Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy12c
#2753877
hoihoi, ben ik weer

Als eerste ter vermelding mijn honden doen het nu super op barf, krijgen veel afwisseling en heb zowat heel het internet afgelezen over barf wat ik kon vinden.
Maar toch nog enkele vraagjes, dit voor een hondje van een kennis met veel problemen.

het gaat hier over een klein hondje, ideale gewicht zou ik zeggen rond de 6-7 kilo. Maar op dit moment weegt hij toch wel een kilo of 13-14 en is echt te dik.
Zij heeft last van erge huiduitslag, bultjes en schilfers met jeuk. Na vele onderzoeken van de dierenarts en labaratorium is het volgende uitgekomen:
intolleratie en allergie voor kip, kipeiwit, eigeel, eend, kalkoen en gevogelte.
intoleranties en overgevoeligheden voor alle granen (behalve rijst en mais)
en voor alle soorten mijten.

Na vele kuurtjes en dergelijke gaat het enkel alleen maar slechter (brokkenhond)
Ook krijgt zij prednison als medicijn bij. Zonder gaat gewoon echt niet.

De baasjes zouden graag willen overstappen op Barf, met mijn hulp MAAR alles moet gemalen zijn. (willen geen rauw vleesbot geven, nu toch nog zeker niet)

Dit is een beetje lastig beginnen. ook met de kvv moet ik dan uitkijken dat er geen kip en dergelijke inzit.
Wat ik momenteel kan aankomen als gemalen bot of kvv compleet is lam, konijn en geit.  Dit zijn maar 3 diersoorten voor het bot...  Is dit erg??
Met spiervlees erbij kan ik wel op 4-5 diersoorten komen welke zij mag hebben.

Als het nodig is kan er nog altijd aangevuld worden met een vitamine preparaat?

Verder lijkt mij het beste dat we de hond rustig overzetten, en dat ze haar medicijnen blijft doorgeven totdat zij helemaal gewent is aan gemalen rauw vlees enz.
Vervolgens kunnen we proberen om de medicijnen te verminderen en zien hoe ze reageert.
Hoe denken jullie hierover?

Verder was ik voorplan om met 3% van haar lichaamsgewicht te starten. mede omdat ze ook echt heel dik is. (gewicht is geschat door eigennaar ivm laatste dierenarts controle enz. volgende keer neem ik me weegschaal mee)
Brokken en snacks gaan allemaal de vuilbak in. Baasjes willen wel graag wat snacks geven dus dacht ik aan wat gezondere snacks zoals pensstaafjes, gedroogd enz.  kleine stukjes groenten.. ?

Nou ik denk dat ik zo beetje alles heb verteld. Alle tips zijn welkom, hopelijk krijgt dit hondje een beter leven
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2753885
Dat klinkt wel als een kandidaat voor snel een gezonder menu, wat fijn dat jij wilt helpen.

Ik zou inderdaad zorgen dat alle andere snacks en snoepjes en oude brokken in de kliko gaan. Dan uitsluitend nog natuurlijke gedroogde snacks op basis van lam of rund.
Wel zou ik ook het percentage gedroogde snacks per dag meenemen in de totaalhoeveelheid voeding en dat ook de baasjes op het hart drukken.

Daarnaast zou ik in 1x overzetten en niet rustig aan.
Door Daisy12c
#2753891
bedankt voor je snelle antwoord  :)

Was inderdaad voorplan om in een keer over te zetten, maar met rustig aan bedoelde ik de eerste 2 weken maar 1 diersoort te gebruiken en zo verder te gaan.
Zelf dacht ik om te starten met konijn?
Goede tip met de snacks,  mag ik die gedroogde runderpens dan gewoon als pens tellen. En dus wat minder verse pens in het menu stoppen.
Natuurlijk is dit gedroogd, en anders kwa gewicht. .

Verder ook omdat er is aangetoont dat de hond allergies is voor gevogelte, kip enz. kan er geen ei in het menu. en ook (bijna??) geen wit vlees (valt tamme konijn eigenlijk onder wit vlees?? heb mij ook al laten wijsmaken dat dit onder rood vlees valt). ik weet niet hoe erg dit is?

Maar als alles goed gaat, en ze is gewent+ de medicijnen zijn zo ver mogelijk afgebouwd en weg, (door die medcijnen is het hondje zo dik geworden). kunnen we misschien toch eens proberen hoe ze op kip reageert, weet niet of dit een goed idee is? maar het zijn ook maar dierenartsen en een labo waar dit onderzoek zo is uitgekomen. naar mijn idee is rauwe kip toch anders als kip in brokken en weet dus ook niet hoe dit getest word..
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2753904
Tja gevogelte is nu eenmaal een veelvoorkomende allergie.

Ik zou dan het risico niet nemen als het goed is zijn er voldoende KVV merken (als je KVV gaat voeren) die zonder gevogelte en zonder ei zijn.
Door Daisy12c
#2753908
ja dit is wel weer waar.

was ff op de site aan het kijken kan goed zijn dat ik daar zijn snackjes ga bestellen (ff overleggen met eigennaar of ik dan ook voor de snacks zorg ;-)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2754212
Misschien kan iemand anders je nog helpen met hoeveel minder voer je geeft bij gedroogde snacks.

Ik voer altijd op het oog en dat werkt hier prima, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door