Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2756529
Volgens het reguliere vaccinatieschema, wordt Lepto gevaccineerd op de leeftijd van 9 en 12 weken. Sommigen doen het liever op 12 en 16 weken, maar ook zij geven dit vaccin 2 x met een tussenpose van 3-4 weken. Omdat het slechts ca. een half jaar bescherming biedt, wordt het daarna ieder voorjaar herhaald, zodat ze i.i.g. beschermd zijn in de periode dat het risico het hoogste is (augustus t/m november).
Wat ik me af vraag.. Waarom dien je dit vaccin aanvankelijk na enkele weken te boosteren en volstaat het vervolgens - ondanks dat het al ca. een half jaar geen bescherming meer biedt bij de jaarlijkse herhaling - om 1 vaccinatie te geven?
#2756649
NIET!! Hij werkt een half jaar optimaal dus als je hem 1x per jaar laat zetten en niet boosterd na een paar weken werkt ie dus niet optimaal. Aangezien de meeste mensen hem niet 2x laten zetten denk ik dat weil dus gewoon niet zo vaak voorkomt....anders waren er veel meer honden met weil.
#2757227
Ah! Dus boosteren is ongeacht de leeftijd v/d 1e Lepto vaccinatie nodig, maar niet meer als je in het vervolg jaarlijks vaccineert. Interessant dat de bescherming toch langer werkt / werken kan, je bent de 1e van wie ik dat hoor! Dierenartsen en ook op het www kreeg ik steeds dat het ca. een half jaar tot zo'n 10 mnd. werkt.
#2757235
Misschien voert dat veel te ver, om voor een leek begrijpelijk te zijn, maar kan iemand mij uitleggen waarom Lepto geboosterd moet worden en geldt voor bijv. DHP dat als die is aangeslagen, het daarmee eigenlijk (iig enkele jaren) klaar is? (officieel op de leeftijd van 1 jaar boosteren, maar ik begreep laatst hier dat dit niet zinvol is als de puppy vaccinatie is aangeslagen?)
#2757286
*Dorothea* schreef: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12860082

o en nog een hardnekkige fabel, dat je vooral in het voorjaar moet vaccineren. Slaat ook nergens op de meeste uitbraken zijn in het najaar.
Bedankt voor de info en link! Ik vaccineer het idd altijd in het voorjaar, vanuit de veronderstelling dat het maar een half jaar werkt en ze dus zo iig in de meest risicovolle periode (vanaf voorjaar, maar het meeste van aug t/m nov) beschermd zijn. Goed te weten dat het langer werkt!
Weet jij ook al meer over het nieuwe Lepto vaccin? (wanneer deze verkrijgbaar wordt? ook boosteren? wordt dit de vervanging of zijn er straks 2 verschillende Lepto vaccins op de markt? ..)
#2757288
Parelridder schreef: Bedankt voor de info en link! Ik vaccineer het idd altijd in het voorjaar, vanuit de veronderstelling dat het maar een half jaar werkt en ze dus zo iig in de meest risicovolle periode (vanaf voorjaar, maar het meeste van aug t/m nov) beschermd zijn. Goed te weten dat het langer werkt!
Weet jij ook al meer over het nieuwe Lepto vaccin? (wanneer deze verkrijgbaar wordt? ook boosteren? wordt dit de vervanging of zijn er straks 2 verschillende Lepto vaccins op de markt? ..)
het nieuwe vaccin zou einde van dit jaar op de markt komen. Het moet ook geboosterd worden, en als je dus over wil op het nieuwe vaccin dan moet je weer opnieuw boosteren :-\
#2757466
Dank je wel Dorothea, voor je info! Jammer dat als je 'over' wilt, het nieuwe vaccin (is daar eigenlijk een naam van bekend of zo, zodat je er duidelijk naar kunt vragen bij de dierenarts?) ook weer eerst geboosterd moet worden :( Kun jij ook wat met onderstaande vraag over boosteren?
Parelridder schreef: Misschien voert dat veel te ver, om voor een leek begrijpelijk te zijn, maar kan iemand mij uitleggen waarom Lepto geboosterd moet worden en geldt voor bijv. DHP dat als die is aangeslagen, het daarmee eigenlijk (iig enkele jaren) klaar is? (officieel op de leeftijd van 1 jaar boosteren, maar ik begreep laatst hier dat dit niet zinvol is als de puppy vaccinatie is aangeslagen?)
#2757503
Hier het verhaaltje van de fidin:
Een flacon bevat één of tien doses van 1 ml.

Samenstelling per dosis:

Werkzame bestanddelen

Geïnactiveerde Leptospira interrogans bacteriën

- serogroep Canicola; serovar portland-vere, stam Ca-12-000                    ? 1300 eenheden/ml*

- serogroep Icterohaemorrhagiae; serovar copenhageni, stam 820K            ?  750 eenheden/ml*

* antigene massa ELISA eenheden, in vitro potency test volgens Ph. Eur. monografie 0447.

Hulpstof

Thiomersal: 0,1 mg.

Eigenschappen

Ter stimulatie van actieve immuniteit in honden tegen Leptospira interrogans serovars canicola en icterohaemorrhagiae.

De werkzame bestanddelen van het vaccin induceren humorale antilichamen tegen deze serovars. Vaccinatie met Nobivac Lepto geeft een vermindering van de klinische verschijnselen (koorts en mortaliteit) en vermindert het aantal dieren met bacteriëmie en leptospirurie na infectie in vergelijking met ongevaccineerde controledieren.

Doeldieren
Hond.
Indicaties

Actieve immunisatie van honden, vanaf de leeftijd van 8 weken, ter vermindering van leptospirose veroorzaakt door Leptospira interrogans serovars canicola en icterohaemorrhagiae.

