Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2761937
Beste lezers,

Vanuit mijn vorige vraag, komt nu een volgende vraag naar voren.

Vinden jullie het zelf samenstellen en malen van een kvv grote voordelen hebben ten opzichte van een voorverpakte variant?
En zo ja, welke voordelen zien jullie?

Als grote nadeel zie ik het zware werk van het malen.
Ik heb een jaar geleden zo'n gietijzeren handmolen gekocht maar ik vind het enorm zwaar werk.
Daarbij raakt de molen steeds los van de tafel waarna hij elke keer opnieuw vast gedraaid moet worden.
Ik heb het nu een aantal malen geprobeerd maar krijg met ontzettend veel moeite hooguit 1 a 2kg per keer gemalen en houd het dan voorlopig voor gezien.
Door Martine-Tom
#2761943
Nadeel is dat het meer werk is als kant en klaar in de vriezer mikken  :biggrin2:

Voordeel is dat ze het lekkerder vinden, je weet precies wat je voert, je kan het op de specifieke behoefte afstemmen, en doorgaans is het goedkoper.
#2761958
"Mijn" specifieke behoefte is het reinigen van het gebit :)
De kvv bevalt qua smaak goed. Wat ik een héél groot nadeel vind van de kvv die ik voer is het vast raken van de stukjes bot tussen de kiezen.
Elke dag moet ik mijn katten in de gaten houden en raken er stukjes bot klem tussen de kiezen.
Twee jaar terug was het zo erg dat er een kat van mij door onder narcose moest, helaas heeft ze dat met de dood moeten bekopen!
Ze was pas 5 jaar....... Doodsoorzaak was  narcosemiddel in combinatie met stress .....
Door Martine-Tom
#2761960
Joh? Wat bizar...ik voer nu anderhalf jaar kvv, zowel zelfgemalen als kant en klaar...en heb dat nog nooit gehad, wel met een kippevleugel overgens  ::)
Met zelfmalen kan je natuurlijk ook zelf bepalen hoe grof je maalt dus mss dat wat grover of fijner beter bevalt  :)
#2761982
Zaniematsu schreef: "Mijn" specifieke behoefte is het reinigen van het gebit :)
De kvv bevalt qua smaak goed. Wat ik een héél groot nadeel vind van de kvv die ik voer is het vast raken van de stukjes bot tussen de kiezen.
Elke dag moet ik mijn katten in de gaten houden en raken er stukjes bot klem tussen de kiezen.
Twee jaar terug was het zo erg dat er een kat van mij door onder narcose moest, helaas heeft ze dat met de dood moeten bekopen!
Ze was pas 5 jaar....... Doodsoorzaak was narcosemiddel in combinatie met stress .....
Wat vreselijk!! Maar herken dat van die stukjes bij kvv, heb dat zeer regelmatig gehad bij Darf kvv, stukjes bot waren te groot.

Hier allemaal senioren dus ik maal zelf. Wel een electrische molen aangeschaft. Een uitgave ja, maar omdat zelf samenstellen naast veel lekkerder en beter (kwaliteit vlees, diersoorten) toch goedkoper is dan kvv, verdien ie zichzelf terug. :)

Vleesbot maal ik eerst grof dan nog een keer fijn, het spiervlees alleen grover. Ook houd ik een iets lager botpercentage aan dan de gekochte kvv's voor 3 van onze poezels.
#2762009
Ik maal zelf en ik vind het wel voordelen hebben

1 - de mixen zijn naar hun smaak gemaakt
2 - het percentage bot is compleet op hun afgesteld (mijn hobby is poep kijken)
3 - het is zoveel goedkoper
4 - ze vinden het zoveel lekkerder dat als ik tegenwoordig eens kvv koop ze me aankijken alsof ik ze wil vergiftigen terwijl ze het altijd lekker vonden  8)
5 -  ik weet precies wat er in hun mixen zit en dat is allemaal prima kwaliteit

Nadelen

1 - het is veel werk
2 - een elektrische molen is eigenlijk wel vereist en dat kost nogal wat in aanschaf maar betaald zich later wel weer terug.
Ik had de molen binnen een paar maanden alweer terug verdiend :biggrin2:
#2762016
Nou jullie zetten me wel aan het denken!!!  :-\

Als ik ze niet aan het BARF-en krijg ga ik toch op zoek naar een van goede kwaliteit elektrische vleesmaler.
Maar voorlopig blijf ik aan de gang met mijn hakbijl!! Ik voel mijn arm trouwens al krachtiger worden  ::) :-\

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het zelf malen van een mix van betere kwaliteit zou zijn.

Wat ik nu ook als voordeel terug zie is dat ik het spiervlees grof kan laten terwijl ik het bot fijn genoeg zou kunnen malen zodat het grote probleem van het bot tussen de kiezen niet meer voor zal komen.

Dat ze het veel lekkerder zullen gaan vinden is natuurlijk ook een heel groot voordeel, al vinden ze de mix die ik geef ook lekker.
Alleen als ik afwijk in diersoort heb ik problemen, de ene helft wil geen paard de andere helft geen eend en datzelfde heb ik ook met wild of konijn.

Zo blijf je toch altijd tobben denk ik.
Door Martine-Tom
#2762465
Zaniematsu schreef: Hoezo wordt je hond haske ziek? Van kvv? is dat jouw ervaring Matine Tom?
Ik heb geen hond maar vijf katten. Die krijgen hun leven lang al kvv en af en toe wat te knagen.
Zouden ze er ziek van moeten worden?
Nee, Senta haar hond werd (naar haar zeggen) ziek van een kvv...als dat mijn ervaring zou zijn zou ik zelf gaan malen :)
#2762883
Zaniematsu schreef: Hoezo wordt je hond haske ziek? Van kvv? is dat jouw ervaring Matine Tom?
Ik heb geen hond maar vijf katten. Die krijgen hun leven lang al kvv en af en toe wat te knagen.
Zouden ze er ziek van moeten worden?
Ligt aan de verwerking van je producten. Wordt het teveel aan ontdooien blootgesteld an dat gebeurde bij de KVV die ik voerde kan het góed misgaan. Op Smuldier had ze nergens last van, en juist van die KVV zou je verwachten dat het niets zou zijn.
#2762920
Ok Senta,

Ik had ooit een grote partij kvv binnen gekregen van zo'n 100 kg. Dat kwam hier ontdooit binnen, het was warm weer en ze reden niet met een koel/vries wagen!
Uiteraard heb ik dat mee terug gestuurd. Ik ben wel benieuwd wat ze met zo'n partij doen want dat kan je toch niet meer verkopen?
Wel een grote kostenpost als dit weggegooid zou worden.

Van ditzelfde voer heb ik eerder ontdooit en weer opnieuw ingevroren partij binnen gekregen.
Dat was duidelijk aantoonbaar omdat de blokken aan elkaar vast gevroren zaten!!

Eigenlijk heb ik hier dus mijn antwoord op bovenstaande al.......
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door