Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2736816
Mijn kooikerhondje Daphne eet hoofdzakelijk veel soorten kvv en het is niet mijn bedoeling dat te veranderen. Maar ze lust altijd alles en is een heerlijke eter, dus zou ik graag wat barfhapjes aan haar menu toe willen voegen. Ze is al gewend om regelmatig kippennekken en/of eendennekken te eten. Hiermee is ze een 'wilde' eter, de kippennekken en het laatste deel van een eendennek houd ik nog steeds vast, omdat ze ze anders zo naar binnen laat glijden. Daarom zou ik denken dat wat groters en vooral een andere vorm handig zal zijn, omdat ze dan misschien gedwongen wordt om er wat af te knagen. Kortom, ik ben er iets onzeker over en vraag hier daarom graag advies aan de ervaringsdeskundigen.

Om te beginnen wil ik samen met de kvv die ik bij Caroba bestel, wat extra dingen uit hun assortiment erbij bestellen. Als dat allemaal naar wens gaat, kan ik later elders eens gaan kijken.
Ik zit te denken aan kipkarkas, eendkarkas of kippenruggen.
Is dat een goede volgende stap? Zou ze dat wel 'netjes' eten? Hoe doe ik het dan met de hoeveelheden, omdat deze stukken natuurlijk veel meer zijn dan zij normaal in één portie eet? Beter eerst eens ruggen proberen en later een karkas, of maakt het niet uit?

Bij de knaagdierenafdeling zie ik konijnendelen, waar bij staat dat het vleesbot is... Wat zou ik daar onder kunnen verstaan en is dit geschikt?

Tot slot vis... Daphne is gewend aan de smaak, omdat ze Tinlo Markeel of Alaska Zalm altijd met smaak opeet. Ik zou willen overgaan op eens in de 1 à 2 weken een maaltijd van 'echte vis'. Ik zie dat ik zakken haring of sprot kan bestellen. Wat is het verschil en wat is het meest geschikt?
Ik zie ook zalmlijven, maar 1 zalmlijf zal ook te veel zijn voor een maaltijd, is dat makkelijk in porties te verdelen?

Tot slot, ik heb mijn vragen ook al op het kooikerforum gesteld en heb naar aanleiding van de reacties besloten dat ik ook wat spiervlees zal bestellen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan geitenspiervlees... Kun je dat gewoon in zijn geheel geven aan een beginnende barfer?

Orgaan laat ik achterwege, omdat dat voldoende in de verschillende kvv's zit. Ik ben van plan slechts een paar keer per week de kvv-maaltijd te vervangen, dus hoef ik niet teveel rekening te houden met de verhoudingen. Dat zal vast goed gaan, want een maaltijd van alleen een eendennek levert ook nooit problemen op met de ontlasting.

Ik ben benieuwd naar jullie tips.
Laatst gewijzigd door Tobi Kooiker op di 27 aug 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2736874
Ik heb jaren naast kvv barfhapjes gevoerd. Die kipnekken slikken ze inderdaad gewoon in één keer af. Verteerd overigens prima, dus dat is niet zo'n probleem.

Je kunt prima kipkarkas, eendkarkas en konijnkarkas gaan voeren denk ik. Moeten ze wat meer op gaan kauwen en gaat vaak vanzelf een stuk beter dan de nekken.

zalmlijf laat zich meestal met een snoeischaar knippen. Ook voor het kleiner maken van karkas heb je een snoeischaar nodig. Behoort gewoon tot de standaard barfuitrusting haha.

spiervlees kun je gewoon geven. Als ze dat in 1 keer binnenslikken kan er niets ergs gebeuren. Hier zo'n hap slik beest gehad en die kotste het erna weer uit. Dat vond ik niet zo prettig (voor de hond boeit het niet, voor poetswerk wel) en dat knipte ik dus in kleinere stukjes.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2736986
En als je de kippen nek eens los laat misschien schrokt ze dan minder??

Hier is het trouwens 3 keer knauwen en het schiet naar binnen.

