Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#2751455
Toen ik begon met kvv (geef inmiddels een halve week kvv en een halve week barf) had ze snel te harde ontlasting (geel, brokkelig). Ik paste het menu dus iets aan met minder bot en het ging wel prima, op de anaalklieren na.

Enige tijd geleden heb ik hier een topic geopend met de vraag of een hond meer dan 50% vleesbot (25% bot) mag hebben omdat de anaalklieren van mijn hond niet vanzelf wilde legen. Dit mocht voor een klein beetje en een paar dagen per week. Daarom gaf ik haar wat eendennekken erbij en dat ging prima. Haar ontlasting was daardoor stevig genoeg om de anaalklieren te legen, maar niet geel of korelig.

Inmiddels zit ze op een gevogeltevrije menu om te bekijken of ze daar mss allergisch voor is. Met dit menu ben ik ook al terug gegaan naar 1 dag per week 50% vleesbot (25% bot) en voor de rest minder. Gemiddeld zit ze op 21% bot. Nu hebben we plots dus aldoor het probleem dat haar ontlasting te hard is!! Tot geel, korelig en enorm persen (zonder dat er wat uit komt om aan het eind van het liedje dus gele, korrelige ontlasting te produceren) aan toe! Zelfs op de dagen van weinig bot..
Haar anaalklieren legen zichzelf prima.
Op de 50% vleesbot dag ga ik nu uiteraard extra spiervlees bij geven.

Ik moet hierbij vertellen dat mijn partner alles lijkt te doen om mijn hond toch nog gevogelte en granen te voeren. Ze heeft 100% zeker een granen allergie.

Hoe komt het dat het zo wisselend is mbt wat ze qua bot nodig heeft mbt haar ontlasting?
Gebruikersavatar
Door Manon
#2751564
Het hangt er ook vanaf wat voor botten je voert. Botten van grote dieren bevatten meer calcium. Ik voer bij hertenribben bijv. 35% vleesbot, maar bij kipkarkas 40%, en zo houd ik dan goede ontlasting ;)
Laatst gewijzigd door Manon op do 29 aug 2013, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2751580
Ow ok, dat wist ik nog niet ;) Wat een toestanden zeg  :biggrin2:

In haar voorgaande menu's kreeg ze fazant, lam, eend en parelhoen. En nog een mix van haas, hert en wilde eend.

Daarna wilde eend, bosduif, lam, kwartel, parelhoen, geit, kangoeroe, haas en hert.

Nu geef ik op de BARF dagen wilde konijnen karkas. In gemalen vorm geef ik haas, hert, geit en lam.

Tnx!
Laatst gewijzigd door Roosj op do 29 aug 2013, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2751959
Soms 'hoopt' het bot ook weleens wat op omdat het bot net eventjes wat harder is en minder snel verteert. Geef dan eens een dagje pens. Dan is alle karkas weer eruit en kun je weer gewoon verder zoals je gewent bent en het goed gaat.  Je zult zien dat ze de dag na de pens wel mooie ontlasting hebben.
#2751976
Wild bevat ook een stuk meer calcium dan tam dier.
Het bot is veel harder en dat komt door de calcium.
Gewoon het botgehalte wat uitproberen tot je tot een goed percentage komt. En natuurlijk is het de ontlasting van de dag erop die telt voor de het effect van de barfdag.  ;)
Door Roosj
#2752046
WillyP schreef: Soms 'hoopt' het bot ook weleens wat op omdat het bot net eventjes wat harder is en minder snel verteert. Geef dan eens een dagje pens. Dan is alle karkas weer eruit en kun je weer gewoon verder zoals je gewent bent en het goed gaat.  Je zult zien dat ze de dag na de pens wel mooie ontlasting hebben.
Ik barf dus op vrijdag en zaterdag en op zondag heeft ze een pens dag (met soms nog 1 of 2 konijnen pootjes met echt heel veel vlees eraan). Vooral op maandag en dinsdag, maar soms ook woensdag heeft ze harde ontlasting.

