Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door arnold
#2760876
ik heb een bouvier teefje van 10 jaar en gestereliseerd die aan de zware kant is.
Nu kregen mijn honden, ik heb er twee, als basis meestal kipkarkas met pens/spiervlees en ongeveer een kilo per dag. mijn reu, 12 jaar, doet het hier nog steeds prima op maar het teefje is na de sterelisatie gaan groeien.
Nu heb ik haar de laatste jaren al minder gegeven, ze kreeg ook minder beweging dus ook minder voedsel.
Maar ze blijft zwaarder worden, ze heeft de laatste maanden smuldier kompleet gehad ( de pens en de vlees/pens 400 gr.) maar afvallen ho maar.
Hoe pak ik dit aan ?  nog minder geven, het is nu al hap slik weg.
We gaan er 3 keer per dag uit waarvan één keer een rondtje van een uur, soms twee keer maar dat ligt aan het weer, tijd e.d.
Ze heeft er geen last van en er zit pit genoeg in maar er moet eigenlijk wel zo'n 6 tot 8 kilo af.
Trouwens over smuldier, sinds ze daar aan zit is ze zeer hongerig en als ze de kans krijgt is een kattedrol niet te versmaden. Iets wat ze nooit gedaan heeft.
gewicht is nu bijna 40 Kg. en moet terug naar ongeveer een 34 Kg.
Als iemand een idee heeft, graag.
Door arnold
#2760892
[quote="lauraV"]
meer bewegen
minder eten ( in dit geval voer je al minder ) , hoeveel % voer je ?
wat meer groentemix

maar vooral bewegen :)
[/quote]

meer bewegen zijn we sinds kort ook mee begonnen, de tweede keer per dag een rondje, maar de reu moet het ook een beetje bij kunnen houden.
Hoeveel % ik voer ?  bedoel je gewicht vs voer ?  Als ik geen rekenfout maak 1 % , volgens mij belachelijk laag.
ik vind het gewoon sneu als ik in zijn bak kijk s'avonds, zij ook waarschijnlijk  :biggrin2:
Door Lida. S
#2760920
mijn schnauzers (tussen de 35 en 40 kg) krijgen nu ca 750 gram barf per dag. kvv is meestal erg vet, daar hebben ze minder van nodig.
mijn kleine hondjes werden dik op 150 gram kvv, nu maak ik mijn eigen kvv voor ze en ze blijven mooi op gewicht terwijl ze 175 gram krijgen.
Ik zou dus, als ik jou was: meer bewegen, minder en anders voeren.
Door arnold
#2760964
Dan moet ze maar weer van de smuldier af en op de barf, ik zal me ook eens verdiepen in de groentemix.
iets wat ze eigenlijk nooit kregen behalve zo af en toe een schep uit de pan.
Dat is niet dikmakend neem ik aan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2761311
Groenten zijn niet dikmakend. Moet je wel de zetmeelhoudene een beetje vermijden. Dus geen bak met wortles geven b.v. Je geeft nu 1%, maar aangezien je 400 gram smuldier geeft is dit wel genomen van het huidige gewicht en zou je eigenlijk moeten rekenen naar het gewenste gewicht. Dus zou de bak nog sneuer worden. Omdat smuldier gemalen is al ze dan helemaal de geeuwhonger krijgen en dat is niet leuk op je ouwe dag natuurlijk.

Ik zou dus idd wat grotere dingen aanbieden, zoals b.v. die kipkarkas, vlees erbijook in stukken, dan wat groenten erbij en ene rondje extra en dan zal er toch langzaam aan wat af moeten gaan.
Door arnold
#2761331
ik moet dus naar ongeveer 340 gr. en het liefst in grotere stukken.
ik heb vanmiddag andijvie en wortelen gehaald en dat ligt nu af te koelen, ik heb nog geen blender, en ga dat vanavond maar eens proberen.
Wortel krijgen ze wel vaker, andijvie wordt een verassing ( zet ik me bek ook niet op ) wat geplette walnoot er door heen misschien ?
hoeveel groente moet ik eigenlijk geven ?
Door arnold
#2761360
[quote="Lida. S"]
sperziebonen zijn in de aanbieding bij de c1000. Mijn honden zijn er gek op.
[/quote]

Die zit 10Km. verderop, moet wel een hele goede aanbieding zijn wil dat uitkunnen  :biggrin2:
Door arnold
#2761572
[quote="Lida. S"]
mijn schnauzers (tussen de 35 en 40 kg) krijgen nu ca 750 gram barf per dag. kvv is meestal erg vet, daar hebben ze minder van nodig.
mijn kleine hondjes werden dik op 150 gram kvv, nu maak ik mijn eigen kvv voor ze en ze blijven mooi op gewicht terwijl ze 175 gram krijgen.
Ik zou dus, als ik jou was: meer bewegen, minder en anders voeren.
[/quote]

Ik heb even op de site van Smuldier gekeken en daar staat dat ze zonnebloemolie toevoegen aan hun kompleet maaltijden, zou een reden van het groeien kunnen zijn natuurlijk.
De andijvie ging er zonder probleem in, vanmiddag maar weer even het bos in.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2761610
Zonnebloemolie wordt er wel vaak aan toegevoegd om de calorische waarde op te schroeven. Maar je hond moet natuurlijk ook wel wat binnen krijgen. Omdat de groenten in deze ook dienen om de hond een voller gevoel te geven zou ik ze niet blenderen anders rollen ze met de gemalen smuldier net zo hard door het systeem heen.
Ik zou dus gewoon stukken gekookte wortel, bloemkool ect. aan het voer toevoegen.
Door arnold
#2761619
oké, dan hoef ik dus niet om een blender te gaan.
Hoe lang moet alles eigenlijk gekookt worden, tot het echt gaar is of is blanceren genoeg.
Wat ik gisteren heb gekookt is wel helemaal gaar.
Ze krijgt nu geen smuldier meer maar barft weer mee met de reu.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door