Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nelly-Luna
#2761653
Nelly en Luna eten voor de eerste keer smuldier vlees compleet vandaag.
Luna krijgt 750 gr en Nelly 900 gr

Mag ik de andere versie's smuldier mengen met smuldier vlees, zoals pens en hart, want daar zijn ze niet gek op.

Ik zou tussendoor een klein stukje platgeslagen Kippennek geven als tussendoortje, omdat ik later BARF wil gaan geven,
Bij wijze dat ze kunnen wenen.
Ik hoop dat ik het eindelijk begrepen heb  :-[

Doe ik het goed zo, anders graag hulp
Gebruikersavatar
Door Thea
#2761660
De smuldier vlees en pens compleet kan je beter niet mengen.
De kip is gemalen vleesbot daar kan je heel goed de hart en vlees mee mengen.
Pens kan je ook zo enkel geven of mengen
Door hannabelgje
#2761662
Als je de vlees compleet geeft dan hoef je dat niet te mengen, daar zit al zoveel pens in, daf ik er niet ook nog pens door  zou mengen. Lusten ze de smuldier kip ook niet? Die is hier favoriet.
Door Suzanne
#2761664
Hoi,
Je kunt de smaken die compleet zijn eventueel met elkaar mengen; dus de Smuldier vlees-compleet en de Smuldier pens/vlees-compleet.
Ik zou er zeker geen extra hart, pens en kip doorheen mengen. De verhoudingen zijn dan zoek.
Dat kan voor een enkele keer geen kwaad maar als standaardoplossing zou ik daar niet voor kiezen. De honden krijgen dan teveel spiervlees en orgaan binnen; dat zit al genoeg in de complete versies.

Suzanne
Door Nelly-Luna
#2761671
Bij vlees en pens compleet is het niet nodig,
Maar die andere pakjes pens en hart daar is de smaak te erg aanwezig en lusten het niet, dus ik zou daarvan een beetje
Willen mengen met vlees compleet en pens compleet een beetje hart eronder.

Luna kon ik gewoon overzetten van brok naar KVV geen probleem  :D, Maar Nelly gaf gelijk alles terug dus die ga ik laten wenen beetje bij beetje
KVV met brok. Ik ben blij dat de eerste stap gezet is opweg naar BARF.
Door Suzanne
#2767236
[quote="Nelly-Luna"]
Bij vlees en pens compleet is het niet nodig,
Maar die andere pakjes pens en hart daar is de smaak te erg aanwezig en lusten het niet, dus ik zou daarvan een beetje
Willen mengen met vlees compleet en pens compleet een beetje hart eronder.

Luna kon ik gewoon overzetten van brok naar KVV geen probleem  :D, Maar Nelly gaf gelijk alles terug dus die ga ik laten wenen beetje bij beetje
KVV met brok. Ik ben blij dat de eerste stap gezet is opweg naar BARF.
[/quote]

Zoals gezegd: liever niet de in-complete versies mengen met de complete!
Je verhoudingen gaan dan zoek.
Geef gewoon 1 van de twee complete varianten en dat was dat ;-)
Een keertje voor de afwisseling een van de andere smaken hoeft geen probleem te zijn maar niet als standaard aub. Je voert dan niet meer compleet namelijk.

Suzanne
Door cheke
#2778468
Hoi Ik ben Cheke, en nieuw hier . Wij hebben een mechelaar van 1.5 jaar en geven ook smuldier.
Wij wisselen  zo met Smuldier: Smorgens en s avonds een pakje van 400 gram en een van die pakjes is compleet het andere is aanvulling kip of rund of hart of pens. verder krijgt ie ook wel eens naturis zalm of konijn of zo maar dat is eerder wat uitzonderlijk. ik heb hem vorige week een vissekop gegeven , ik had voor mezelf vis en hij heeft de afval stukken rauw gehad. Ook geef ik wel groente extra en soms van onze groene smoothie een half glaasje. Ook soms een beetje groente dat over is van onze maaltijd. geen prei geen ui!
Deze zomer is ie in opvang geweest en was de voeding daardoor voor ruim 3 weken niet zo gevarieerd. Smuldier compleet afgewisseld met kip en rund en rodikip/rund. Wij vonden dat zijn vacht er veel doffer uitzag en ook niet plat lag maar meer uitgezet leek, toen we terug kwamen van verlof. Nu is ie intussen weer mooi van glans en ligt zijn vacht weer platter ook.
Nu zijn we iets minder aan het geven dus 1/2 pakje smorgens en een heel s avonds het hele pakje is steeds compleetvoer.
Er zijn vaak reacties op de hond dat ie er zo goed uitziet. De extra groente ben ik gaan geven omdat ie wel wat gras ging eten, het leek me een hint dat ie dat tekort komt.groetjes Cheke
Door Ruisje
#2778594
Welkom!!  En super dat je je hond vers voert! :)