Haar menu:
Maandag lam of geit kvv (20% bot 20% orgaan)
Dinsdag haas kvv (20% bot 10% orgaan)
Woensdag hert kvv (20% bot 10% orgaan)
Donderdag Vis
Vrijdag Barf (wilde konijnen karkas, helft van de aanvullende organen en diverse soorten vlees)
Zaterdag Barf (wilde konijnen karkas, helft van de aanvullende organen en diverse soorten vlees)
Zondag Pens met soms nog 1 of 2 wilde konijnen pootjes.
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 02 sep 2013, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2753949
Dan zou je best een kans kunnen hebben dat het op de maandag en dinsdag eruit komt van de dagen dat je barft. KVV is natuurlijk veel makkelijk te verteren en gaat ook veel makkelijk door de darmen heen.
Wild konijn is harder dan tam konijn of kip bv. Je kunt ook eens zachtere karkassen proberen.
Door Roosj
#2753958
[quote="WillyP"]
Dan zou je best een kans kunnen hebben dat het op de maandag en dinsdag eruit komt van de dagen dat je barft. KVV is natuurlijk veel makkelijk te verteren en gaat ook veel makkelijk door de darmen heen.
Wild konijn is harder dan tam konijn of kip bv. Je kunt ook eens zachtere karkassen proberen.
[/quote]

Bedankt.

Helaas heb ik te maken met een soort van eliminatie menu. Kip mag ze zowiezo niet. Andere gevogelte (en rund) moet ik 1 voor 1 proberen wanneer dit huidige menu goed gaat (en mijn vriend stopt met het geven van dingen die ze niet mag!!).

Toen ze nog eendennekken kreeg, had ik dus juist dat ik meer dan 50% moest voeren.

Tam konijn wil ik echt niet voeren. Wild konijn was al even slikken voor me ;) Haaskarkas is weer moeilijker te verteren als konijn omdat het vaak weinig vlees bevat en een wild dier is, maar haas mag ze dus ook.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2754360
Dan dus minder van het karkas geven per portie en aanvullen met spiervlees.

(ik snap dat je moeite hebt met tam konijn. Ik koop dit dus ook nooit. Behalve dan dat ik van een bevriende fokker zijn 'overschot' krijg voor de honden. Ik weet hoe hij ze houdt en ik weet hoe wij/lees manlief ze slacht. Daarom krijgen mijn honden wel af en toe tam konijn, anders zou ik het ook nooit voeren)
Door Roosj
#2754367
[quote="WillyP"]
Dan dus minder van het karkas geven per portie en aanvullen met spiervlees.

(ik snap dat je moeite hebt met tam konijn. Ik koop dit dus ook nooit. Behalve dan dat ik van een bevriende fokker zijn 'overschot' krijg voor de honden. Ik weet hoe hij ze houdt en ik weet hoe wij/lees manlief ze slacht. Daarom krijgen mijn honden wel af en toe tam konijn, anders zou ik het ook nooit voeren)
[/quote]

Ik heb de laatste keer idd meer vlees erbij gegeven en tot nu toe gaat dat redelijk goed :) De eerste stuk ontlasting is goed, het laatste stukje is kruimelig. Kleur is ook redelijk goed.

Niet alleen daarom geef ik geen tam konijn, maar ik heb hier 2 lieve konijntjes in de tuin en woonkamer lopen. Vaak loopt alles hier gewoon los door elkaar. Het is meer een gevoelsmatige kwestie voor mij, net als dat ik zelf geen vis eet en dat wel rond heb zwemmen ;)

Wild konijn wilde ik eigenlijk ook niet voeren, maar ik kwam er nu helaas niet onderuit.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2754403
Ook ik heb hier twee konijntjes rondlopen, zelfs twee die anders barf geworden zouden zijn...  ;) 't Is maar net hoe je daar met je gevoel mee om kan gaan.

Fijn dat het beter gaat. Het blijft toch altijd een beetje aanpassen. En dat is het makkelijke van barfen, dat kan gewoon!
Door Roosj
#2754415
[quote="WillyP"]
Ook ik heb hier twee konijntjes rondlopen, zelfs twee die anders barf geworden zouden zijn...  ;) 't Is maar net hoe je daar met je gevoel mee om kan gaan.

Fijn dat het beter gaat. Het blijft toch altijd een beetje aanpassen. En dat is het makkelijke van barfen, dat kan gewoon!
[/quote]

Ja, dat was 1 van de redenen om te gaan Barfen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door