Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly-Luna
#2760257
Vanaf vandaag krijgen onze honden en poes alleen nog vers. Maar is het nu de bedoeling dan ik een hele week niets anders
Dan kippennekken en eendennekken voer, hebben ze daar dan genoeg voeding aan ???

Sissy onze poes krijgt 85 gram gepureerd
Luna 450 gram
Nelly 500 gram
Groentjes geef ik om te starten 20 gram per maaltijd om aan de smaak te wenen

Alle tips zijn welkom
Gebruikersavatar
Door Thea
#2760265
Nelly-Luna schreef: Vanaf vandaag krijgen onze honden en poes alleen nog vers. Maar is het nu de bedoeling dan ik een hele week niets anders
Dan kippennekken en eendennekken voer, hebben ze daar dan genoeg voeding aan ???

Sissy onze poes krijgt 85 gram gepureerd
Luna 450 gram
Nelly 500 gram
Groentjes geef ik om te starten 20 gram per maaltijd om aan de smaak te wenen

Alle tips zijn welkom
Welkom :)

Maar sorry hoor maar hoe kom jij erbij dat je een hele week nekken moet gaan voeren. :-\
Zou als ik jou was eerst even de barfhandleiding heel goed gaan lezen.
Dan kijken wat je nodig heb en hier dan evt je menu neerzetten en dan pas evt gaan Barfen.
Barfen betekend niet gewoon maar wat nekken in een bak kieperen ::)
Als je dan toch vanaf vandaag vers wil gaan voeren, begin dan met een kvv.
Van mij part eerst even met smuldier uit de supermarkt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760300
Ow nee, nee, nee.  Daarop komen ze instant verstopt te zitten.  :-X
Compleet voeren doe je met bot, spier, orgaan en bij de honden ook groenten. Bij de kat geen groenten en geen pens.
De percentage's zijn ook lichtjes anders, dus daar ook even lezen (onder katten en barf).

Bovendien moet je minstens 4 diersoorten voeren, dus enkel kip en eend is ook niet voldoende.

Dus voer ze nog maar enkele weken wat ze voorheen kregen of ga kvv halen, maar niet zomaar wat voeren zonder echt grondig ingelezen te zijn hoor!  Dan ga je problemen krijgen.  Ik zou je aanraden ook je menu eerst eens te posten zodat andere kunnen kijken of het in orde is of niet.  Voor je begint.  Dus neem even je tijd, niet holderdebolder beginnen. Daarvoor is dit te belangrijk voor je dieren.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 11 sep 2013, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly-Luna
#2760328
Ik had bij de BARF bibliotheek gelezen hoe je een hond overzet van brok naar BARF en daar staat de eerste week alleen kippennek ,eendennek en kwartelkarkasjes te geven.

Maar ik wacht nog wel wat tot ik zeker weet wat ze nodig hebben. Ik zal dan eerst het menu hier klaarzetten en dan kunnen juli kijken
Of het goed is, ik ben tenslotte een beginneling en juli kennen het al.
Door Martine-Tom
#2760329
Klopt, maar dat gaat maar over 1 onderdeel van het menu...het vleesbot, en de genoemde botten zijn beginnersbotten  :)
Daarnaast voer je dus spiervlees, orgaanvlees (pens) en groentes.
Door stephanier1988
#2760640
ik denk dat ik wel weet wat ze bedoeld
ze heeft een hele menu klaar staan met de hele mik mak
maar om over te gaan van brokken naar barf ... dat ze in de eerste week alleen nekken karkassen gebruikt met de rest van de menu wat op dat dag staat
en dan de week erna kan ze met andere botten beginnen met de rest van de menu
gewoon een beginsel

ik zelf ga eerst met kvv beginnen tip van veronique om en om 1 dag brok 1 dag kvv en dan steeds meer zodat ik einig met alleen kvv en dan overgaan naar barf
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760666
Ah ja, als beginnersbot.
Maar niet enkel dat natuurlijk.  Je moet wel een geheel menu geven, alleen als bot niet met zware dingen beginnen.  Dat geldt natuurlijk ook enkel als je ze in zijn geheel geeft, niet gemalen.  Als ze het zelf moeten knagen en verteren.  Gemalen kan zowat alles.

Het lijkt me dat er toch nog wat inlezen nodig is  ;)
Bij vers is het toch wel belangrijk dat je eerst weet wat je doet, voor je begint.  Of dat vind ik toch.
Bij katten luistert het nog iets nauwer als bij honden, dus lees je zeker ook eens in in de katten-hoek.

Eendennek is trouwens voor katten al een hele kluif en zeker geen beginnersbot.  Dan houdt je het beter bij kip, konijn, kwartel (muis en kuiken als prooi) en pas later parelhoen en eend. En daar stopt het zowat voor katten. Patrijs en fazant kan soms, haasribbetjes heel misschien...  Hangt van je kat af. 

Bovenstaande tip van stap voor stap over te gaan van brok op barf, zou ik trouwens niet aanraden.  Dat brengt het spijsverteringsstelsel van de hond en kat enkel maar in de war en maakt het moeilijk.  Meteen overgaan is normaal beter en wordt beter geaccepteerd door de maag.  Vooropgesteld dat je kat mee wil werken natuurlijk, want dat is niet zo vanzelfsprekend  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 11 sep 2013, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stephanier1988
#2760719
niet?

niet eerst brok en dan kvv en dan barf langzaam opbouwen?
ook niet als de dieren altijd brok hebben gehad?

ik ben ook weer terug gaan lezen en inderdaad het is beter om gewoon in 1 keer over te gaan ....
Laatst gewijzigd door stephanier1988 op wo 11 sep 2013, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760740
Nee, maar dus wel opletten met vleesbot en zeker met beginnersbotten beginnen.
Eerst een weekje kip en dan konijn of parelhoen erbij en dan pas eend.  Als je dat een paar maand gevoerd hebt, kan je overgaan op iets harders. Voor een hond dan, bij katten stopt het zowiezo bij eend.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door