Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2754355
Welk voer geven jullie aan je kat met idiopatische blaasontsteking?
Mijn poes van 2 jaar heeft al een aantal keer blaasontsteking gehad met daarbij soms wat gruis.
Heeft toen RC high dilution gekregen en daarna RC Urinary.
Toen dacht de DA dat het misschien toch om een stress gerelateerde blaasontsteking ging omdat de onstekingswaarder steeds hoog bleven. Dus over gegaan op RC Calm (met so index) wat schijnbaar ook nog de urinewegen ondersteunt.
Nu merk ik niet echt veel verschil met dit voer (krijg ze al een half jaar). Gruis heeft ze niet meer en blaasontsteking is opzich ook rustig nu! Ze heeft nu alleen soms last van haar huid, rode plekken bij haar oren, soms wat jeuk. Ben hiervoor al bij de DA geweest en heb toen AB gekregen en een ontstekingsremmer toen ging het over, maar hier eenmaal mee gestopt krijgt ze soms weer wat jeuk. Ben dus ook bang dat ze niet meer tegen RC (Calm)kan. Hier dacht de DA misschien ook aan.

Wil haar toch graag van RC afhebben omdat ik heb gelezen dat er veel andere merken voer zijn die wellicht beter zijn voor je kat. Bijvoorbeeld de graanvrije brokken, maar hier moet je dan weer letten op een niet te hoog fosfor gehalte? Dat zou namelijk weer slecht zijn voor de nieren?

Wie kan mij adviseren welk voer voor mijn poes nou goed zou zijn.
Porta 21, applaws, acana heeft allemaal vrij weing graan, dit is over het algemeen al beter volgens mij maar wil natuurlijk niet dat ze een terugval krijgt. Alhoewel ze nu ook al een hele tijd niet specifiek voer krijgt voor blaasontsteking.

Ik sta op zich ook open voor kvv voer.
Maar heb hier wel nog wat vragen over:
Welk kvv voer is voor mijn poes (met haar problemen) het beste/handigst?
Ze krijgt nu af en toe al haaksbarf, dit vindt ze redelijk lekker maar prefereert dan liever natvoer.
Welk ander natvoer zou volledig genoeg zijn om haar dat te geven?
Het liefst natuurlijk ook met zo min mogelijk graan etc.
En hoe geven je dit precies aan je kat, hoe vaak, hoeveel hoe bewaar je het zodat je het gemakkelijk kan geven?

Wie kan mij helpen zie door de bomen het bos niet meer.

En mag een kat met deze symptomen wel af en toe lamshart (spiervlees) of spiering(vis)?
Bedankt alvast!
#2754369
Rauw voer, kvv of barf, is het beste. Je kan zelf een menu maken of kvv naar wens geven. Bij kvv is het aan te raden zoveel mogelijk merken en smaken af te wisselen, om zoveel mogelijk verschillende vitamines en voedingsstoffen binnen te krijgen.

Kvv bewaar je in de vriezer. Een aangesneden rol is ongeveer 3-4 weken houdbaar in de vriezer, dus snij niet teveel tegelijk aan. Ik heb het altijd handig gevonden om een rol een beetje te ontdooien in de koelkast, totdat deze hanteerbaar is. En dan met een hakmes in schijven hakken en eventueel deze schijven weer in 2. Dan alle porties weer in een zipzakje en dat in de vriezer. Zo kan je makkelijk per dag of per maaltijd een portie eruit halen.
Je kat mag af en toe best lamshart of spiering. Geef niet teveel van dat soort dingen extra erbij, want hart zit wel voldoende in kvv. Vis niet, maar teveel vis is ook weer niet goed. Geef ook eens wat andere dingen voor erbij. Als je meer dan 1/4-1/3 erbij gaat geven, ga hier dan rekening mee houden in je menu, anders gaan de verhoudingen teveel uiteen.


Barfplaats is een forum voor rauwe voeding voor hond en kat. Wij gaan dus niet adviseren voor en over brok en blik, daarvoor kan je naar andere fora.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door