Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2754073
Hallo allemaal

Ik heb 2 vraagjes op het moment over Dino (labrador reu van 14 maanden). Van pups af aan rijd hij op een knuffel en heb hem in het begin proberen af te leiden maar dit op een bepaald punt gelaten. Dit heb ik net zo met mijn vorige reu gedaan en die heeft nooit ergens anders opgereden dan op zijn knuffel. Nu gebeurde dit ook 1x per 2 maanden ongeveer en soms een x een maand extra maar zeker niet vaker.

Nu ben ik meneer aan het observeren en het lijkt duidelijk dat zijn hormonen aan het spelen zijn. S'avonds kan hij zijn plek moeilijker vinden en wil dan naar binnen dan naar buiten, dan met het speeltje, dan weer even rijden en dat gebeurt nu al 5 avonden achter elkaar. Overdag merk ik in principe niks aan hem maar savonds begint dit gedrag. Tevens heeft hij last van voorhuidontsteking (dermate dat zijn ding rood aan het worden is en wil hier graag zonder chemische dingen vanaf komen) en vroeg me af wat jullie hiervoor adviseren.

Toen ik hier met mijn vriendin over sprak gaf zij aan dat het beter zou zijn om hem te laten castreren of als dekreu in te zetten. Ik ben ontzettend bang voor gedragsveranderingen en lichaamsveranderingen als ik hem laat castreren dus hier gaat niet mijn voorkeur naar uit. Maar ik vind dit ook zo sneu voor hem. Ik heb helemaal geen ervaring met dekken of laten dekken en hierin speelt ook mee dat Dino brindle in zijn poten heeft en dus heb geen idee of het uberhaubt verstandig is om hem te laten dekken.

Misschien een beetje een warrig verhaal maar hoop dat jullie er iets mee kunnen. Dankjewel alvast
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2754080
Alles wat je beschrijft van het gedrag en de voorhuidontsteking vind ik vrij normaal. Een reu heeft hormonen, dus daar merk je met regelmaat wat van. Ook leuk is het klappertanden en kwijlen boven de plasjes van dames, kan ook nogal wat bananen in de oren geven.

Uiteindelijk zou ik alleen castreren als het té wordt. Als hij structureel eten gaat laten staan, weken zit te mekkeren om een loopse teef in het park, en geen bananen maar hele trossen bananen in zijn oren heeft zonder dat trainen werkt. Oftewel, als de hormonen een normaal leven in de weg gaan staan. Normaal hormonaal gedrag hoort erbij, daar zijn het reuen voor.
Dat moeten dekken vind ik onzin. Oscar zal nooit mogen dekken (rasloos, slechte heupen, geen enkele gegevens over voorouders enz), maar ik ga hem echt niet castreren. Zijn hormonale gedrag is prima te hanteren en dat hij niet dekken mag speelt voor een dier helemaal niet zo.

Voorhuidontsteking behandel ik met kamillethee. Kopje zetten, goed af laten koelen. Dan een injectiespuit zonder naald vullen en in de piemel spuiten. Even dichthouden en soppen, dan weer leeg laten lopen. Ik doe dit altijd een paar keer achter elkaar, zodat ze alle troep goed wegspoelt. Na een paar dagen wordt het druppelen dan al fors minder. We hebben hier periodes gehad dat ik elke paar weken de muren kon witten, 2 jaar later zo af en toe eens een drupje. Ik weet niet of dit een normaal beeld is, maar het werd hier dus wel vanzelf minder.
Door Fido
#2754258
Kaela schreef: Alles wat je beschrijft van het gedrag en de voorhuidontsteking vind ik vrij normaal. Een reu heeft hormonen, dus daar merk je met regelmaat wat van. Ook leuk is het klappertanden en kwijlen boven de plasjes van dames, kan ook nogal wat bananen in de oren geven.

Uiteindelijk zou ik alleen castreren als het té wordt. Als hij structureel eten gaat laten staan, weken zit te mekkeren om een loopse teef in het park, en geen bananen maar hele trossen bananen in zijn oren heeft zonder dat trainen werkt. Oftewel, als de hormonen een normaal leven in de weg gaan staan. Normaal hormonaal gedrag hoort erbij, daar zijn het reuen voor.
Dat moeten dekken vind ik onzin. Oscar zal nooit mogen dekken (rasloos, slechte heupen, geen enkele gegevens over voorouders enz), maar ik ga hem echt niet castreren. Zijn hormonale gedrag is prima te hanteren en dat hij niet dekken mag speelt voor een dier helemaal niet zo.