Aanvang van de immuniteit: 4 weken.

Immuniteitsduur: 1 jaar voor serovar canicola en 6 maanden voor serovar icterohaemorrhagiae.

Dus een half jaar .voor de ziekte van Weil.
#2757524
Dan vind ik dit antwoord van Intervet ook raar:

Mijn vraag:
Mijn 2de vraag gaat over Leptospirosis. Wanneer een volwassen hond 2 jaar achter elkaar niet gevaccineerd is tegen Lepto, moet de volwassen hond dan ook 2 keer achter elkaar (met 3 weken tussentijd) gevaccineerd worden of kan worden volstaan met 1 enting? Indien er 2 entingen nodig zijn, zou u mij kunnen uitleggen waarom dat is?
Hun antwoord:
Uw tweede vraag is wat moeilijker te beantwoorden.

Vaccins tegen Leptospirosis zijn altijd dode vaccins. Dode vaccins moeten bij een primaire vaccinatie altijd geboosterd worden. Dode vaccins geven in het algemeen ook korter durende immuniteit, omdat ze wel aanzetten tot antilichaam opbouw, maar de stimulatie van celgebonden immuniteit is variabel. Indien de celgebonden immuniteit niet gestimuleerd is geweest, ontstaan er ook geen memorycells. Juist de aanwezigheid van memorycells maakt het mogelijk om bij volwassen honden, die al langere tijd niet gevaccineerd zijn, te volstaan met een enkelvoudige hervaccinatie.
#2757602
Leptospirosis Vaccine
Leptospirosis is a bacterial spirochete disease that is endemic to some tropic and subtropic regions around the world. This vaccine has been associated with a higher rate of vaccine reactions, especially in acute anaphylaxis in toy breeds. This vaccine is recommended by AAHA to be "...restricted to use in areas where a reasonable risk of exposure has been established."

There is currently some controversy over this vaccine as the strains (called serovars) that are being clinically recognized are not always those that are being vaccinated for. There are new leptospirosis vaccines, including Recombinant Technology, coming out soon.

Important Information on Leptospirosis: The vaccination of this disease can stop the clinical signs of leptospirosis to the dog however will NOT stop infection. A vaccinated pet, if infected with leprospirosis, can and will shed this bacteria in the urine. Thus vaccinating for this disease has the potential to create 'asymptomatic carriers'. This becomes very important when we remember that people can get leptospirosis from their dog. It is a zoonotic disease.
Initial Puppy Vaccination: "Administer one dose at 12 weeks of age and again at 14-16 weeks of age."

Revaccination: "Annually."

source: Canine Vaccines Guidelines
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op za 07 sep 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2757633
Lizzy wat vind je er raar aan?
Annemarie Rijnveld schreef: Leptospirosis Vaccine
Leptospirosis is a bacterial spirochete disease that is endemic to some tropic and subtropic regions around the world. This vaccine has been associated with a higher rate of vaccine reactions, especially in acute anaphylaxis in toy breeds. This vaccine is recommended by AAHA to be "...restricted to use in areas where a reasonable risk of exposure has been established."

There is currently some controversy over this vaccine as the strains (called serovars) that are being clinically recognized are not always those that are being vaccinated for. There are new leptospirosis vaccines, including Recombinant Technology, coming out soon.

Important Information on Leptospirosis: The vaccination of this disease can stop the clinical signs of leptospirosis to the dog however will NOT stop infection. A vaccinated pet, if infected with leprospirosis, can and will shed this bacteria in the urine. Thus vaccinating for this disease has the potential to create 'asymptomatic carriers'. This becomes very important when we remember that people can get leptospirosis from their dog. It is a zoonotic disease.
Initial Puppy Vaccination: "Administer one dose at 12 weeks of age and again at 14-16 weeks of age."

Revaccination: "Annually."

source: Canine Vaccines Guidelines
Maar dat is dan ook lekker dan, ook al zijn de honden gevaccineerd, maar als je dus honden hebt die veel in water en sloten ed vertoeven loop je als mens dan gevaar? Zonder dat je het dus aan de hond merkt?
#2757637
Annemarie Rijnveld schreef: Leptospirosis Vaccine
Leptospirosis is a bacterial spirochete disease that is endemic to some tropic and subtropic regions around the world. This vaccine has been associated with a higher rate of vaccine reactions, especially in acute anaphylaxis in toy breeds. This vaccine is recommended by AAHA to be "...restricted to use in areas where a reasonable risk of exposure has been established."

There is currently some controversy over this vaccine as the strains (called serovars) that are being clinically recognized are not always those that are being vaccinated for. There are new leptospirosis vaccines, including Recombinant Technology, coming out soon.

Important Information on Leptospirosis: The vaccination of this disease can stop the clinical signs of leptospirosis to the dog however will NOT stop infection. A vaccinated pet, if infected with leprospirosis, can and will shed this bacteria in the urine. Thus vaccinating for this disease has the potential to create 'asymptomatic carriers'. This becomes very important when we remember that people can get leptospirosis from their dog. It is a zoonotic disease.
Initial Puppy Vaccination: "Administer one dose at 12 weeks of age and again at 14-16 weeks of age."

Revaccination: "Annually."

source: Canine Vaccines Guidelines
nou dat staat dus haaks op het artikel waarvan ik de link gaf, en als je de artikelen leest die erbij gelinked staan dan wordt wel degelijk aangetoond dat het uitscheiden via de nieren wordt voorkomen.
Door Juul
#2757651
? Epke heeft in april of zo lepto gehad. Voor de eerste keer.
Dat had dus ook geboosterd moeten worden in is nu zinloos geweest?
Wat raar dat de DA daar niks van gezegd heeft. Hij wist dat ie als pup geen lepto heeft gehad.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door