Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esthertjuh
#2751621
Ranga, die al jaren op vers staat, heeft toch blaasgruis. Nu heb ik van de DA Royaal Konijn meegekregen om ervoor te zorgen dat de kristallen verdwijnen. Kan dit ook met appelazijn, of voorkomt dat alleen gruis. Volgens de DA moet ze waarschijnlijk haar hele leven op die Royaal Konijn, maar dat was ik echt niet van plan :biggrin2:Vraag me dus alleen af of het wel noodzakelijk is om er vanaf te komen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2751799
Is er al urine op kweek gezet? bij 30% van de katten met blaasgruis is de oorzaak een bacteriele infectie.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2751807
Esthertjuh schreef: Ranga, die al jaren op vers staat, heeft toch blaasgruis. Nu heb ik van de DA Royaal Konijn meegekregen om ervoor te zorgen dat de kristallen verdwijnen. Kan dit ook met appelazijn, of voorkomt dat alleen gruis. Volgens de DA moet ze waarschijnlijk haar hele leven op die Royaal Konijn, maar dat was ik echt niet van plan :biggrin2:Vraag me dus alleen af of het wel noodzakelijk is om er vanaf te komen.
Ik lees even mee, ik weet wel dat RC wordt ingezet om de kristallen te laten verdwijnen en dan verder op blaasgruis voorkomend dieet (waar Ranga uiteindelijk eigenlijk al op staat). Ook weet ik van de appelazijn, maar of de appelazijn ook kan worden ingezet om de kristallen te laten verdwijnen ben ik ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2752085
*Dorothea* schreef: Is er al urine op kweek gezet? bij 30% van de katten met blaasgruis is de oorzaak een bacteriele infectie.
Meende dat zelfs slechts 5% bij katten bacteriële infectie was.
Misschien dat je urologist van http://www.huisdierendokter.nl/ kan gebruiken? (even klikken in het linkermenu op blaasgruis)
Door NienkeJoe
#2752674
Heb je al geprobeerd om je kat meer te laten drinken dan hij normaal doet? Als je kat gek is op stromend water, kun je bijvoorbeeld je kat aan de kraan 'hangen'. Gewoon de kraan aanzetten en je kat gaat drinken.
Voeg anders gewoon een beetje extra water toe aan het voer. Katten die blikvoer eten hebben minder vaak blaasgruis. Dat komt omdat er veel vocht in blikvoer zit en katten toch normaal drinken. Ze krijgen dus meer vocht binnen dan een kat die brokken eet. En iedere drup extra water is een paar kristallen minder (of minder kans).

Voer je toevallig runderhart en kippenhart? Stop daar dan direct mee!!! Er zit veel magnesiumzout in: magnesium is de voornaamste bouwsteen voor struvietgruis!
Er is orgaanvlees waar minder magnesium in zit. Pas dus op met dit mineraal!

Struviet ontstaat door het uitkristaliseren van mineralen: magnesium (zit in voeding), ammonium en fosfaat (afvalstoffen van het lichaam).
Hoe meer een kat drinkt, hoe minder lang de zouten in de blaas zitten en hoe minder kans je hebt op kristallisatie.
Calciumoxolaat is een andere vorm van blaasgruis. Vaak zie je dit bij oudere katten. Vroeger zag je deze vorm niet zo vaak, maar hij komt steeds vaker voor.

Blaasgruis veroorzaakt ontstekingen omdat het scherp is. Het krast in de blaas en plasbuis. Ook is chronische irritatie reden voor ontstekingen. Bacteriën kunnen ervoor zorgen dat het evenwicht in de blaas uit balans raakt, waardoor er nog meer kristallen gevormd kunnen worden. Maar vaak heeft een kat dus al gruis.

Sterkte met je kat!
Door Annemarie Rijnveld
#2752858
NienkeJoe schreef: Heb je al geprobeerd om je kat meer te laten drinken dan hij normaal doet? Als je kat gek is op stromend water, kun je bijvoorbeeld je kat aan de kraan 'hangen'. Gewoon de kraan aanzetten en je kat gaat drinken.
Voeg anders gewoon een beetje extra water toe aan het voer. Katten die blikvoer eten hebben minder vaak blaasgruis. Dat komt omdat er veel vocht in blikvoer zit en katten toch normaal drinken. Ze krijgen dus meer vocht binnen dan een kat die brokken eet. En iedere drup extra water is een paar kristallen minder (of minder kans).

Voer je toevallig runderhart en kippenhart? Stop daar dan direct mee!!! Er zit veel magnesiumzout in: magnesium is de voornaamste bouwsteen voor struvietgruis!
Er is orgaanvlees waar minder magnesium in zit. Pas dus op met dit mineraal!

