Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nicolioo
#2761886
Net een bestelling binnen voor 2 weken. Past net in mijn tafelmodelvriezer. Nu wil ik graag prorties maken per dag in 1 bakje of zakje. Maaarrr nu komt het, hoe doe je dat! Ik heb alles per kg verpakt diepgevroren binnengekregen. En dan heb ik 300 gram orgaan nodig. Daarvan wil ik het liefst 2 soorten erin verwerken. Kan moeilijk 3 dagen lang orgaan voeren, wil dat 3 a 4 keer per week doen en afwisselen.
Kun je de boel half ontdooien en dan in porties verdelen of bederft het vlees dan?
Door Shanti en co
#2761935
Ik laat het vlees meestal zo'n twee a drie uur uit de vriezer liggen en portioneer het dan. Door het nog grotendeels bevroren is heb je maar weinig verlies van voedingsstoffen.

Vleesbot voor de hond portioneer ik met een keukenblijltje en hamer en voor de katten gebruik ik soms ook een wildschaar.

Voor het orgaan en spiervlees gebruik ik gewoon een scherp mes.
Door heicke
#2762020
ik ben nog niet zo lang bezig met barf, maar ik maak ook dag-porties van alles. Ik laat het ver ontdooien totdat ik het kan snijden. De verschillende soorten organen doe ik in een bak (behalve pens die portioneer ik apart) vervolgens hussel ik alles door elkaar en dan maak ik dagporties in zakjes die ik open laat staan. De pens verdeel ik daarna en doe ik in die zakjes erbij. Vlees en bot verpak ik apart in zakjes. In m'n tafelmodel diepvries heb ik de lades per soort ingedeeld (la bot, la vlees, enz.) omdat ik dan beter kan varieren en mocht mijn hond ergens niet goed tegen kunnen of niet lusten is het voor mij makkelijker om het zo te doen dan dat alles in 1 zak / bak zit. Grotere voorraden heb ik dan weer in onze eigen vriezer zitten maar dat is uit plaatsgebrek :) Dus ik pak elke dag 3 zakjes uit de vriezer.
Door Hondje_
#2762256
Thessa en Shanti schreef: Ik laat het vlees meestal zo'n twee a drie uur uit de vriezer liggen en portioneer het dan. Door het nog grotendeels bevroren is heb je maar weinig verlies van voedingsstoffen.

Vleesbot voor de hond portioneer ik met een keukenblijltje en hamer en voor de katten gebruik ik soms ook een wildschaar.

Voor het orgaan en spiervlees gebruik ik gewoon een scherp mes.
Waar koop je zo'n keukenbijltje en hamer? Was gisteren bij de Marskramer maar daar hadden ze alleen vleesmessen verder niets in die richting.
Door Shanti en co
#2762328
Hondje_ schreef: Waar koop je zo'n keukenbijltje en hamer? Was gisteren bij de Marskramer maar daar hadden ze alleen vleesmessen verder niets in die richting.
Je kan ze allebei bij doe-het-zelf zaken kopen, het kan zijn dat ze de keukenbijl gewoon hakbijl noemen en dan moet je de kleinste hebben.
Ik gebruik trouwens een rubberen hamer omdat ijzer op ijzer zo veel geluid maakt.
Door BAC
#2762423
bordie schreef: je kunt het zelfs helemaal ontdooien...en weer opnieuw invriezen...maar geen 4 x natuurlijk.
Alleen is de samenstelling van de voedingsstoffen verdwenen. Dus zou dat niet doen.

Vind je het wel van groot belang dat je hond gezond blijft, ontdooi dan niet maar portioneer stijf bevroren. Ik portioneer de eerste week alle dagen een diersoort. Ben met 5 minuutjes klaar, en heb dan voor 3 weken vreten.
Gebruikersavatar
Door nicolioo
#2762440
Thx, ik ga even kijken of ze zoiets ook bij de marskramer hebben aangezien de verzendkosten hoger zijn dan het mes.

Werkt dat echt?
Gebruikersavatar
Door nicolioo
#2762460
Klinkt ideaal, ik ga er gelijk eentje kopen volgende week.  Bedankt voor de tip, ik ag het al niet zitten eerst half obtdooien en dn weer invrieen geeft zo'n troep...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door