Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joel
#2758389
(ben heel nieuwsgierig aangelegd  ::) ) NAV mijn andere topic, ben heel benieuwd hoe jullie hondengebitten eruit zien.
Lees veel over tandsteen en tanden poetsen maar wat vind je 'veel tandsteen' en krijgt je hond alleen barf of kvv of een combi?
Wat doe je aan het gebit, poets je? dentasticks? krabben met een haakje?

Qadir is net 2 geworden en ben eigenlijk wel heel blij met zijn gebit. Hou wel de bruine groeven in de gaten op zn kiezen.....
Hij kreeg de eerste maand brokken, alleen maar dunne ontlasting, toen een half jaar? kvv, daar veel tandsteen van en nu alweer een jaar barf!
Gebruik nog geen tandenborstel of haakje.

Afbeelding
Afbeelding
Door Annemarie Rijnveld
#2758706
Yuma, 1 1/2 jaar oud en vanaf 8 weken (leeftijd) op zelf samengesteld, heeft prachtig witte tanden en kiezen. Heel soms ziag ik weleens wat lichte aanslag, maar dat verdween vanzelf weer.
Nu ik haar grotere vleesbotten geef, 6 maal per week in plaats van 7, en dus meer kauwwerk heeft te doen, komt zelfs de lichte aanslag niet meer voor.
Op dag 7 krijgt zij een lap pens, hierop moet ook worden gekauwd, scheelt ook weer denk ik.
Door Hondje_
#2758838
Mijn hondje is groot geworden op Smuldier. Daarmee had ze altijd wel bruine aanslag op de tanden.

Omdat ze er niet meer tegen kon overgegaan naar KVV's (Tinlo en Carnibest voornamelijk, daarna aantal maanden allerlei merken en smaken) met bot toen ging het al beter. Beetje aanslag op de snijtanden en boven aan de tanden op de overgang van tand/tandvlees.

Nu sinds een tijd aan het elimineren met Tinlo konijn geen tussendoortjes/snacks en tadaa helemaal wit:

Afbeelding

Edit: ze is pas 3 geworden en poets niet want daar is ze te lastig/bewegelijk mee.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2759893
Wat een leuke vraag, daar reageer ik trots op :biggrin2:
Dwarrel, 14 jaar:
Afbeelding

Max, 10 jaar (en de complimenten van da):
Afbeelding

Kruimel, 8 jaar:
Afbeelding

Spoiler, bijna 2 jaar (giga overbeet :D):
Afbeelding

Ik voer nu 9 maanden barf, alle honden heb ik altijd zelf de tanden schoongehouden (gewoon om de zoveel tijd tandsteen krabben). Sinds ik barf, slechts één keer een héél klein beetje moeten krabben op de hoektanden van Dwarrel en Kruimel.
Dwarrel mist één voortandje; verwijderd door da enkele jaren geleden doordat het loszat.
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op di 10 sep 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2761278
Oscar heeft een heel slecht gebit. Zijn voortanden zijn al zo versleten dat je bruine puntjes ziet, zijn grote hoektanden hebben dat ook. En zijn kiezen zijn altijd bruinig. Als ik kvv geef wordt dat rap erger, nu barfen we alweer een tijd normaal en dat is de huidige situatie wel zo goed als het wordt. Aan de binnenkant van zijn grote hoektanden lijkt het glazuur zelfs deels weg te zijn en hij heeft al sinds we hem hebben een zwarte stip (precies te zien op de eerste foto).

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door joel
#2761862
Lizzy schreef: Ik ben er nog niet aan toe gekomen :-[
Geeft niet, ze lopen niet weg (hoop ik  ;))
Kaela schreef: Oscar heeft een heel slecht gebit. Zijn voortanden zijn al zo versleten dat je bruine puntjes ziet, zijn grote hoektanden hebben dat ook. En zijn kiezen zijn altijd bruinig. Als ik kvv geef wordt dat rap erger, nu barfen we alweer een tijd normaal en dat is de huidige situatie wel zo goed als het wordt. Aan de binnenkant van zijn grote hoektanden lijkt het glazuur zelfs deels weg te zijn en hij heeft al sinds we hem hebben een zwarte stip (precies te zien op de eerste foto).