Struviet ontstaat door het uitkristaliseren van mineralen: magnesium (zit in voeding), ammonium en fosfaat (afvalstoffen van het lichaam).
Hoe meer een kat drinkt, hoe minder lang de zouten in de blaas zitten en hoe minder kans je hebt op kristallisatie.
Calciumoxolaat is een andere vorm van blaasgruis. Vaak zie je dit bij oudere katten. Vroeger zag je deze vorm niet zo vaak, maar hij komt steeds vaker voor.

Blaasgruis veroorzaakt ontstekingen omdat het scherp is. Het krast in de blaas en plasbuis. Ook is chronische irritatie reden voor ontstekingen. Bacteriën kunnen ervoor zorgen dat het evenwicht in de blaas uit balans raakt, waardoor er nog meer kristallen gevormd kunnen worden. Maar vaak heeft een kat dus al gruis.

Sterkte met je kat!
NienkeJoe, waarmee ga je dan hart vervangen? Hart is toch een heel belangrijk onderdeel in het dieet, in verband met de taurine?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2753082
NienkeJoe schreef: Voer je toevallig runderhart en kippenhart? Stop daar dan direct mee!!! Er zit veel magnesiumzout in: magnesium is de voornaamste bouwsteen voor struvietgruis!
Er is orgaanvlees waar minder magnesium in zit. Pas dus op met dit mineraal!
Kun je dit verifiëren en verder uitleggen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2754145
Dat je magnesium moet beperken is achterhaald.
Om te verhinderen dat struviet neerslaat moet je het namelijk zo sterk beperken dat je kat tekorten krijgt.  Dat gaat dus niet.
Je moet gewoon zorgen dat de pH in de urine zo is, dat het niet kan neerslaan, niet de bouwstenen zelf beperken, want dat is niet mogelijk.
Dat is ook de reden waarom ze dan in dieetbrokken niet meer zo doen, alhoewel ze dat vroeger wel deden.  De katten werden ziek door tekorten, het is achterhaald.

Als je je onzeker voelt, is er geen probleem om hart van andere dieren te voeren, maar ik zou zeker niet het hart laten.  Vers bevat trouwens al veel meer vocht dan brok, op een bepaalde manier meer vocht toevoegen kan nooit kwaad, maar vers voeren maakt dus al een groot verschil.
Dat calciumoxalaat steeds meer voorkomt is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat vele brokken momenteel kunstmatige verzuurders bevatten om de vorming van struviet door de koolhydraten in die brok, tegen te gaan.  Preventieve medicatie dus.
Te zure urine vormt oxalaat, maar dit is moeilijker op te lossen.
Vandaar dat een natuurlijke verzuurder zoals vers vlees altijd beter is en minder risicovol dan verzuurde brokken te voeren.
Aanleg kan je altijd hebben en dan helpt een goede voeding alleen niet afdoende, en dan moet je ook naar medicatie gaan zoeken die helpt. Maar een goede (hoolhydraatarme) voeding lijkt me het begin.

Volgens mij weet men nog niet zeker wat nu meestal het eerst voorkomt, onsteking of gruis.  Maar dat is ook niet belangrijk, het is duidelijk dat ze hand in hand gaan en elkaar versterken. Gruis geeft een hoger ontstekingsrisico en bacterien verhogen de pH en dus de kans op gruis.  Als beide aanwezig zijn, is 1 van de twee aanpakken niet voldoende. Dus is het belangrijk na te gaan wat er precies aan de hand is zodat je weet hoe het te behandelen.

Van verdere verzuring, naast vers, weet ik niet veel.  Sommigen zeggen dat appelazijn of cranberrie werken, anderen beweren dan weer van niet.  Ik zou het persoonlijk eigenlijk niet kunnen zeggen. Maar ik denk wel dat ik het zou proberen. 
Verder geregeld laten opvolgen zodat je het op tijd ziet als er toch gruisvorming optreed. 
Om het nu op te lossen, geloof ik wel dat deze middelen misschien niet afdoende zijn.  Als het gruis ontstaan is op verse voeding, heeft ze blijkbaar om het te voorkomen al iets extra verzurend nodig.  Om het aanwezige gruis op te lossen, zullen dus sterkere middelen dan dat nodig zijn.
Kan je niet bij een pro-verse DA gaan horen of je kunstmatige verzuurders kan krijgen (die ook in de dieetbrok zitten, maar dan zonder dat je de brok moet voeren) om als kuur te geven van een paar maanden om haar struviet op te lossen?  Zodat je daarna verder kan gaan met appelazijn of cranberrie om haar gruis ook weg te houden?
Dat moet toch mogelijk zijn, zou ik denken?

Weet je trouwens zeker dat het struviet is?  Want als het oxalaat is, of een mengeling van beide, is een heel andere behandeling verreist. Dan kan extra verzuren het net nog erger maken.
Dus zeker goed het sediment laten onderzoeken!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 sep 2013, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door