De compleet van smuldier is compleet gemaakt met een pre-mix. De enkelvoudige smuldieren die je bijvoert zijn kip (is gemalen kippenkarkas dacht ik), rund (is alleen vlees) en hart en pens (beide orgaanvlees)

Je gaat hier uit balans. Ik weet niet precies de verhoudingen (vlees/bot) in de kipvariant, maar je voert alleen hart en pens als orgaanvlees in het enkelvoudig menu. Wat er allemaal aan vlees en orgaan in de compleet versie zit is ook onduidelijk.
Anderen hier weten er waarschijnlijk nog meer over te vertellen. ;)

Als ik jou was zou ik kijken naar een andere enkelvoudige kvv naast smuldier (of smuldier helemaal vervangen door 2 of meer andere merken).  Een andere kvv waar WEL alles inzit in de juiste verhoudingen (bot, spiervlees, orgaan) maar zonder premix! Er zijn verschillende merken en door daar een aantal verschillende smaken (diersoorten) van te geven voer je je hond kompleet! :)
Door cheke
#2828680
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter smuldier compleet vlees of vlees pens compleet geven.

Is het dan teveel als ik een pakje enkelvoudig hart kip of rund of pens geef naast het compleet voer?
Of kan ik alleen maar compleet geven dus 2 pakjes per dag en  1 of 2 keer per week een pakje kip of rund of hart of pens geven?

Tot nu toe gaf ik smorgens 400 gram kip of vlees of hart en s avonds 400 gram vlees compleet of pens vlees compleet.
En af en toe zalm of wild  ipv de ochtendversie.
Ook af en toe een scheut olie  en af en toe een ei, of vissenkop of konijnenkop, extra groente krijgt ie soms ook.

De hond ziet er goed uit en is vitaal en rustig van karakter, ontlasting is goed, vacht glanst mooi hij weegt 37 kg en is 67 cm schofthoogte en 20 maanden jong.
Door M@rina
#2828760
@ Nelly-Luna smuldier compleet is leuk voor af en toe, beter zijn de kvv's die geen vitamine en mineralen toevoegen om het compleet te maken. er zijn diverse merken die een natuurlijke calciumbron bevatten (gemalen bot, bij smuldier allen in de kipvariant) en die compleet zijn omdat je minimaal 4 á 5 diersoorten afwisselt. Over het algemeen zijn deze kvv's ook wem wat duurder dan smuldier. Voorbeelden zijn:
Haaksbarf, Carnivoer, bandit, Tnlo barfmenu, Alaska, All animal, Tammenga, Tamro, Darf, Ropadog, Shaweca en Versvoer. Deze hebben een allemaal een natuurlijke calciumbron en natuurlijke vitamine en mineralen.

