Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sammiej1989
#2759658
Jake is alweer opstandig aan het doen.. Sinds gister wilt hij weer niks eten, heb er savonds nog wel een paar stukjes kipfilet in kunnen krijgen (50gr?) maar vanochtend wilt hij ook dat niet meer hebben..

Ik dacht dat er misschien iets vast kon zitten dus heb maar een beetje vaseline op zn pootje gedaan maar daar heeft ie niet echt op gereageerd. Veel kotsen doet hij ook niet, alleen gister 1 keer omdat zijn maagje helemaal leeg was. Verder issie qua gedrag ook gewoon normaal, hij speelt nog steeds evenveel met zijn broertje en slaapt ook nog steeds bij ons op bed. (alssie zich echt niet lekker voelt verstopt ie zich)

Het is al wel een tijdje geleden dat ik ze ontwormt heb dus dat ga ik binnenkort dan maar even voor de zekerheid doen..

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen zodat Jake gaat eten?

Overigens deed hij dit ook op brok! (herinnerde ik mij gisteravond) Toen ze dus nog alleen op brok zaten had Jake af en toe ook van die dagen er tussen zitten dat ie niks wou hebben, hooguit het blikvleesje.. Ben toen nog hals over kop naar de DA gegaan maar daar heeft ie alleen een spuitje gekregen tegen de misselijkheid. Dag erna leek er weer niks aan de hand te zijn. (maar dit had ik met brok natuurlijk minder goed in de gaten)

Hij is volgens mij niet misselijk nu, hij smakt/likt niet echt zn bekje telkens af..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760305
Hoe is het vandaag?
Heeft Jake alweer iets willen eten?

Ik heb hier geen ervaring met katten die af en toe minder willen eten.  Ik weet wel dat er katten zijn die wisselend eten en ik weet ook dat er sommigen eigenlijk maar 1 maal per dag blieven...
Ik weet niet of je dat iets helpt.

Als hij vandaag nog niet eet, zou ik toch even naar de DA gaan.  Als die niet verder komt als iets tegen de misselijkheid, kan je dat nog altijd weigeren omdat hij volgens jou niet misselijk is.  Maar als het iets anders is, gaat de DA dat (hopelijk) tenminste vinden.
Hij eet zijn vers normaal toch graag he? Dus het is niet dat hij gewoon geen zin heeft in wat je hem geeft?

Als hij vandaag nu nog niets wil eten, zou ik wel proberen om er op zijn minst iets in te krijgen.  Al is het een beetje snackjes.  Punt is dat katten na een tijdje niet eten hun eetlust kunnen verliezen en dus moet je er een klein beetje voer in krijgen om zijn honger weer aan te wakkeren.
Door Sammiej1989
#2760365
Jake heeft gister avond wel wat kipfilet en garnaaltjes gehad maar kotste dit vrijwel direct uit terwijl ik ze wel apart heb gezet. Ik dacht dat hij misschien teveel schokt en daardoor alles er weer uit gooit maar dat is dus ook niet het geval.

Later op de avond heb ik nog wat hart gegeven dit heeft ie grotendeels opgegeten, zon 50 gram denk ik.. Dit is er tot nu toe ook gelukkig nog ingebleven dus hij heeft al wel weer iets binnen :) Vanochtend kregen ze een kippennekje, die gaat er normaal heel goed in maar die weigerde ze beiden vandaag.. Dus later nog maar eens proberen..

Heb ondertussen ook KVV gehaald van Tinlo, dit net ook geprobeerd maar dat blieften ze nog niet.. (tinlo natuurlijk variant) Dus deze ga ik nog een keer proberen als ik uit school kom.

Ik heb al wel aan de katjes gemerkt dat ze maar per keer iets van 50gram eten en de rest laten staan. (spiervlees gaat meestal wat makkelijker)
Jake eet dus gelukkig wel een beetje, al is het maar 50 gram... Weer even aanzien dus!

Bedankt voor de info pearlsofpassion!
Door Sammiej1989
#2760607
Ondertussen weer een keer gevoerd, Finn at wel een paar stukjes kalkoenfilet maar Jake weigert nog steeds te eten.. :( Ook de KVV accepteren ze niet. Ik ga vanavond maar even gekookte kip proberen en als Jake dat niet eet ben ik bang dat ik maar blikvleesje moet gaan geven..

Vind het toch wel moeilijk om positief te blijven nu! Maar we gaan gewoon door :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760675
Hoeveel keer per dag biedt je hen eigenlijk eten aan?
Want ik heb de indruk dat je katjes duchtig met je voeten aan het spelen zijn...  ::)

Je vind blijkbaar dat ze te weinig eten, vallen ze ook af?
Want ik heb er hier ook twee die maar 100-110gr per dag eten.  Ok, de kater staat wel op dieet, die zou normaal zo'n 130gr mogen, maar toch... 100gr is voor sommige katten eigenlijk helemaal niet weinig.
Hoeveel wegen ze eigenlijk?

