Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joel
#2758312
Ik ben al een poosje op zoek naar een ECHT lekkere kluif voor Qadir.
Op zich barft ie nu prima allerlei botten, (kipkk, haaskk, parelhoenkk, zalmlijven, eendennek, kalkoennek, geiten/lamsrib) konijn lust ie niet en zalmkoppen zijn het ook niet.
Maar ik vind dat ie op zn kiezen toch een heel klein beetje bruine groeven gaat krijgen en dus zoek ik iets waar ie echt ff lekker op kan kluiven en dus ook vooral zijn kiezen (en als het meezit ook zijn snijtanden) goed gebruikt.

Hij heeft nu een hertgewei liggen, die wel een klein beetje lekker is  ::), maarja, tis niet echt het echte kluifwerk.
Ik bestelde wel eens gedroogde pezen end maar die liggen alleen maar te liggen, niet lekker  :-[, de kluiven van Farmfood, die witte zijn het ook niet net als de gedroogde dierenwinkel kluiven.

Nu zag ik deze kong http://www.medpets.be/kong+dental/ iemand hier ervaring mee? Ik weet dat je ook een krabbertje kan bestellen, maar wil het liefst zijn gebit 'natuurlijk' schoon houden als dat lukt.
Eigenlijk wil ik het liefst een echte kluif ipv dit rubberen ding, maar mijn ideeen zijn inmiddels op......

Hebben jullie nog een mega-goed- kluif-idee?

hier dan even een snelle foto van zijn bovengebit, moest het alleen doen ( en een foto die scherp is en zn lip opzij  :biggrin2:), dus toch overbelicht en niet heel duidelijk, maar je ziet wel wat ik bedoel op zn kiezen.....Afbeelding
Door Lizzy
#2758319
Ik denk dat er geen kluiven zijn waarmee je dit veel schoner gaat krijgen. Je kunt proberen de lams/geitenribben te vervangen voor nek. Dat is wat ander type bot waar hier de kiezen behoorlijk schoon van worden. Maar ik denk persoonlijk dat als je dit helemaal 200% tiptop in orde wilt brengen, je moet gaat poetsen.
Gebruikersavatar
Door joel
#2758380
Lizzy schreef: Ik denk dat er geen kluiven zijn waarmee je dit veel schoner gaat krijgen. Je kunt proberen de lams/geitenribben te vervangen voor nek. Dat is wat ander type bot waar hier de kiezen behoorlijk schoon van worden. Maar ik denk persoonlijk dat als je dit helemaal 200% tiptop in orde wilt brengen, je moet gaat poetsen.
ohja, die lamsnekken, die heb je in een ander topic ook geadviseerd zag ik net :) Goeie tip!

Tis voor z'n tanden natuurlijk fijn om een goed bot te hebben, maar ook voor 't plezier voor hem natuurlijk. Liever een lekkere kluif dan een haakje of poetsen  ;)
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere barf-hondengebitten eruit zien......aangezien de dierenarts een half jaar geleden zei dat ie best veel tandsteen had (toen?) hij is nu net 2 geworden. Maar miss daar een nieuw topic voor openen  :biggrin2:

Andere ideeen blijven welkom !
Door Lizzy
#2758382
Geloof mij, voor een 2 jarige hond heeft jouw hond echt niet veel tandsteen op dit moment. Ik zal morgen of overmorgen proberen eens wat fotootjes te maken van mijn 'gespuis'.
Gebruikersavatar
Door joel
#2758391
Lizzy schreef: Geloof mij, voor een 2 jarige hond heeft jouw hond echt niet veel tandsteen op dit moment. Ik zal morgen of overmorgen proberen eens wat fotootjes te maken van mijn 'gespuis'.
Tja, hij komt net kijken maar ben wel blij om te het horen, ben heel benieuwd naar de foto's !
Door miik
#2758587
Het is goed om te weten denk ik dat er 2 soorten "verkleuring zijn" .
De ene is tandplak,.. wat als je het laat zitten tandsteen gaat worden (dat zijn van die harde klonten).
Dat zit vaak aan de zijkant/buitenkant van de hoektanden ! En dat begint vaak met een bruin horizontaal randje langs het tandvlees.
Het andere is een verkleuring "in" de tand en dat zit vaak in die groeven (verticaal) zoals ik dat bij jouw hond nu volgens mij zie.... Dat kun je borstelen en krabben zoveel je wilt, maar gaat niet weg.
Ik vind dat dit gebit er keurig uitziet ! Langs het tandvlees is alles is heel netjes schoon en het tandvlees is mooi rose zoals het hoort !
Gebruikersavatar
Door joel
#2760743
miik schreef: Het is goed om te weten denk ik dat er 2 soorten "verkleuring zijn" .
De ene is tandplak,.. wat als je het laat zitten tandsteen gaat worden (dat zijn van die harde klonten).
Dat zit vaak aan de zijkant/buitenkant van de hoektanden ! En dat begint vaak met een bruin horizontaal randje langs het tandvlees.
Het andere is een verkleuring "in" de tand en dat zit vaak in die groeven (verticaal) zoals ik dat bij jouw hond nu volgens mij zie.... Dat kun je borstelen en krabben zoveel je wilt, maar gaat niet weg.
Ik vind dat dit gebit er keurig uitziet ! Langs het tandvlees is alles is heel netjes schoon en het tandvlees is mooi rose zoals het hoort !
O dat is zeker goed om te weten ja! Ik vond dat bruine op zn kiezen idd niet mooi en was bang dat dit echt al beginnend
tandsteen was. Gelukkig nog niet op die plekken met een krabber gedaan, zou zonde zijn van zijn tand glazuur.
Maar ga nog wel op zoek naar een lamsnek oid  ;)
Door miik
#2760766
:)  Dat zal hij vast wel lekker vinden !
Je kunt ook het verschil met je nagel voelen... tandsteen zit er echt op... dit voelt waarschijnlijk gewoon glad ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door