Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#2753895
Onze honden krijgen krijgen kvv en een dag of 2 per week losse barfdingetjes.
Nu merk dat ik toch nog moeite heb met het inschatten van het percentage vlees en bot aan vleesbotten. Vandaag 2 krijtpoepende honden na de maaltijd van gisteren...  :-\

Ze hebben gisteren gehad (in 1 maaltijd):
Sergi -- 17 kilo, totaal 340 gram
40% eendennek / 60% zalmreepjes (met vinnetje)

Lily -- 6,5 kilo, totaal 195 gram
35% kippennek / 65% zalmreepjes (met vinnetje)

Ik ben er vanuit gegaan dat zowel eenden- als kippennek 50/50 vlees/bot is.
Maar ben bang dat dat dus niet klopt?

En hoe zit dat met konijnenkop? Ik krijg zo nu dan konijnenkoppen van biologische vleeskonijnen. Ik heb er eens eentje helemaal losgesneden en kwam ook op 50% bot en 50% vlees + orgaan. Toen ik later een hele kop maalde voor de honden en er spiervlees in verhouding bij deed had ik ook krijtpoep.
Door Lizzy
#2753920
Je zou denken "bot is bot". Maar dat is dus niet. Het ene bot bevat meer calcium dan het ander, ook al zit er 50% vlees en 50% bot aan. Ik neem aan dat er in de zalm geen graatjes meer zaten? Toch is kennelijk de combinatie van 35% a 40% eendennek (wat inderdaad 50% bot en 50% vlees is) niet ideaal. Ik zou zeggen: combineer het is met een mooi stuk spiervlees om te kijken of dat beter gaat. Schedel van konijn is vrij hard. Bevat vrij veel calcium en geeft dus vrij makkelijk krijtpoep. Op zich is krijtpoep, af en toe eens, helemaal niet zo erg. Tenzij je honden het niet kwijt kunnen. Is dat het geval? Ziet de ontlasting al bijna wit als het eruit komt of ziet de ontlasting wit 1 of 2 dagen later, als je het weer 'tegen komt'? Ook konijnenkop zou je eens met wat extra pens kunnen geven om te kijken of dat beter werkt.
Door Ruisje
#2753948
Dankjewel voor je reactie! :)
Lizzy schreef: Je zou denken "bot is bot". Maar dat is dus niet. Het ene bot bevat meer calcium dan het ander, ook al zit er 50% vlees en 50% bot aan. Ik neem aan dat er in de zalm geen graatjes meer zaten? Toch is kennelijk de combinatie van 35% a 40% eendennek (wat inderdaad 50% bot en 50% vlees is) niet ideaal. Ik zou zeggen: combineer het is met een mooi stuk spiervlees om te kijken of dat beter gaat.
Nee, in de zalm zaten geen graatjes, het zijn de prachtige reepjes van nova -- reep roze vlees, met aan 1 kant huid + een klein vinnetje erop. In dat vinnetje zit natuurlijk wel graat. Ik zal het idd eind van de week eens geven met spiervlees (ik heb stukken lama, kalkoen, wild konijn en paardenspiervlees).
Lizzy schreef: Schedel van konijn is vrij hard. Bevat vrij veel calcium en geeft dus vrij makkelijk krijtpoep. Op zich is krijtpoep, af en toe eens, helemaal niet zo erg. Tenzij je honden het niet kwijt kunnen. Is dat het geval? Ziet de ontlasting al bijna wit als het eruit komt of ziet de ontlasting wit 1 of 2 dagen later, als je het weer 'tegen komt'? Ook konijnenkop zou je eens met wat extra pens kunnen geven om te kijken of dat beter werkt.
Ja, ik begreep al dat vrij hard, veel calcium betekent. Jii bedoelt extra pens bij de konijnenkop + spiervlees? Ze krijgen hier 1x per 14 dagen penslap, maar kan idd eens proberen een stuk hiervan bij de kop en het spiervlees te geven. Btw, Sergi krijgt de kop heel, voor Lily maal ik het ;) Beide kregen er dus spiervlees aan stuk bij.
De poep was eind van de morgen dus krijt toen het eruit kwam. Bij Lily was het heel licht beige, bij Sergi wit en korrelig. Wat bedoel je precies met als je het 1 of 2 dagen later tegenkomt? #dtv ;)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2755372
Als je langs het veldje loopt waar die gepoept heeft. En je kan het nog vinden... Of je moet even rapen na poepen en het zakje na 2 dage bekijken. Doe het dan in een boterhamzakje of zo. Dan hoeft het niet meer open.
Door Ruisje
#2755479
Naomi M. schreef: Als je langs het veldje loopt waar die gepoept heeft. En je kan het nog vinden... Of je moet even rapen na poepen en het zakje na 2 dage bekijken. Doe het dan in een boterhamzakje of zo. Dan hoeft het niet meer open.
De krijtpoep werd gepoept waar ik bijstond, dus was vers. Wij staan er altijd bij als ze hier poepen.
Wat is de zin van poep 2 dagen bewaren en dan bekijken?  :-\
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2755779
Soms is de poep wel lichtkleurig maar toch een mooie drol. Als deze dan na 2 dagen alsnog spierwit is, dan is het dus toch krijtpoep. En dan kan je daar met je menu rekening mee houden.
Door Ruisje
#2757157
Naomi M. schreef: Soms is de poep wel lichtkleurig maar toch een mooie drol. Als deze dan na 2 dagen alsnog spierwit is, dan is het dus toch krijtpoep. En dan kan je daar met je menu rekening mee houden.
Oké, ik snap 'm!  8) Dan nog steeds teveel calcium dus...
Dankjewel!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door