Voorhuidontsteking behandel ik met kamillethee. Kopje zetten, goed af laten koelen. Dan een injectiespuit zonder naald vullen en in de piemel spuiten. Even dichthouden en soppen, dan weer leeg laten lopen. Ik doe dit altijd een paar keer achter elkaar, zodat ze alle troep goed wegspoelt. Na een paar dagen wordt het druppelen dan al fors minder. We hebben hier periodes gehad dat ik elke paar weken de muren kon witten, 2 jaar later zo af en toe eens een drupje. Ik weet niet of dit een normaal beeld is, maar het werd hier dus wel vanzelf minder.
Niet bij alle reuen is dat te hanteren. Voortplanting kan zo'n enorme drijfveer zijn dat het niet mogen voortplanten, dan bedoel ik in deze de fysieke daad doen, zoveel stress kan geven wat uiteindelijk ziekte kan geven.
Heel kort door de bocht qua uitleg  ;)
Je zal in dat geval bijvoorbeeld de hond heel veel werk moeten geven. Zo enorm veel dat er andere biochemische processen in gang gezet worden in het lichaam zodat de druk om voort te planten overruled worden.

Onze vorige BC was gecastreerd en achteraf spijt van. Google nu net 8 maanden gaat niet gecastreerd worden en ja we houden rekening met evt. nadelen maar daar gaan we gewoon doorheen of een methode vinden om er mee om te gaan.
Hij wordt allen gecastreerd als er een medische indicatie is.

Hij begint nu ook te rijden op kussens en grote knuffels. Ik pak het af zonder veel worden en voorkom het gedrag. Ik sta het niet toe, ook niet met een eigen kussen of zo. Er wordt simpelweg nergens op gerijd, het is nergens voor nodig punt (mijn mening)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2754266
eens met fido...
hier 3 reuen en er word nergens op gereden.....
tuurlijk hebben ze weleens een puspikkie maar daar heb je zat homeopatisch middelen voor..
hij is 14 mnd... gewoon verbieden/opvoeden
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2754272
Fido schreef: Niet bij alle reuen is dat te hanteren. Voortplanting kan zo'n enorme drijfveer zijn dat het niet mogen voortplanten, dan bedoel ik in deze de fysieke daad doen, zoveel stress kan geven wat uiteindelijk ziekte kan geven. Heel kort door de bocht qua uitleg  ;)
Je zal in dat geval bijvoorbeeld de hond heel veel werk moeten geven. Zo enorm veel dat er andere biochemische processen in gang gezet worden in het lichaam zodat de druk om voort te planten overruled worden.
Dan zit je dus in het gebied dat het hormonale gedrag (of aandrang of hoe je het noemen wil) té heftig is en de hond een leuk leven in de weg staat. Dan zou ik castratie wel overwegen. Net als bij een hond die drie weken niet eet omdat er een loopse teef in het plaatselijke park loopt.

Er wordt alleen heel vaak gezegd dat als een reu niet dekken mag, dat dan de ballen er af moeten. Want oh oh wat is een reu zielig als ie nooit dekken mag. Dat zal dus voor een enkeling wel gelden, maar bij lange na niet voor alle honden. Zo'n opmerking word ik dus altijd wat kriegelig van, want castratie kan toch ook vaak meer gevolgen hebben dan dat mensen denken.
Door Lil
#2754295
Hier mogen reuen nergens op rijden! Ik heb het idee dat ze daar alleen maar meer frustratie van krijgen dan dat je het van pup/puber af aan niet goed vindt.
Door Martine-Tom
#2754308
Tom reed als ienimini al op kussens enzo, ik heb het nooit getolereerd, hij is met 15 maanden gecastreerd maar toen was het rijden al over. Zou voor mij geen reden zijn om te castreren.
Door Vivianneb
#2754328
Bij Jiro was het idd ook vooral als puberpup 's avonds (op een kussen) dat was een absolute no go. Dus ik heb dat ding weggehaald. Ik merkte vooral bij hem dat het pas opkwam als hij echt moe was, dus verplicht de bench in bij de eerste tekenen. Heel soms heeft hij het nog wel eens na een drukke dag, maar dat is dan een paar elvis flauwe bewegingen in de ruimte waarna hij al sabbelend op de hoek van zijn kussen in slaap valt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2754338
Fido schreef: Onze vorige BC was gecastreerd en achteraf spijt van. Google nu net 8 maanden gaat niet gecastreerd worden en ja we houden rekening met evt. nadelen maar daar gaan we gewoon doorheen of een methode vinden om er mee om te gaan.
Hij wordt allen gecastreerd als er een medische indicatie is.
Hoezo deze ommezwaai? Ik kan me herinneren dat jullie van mening waren dat we vooral alle reuen moesten castreren.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2754342
Oei dat heb ik dus niet zo goed aangepakt door het toe te laten?  :-\ Kan ik dat nu nog inzetten? door hem bijvoorbeeld af te leiden? Ik vind persoonlijk straffen namelijk geen goed middel voor dit natuurlijke gedrag en castreren doe ik liever niet.