Mocht ze te grote stukken doorslikken van spiervlees kan je altijd kleinere stukken geven.

Hier eet Donder vaak 2 keer van het spiervlees :)

Geit kan wel maar zou wel mager geiten spiervlees kopen , hier hebben ze dan wel eens diarree als het te vet is.

paardenspiervlees misschien?

Hier vinden ze sardientjes erg lekker je kan dat vaak kopen bij een islamitsche slager..
Door Tobi Kooiker
#2737098
*Marga* schreef: En als je de kippen nek eens los laat misschien schrokt ze dan minder??
Dan is hij binnen een seconde verdwenen! *GLOEP* :o
Zal wel geen kwaad kunnen, maar ik vind dat toch een beetje eng.

Ik neem jullie opmerkingen mee.
Nog iemand die het verschil tussen haring en sprot weet en of 'konijnendelen' geschikt zijn?
Door Nugget
#2737107
Een haring weegt gauw een ons of 2, sprotjes zijn veeeeel kleiner.
Konijnendelen zullen waarschijnlijk ruggen en poten zijn, goed bevleesd dus.
Bij kip en eenden en konijnenkarkas hoef je niet bang te zijn voor het "schrokop"effect, dat kan gewoon niet.
Parelhoen is ook mooi vleesbot voor een onervaren barfhond.
Door Tobi Kooiker
#2750241
Ik heb uiteindelijk sprot, konijnendelen, kipkarkas en geitenspiervlees besteld.
Inmiddels heeft Daphne alles een keer geprobeerd.
Misschien leuk om even te laten zien hoe het haar bevallen is?

De sprot vindt ze nog vreemd, in stukjes gesneden heeft ze het uiteindelijk opgegeten.
Misschien krijg ik haar na een paar keer aan de hele visjes...
Afbeelding

Konijnendelen: schot in de roos! O0
Afbeelding

Kipkarkas: al net zo'n succes!
Afbeelding

En tot slot het geitenspiervlees: viel ook erg in de smaak :D
Afbeelding

Ze heeft met geen van allen proberen te schrokken, maar at alles netjes op.
Ik had gedacht dat ze het spiervlees zo weg zou hebben, maar daar had ze eigenlijk nog de meeste moeite mee.
Kortom, ik heb niets voor niks aangeschaft en Daphne zal vanaf nu geregeld gaan genieten van een barfhapje!
#2750445
Ziet er goed uit :)

Flinke stukken spiervlees zijn vaak taai (ook wel afhankelijk van de kwaliteit) en levert inderdaad best een kluif. Ja, altijd lastig want te kleine stukken willen ze toch in 1 keer doorslikken en het hangt een beetje af van je hond hoe ze daar mee om gaan.

Hier slikken ze trouwens eendennekken ook in 1 keer in. Maar wat grotere karkassen eten ze wel heel netjes.

Ik las trouwens in je eerste bericht dat je 1 maaltijd KVV vis wilde gaan vervangen voor 1 maaltijd vis. Ik zou dan voor zalmkop/lijf kiezen want de gemiddelde hond wordt stikmisselijk van een bak vol sardientjes of makreel. Geen idee hoe dat zit met sprot maar ik vermoed hetzelfde.
#2750500
Lizzy schreef: Ik las trouwens in je eerste bericht dat je 1 maaltijd KVV vis wilde gaan vervangen voor 1 maaltijd vis. Ik zou dan voor zalmkop/lijf kiezen want de gemiddelde hond wordt stikmisselijk van een bak vol sardientjes of makreel. Geen idee hoe dat zit met sprot maar ik vermoed hetzelfde.
Ik ben er zelf ook al een beetje op terug gekomen. Toen ik de visjes zagen in porties verdeelde, realiseerde ik mij dat het wel heel veel visjes zijn om tot het gewicht van 1 maaltijd te komen (ook al is Daphne maar een klein hondje, bijna 9 kg). Ik had zelf al bedacht dat ik de portie vis over 2 maaltijden ga verdelen en dan de andere helft kvv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door