Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door monster
#2752413
Onze Monster begint steeds vaker met de honden mee barf te eten.
Ik vind het heel lastig om helemaal over te stappen.
Ze zeurt steeds dat ze ook vlees mee wil eten, maar vaak laat ze het toch weer liggen.
Ik heb voor haar altijd brokjes staan.
Ze is vroeger mishandeld en waarschijnlijk als kitten zeer hongerig geweest, dus ze wil altijd de beschikking hebben over eten, anders schiet ze in de stress.
Spullen als kuiken, muis, gerbil enz. zijn hier echt niet te verkopen in huis. We hebben van al die beestjes nog grafjes in de tuin.
Ik maal alles voor de honden, deels omdat het schrokkers zijn, deels omdat alle vegetariers geen half konijn in huis willen zien liggen.
Ze lust konijn en kip, soms geit en soms zalm. Pens niet. Verder ben ik nog niet. Kwartel, parelhoen en duif heb ik nog niet gehad. Waar haal ik dat?
Ze ving vroeger wel muizen en vogeltjes, maar ze at ze niet op. Ze is ong. 8 jaar.
Groente is niet te verkopen, ze laat alles staan.
Help.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2752669
Pens en groenten hebben ze niks mee dus die hoef je niet te voeren.
Weet niet of je bij bv Degomeat besteld Daar kan je oa parelhoen,kwartel, ect krijgen.
Ze hebben ook goede (enkelvoudige) mixen die je zo kan voeren.
Hier krijgen de katten 2x pd eten soms word het pas uren later opgegeten.
Dat is hun probleem niet de mijne ;)
Waarmee ik dus wil zeggen geef gewoon wat en als op is kan je weer een beetje in het bakkie doen.
Al word het wat droger is niet erg.
Door monster
#2758196
Ik heb nu een aantal aparte bakjes met kip en konijn ingevroren voor haar, dat eet ze soms enthousiast en soms gaat het door naar de honden.
Het is een heel eigenwijze kat, je heet niet voor niks monster natuurlijk.
Ik ga parelhoen en eend bestellen, kijken wat ze er van vindt. Bedankt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2768553
Houdt er wel rekening mee dat een kat net een tikkeltje andere voedingseisen heeft dan een hond.
Ik weet niet hoe het met kip zit, maar ik weet dat konijn vb een erg laag taurinegehalte heeft. Dat is levensnoodzakelijk voor katten en zit normaal in vlees voldoende, maar in konijn dus erg weinig. Genoeg in een heel konijn, maar laat taurine nu ook gemakkelijker afgebroken worden als je het vlees maalt...  Het gaat ook verloren in dooivocht, dus voer dat zoveel mogelijk mee.
Je zou dus wel ietsje meer afwisseling in diersoorten moeten kunnen krijgen. Maar daar ga je dus al achteraan, prima hoor.  Verder zou ik wel eens uitproberen of ze misschien lamsvlees lust, of rund (maar dan geen pens he).  Je kan ook wat extra hart in haar mix toevoegen omdat daar veel taurine in zit.  Niet overdrijven natuurlijk.  ;)
Katten hebben ook meer nood aan spiervlees, hebben doorgaans minder bot nodig en hebben meer hart-lever-nier nodig maar geen pens.
Ik weet natuurlijk niet wat je je honden nu voert, maar katten voer je 15-20 orgaan en minimum 30% spiervlees.  5% lever is ideaal (percentage lever in een muis).

Het is natuurlijk prima om eerst eens met nieuwe smaken te testen of ze het lust voor je een deel enkel voor haar maalt.  En het is inderdaad wel handig dat als ze iets niet wil eten, je het aan de honden kan geven.  :biggrin2:
Je kan ook best rekening houden met het orgaan dat je aan een mix toevoegt.  Als ik hier vb runderhart, lamsnier en geitenlever in een mix doe, eet Luis die gewoon niet graag. Ongeacht wat het hoofdingredient is.  Dat grote grazersorgaan lust hij gewoon echt niet graag en dat smaakt erdoor... Hij zal het wel eten, maar minder enthousiast dan als het allemaal lekker is. ;)
Ik zeg het maar voor als je wil gaan testen welke smaken ze lekker vind en welke niet, dan kan je dat in je achterhoofd houden.

