Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nancy73
#2753169
Op facebook staan er de laatste paar dagen steeds meer berichten over dat er kennelhoest heerst in NL. Er zijn mensen die nu beweren dat je beter nu maar snel je hond kan laten enten tegen deze ziekte.

Mijn vorige dalmaat is hier nooit voor geent geweest. Ze heeft kennelhoest gehad maar met een paar dagen wat hoesten en een beetje niet lekker zijn was het eigenlijk snel weer over. Devina is geent voor kennelhoest samen met haar pupentingen. Daarna heb ik dat niet meer laten doen. In mijn beleving is kennelhoest alleen maar erg vervelend net als veel kinderziektes meer niet.

Hoe wordt er hier over kennelhoest gedacht?
Door Lizzy
#2753172
Mijn ervaring is dat de kennelhoest enting de beste kans geeft op een kennelhoestuitbraak-optima-forma. Dus ik vaccineer al een jaar of......... 15 niet.
Door monster
#2753183
Hier hebben ze ook kennelhoest gehad, valt reuze mee. Kinkhoest bij kinderen is stukken erger.
Gebruikersavatar
Door Laika
#2753309
Vorig jaar heeft mijn hartpatientje een flinke kennelhoest infectie opgelopen op de hondenschool.
Dat heeft me wel aan het denken gezet.
Ik ga haar nog steeds niet laten vaccineren maar heb (met pijn in mn hart) besloten om niet meer naar de hondenschool te gaan.
Door Erna
#2753317
Wij enten niet tegen kennelhoest om de redenen die hier al zijn genoemd. Door de jaren heen steekt het zo nu en dan wel de kop op maar op tijd herkenning en de gewone middeltjes bij verkoudheid voorkomt dat het een uitbraak wordt. Onze ervaring is dat wanneer de jonge honden 1 keer kennelhoest meemaken het daarna ook nooit meer krijgen. De laatste keer dat we kennelhoest hadden bij een paar van onze honden is 4,5 jaar geleden geweest.
Door Rabia
#2753324
6 honden, 2 geënt, allemaal kennelhoest gekregen, en degene met enting waren het meest ziek.
Nee, ik geef geen kennelhoest enting
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2753373
Ook hier geen enting tegen kennelhoest

Daan heeft het begin deze maand gehad, en was enorm ziek ervan (en was ook een vrij heftige vorm) en heeft na overleg met de DA antibiotica hiervoor gehad waardoor het binnen een dag of 3 weer over was
Kay heeft hierdoor ook een dag of 2 wat geschraapt met zijn keel, maar dat kregen we zelf snel onder controle door hoestsiroop en honing.

Ondanks dat Daan het heftig had, geef ik toch geen enting in het vervolg
Door Drijver
#2753399
Hier al een aantal jaren geen entingen tegen kennelhoest meer.
Toen ik nog wel entte kreeg één van mijn honden standaard kennelhoest, toen ik ophield met enten heeft ze nooit meer kennelhoest gehad. En de anderen ook niet, die kregen het trouwens ook niet na een enting.
Door Parelridder
#2753402
Ik laat geen vaccinatie tegen kennelhoest geven, ook niet aan de honden met een hartspierziekte, terwijl ze veel in contact komen met andere honden. De reden is dat de vaccinatie net als de griepprik maar tegen een beperkt aantal beschermd en ook tegen die varianten niet volledig. Maar hoofdreden is dat kennelhoest in de meeste gevallen niet gevaarlijk is, mits je natuurlijk wel de hond pas op de plaats laat maken ('met een dekentje op de bank').

Ik weet zeker dat ik het snel zal opmerken als ze niet lekker zijn en/of hoesten. In dat geval zal ik ze temperaturen (bij echte koorts naar de da), rust opleggen (ze hebben altijd goede zin, ik wacht niet tot ze zich te belabberd voelen, ze worden beperkt tot poepen/plassen tot de hoest weer voorbij is), zachte voeding geven (kvv), iets verzachtends voor de keel (honing) en geen halsband om. Binnen de enkele ervaringen die ik met kennelhoest heb, is mijn ervaring dat het dan binnen 3 dagen beter gaat, maar zou het toe nemen of langer duren, dan zit ik meteen bij de dierenarts voor onderzoek en ab, om longontsteking voor te zijn.
Eén van de voordelen van het niet vaccineren tegen kennelhoest is dat als ze het wel krijgen en er zelf van herstellen, ze járen bescherming hebben tegen die variant.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door