Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Greetje
#2754176
Hallo mede barfers,

Ik vraag me af hoe jullie het vlees portioneren. Deze vraag heb ik al wel is gesteld maar nu wil ik graag weten wat jullie gebruiken.
Zelf heb ik een wildschaar maar daarmee kom ik dus niet door het bevroren vlees. Daarom wil ik weten wat jullie gebruiken en of het goed werkt.

Ik heb reuma dus had ook al een elektrisch mes geprobeerd maar die gaat weer niet door bot en door volledig bevroren vlees, volledig ontdooit is ook niet echt handig met een elektrisch mes.

Hopelijk hoor ik veel tips  :D

Groetjes Greetje
Door eelke
#2754185
Snijden, hard bot een klap met t bijltje,  en alle rest met een keukenschaar. Koekje heeft een mooi stuk geschreven in de barfhandleiding! 
Door BAC
#2755085
eelke schreef: Snijden, hard bot een klap met t bijltje,  en alle rest met een keukenschaar. Koekje heeft een mooi stuk geschreven in de barfhandleiding!
Ik krijg alleen elke keer weer dik kippenvel van die foto's...Hoe dr met het mes naar het lichaam toe wordt gehakt en gesneden......
Je hoort namelijk ten aller tijden van het lichaam áf te werken.

Ik portioneer zelf gewoon met een diepvries mes, en het botwerk is altijd stijf bevroren. Wel ff een werkje maar dan houdt je het wel vers.
Door eelke
#2755089
Senta schreef: Ik krijg alleen elke keer weer dik kippenvel van die foto's...Hoe dr met het mes naar het lichaam toe wordt gehakt en gesneden......
Je hoort namelijk ten aller tijden van het lichaam áf te werken.

Ik portioneer zelf gewoon met een diepvries mes, en het botwerk is altijd stijf bevroren. Wel ff een werkje maar dan houdt je het wel vers.
???
Hoe kun je nu naar je toe hakken? Ik knip eerst alles in met een keukenschaar, het bot wat ik tegenkom wat te hard is hak ik ff door. Da's niet meer of minder dat karkas op een snijplank, en dan een gerichte klap met t bijltje erop.
Snijden doe ik niet veel, maar bv orgaan, spiervlees wat nog bevroren is, laat zich makkelijk snijden. Maar dan in een zaagbeweging.
Door Annemarie Rijnveld
#2755138
Ik kan mij goed voorstellen dat als je reuma hebt, het portioneren van bevroren vlees en vleesbot erg moeilijk en pijnlijk is. Ik zou het dan toch tot zover laten ontdooien dat het voor jou makkelijk te besnijden is.
Anders vragen aan iemand anders uit het gezin het voor jou te doen. Is dat misschien een mogelijkheid.

Het bewerken van bevroren vlees is voor reuma niet een goed idee.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2759915
Hier hetzelfde probleem: door gewrichtspijnen wordt het steeds moeilijker zelf te bewerken. Ik weet niet hoe groot jouw dier is, maar ik heb kleine hondjes en ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een goede vleesmolen. Schijf van Cindy ervoor, vlees (deels ontdooid) erdoor heen en ik heb binnen mum van tijd diepvries vol met bakjes grof gemalen gehakt. Ideaal!
Hetzelfde doe ik met pens, orgaan en groente. Alleen bot laat ik heel en knip op gewicht stukken af. Met de snoeischaar...

Mijn ideaal was om ze álles zelf te laten 'vermalen', maar het formaat 'hond' dat hier rondloopt, krijgt zulke kleine hoeveelheden dat het toch hapslikweg is ;D. En ja, dan verdeelt het vlees ook nog eens beter op deze manier. Ik kan op de gram af hun porties klaarmaken. Alleen het bot, maar ach, zo heel precies komt het ook weer niet :biggrin2:
Door Cupcake
#2759938
Ik ben vrees ik aardslui en in het bezit van een grote eter.... :D
Ik bestel qua vleesbot altijd wat handig te proportioneren is; meestal gaan er in een kilo vier haaskarkassen, of 8 kippenrugstukjes, of 4 konijnenkarkassen, 8 kalkoennekken enzenz. En ik bestel altijd een paar kilo kippennekjes om eventuele tekorten aan te vullen.
Spiervlees kun je met een goed vleesmes bevroren prima snijden en orgaan knip in met een grote scherpe schaar.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat als ik met een hakmes ga staan stoeien én m'n complete keuken onder de rode vlekken en stukken komt te zitten en ik minstens 1 ledemaat mis als ik klaar......
Door Lida. S
#2759941
voor mijn honden hoef ik het niet te doen, dat zijn grote eters. Maar ik heb een lintzaag om bevroren vlees in stukken te zagen. Dat gaat reuze makkelijk. Alleen het schoonmaken is wel veel werk
Door miik
#2759972
En het is ook een stukje ervaring. Je kan met een gewoon scherp mes bijvoorbeeld een hele haas prima in stukken doen, zonder veel kracht.
Daarvoor snij je precies in de gewrichtjes, voorpootjes langs de schouderbladen etc. etc.
Gebruikersavatar
Door nova
#2760103
Ik heb een scherp keukenmes. een goede snoeischaar en een klein bijltje, type Fiskars 36

Als je vlees zover laat dooien  zodat er nog wat vorst in zit, dan laat het zich heel makkelijk snijden,  wel zorgen voor een goed scherp mes

Grote blokken vlees laat ik deels ontdooien voordat ik porties maak.  Standaard gewicht van een portie: 1 kilo
Wat vandaag overblijft gaat in de koelkast voor morgen.

grotere botten of wervelkolommen die krijgen een mep met mijn bijltje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door