Verder mag een eitje onder de mix ook wel hoor (ongeveer 1 of 2 per week). 
Door monster
#2768743
Ik heb in oktober bij Jurgen haas, eend, gans en duif besteld. Dat komt al gemalen aan en daar zou toch wel iets voor mevrouw bij moeten zitten.
Goede tip van dat konijn, want dat vindt ze juist lekker. Eitjes vindt ze weer helemaal niks.
Paard lust ze verbazingwekkend genoeg weer wel. Het blijft een tut, maar wat ze niet lust kan altijd naar de jongens, want die lusten echt alles.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2768920
Je gaat er op termijn toch wel een compleet menu van maken?  Want dat is wel nodig hoor, zo een beetje met de losse hand wat voeren is niet voldoende. De verhoudingen moeten ook kloppen.  ;)
Door monster
#2770284
Dat is wel de bedoeling, maar  het is best lastig.
De handen zitten keurig op schema, inclusief groentehapje enz., maar mevrouw heeft zoveel nukken met eten.
Daarom heb ik bij de volgende bestelling juist veel spullen, die ook voor haar geschikt zijn.
En ze krijgt toch nog geregeld een zakje kitekat, als ze weer een paa r dagen in hongerstaking gaat.
Dit is echt een kat met een eigen wil en ik ben natuurlijk honden gewend die ALLES eten. (ze plukken mijn basilicum uit de tuin)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2770561
Ok, dan is het goed.
Probeer maar wat uit wat ze lekker vind en als je niet goed weet hoe je bepaalde zaken op kan lossen, kom je maar raad vragen.  ;)

Het is een heel normale kat hoor. Vele katten hebben last met overschakeling naar vers en nieuwe smaken.  En er zijn maar weinig katten die echt alles lusten.
Bij katten moet je vaak creatief uit de hoek komen om ze iets te laten eten.

Probeer je eens uit wat ze van orgaan lust? En kom je dat zeker vragen als dat niet helemaal lukt?  Want als ze een diersoort niet lust geef je gewoon een andere, maar orgaan moet je toch compleet zien te krijgen. ;)
Door monster
#2770574
ik heb net pakketjes van kippenhart, lever en konijnennier zitten maken, dat heb ik in grote hoeveelheden voor de honden, maar alleen hart gaat er in. Vervelend, dat ze net konijn heel lekker vindt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2771492
Ach nee, vervelend is dat niet.
Je moet gewoon aan meer diersoorten komen, dat is altijd zo.  Konijn is gemakkelijk aan te komen en gemakkelijk te malen, dus kan je gemakkelijk mengen met iets minder lekkers om haar aan de smaak te laten wennen.

De nier vind ze ook niet lekker?
Ik zou het mengen met het hart in kleine stukjes, wat laten trekken en kijken of ze het zo wel leert eten. Anders zal je het moeten fijn maken en ook mengen. Steeds minder hart, steeds meer nier.  Aan nieuwe smaken moeten ze geregeld wennen.
Lever heeft Kleintje hier ook moeten leren eten.  Konijnnier ging er wel meteen in, maar toen kende ze lever al.  In eerste instantie is het gewoon een vreemd gevoel, die slappe organen.
Luis daarentegen vond hart maar iets vreemds, dus dat moest ik in kleinere stukjes aanbieden (moet nu ook al niet meer) en Kleintje vind dat nog steeds van maagjes.  Dan neemt ze het in haar mond, bijt lichtjes en spuwt het dan terug uit. De textuur staat haar niet aan. Als ik het fijner snijdt, gaat dat beter.  Het betert ook mettertijd hoor.  Nog eventjes en ze eet ze gewoon in zijn geheel.

Als het helpt, kan je ook altijd wat onder blik mengen.  Zo heeft Kleintje hier ei leren eten. Ze heeft ze nog altijd liever als kuiken dan als ei, maar ze vind het tenminste geen vergif meer. ;)
Door Mowgli
#2771822
monster schreef: ik heb net pakketjes van kippenhart, lever en konijnennier zitten maken, dat heb ik in grote hoeveelheden voor de honden, maar alleen hart gaat er in. Vervelend, dat ze net konijn heel lekker vindt.
Hier ook een mieperd met eten en 1 die ook gek op konijn is. Ik buit dat uit door bij nieuwe soorten of soorten die niet lekker zijn konijn te mengen. Zo krijg ik mijn mieperd in ieder geval aan minimaal 6 diersoorten. Mijn mieperd houdt niet van kwartel, kip, kalkoen- lams-, paarden- en rundvlees. Laten dit nu net vleessoorten zijn die wel het makkelijkst verkrijgbaar zijn hier in Berlijn... Dus als ik 1 van deze soorten gebruikt, gaat er een flinke portie konijn doorheen.
Door monster
#2773812
Geweldig, wat leer ik toch veel van jullie.
Ei met kattenvoer ging helemaal op en hart lever en nier, niet gemalen, maar wel in hele kleine stukjes ging ook op.
Wordt vis ook bij vlees geteld? Dan heb ik al zalm, kip, paard, konijn, sardientjes wat ze eet. Lam, geit, rund wil nog niet en hele vogeltjes enz. is onbespreekbaar hier.
Volgende week krijg ik gans, duif en eend, kijken of het wat wordt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door