Als ze niet afvallen, zou ik stoppen met me er druk in te maken en gewoon vaste eettijden invoeren.  Dat moment krijgen ze een bakje voor hun neus en geen geleuter. Niet eten: bakje weg, volgende keer weer een moment. 
Je kan zo beginnen met 3 momenten per dag, als je je daar beter bij voelt.  Maar dan vaste momenten en niet meer aanbieden tussenin. Ook geen snackjes tussenin.  Gewoon bakje geven, en als ze niet eten, volgende keer weer hetzelfde voor hun neus.  Geen vleien, geen extra toeren, want ze werken toch niet. 
Als ze zo een dag weigeren geef je dan de volgende dag gewoon iets waarvan je zeker weet dat ze het lusten (zodat ze zeker gaan eten).  Maar reken maar dat ze dan vlug door hebben dat het te eten is wat de pot schaft of anders honger ipv personeel bewerken tot ze krijgen wat ze graag lusten. 
Katten zijn meesters in het manipuleren...  :biggrin2:

Luis durft ook wel eens miepen, maar als ik zo zou proberen hem te paaien, dan at hij nu enkel nog tamme kip en konijn.  Zeker weten.  Nu eet hij met smaak! 10 verschillende diersoorten en bio-kip, wat hij eerst niet te eten vond. Ik vond dat hij wel wat te veel noten op zijn zang had.  :biggrin2:
Pas op, ik durf wel minder lekkere en nieuwe dingen mengen onder lekkere zaken omdat dat zijn drempel verlaagd.  Maar hij zal het opeten, en anders is het niets... 
Luis is nochtans geen kat die gefixeerd is op eten.  Het lijkt alsof het hem eigenlijk niet kan schelen of hij nu eet of niet.  En toch werkt het.  Je moet wel zorgen dat ze elke dag minstens iets eten, anders gaat de hongerreflex over bij katten.  Maar je moet er ook niet teveel eieren onder leggen, want daar maken ze dankbaar gebruik van.  ;) 
Door tomcat
#2760759
Tom (volwassen ex-kater van gemiddelde grootte) eet ook maar 90-100gr per dag hoor, in 2 maaltijden en hij doet het er prima op. Zijn gewicht blijft al 2 jaar constant dus is hier de conclusie dat ie precies krijgt wat hij nodig heeft.  Gewoon en voordelige eter :biggrin2:
Door Sammiej1989
#2761016
Ik bied ze nu ongeveer 3 keer per dag eten aan. Op dagen dat ze helemaal niet willen eten soms wat vaker.. Vaak zijn dit ongeveer ook wel vaste tijden, 's ochtends voor dat ik naar school ga, als ik van school terug kom rond een uur of 4 en 's avonds voor het slapen gaan.

Jake weegt 4,6kg en Finn 4.3kg, ze zijn al wel een beetje afgevallen maar dat was ook wel te verwachten. Toen wij begonnen woog Jake 5kg en Finn 4.7kg. In mijn menu is het nog deels daar op berekend maar ik geef al wel een stukje minder bot omdat ze zo nu en dan nog wel krijt poepjes krijgen. Ze zouden daar 150 gram per dag krijgen, dit ging in het begin ook wel op maar dat is denk ik dan meer gulzigheid? Laatste tijd laat Finn echter wel wat vaker stukjes liggen en dan heeft ie ook echt genoeg gehad. Finn eet ook best langzaam dus die kauwt ook goed. Jake heeft daar soms even wat probleempjes mee maar dat gaat vaak wel goed. (zet ze nu ook apart) Ik zal ze vanmiddag nog even gaan wegen voor de zekerheid want deze waardes zijn al weer 2 weekjes oud.

En ze voor de gek houden lukt mij op de een of andere manier niet! Jake lust ook geen ei dus dat kan ik helaas niet gebruiken, zelfde geld voor yoghurt. (wel eiwit maar geen eigeel) Nouja, gister is mij dat wel gelukt! Ik had kalkoenfilet met blikvleesje gemengd omdat Jake dus nog steeds niet wou eten, hij at eerst het blikvleesje op en begon daarna ook lekker aan de kalkoenfilet. Sindsdien eet ie weer zoals het hoort! Heeft ook nog een stukje kipnek opgegeten. Vanochtend kregen ze kipkarkasje en die ging er bij beide heren ook weer goed in :) Edit; Finn heef net alles er weer uit gegooid.. :( Maar dat kan ook komen door het bot misschien? (dat dat nog net iets te veel is na een dag niet eten? Al at ie gister ook wel een paar stukjes kalkoenfilet, die er wel in zijn gebleven)

Ik vind het maar raar allemaal! Ze lijken niet ziek te zijn, spelen zoals anders met elkaar en hebben geen last van haarballen of een ontstopping (al weet ik deze natuurlijk nooit zeker). Het lijkt naar mijn idee gewoon echt op zo'n down dagje die wij mensen soms ook kunnen hebben, of een klein griepje want Finn volgde de volgende dag met niet eten...

Afijn we kijken het weer even aan, bedankt weer voor de hulp en info :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door