Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2753712
Ik voer mijn hondje kvv van darf, degomeat en de wildversie van Lotgering.
Dat gaat prima, ze eet de bodem bijna uit de voerbak.  :)
Tot nog toe gaf ik haar één keer in de week een paar kleine kippennekjes of een eendennek.
De kleine kippennekjes zijn hap slik weg, de eendennek doet ze vijf minuten over maar dan is die ook weg.
Ik wil haar iets geven waar ze lekker lang op knaagt om te proberen tandsteen zoveel mogelijk te voorkomen.
Nu heb ik kipkarkasjes gehaald en daar heeft ze een half uurtje mee gedaan voordat die op was.
Zijn lamsribben of gezaagde runderribben ook een alternatief om tandsteen te voorkomen?
En hoe vaak per week geef ik dan een eendennek, kipkarkasje of lamsrib?
En moet ik dan op de dag dat ik dat geef ook de gewone hoeveelheid kvv aanhouden?
Ben benieuwd naar jullie advies.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 02 sep 2013, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2753739
Andere kunnen hier misschien beter op reageren. Maar ik geef pas lamsribben enz. als ik zeker weet dat ze vleesbotten goed kunnen verteren. Ikzelf zou geen lamsribben geven als ze normaal alleen KVV krijgen. Ik zou eerst een tijdje kipkarkas, konijnkaras, eendkarkas e.d. geven. Als ze over een kipkarkas een half uurtje doet moet dat ook al helpen lijkt mij. Hier is dat in nog geen 5 minuten op, goed gekraakt en al.
Maar zoals ik al zei, er zijn genoeg mensen die er veel meer van weten dan ik.
Door Martine-Tom
#2753747
Helemaal voorkomen kan je het niet, hebben ze aanleg krijgen ze het toch wel.
Ribben zou ik zelf niet geven, ik zou niet verder gaan dan parelhoen of eendkarkas.
Door Lizzy
#2753756
[quote="Lazy Garfield"]
Ik voer mijn hondje kvv van darf, degomeat en de wildversie van Lotgering.
Dat gaat prima, ze eet de bodem bijna uit de voerbak.  :)
Tot nog toe gaf ik haar één keer in de week een paar kleine kippennekjes of een eendennek.
De kleine kippennekjes zijn hap slik weg, de eendennek doet ze vijf minuten over maar dan is die ook weg.
Ik wil haar iets geven waar ze lekker lang op knaagt om te proberen tandsteen zoveel mogelijk te voorkomen.
Nu heb ik kipkarkasjes gehaald en daar heeft ze een half uurtje mee gedaan voordat die op was.
Zijn lamsribben of gezaagde runderribben ook een alternatief om tandsteen te voorkomen?
En hoe vaak per week geef ik dan een eendennek, kipkarkasje of lamsrib?
En moet ik dan op de dag dat ik dat geef ook de gewone hoeveelheid kvv aanhouden?
Ben benieuwd naar jullie advies.
[/quote]

Runderribben zijn sowieso een dikke vette no no. Ze zijn knetterhard en beschadigen het gebit. En als ze er bot van binnen krijgen, dan is dat ook hard en zeer slecht verteerbaar. En dat kan binnen in voor heel veel ellende zorgen zelfs zoveel schade toebrengen dat de dood er op volgt.

Lamsribben kan. Moeten ze wel zacht genoeg zijn en door te knippen zijn met een flinke schaar of snoeischaar. Lamsnek of geitennek kan ook en als je daar een flinke van hebt, kun je de hond daar aan laten vreten totdat jij vindt dat het mooi genoeg is geweest en kun je de boel afnemen. Maar, dit zijn wel botten voor de gevorderde barf hond..... Je moet zo'n bot ten eerste nooit geven zonder dat je daar ook een lekkere hoeveelheid pens of spiervlees bij geeft (en geen KVV want daar zit al bot in). En ten tweede loop je op dit moment risico dat je hond het nog niet goed kan verteren.