[quote="cheke"]
Hoi Ik ben Cheke, en nieuw hier . Wij hebben een mechelaar van 1.5 jaar en geven ook smuldier.
Wij wisselen  zo met Smuldier: Smorgens en s avonds een pakje van 400 gram en een van die pakjes is compleet het andere is aanvulling kip of rund of hart of pens. verder krijgt ie ook wel eens naturis zalm of konijn of zo maar dat is eerder wat uitzonderlijk. ik heb hem vorige week een vissekop gegeven , ik had voor mezelf vis en hij heeft de afval stukken rauw gehad. Ook geef ik wel groente extra en soms van onze groene smoothie een half glaasje. Ook soms een beetje groente dat over is van onze maaltijd. geen prei geen ui!
Deze zomer is ie in opvang geweest en was de voeding daardoor voor ruim 3 weken niet zo gevarieerd. Smuldier compleet afgewisseld met kip en rund en rodikip/rund. Wij vonden dat zijn vacht er veel doffer uitzag en ook niet plat lag maar meer uitgezet leek, toen we terug kwamen van verlof. Nu is ie intussen weer mooi van glans en ligt zijn vacht weer platter ook.
Nu zijn we iets minder aan het geven dus 1/2 pakje smorgens en een heel s avonds het hele pakje is steeds compleetvoer.
Er zijn vaak reacties op de hond dat ie er zo goed uitziet. De extra groente ben ik gaan geven omdat ie wel wat gras ging eten, het leek me een hint dat ie dat tekort komt.groetjes Cheke
[/quote]

Goed bezig met die toevoegingen van een viskop (liefst een vette vissoort) en groente. 1 of 2x per week een rauw eitje is ook heel goed en af en toe een schep yoghurt of kwark ook. Maar ik zou toch kijken of je de ochtend ook een complete kvv kunt geven.  Smuldier pens, hart en kip zijn niet compleet  (wel de vlees en pens/vlees), door in de ochtend alleen die incomplete te voeren is het menu voor je hond uit balans, teveel orgaan bijv. en te weinig spiervlees.
Door Suzanne
#2829637
[quote="cheke"]
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter smuldier compleet vlees of vlees pens compleet geven.

Is het dan teveel als ik een pakje enkelvoudig hart kip of rund of pens geef naast het compleet voer?
Of kan ik alleen maar compleet geven dus 2 pakjes per dag en  1 of 2 keer per week een pakje kip of rund of hart of pens geven?

Tot nu toe gaf ik smorgens 400 gram kip of vlees of hart en s avonds 400 gram vlees compleet of pens vlees compleet.
En af en toe zalm of wild  ipv de ochtendversie.
Ook af en toe een scheut olie  en af en toe een ei, of vissenkop of konijnenkop, extra groente krijgt ie soms ook.

De hond ziet er goed uit en is vitaal en rustig van karakter, ontlasting is goed, vacht glanst mooi hij weegt 37 kg en is 67 cm schofthoogte en 20 maanden jong.
[/quote]

Nee, je kunt best (heel) af en toe een keer "voor het lekkere" de hond een "enkelvoudige variant" geven maar nu geef je dat teveel. Het is niet goed om zoveel Smulider kip, of Smuldier hart of Smuldier pens te geven. Daar zit niet alles in wat een hond nodig heeft en op den duur gaat hij dan tekorten oplopen.

Kijk, wij mensen eten ook wel 's friet of pizza of weet ik veel ;-)  maar dat doen we (hoop ik) ook niet elke dag. Het kan in de basis geen kwaad om 1 van de 14 maaltijden per week (2 per dag ga ik vanuit) een enkelvoudige variant te geven maar meer zou ik zeker niet doen. Als je in plaats van enkelvoudig ook af en toe al iets van barf toevoegt denk ik dat je goed gaat.
Olie toevoegen zou ik alleen doen als er een goede reden voor is, niet zomaar. Een eitje per week is prima (rauw, met schil eventueel), een zalmkop kan ook best en voor de leuk ook wat groente. Maar, laatstgenoemde dingen maken het niet "compleet".
Natuurlijk doe ik het ook wel 's hoor; dan vervang ik een maaltijd Smuldier compleet door een kipkarkas. En als het zo uitkomt is daar wel of niet wat spiervlees bij. Soms geef ik dan wat Smuldier vlees. Ik heb niet de illusie dat dat een werkelijk complete uitgebalanceerde maaltijd is, maar goed, als dat maar zo 's een keertje zo is, zit daar geen probleem in.

Het is niet goed om in de ochtend enkelvoudig te geven en in de avond compleet. Dan gaan er op den duur dingen fout helaas.

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door