Afbeelding
jee, hij heeft idd afgesleten voortanden, hoe is dat zo gekomen of is het door de leeftijd?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2762119
joel schreef: Geeft niet, ze lopen niet weg (hoop ik  ;))
jee, hij heeft idd afgesleten voortanden, hoe is dat zo gekomen of is het door de leeftijd?
Hij is 3. Hij heeft toen hij jong was lang in een kennel opgesloten gezeten en toen heeft hij op de tralies geknaagd. Hoe het glazuur van de tanden is gegaan weet ik niet. Misschien door hoge koorts toen hij jong was, maar dat is een vermoeden.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2762799
Kaela schreef: Oscar heeft een heel slecht gebit. Zijn voortanden zijn al zo versleten dat je bruine puntjes ziet, zijn grote hoektanden hebben dat ook.
Drie jaar is inderdaad wel jong voor zo'n versleten gebit. Vóór Max had ik een Mechelse herder en deed met hem IPOwedstrijden. Hij is 9 jaar geworden (artrose), maar toen ik hem moest laten gaan, was zijn héle gebit bijna vlak :biggrin2: Niet door slechte oorzaak, puur door altijd iets in zijn bek te willen hebben. Stokken, stenen, tennisbal, mouw van de pakwerker, die hond was gewoon verslaafd aan iets in zijn bek. Als hij water zag, wist hij niet hoe snel een stok te zoeken die ik dan in het water moest gooien en hij dook er achteraan.
Als ik een steen in een beekje gooide, stond hij gewoon met kop onder water die steen te zoeken.
Toen hij moest inslapen, mocht hij uiteraard de tennisbal in zijn bek hebben. Die was er niet meer uit te krijgen: ik heb hem begraven met de bal in zijn bek geklemd.

Maar ja, die was dan 9 met zijn versleten ivoor; daar was dus een duidelijke oorzaak voor. En verder geen gaatjes, afgebroken kiezen o.i.d. Wel tandsteen, dat ik altijd zelf verwijderde. Maar ja, toen was er nog geen barf in mijn leven ::)

Dus wel vreemd, 3 jaar en dan al zo versleten... Fijn dat hij nu in ieder geval uit die kennel is ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2764656
Mijn 9,5 jarige heeft een veel beter gebit dan mijn 6,5 jarige. Van die ziet het het eerder uit als die van Oscar erg erg versleten. Zal ook eens foto's proberen te maken.
En dat heeft met niks geks te maken. Hij heeft ook meer tandsteen. Enige wat me opviel is dat bij zijn fokker de honden besmeurd zaten met tandsteen, dacht dat het doorbrok kwam, maar misschien dus niet . Maar Maci is tevens de zieke hond, huidallergieen en stresskip, misschien dat dat ergens ook meespeelt?
Laatst gewijzigd door Kaio op wo 18 sep 2013, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#2764686
Kain is 4,5 en heeft ook een super slecht gebit :(
Altijd barf gegeten, maar zijn tanden zijn compleet afgesleten.
Door Cupcake
#2764834
Ik voer nu ongeveer 2 jaar barf met soms wat kvv.
De staat van het gebit van onze smurf is denk ik te wijten aan het slepen met stokken, ballen en misschien toch ook haar nylabone.
Haar grote kiezen en hoektanden zien er goed uit, maar zowel boven als onder missen en stukken glazuur van haar kleine kiezen.
Ik vraag me af hoe jullie ervaring is; is dit te wijten aan de kwaliteit van haar gebit of door gespeel/ geknaag en kunnen zulke kiezen pijn geven met eten??
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2765011
Ah hier dan foto's, tanden worden niet gepoetst.

Kaio nu 9,5 jaar
Vers afgespeend, 1-2 maand br*k, en dan kvv, af en toe barf (oja heeft ook nog harde botten gehad ooit toen ie jong was en we niet beter wisten. Vanaf zijn 3,5 - 4 jaar barf
Afbeelding
Afbeelding


Maci ruim 6,5 jaar
br*kjes afgespeend, ongeveer 1 jaar kvv daarna barf

echt wel vet afgesleten kiezen en voortanden, valt me wel op dat ie minder tandsteen heeft weer nu.
Afbeelding
Afbeelding


Fozzy 2 jaar
Vers afgespeend altijd barf gehad.
Afbeelding
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door