Ik zou dus ook eerst beginnen met allerlei karkassen van kleine dieren. Behalve haas en kalkoen want dat is hard en scherp bot. Maar wel kip, eend, konijn, fazant, etc. Als dat goed gaat, kun je ook zalmkop geven. Dat is ook een lekkere kluif. En als dat ook allemaal goed gaat, dan zou je zachte lamsribben kunnen proberen. Maar dan moet de rest echt wel probleemloos verteerd zijn. Wees liever te voorzichtig en houdt het liever bij karkassen van kleine dieren en zalmkop.
Door Martine-Tom
#2753757
Oh valt fazant onder zacht bot?
Ik dacht altijd dat dat vrij hard was...ga ik dat toch eens proberen voor het kattengespuis hier  :)
Door Lizzy
#2753759
Martine-Tom schreef: Oh valt fazant onder zacht bot?
Ik dacht altijd dat dat vrij hard was...ga ik dat toch eens proberen voor het kattengespuis hier  :)
Ik heb nu een paar keer fazant gehad waarbij ik dacht "gaat prima". Ik vond het vrij zacht. En mijn honden vonden het niet te vreten :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2753763
Lizzy schreef: Ik heb nu een paar keer fazant gehad waarbij ik dacht "gaat prima". Ik vond het vrij zacht. En mijn honden vonden het niet te vreten :biggrin2:
In mijn onschuldige begindagen heb ik het als 1 van de eerste dingen besteld en Tom at het of het niks was, was toen ook in de veronderstelling dat elke hond het dan wel zal lusten. Inmiddels weet ik beter  :biggrin2:
Het gespuis houd van wild dus mss dat fazant er ook wel ingaat.
Door Nugget
#2753786
Lizzy schreef: Lamsnek of geitennek kan ook en als je daar een flinke van hebt, kun je de hond daar aan laten vreten totdat jij vindt dat het mooi genoeg is geweest en kun je de boel afnemen. Maar, dit zijn wel botten voor de gevorderde barf hond.....
Mijn hond, een Dobermann is een ervaren barfer. Maar lams en geitennek krijgt hij niet weg, het is te  hard.
Dus als een hond al een half uur over een kipkarkas doet, zou ik nooit lams of geitennek geven.

Ik zou ook eens aan konijnenrug denken, dat is mooi bevleesd, maar toch een aardige kluif.
#2753817
Allemaal super bedankt voor de antwoorden.  :biggrin2:
Dan gaan we de lamsribben en runderribben niet geven.
Eén vraagje bleef echter tot nu toe onbeantwoord:
Hoe vaak geef ik die eendennekken, kipkarkasjes enz.?
Ik neem aan dat ik op de dag dat ik deze geef geen kvv voer?
Zo dik bevleesd zijn die eendennekken en kipkarkasjes niet, heeft ze daar genoeg aan dan?
Door Martine-Tom
#2753819
Geef je alleen botvlees?
Ik zou er zelf wat spiervlees bijgeven, beetje op gevoel maar zo 50/50 denk ik.
Orgaan zit in kvv genoeg.
#2753821
Martine-Tom schreef: Geef je alleen botvlees?
Ik zou er zelf wat spiervlees bijgeven, beetje op gevoel maar zo 50/50 denk ik.
Orgaan zit in kvv genoeg.
Er zit niet zoveel vlees aan vind ik.
Getver marrtine ik vind dat zo vies om erbij te geven, dat is één van de redenen dat ik kvv voer.  :-[
Waar denk je dan aan bij spiervlees?
Door Martine-Tom
#2753822
Lazy Garfield schreef: Er zit niet zoveel vlees aan vind ik.
Getver marrtine ik vind dat zo vies om erbij te geven, dat is één van de redenen dat ik kvv voer.  :-[
Waar denk je dan aan bij spiervlees?
Haha ik vind kvv viezer eruit zien  ;)

Spiervlees is iets als riblappen, kipfilet, rundergehakt zelfs (maar dat is niet zo handig voor tandenpoetsen  ;)) kalkoenfilet...Valt best mee toch?  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door