Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door blanco
#2755040
Onze teef heeft pupjes van 10 dagen oud, deze middag moest ze geopereerd worden wegens een baarmoeder ontsteking. De da heeft alles weggenomen en moeder doet het al bij al redelijk goed. Nu heb ik vannacht hier wel gemerkt dat ze bijna geen melk meer geeft, heb voorlopig de puppers op puppymelk gezet, maar ik hoop wel dat de teef haar melkproductie terug op gang komt. Mijn honden krijgen barf en kvv door elkaar en momenteel zit onze dame hier op duck omdat ze dat blijkbaar op dit moment het liefste lust. Heb 11 pupjes hier dus hoop echt wel dat haar melkproductie niet is stil gevallen.

Iemand nog enkele tips hiervoor?
Ik dacht om straks al wat puppymelk te geven onder de duck ... zoals ik al zei is ze om de één of andere reden nogal kieskeurig op haar voeding, heeft ze eigenlijk hiervoor nooit gehad, misschien door de ontsteking ? In ieder geval, duck eet ze heel goed dus zoek iets dat ik makkelijk onder haar voeding kan mengen
Door Lizzy
#2755128
Ik zou haar geweekte havermoutvlokken geven. In rauwe geitenmelk. En daar kun je Fenegriek doorheen doen.
Door Lizzy
#2755133
Ik weet de dosering Fenegriek niet meer... Misschien dat Alba dat weet, ik stuur haar even een PB!

Sterkte met je meis, wat een drama BMO na de bevalling :-X
Door Alba
#2755241
Joh, wat een rotsituatie!
Om de melkproductie op gang te houden/krijgen, is het wel belangrijk dat de pups kunnen proberen te drinken zodat de stimulatie door blijft gaan.

Gezien het feit dat ze 11 pups heeft, ga ik er vanuit dat het een middelgrote tot grote hond is. Dan zou ik 3 maal daags 2 capsules geven (ik had capsules van Vitotaal, maar meestal zit er ongeveer hetzelfde in). Je kunt eigenlijk niet 'overdoseren' met fenegriek, dus je mag ook in het begin 4 of zelfs 5 maal per dag geven. Als haar adem naar anijs/'maple syrup' gaat ruiken, is het goed, maar ik moet je zeggen dat ik die geur niet heb kunnen ontdekken en met mij velen dus daar niet teveel op af gaan.

Wat je ook kunt doen, hoe raar het ook klinkt: half flesje bruin bier per dag geven, desnoods aangelengd met geitenmelk/water/bouillon. Helpt ook om de handel op gang te trekken.

Rauwe vuile pens zweren ook zat bij, als ze dat nu wil eten. Desnoods de bakjes smuldier pens.
Koolhyraten en suikers zijn nu ook nodig, havermoutvlokken idd, omdat ze niet zo goed eet kun je ook nutridrops geven, dit geeft energie maar wekt vaak ook eetlust op.

Ze moet ook vooral genoeg drinken, als ze niet graag drinkt kan bouillon die wat zoutig is dat ook stimuleren.

Zorg ook voor voldoende calcium-inname, bv geitenmelk en huttenkase maar ik zou haar ook ondersteunen met tabletten (vaak met vitamine D alleen te krijgen, geeft niks voor nu!). Oraal kun je calcium niet overdoseren, 3 - 4 keer per dag een tablet, bij het eten zou ik doen.
Puppymelk vinden veel teven erg lekker dus als ze het wil, zou ik dat ook geven. Als er maar calcium binnenkomt!

Een geluk bij een ongeluk: de puppen hebben wel de colostrum binnen gekregen! Dus zelfs als je de melkproductie niet meer goed op gang krijgt, hebben ze dát in elk geval in hun rugzakje.

Hopelijk niet teveel tips ineens zo, en je krijgt misschien van alle kanten nu tips omdat iedereen het weer anders doet of heeft geleerd: vertrouw als het erop aan komt op je gevoel  :-*.

