Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roellie
#2749759
Hoi allemaal,

Onlangs hebben we ons dochtertje een kat gegeven (voor haar verjaardag). Deze komt begin september met 8 weken bij ons.
Nu ben ik een ervaren barfer met onze hond. Zij is nu bijna 8 jaar, en sinds dat ze een half jaar oud is, eet zij via het barf principe.

Nu wil ik dit ook met de kat doen. Zowiezo is een kat in het huishouden compleet nieuw voor mij. Ik heb bijna alle huisdieren wel gehad, maar nog nooit een kat :D
Vanaf welke leeftijd kan ik beginnen met barf voor de kat?
Kan de kat het zelfde eten als de hond (dus met de gedachte wat ik voor de hond uit de vriezer haal, snij ik een stuk af voor de kat)...

Wie er zowiezo tips voor me heeft, alles is welkom?

Groetjes

Roellie
Door Roellie
#2749761
Oja, nog een vraag....
Kan je met een kat ook om en om doen...
Een dag vers vlees, dan een dag brokken, of van dat andere natte voer wat ze hebben????
Door Martine-Tom
#2749805
Waarom zou je om en om willen doen?

Een kitten overzetten is eigenlijk heel makkelijk, je geeft ze bij binnenkomst gewoon een stuk barf of kvv en dat is het  :biggrin2:
Nee zonder dollen, een kitten kan je gelijk op vers over zetten, zelf vind ik kvv makkelijker om over te zetten omdat je dan nog even niet op verhoudingen hoeft te letten, tot je weet hoeveel hij eet enzo vind ik dat zelf makkelijker. Knagen moeten ze vaak ook nog even leren.
Zodra hij komt kan hij gewoon gelijk aan het vers en 10 tegen 1 dat je er verder helemaal niks van merkt en hij het gewoon gelijk eet.

Hij kan alles eten wat onder de noemer "beginnersbot" valt, spier en orgaan kan ie gewoon eten wat de hond eet, maar dingen als ribben enzo zijn te hard voor een kat  :)
Door Roellie
#2749818
Werkt barf voor de kat het zelfde als de hond?
Behalve harde ribben dan, eten katten pens?
Mogen katten wel varken? Of ook niet?
Groenteprutjes die ik maak voor de hond! Mag de kat daar ook van smullen?

En hoe zit het met de hoeveelheid wat je mag geven? Ik lees steeds over 80 a 90 gram, dat zijn echt minibeetjes in mijn ogen ;)

Oja, en doe je een kat 1 of 2 keer per dag...
De hond krijgt alleen ergens tegen de avond haar hap....
Door Martine-Tom
#2749827
In beginsel is het hetzelfde ja.
Katten eten geen pens, algemeen genomen dan, ik heb er 1 die het lekker vind, als extra krijgt hij het wel eens, niet als onderdeel van het menu.
Katten mogen ook geen varken.
Katten hoeven geen groente (niks van plantaardige oorsprong).

De mijnen zijn nu 1.5 en eten zo'n 4% Doki at met 16 weken en 2100 gram 150 gram per dag, maar ook daar gaat het op het oog, denk dat zo 100 gram om te beginnen aardig in de richting is.

Beginnen met 4 keer per dag en dan afbouwen, hier eten ze 2 keer per dag en dat doen de meesten met katten, maar er zijn er ook die 1 keer prima vinden.
Door Roellie
#2750514
beginnersbot: kunnen kippenpootjes door onder vallen?
wat is nog meer beginnersbot?

Ik heb voor de hond namelijk best harde botten: ribben, nekken en strotten

Groentehoeft niet, maar mag wel?
En wat vinden ze van rauw ei, en yoghurt?
Door Martine-Tom
#2750546
Ik zou geen groente geven, is alleen maar een belasting voor de alvleesklier.
Ik zou starten met 5% en zien hoe dat gaat.
Rauw ei en kuiken kan je gewoon geven, 1 of 2 per week. Yoghurt zou ik niet doen (lactose).

Kippenek, kipkarkas, konijn (ribben), duif...denk dat dat een mooi begin is.
Kippepoot is denk ik te hard om te starten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2750547
Voor een kat hou ik bij voorkeur de volgende percentages ongeveer aan:

- 30-50% vleesbot (goedbevleesd)
- 15-20% orgaan (geen pens)
- de rest spiervlees van nette kwaliteit

Een volwassen kat eet zo'n 2-5% van zn lichaamsgewicht per dag, kittens 5-10%. Volwassen katten eten gemiddeld 2x per dag, kittens 3-6x.


Kippenpootjes vind ik geen beginnersbotjes voor een kat. Kippennekken en kwartelkarkasjes weer wel.
Gebruikersavatar
Door kira
#2750768
De heren kater hier hebben tot ongeveer 12 weken gemalen gegeten. Ik had gemalen duif/haas/konijn van Kiezebrink (dat is compleet), barf kregen ze toen nog niet weg. Ik gaf wel af en toe een kipnekje en klein stukje vlees om "te proberen". Toen de kipnek er in ging ben ik overgestapt. De heren kater zijn van rond 30 april vorig jaar (geen echte dag bekend), wij kregen ze met 6 weken (ik weet het is te vroeg maar ze zijn toch heel erg leuk geworden en lief en sociaal). Wij gingen in november op vakantie de oppas die meer verstand van katers had vond ze toen echt te zwaar, sindsdien krijgen ze 50 gram barf per dag en in de avond wat ik noem een avond snack, dat is een muis of kleine rat of kuiken. Ik denk dus dat ze totaal ongeveer tussen de 70/100 gram per dag eten. Ze zijn keurig slank (volgens de oppas op gewicht, volgens de buurt te mager haha). De heren kater lopen wel buiten, dus bewegen veel, maar volgens mij doen ze ook wel aan snaaien bij de buurvrouw, zij vangt wilde katers weg en doet dat uiteraard met voer. Ik voer 50 vleesbot (konijnkarkas, kipkarkas, gansbout, fazantkarkas, eendnek), 25 orgaan en 25 spiervlees.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door