De kamille thee ga ik straks even halen en gelijk een spuitje om het schoon te maken, dankjewel voor de tip en alle anderen ook bedankt voor de reacties  :)
Door Fido
#2754345
*Dorothea* schreef: Hoezo deze ommezwaai? Ik kan me herinneren dat jullie van mening waren dat we vooral alle reuen moesten castreren.
Nooit gezegd standaard alle reuen castreren, integendeel. Maar we hebben wel een verschuiving persoonlijk gemaakt naar nog minder snel castreren. Simpel omdat wij nog steeds studeren leren en bijscholen en je dan een bredere kennis opdoet die je kan veranderen in beslissingen nemen en adviezen geven ;-)

Onze eigen honden zullen hierdoor minder snel gecastreerd worden dan wat we in het verleden bij onze eigen honden hebben gedaan.

Voortschrijdend inzicht dus.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2754346
Ik heb deze vraag elders ook eens gesteld, reacties kwamen neer op:

Rijden is ongewenst gedrag en moet je verbieden als je het niet wilt. Die ontsteking gaat vaak weg als ze volwassen zijn

Ik zou alleen castreren als hij zichzelf gigantisch in de weg gaat zitten. Anders is het net alsof het per definitie fout is om een intacte reu te zijn.
Door suzanne 1
#2754353
Amanda/Dino schreef: Oei dat heb ik dus niet zo goed aangepakt door het toe te laten?  :-\ Kan ik dat nu nog inzetten? door hem bijvoorbeeld af te leiden? Ik vind persoonlijk straffen namelijk geen goed middel voor dit natuurlijke gedrag en castreren doe ik liever niet.

De kamille thee ga ik straks even halen en gelijk een spuitje om het schoon te maken, dankjewel voor de tip en alle anderen ook bedankt voor de reacties  :)
Als hij gaat rijden op een kussen of knuffel haal je die gewoon weg op dat moment. Je kunt hem dan bijvoorbeeld een pensstaafje geven o.i.d. Dan is hij afgeleid en het object om op te rijden is er ook even niet. Mocht hij erger last krijgen van zijn hormonen, kun je altijd nog puur geslachtsdrift proberen. Ik heb daar goede ervaring mee met 'oversexte' heren bij de uitlaatservice.
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2754357
suzanne 1 schreef: Als hij gaat rijden op een kussen of knuffel haal je die gewoon weg op dat moment. Je kunt hem dan bijvoorbeeld een pensstaafje geven o.i.d. Dan is hij afgeleid en het object om op te rijden is er ook even niet. Mocht hij erger last krijgen van zijn hormonen, kun je altijd nog puur geslachtsdrift proberen. Ik heb daar goede ervaring mee met 'oversexte' heren bij de uitlaatservice.
Oke dankjewel dan ga ik dat proberen!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2754372
Fido schreef: Nooit gezegd standaard alle reuen castreren, integendeel. Maar we hebben wel een verschuiving persoonlijk gemaakt naar nog minder snel castreren. Simpel omdat wij nog steeds studeren leren en bijscholen en je dan een bredere kennis opdoet die je kan veranderen in beslissingen nemen en adviezen geven ;-)

Onze eigen honden zullen hierdoor minder snel gecastreerd worden dan wat we in het verleden bij onze eigen honden hebben gedaan.

Voortschrijdend inzicht dus.
Nou zeker weten van wel, een reu intact laten dan moest je er 20 teven bijnemen anders was het zielig voor de reu.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door