Heel veel succes, ik hoop dat moeders goed opknapt, de melkfabriek weer aanzet en jullie met z'n allen toch kunnen gaan genieten.
Door miik
#2755514
Bovenstaande tips zijn super !
Verder nog:
- tepels masseren , masseren en nog eens masseren !!!
- pups heel veel aanleggen, hoe meer de klieren gestimuleerd worden hoe meer kans dat ze weer aan de gang gaan !
- evt, aan de dierenarts injecties vragen combinatie van primperid/ oxytocine (of primperid in tablet vorm of zetpil)
Door blanco
#2755943
bedankt voor de tips... volgens onze da komt de melkproductie wel terug op gang binnen enkele dagen, we zien al verbetering dus heb er goede hoop op. Ze is deze keer ontzettend moeilijk met eten, momenteel is duck blijkbaar het enige wat ze echt goed eet dus ik hou het voorlopig daar wel bij.

wat betreft de melkproductie stimuleren, geef ik 2 x een koffielepel primperan, injectie met spuit in de mond. Ik had liever met iets natuulrlijkere producten gewerkt maar  het is nu maar zo

ondertussen heeft ze nog een ontstoken tepel waar ze last van heeft, had ze al licht maar die staat nu op ontploffen.. dus ik veronderstel wel dat ze melk aanmaakt.

we geven de pups ook nog bijvoeding dus komt wel goed maar zal wel blij zijn als ze 4 weken worden en we naar vlees kunnen overgaan
Door Lizzy
#2756142
blanco schreef: bedankt voor de tips... volgens onze da komt de melkproductie wel terug op gang binnen enkele dagen, we zien al verbetering dus heb er goede hoop op. Ze is deze keer ontzettend moeilijk met eten, momenteel is duck blijkbaar het enige wat ze echt goed eet dus ik hou het voorlopig daar wel bij.

wat betreft de melkproductie stimuleren, geef ik 2 x een koffielepel primperan, injectie met spuit in de mond. Ik had liever met iets natuulrlijkere producten gewerkt maar  het is nu maar zo

ondertussen heeft ze nog een ontstoken tepel waar ze last van heeft, had ze al licht maar die staat nu op ontploffen.. dus ik veronderstel wel dat ze melk aanmaakt.

we geven de pups ook nog bijvoeding dus komt wel goed maar zal wel blij zijn als ze 4 weken worden en we naar vlees kunnen overgaan
Maar waarom doe je dat dan niet? Ik bedoel, Alba heeft je een waslijst met dingen opgegeven die je kunt geven, de keuze is toch aan jou?

Ze heeft dus nu ook mastitis... Doe je daar nog wat aan verder?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2756191
hoop dat TS echt de adviezen ter harte wil nemen .......  :-[
een teefje met stinkende gaten in t melkstelsel wil je echt niet  ;)
Door blanco
#2756394
bedankt trouwens alba voor de goede tips maar ze is ontzettend moeilijk met haar eten... ik denk dat het door al dit gedoe is want normaal is ze altijd een vlotte eetster ... vuile pens, puppymelk, ... moet ze nu allemaal niet. Het enige wat ze goed eet is duck, en om de 1 of andere reden dan ook alleen maar duck excellent en niks anders, komt waarschijnlijk door al dat gedoe.

de primperan is snel, makkelijk en het werkt .. er zijn inderdaad betere alternatieven maar momenteel is dit voor mij het beste... veel tijd heb ik trouwens nog niet gehad om te gaan winkelen, 11 pupjes om de 4 hr voeden met de hand, en dit  tegen een minimum van een 15 tal minuten per pup is ellende. Gelukkig gaat het al veel beter dus nu met de melk dus kunnen we het bijvoeden van de pups  normaal gezien drastisch minderen. Respect voor de fokkers die grote nesten met de hand moeten grootbrengen gedurende 4 weken .

@lauraV ... een teefje met stinkende gaten in haar melkstelsel wil ik inderdaad niet, al goed dat je me daar effe hebt op attent gemaakt  !!
Door blanco
#2760692
teef doet het terug helemaal goed, bij deze wil ik nog een tip geven ivm de mastitis.  Ze stond al op antibiotica door de operatie maar de mastitis was op een heel korte tijd een bijkomend probleem. De melkproductie nam in een korte tijd snel toe zodat ook de ontstoken tepel een gigantische bol werd ( niet enkel de tepel maar ook nog een groot stuk achter de tepel) . Dit deed ook zichtbaar pijn. Heb haar samen met de antibiotica 3 x per dag traumeel gegeven. Na enkele dagen zag ik enorm goed resultaat en momenteel heeft  ze niks last meer.

Ik weet niet of het bij elke hond met mastitis helpt maar met onze teef heeft dit ontzettend goed geholpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door