder last van van het maagzuur?
Nou ja alle info hierover is welkom natuurlijk

Hoop dat het in de juiste rubriek staat en anders mag het verplaatst worden
Laatst gewijzigd door boskat op do 12 sep 2013, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2761234
OK, als ik het dus goed begrijp heeft de hond last van slecht werkende slokdarm/maag/darmkleppen. En daarom heeft hij regelmatig deze aanvallen? En daarom krijgt hij maagzuurremmers? Maar hoe doet de hond het op de maagzuurremmers?

Ik zou KVV gewoon durven geven, met maagzuurremmers. BARF (hele vleesbotten) lijkt me minder verstandig. Maar KVV lijkt me geen probleem. Of heeft de eigenaar het idee dat de hond het niet goed doet op KVV?

En nee, op zich krijgt de hond niet minder maagzuur door brok. Soms is het echter wel zo dat bepaalde voedingsmiddelen brandend maagzuur uitlokken maar ik denk dat dit geval van Z@pp duidelijk is wat de oorzaak is, namelijk de slecht werkende kleppen, toch?
Door boskat
#2761249
De hond heeft inderdaad  slecht werkende slokdarm/maag/darm kleppen.
Wat de maagzuurremmers betreft is wat ik uit het verhaal opmaak dat hij al op 3 maagzuurremmers op en dag staat ,mijn idee is dan dat Z@pp het daar niet goed op doet dan?
Wacht even het antwoord van het baasje af wat dat betreft
Zapp krijgt nu naar ik begrijp brok  omdat hij dan minder maagzuur heeft / zou hebben?,omdat maagzuur meer nodig is bij versvlees,kvv dus .
Denk, dat de eigenaar denkt ,dat brok  minder brandend maagzuur oplevert voor Z@pp,is er iets wat minder  maagzuur oplevert of is dat gewoon uitzoeken waar de hond het minste last van heeft qua voeding?
Z@pp zit nu op konijn kvv van Darf
#2761413
Antwoord van de eigenaar van Zapp:


onze gedachten gang om nu geperste brokken van farmfood tegebruiken is omdat hij van de maagzuur remmers nu minder maagzuur heeft en voor kvv heeft hij juist maagzuur nodig om goed te verteren, nu moeten zijn maag en darmen nog harder werken, en die zijn al aangetast, vandaar dat we nu brokken proberen.
we hopen eigenlijk op iemand die dit ook heeft met zijn hond.
#2761415
Ik heb zelf precies dezelfde aandoening (en iets erbij waardoor mijn slokdarm heel erg snel ontsteekt) en ik herken de symptomen van de hond bij mezelf.

Ik werd eerst ook op maagzuurremmers gezet. Dat hielp niet. Pas na een korte tijd (2 maanden) een extreem hoge dosis maagzuurremmers kon ik op onderhoudsdosis. Want alles was zo aangetast dat het volledige rust nodig had.

Heeft de hond medicijnen die achteraf werken (zoals rennies, je hebt last, slikt het en het maagzuur wordt afgebroken) of preventief (medicijnen die de aanmaak echt afremmen)? De eerste lijken me ongeschikt, want dan wordt er steeds al schade aan de slokdarm aangebracht. Die slokdarm moet eerst echt goed genezen voordat de klachten afnemen.

Ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe dat voor honden werkt, maar mogelijk is mijn ervaring behulpzaam.

Verder zouden ze ook nog kvv met calciumsupplement kunnen overwegen als die met bot als calciumbron niet goed gaan. Maar met een normale dosis medicijnen zou ik nog wel kvv met bot durven.
#2761574
Dit zijn de medicijnen die Z@pp kriijgt:

Z@pp slikt 3 x per dag ranitidine 75 gr
en. Ulcogant suspentie 1 g.  3x 3ml per dag ong 1 uur voor zijn eten en slapen gaan.( slijmvlies beschermende geneesmiddel)
hij heeft deze conbinatie in maart ook gehad en toen leek het beter tegaan. van april tot juli alleen ranitidine 2x pd.
Maar in juli ging het weer helemaal mis en sinds augustus weer Ulcogant erbij en 3 x pd ranitidine, maar na nu ong 3 weken zit er nog geen enkele verbetering in.
De dierenarts uit de uithof dierengeneeskunde die ook de endoscopie heeft uitgevoerd afgelopen mrt, vorige week gebeld en heeft voorstel zwaardere zuurremmer of zuur compleet stil leggen(waar hij zelf niet echt voorstander van is) z@pp heeft idd iedere x ontstekingjes in darmen, maag en slokdarm.
#2762571
boskat schreef: Antwoord van de eigenaar van Zapp:


onze gedachten gang om nu geperste brokken van farmfood tegebruiken is omdat hij van de maagzuur remmers nu minder maagzuur heeft en voor kvv heeft hij juist maagzuur nodig om goed te verteren, nu moeten zijn maag en darmen nog harder werken, en die zijn al aangetast, vandaar dat we nu brokken proberen.
we hopen eigenlijk op iemand die dit ook heeft met zijn hond.
OK, nou in dat geval verschillen deze eigenaar en ik van mening. Ik denk dat Farmfood brokken helemaal niet makkelijk verteren en al helemaal niet makkelijker dan KVV. Die brok staat stijf van de granen, rijst, mais, tarwe.
#2762801
Is het een idee om Z@pp ,als deze kvv krijgt een paar keer per week ,dat is wat de eigenaar wil gaan doen ,om er dan wat kokend water overheen te doen ,eerst, voor het gemakkelijker verteren.
Las dat in het topic bij  de antwoorden van  Nicolioo voor haar hond.,vandaar mijn  de gedachten.
Of zit ik dan verkeerd te denken?
Laatst gewijzigd door boskat op zo 15 sep 2013, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door